Gå til innhold

Bibio?


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det har vært mye av dem her nede(Akershus) de siste godværsdagene! Men om det er B.pomonae er jeg mer usikker på? (dem er jo ikke akkurat de mest rolige og medgjørlige fotomodellene heller.)

Sett på ei russeflue i enden av snøret, fisken tar dem hardt.. Har hvertfall gjort det her på Romerike! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pomanae blir kalt russeflue i n.norge

Jup! :) Og den krabaten her ligner jo, for et dårlig trent entomologisk øye, veldig på en pomonae. Derfor vil jo en pomonaeimitasjon funke som fy..

Fant nettopp en liten nyoppdatert rapport som omhandler samma flua! Link fra OFAforum - http://ofaforum.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=8142

Det har vært såpass mye "bibio" i det siste at fisken nært har vært selektiv på den, jeg har sjøl fått merke det på kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det var mngder av disse på Øyungen i Nordmarka på fredag, tnkte også russeflue.

Bene hang ned som to lange vedheng når den fløy. Bakkroppen var tynn og "level"

Den hadde ganske store vinger.

Men er det russeflue ?  

Edit:

Sjekka boka til Krogvold/Sand nå, det er veldig likt russeflue ja. Men i mai ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gæærn tid, pluss at Østmarka er vel litt feil sted for ei russeflue.. :)

Jeg opplevde noe som må ha vært bPomonae sverming på fjellet seint i juli engang, men detta begynner å bli en del år siden, før jeg egentlig visste noe som helst om bibio og betydningen den kan ha for fisken! For å si det sånn, vakfesten på fjellvannet sitter friskt i minnet.. 

Danseflue ja, Empis borealis! Spennende, man lærer noe nytt hver eneste dag! Heldigvis. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har opplevd pomanae på setermoen i begynnelsen av juni tror det er varmen som får den i sværmehumør! men det kan være en bibio johannis, med brunrøde bein....

[attachimg=1]..

post-0-13949878726548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det øverste bildet ser det ikke helt ut som russeflue.

Nå er imidlertid bildekvaliteten sånn passe bob...

Russeflua er kollsvart, med metallisk glans i seg.

Sjelden jeg har sett disse sitte i oppreist stilling.

Men er ikke i tvil om at russeflueimitasjon vil fungere utmerket.

Forøvrig er russeflua vanlig til havnivå i Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange familiere arter her. Jeg kaller de alle bibio. uten de aller minste. De kaller jeg black gnat i mitt fiske.

Store bibio er alltid veldig aktive i området her fra alutten av mai og utover hele junien hvis været stemmer. Disse sitter ikke på vannet. De har trynet på vannet. Fisken tar godt på stokkmaurimitasjon under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er snakk om stor skogshårmygg (Bibio varipes) klekker fra mai-juni :)http://no.wikipedia.org/wiki/Stor_skogsh%C3%A5rmygg

Nja. Står jo i wikipediaen at den bare finnes langs kysten i Norge.

langs kysten så tror jeg de mener kystfylkene... ikke oppe på fjellet liksom! så selv denne inne i østfolds dype skoger for en uke siden. hunnene har røde/orange bein inners, mens hannene er helt sorte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

tror det er snakk om stor skogshårmygg (Bibio varipes) klekker fra mai-juni :)http://no.wikipedia.org/wiki/Stor_skogsh%C3%A5rmygg

Nja. Står jo i wikipediaen at den bare finnes langs kysten i Norge.

langs kysten så tror jeg de mener kystfylkene... ikke oppe på fjellet liksom! så selv denne inne i østfolds dype skoger for en uke siden. hunnene har røde/orange bein inners, mens hannene er helt sorte!

Ok, men jeg tror mere på virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vi snakker her om en av tusner av landinsekter som alle er viktige da de spontant kan være mat for fisken, men i vår entomologikunnskap er de ikke veldig viktige fortsett fra noen få av landinsektene.......vil ikke tro av fisken vurdere det slik........oj, noe som beveger seg i overflata....er det rektig av meg til å smake på denna? fisken utnytter tilgangen til mat, særlig nå om våren / forsommeren.....hadde dette skjedd under en vulgataperiode ville reaksjonen vært svært liten......dette er ike et viktig insekt å imitere på samme måte som vi imiterer døgnfluer og vårfluer som stort sett er tilgjenglig for fisken hele tiden. Litt annerledes blir det med vann og vassdrag som er veldig skrinne og at fisken må spise alt....slike vann jeg ikke gidder å fiske i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars Mattis. Denne så ikke ut som det vi kaller russeflua. Heller da heller mot Norumens forslag om en annan Bibio.

Russeflua har vi stort sett fra midtsommers til høst.

Jeg har opplevd det motsatte av det Staffan sier. De to siste sesongene har jeg sett at fisken vraket gode klekkinger av rimelig store døgnfluer mot lettfangede havarerte russefluer...

post-3215-13949878727884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var det så solide bibio-sverminger her i nord at fisken til slutt bare ventet til at de sank før den giddet å gulpe disse i seg... Selv store beist av noen vårfluer ble blankt avvist.

Sivkantene virket nesten tilsølt med tjære!

De fleste ørretvannene holdt fin badetemperatur og ørreten oppholdt seg derfor laaangt utpå.

Hvis værprofeten Sarri får rett i sine spådommer kommer denne sommeren til å bli relativt lik.

Da skal i hvertfall jeg starte en uke eller to tidligere...

Kan legge til at det sannsynligvis blir tidlig isfritt oppe på fjellet her oppe.

Pga. været vi hadde i starten av mai, kombinert med lite snø i vinter har smeltinga gått like fort som i lavlandet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...