Gå til innhold

Bibio?


Hunderørret

Anbefalte innlegg

Det har du rett i norumen. Dansefluene virker likevel litt større syns jeg da de er kraftigere og har brede vinger. Størrelse er uansett tabu under arts-bestemming og bør ALDRI benyttes.

Men det vi skiller dansefluene fra skogshårmyggen på er antennene:

Hårmyggene (Bibionidae) hører til U.orden Mygg (Nematocera). Disse kjennetegnes på relativt lange antenner med minst 6 like ledd. Se bilde: http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Flies/SpFlies/Bibio.varipes2.jpg

Dansefluene (Empididae) hører til  U.orden Laverestående fluer (Orthorrhapha). Antennene hos disse har tre ledd hvor det siste leddet varierer i utforming, men er aldri avrundet. Se bildet til Vindknuten på side 3.

Svermingen til dansefluene er fasinerende, spesielt det at det er den hannen som kan tilby størst bytte (ofte andre dansefluehanner) til madammen (som hun spiser under paringen) får paret seg.

Om dansefluesverminger:

http://www.sekj.org/PDF/anzf32/anz32-403-409.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Det har du rett i norumen. Dansefluene virker likevel litt større syns jeg da de er kraftigere og har brede vinger. Størrelse er uansett tabu under arts-bestemming og bør ALDRI benyttes.

Men det vi skiller dansefluene fra skogshårmyggen på er antennene:

Hårmyggene (Bibionidae) hører til U.orden Mygg (Nematocera). Disse kjennetegnes på relativt lange antenner med minst 6 like ledd. Se bilde: http://www.commanster.eu/commanster/Insects/Flies/SpFlies/Bibio.varipes2.jpg

Dansefluene (Empididae) hører til  U.orden Laverestående fluer (Orthorrhapha). Antennene hos disse har tre ledd hvor det siste leddet varierer i utforming, men er aldri avrundet. Se bildet til Vindknuten på side 3.

Svermingen til dansefluene er fasinerende, spesielt det at det er den hannen som kan tilby størst bytte (ofte andre dansefluehanner) til madammen (som hun spiser under paringen) får paret seg.

Om dansefluesverminger:

http://www.sekj.org/PDF/anzf32/anz32-403-409.pdf

nydelig forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har blitt invitert inn i dette forumet, selv om jeg ikke er noe særlig til fluefisker. Jeg er entomolog, og har som oppgave å bidra til at det frivillige entomologimiljøet blir stort og produktivt. Jeg har lenge ønsket å komme i kontakt med fluefiskere fordi jeg vet at dere sitter på mye kunnskap og felterfaring om en del insektgrupper som ikke så mange andre entomologer kartlegger.

 

Så til dette spørsmålet. Dere har vel fått klarhet i det nå, men dette er helt klart en art innen Empidididae (dansefluer) og ikke Bibionidae (hårmygg). Både antennene (med en ytre hårtust), kroppsformen (kjegleformet) og den lange sugesnabelen er karakteristiske, samt paringen med paringsgaver som flere av dere har tatt strålende bilder av. Dere kan kjenne igjen dansefluene på måten de svermer på.  Hannene flyr opp og ned (danser) for hunnene. Jeg tror at bildene i denne tråden stort sett er av Empis borealis, som er en vanlig art som svermer tidlig, og derfor har luftrommet stort sett for seg selv. Det forklarer nok hvorfor så mange av dere har lagt merke til den, og jeg vil tro at det også gjør den til et viktig byttedyr for fisken. Pål H har ellers forklart det meste i sine innlegg.

       

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hei, jeg har blitt invitert inn i dette forumet, selv om jeg ikke er noe særlig til fluefisker. Jeg er entomolog, og har som oppgave å bidra til at det frivillige entomologimiljøet blir stort og produktivt. Jeg har lenge ønsket å komme i kontakt med fluefiskere fordi jeg vet at dere sitter på mye kunnskap og felterfaring om en del insektgrupper som ikke så mange andre entomologer kartlegger.

 

Så til dette spørsmålet. Dere har vel fått klarhet i det nå, men dette er helt klart en art innen Empidididae (dansefluer) og ikke Bibionidae (hårmygg). Både antennene (med en ytre hårtust), kroppsformen (kjegleformet) og den lange sugesnabelen er karakteristiske, samt paringen med paringsgaver som flere av dere har tatt strålende bilder av. Dere kan kjenne igjen dansefluene på måten de svermer på.  Hannene flyr opp og ned (danser) for hunnene. Jeg tror at bildene i denne tråden stort sett er av Empis borealis, som er en vanlig art som svermer tidlig, og derfor har luftrommet stort sett for seg selv. Det forklarer nok hvorfor så mange av dere har lagt merke til den, og jeg vil tro at det også gjør den til et viktig byttedyr for fisken. Pål H har ellers forklart det meste i sine innlegg.

       

Supert at du er med her !

Det tar det hele til et nytt nivå !

Snyltevepser har blitt til døgnfluer og greier...      :rolleyes:

Så dine innspill er kjærkommene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har blitt invitert inn i dette forumet, selv om jeg ikke er noe særlig til fluefisker. Jeg er entomolog, og har som oppgave å bidra til at det frivillige entomologimiljøet blir stort og produktivt. Jeg har lenge ønsket å komme i kontakt med fluefiskere fordi jeg vet at dere sitter på mye kunnskap og felterfaring om en del insektgrupper som ikke så mange andre entomologer kartlegger.

 

Så til dette spørsmålet. Dere har vel fått klarhet i det nå, men dette er helt klart en art innen Empidididae (dansefluer) og ikke Bibionidae (hårmygg). Både antennene (med en ytre hårtust), kroppsformen (kjegleformet) og den lange sugesnabelen er karakteristiske, samt paringen med paringsgaver som flere av dere har tatt strålende bilder av. Dere kan kjenne igjen dansefluene på måten de svermer på.  Hannene flyr opp og ned (danser) for hunnene. Jeg tror at bildene i denne tråden stort sett er av Empis borealis, som er en vanlig art som svermer tidlig, og derfor har luftrommet stort sett for seg selv. Det forklarer nok hvorfor så mange av dere har lagt merke til den, og jeg vil tro at det også gjør den til et viktig byttedyr for fisken. Pål H har ellers forklart det meste i sine innlegg.

       

Enig med andre her! Supert at vi har en ekte entomolog her inne. Vi er jo en del som har en hobbyaktig tilnærming, men vi er i hvert fall veldig interessert i innsekter, og naturlig nok spesielt i de som ørreten spiser - og det er jo et brukbart utvalg det. Dessuten starter jo svært mange fisketurer med å se etter innsekter og ta noen bilder...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor lenge sånn ca bibioen holder det gående når den først er igang ?

Mener jeg så de første bibioene i år i midten av juli, og de var så avgjort til stede forrige helg også  :)

Er det kulda som evt setter en stopper for disse moroklumpene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti bra med russefluer ut til midten av september.

Og da var det nødvendigvis ikke så veldig varmt.

Har dog ikke sett noen nordpå enda, så det virker som de uteblir i år...

Masse her sørpå i år. Har svermet fra slutten av juli og i hvert fall helt til forrige helg. Pågår med høy sannsynlighet fortsatt. Det som overrasket meg mest er hvor lite ørreten bryr seg om den - opplevd dette på to turer - i dalføret og på vidda. Joda, den vaker, men bare sporadisk selv når det kommer drivende en god del. På Hardangervidda sprettet jeg dog buken på en, og den var stappfull av Bibio. Spørsmålet vi stilte var da naturlig nok; Har fisken gått lei av Bibio i dietten? Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har vært borti bra med russefluer ut til midten av september.

Og da var det nødvendigvis ikke så veldig varmt.

Har dog ikke sett noen nordpå enda, så det virker som de uteblir i år...

Masse her sørpå i år. Har svermet fra slutten av juli og i hvert fall helt til forrige helg. Pågår med høy sannsynlighet fortsatt. Det som overrasket meg mest er hvor lite ørreten bryr seg om den - opplevd dette på to turer - i dalføret og på vidda. Joda, den vaker, men bare sporadisk selv når det kommer drivende en god del. På Hardangervidda sprettet jeg dog buken på en, og den var stappfull av Bibio. Spørsmålet vi stilte var da naturlig nok; Har fisken gått lei av Bibio i dietten? Noen erfaringer?

samme erfaring hadde jeg på vidda i helgen, masser av bibio havarerte på vannet helet tia men bare noen få vak.

Men fisken var proppa av bibio, heldigvis var gytevandrene på plass å turen ble reddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av bibioene drunker jo, derfor er vel fisken kanskje mer interessert i disse. Har også opplevd at fisken har magen full av bibio til tross for at det knapt har vært litt sporadisk med vak

Stemmer nok godt dette. Fikk også noen på drukna fluer, også under inntrekk, men det er liksom ikke det man forventer når det kommer klaser med bibio seilende på vannet. Man håper i hvert fall på vak, men, men, sånn er det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Mye bibio i Porsanger i begynnelsen av august, så de var nordafor også...

Og vi hadde bibiofiske på Laksefjordvidda i samme perioden,så de har vært der vaffal. ;)

Eller var det dansefluer,de som skapte vakingen altså,litt i tvil men vi så både de med røde ben,og noen mindre helt svarte,som det var mest av.

Artig tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...