Gå til innhold

Bibio?


Hunderørret

Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal ut og observere på egnet sted litt senere denne uka, men jeg tviler på at det er noe i år. Kanskje noen varme dager kan få i gang et eller annet, men de enorme svermingene Martinsen og jeg kom over på Hardangervidda i 2010, kan vi garantert se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut og observere på egnet sted litt senere denne uka, men jeg tviler på at det er noe i år. Kanskje noen varme dager kan få i gang et eller annet, men de enorme svermingene Martinsen og jeg kom over på Hardangervidda i 2010, kan vi garantert se langt etter.

Ja det var sykt også da for 2år siden, husker du sist gang du opplevde noe sånt eller noen andre her inne som husker?

da hadde de vel ikke bibio nesten i nord norge etter hva jeg har skjønt .

vet att de har bibio igjen iår også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på østlandet kan vi nok se langt etter bibio i år. Men de slenger innom en tur igjen neste år  <<l

Klegg derimot, det har mye av . . .

Jepp - klegg er det nok av i år... Men det skulle jo bare mangle, så utrolig rå og gavmild som denna fiskesesongen har vært hittil  :o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var sykt også da for 2år siden, husker du sist gang du opplevde noe sånt eller noen andre her inne som husker?

da hadde de vel ikke bibio nesten i nord norge etter hva jeg har skjønt .

vet att de har bibio igjen iår også ;)

Har støtt på bibio flere ganger på vidda i august, men aldri de mengdene som var i 2010. Det var helt rått mye når solen tittet frem, buskene var stappfulle. Tror ikke det er lett å "time" inn en sånn bibio-tur en gang til, er jeg redd.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var sykt også da for 2år siden, husker du sist gang du opplevde noe sånt eller noen andre her inne som husker?

da hadde de vel ikke bibio nesten i nord norge etter hva jeg har skjønt .

vet att de har bibio igjen iår også ;)

Har støtt på bibio flere ganger på vidda i august, men aldri de mengdene som var i 2010. Det var helt rått mye når solen tittet frem, buskene var stappfulle. Tror ikke det er lett å "time" inn en sånn bibio-tur en gang til, er jeg redd.    

Hehe litt vanskelig det ja :)

men de som har vært i finnmark, er det så sykt med bibio der nesten hvert år som det var her i 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på østlandet kan vi nok se langt etter bibio i år. Men de slenger innom en tur igjen neste år  <<l

Klegg derimot, det har mye av . . .

Ja vi får håpe det att vi får litt neste år :)

om jorda ik går under nå 21 desember da....

sitter og leser boka Maya testament nå...oppdatere meg litt på hva har i vente...

mon tro om det står noe om økt vind og dårlige klekkinger der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på østlandet kan vi nok se langt etter bibio i år. Men de slenger innom en tur igjen neste år  <<l

Klegg derimot, det har mye av . . .

Ja vi får håpe det att vi får litt neste år :)

om jorda ik går under nå 21 desember da....

sitter og leser boka Maya testament nå...oppdatere meg litt på hva har i vente...

mon tro om det står noe om økt vind og dårlige klekkinger der....

He-he . . . Jorda skulle vel gått under hvert år de siste 2000 årene, vil jeg tro  ;D

Jeg har minne som et dårlig fluesnøre, og har dermed stålkontroll på bibio-svermingene på østlandet siden 1930 årene.

Det jeg kan si med sikkerhet er at sist det forekom her var i 2010, og at vi vil oppleve det igjen neste år, om forholdene blir gunstige.

Husker også en bibio-sverming i 1997, hvor jeg kunne telle opptil flere bibioer fra midten av juli frem til slutten av august  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall første gangen jeg var konge i elva, alt av storørret var som lettlurte småharr.....

årene før og ifjor og iår er det ørreten som har overtaket igjen :(

nå har jeg ikke prøvd og sette på en bibioimitasjon siden 2010, kanskje jeg burde prøve det, den kan da umulig ha glemt bibioen siden 2010 den heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ikke prøvd og sette på en bibioimitasjon siden 2010, kanskje jeg burde prøve det, den kan da umulig ha glemt bibioen siden 2010 den heller :)

Du får binde opp noen hundre bibio-imitasjoner som du kan strø utover elva, Tore . . . Kanskje du kan simulere ei sverming som lurer fiskene til å tro at det er mat å få  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg ikke prøvd og sette på en bibioimitasjon siden 2010, kanskje jeg burde prøve det, den kan da umulig ha glemt bibioen siden 2010 den heller :)

Du får binde opp noen hundre bibio-imitasjoner som du kan strø utover elva, Tore . . . Kanskje du kan simulere ei sverming som lurer fiskene til å tro at det er mat å få  :D

hehe...

Ja enten det eller nok flyt over fisken så må den til slutt tro att det som smått er noe på gang :)

skulle rett og slett fyllt drivhuset med bibiolarver og hatt i nøden når storfisken ikke vaker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Traff på en enorm Bibiosverming/klekking for litt over en uke side, uten å ha noe lurt å sette på fortommen. Etter lang observasjon så jeg at den tok døde Bibio som fløt med vingene i samme posisjon som den som sitter på låret mitt på bildet. De ble tatt i rolige vak som etterlot noen få bobler på overflate. Tilbake på hytta bandt jeg seks fluer som ørreten tok på akkurat samme måte. Flaks  :) Skal binde noen til neste år med tynnere bakkropp.

post-27783-13949896412091_thumb.jpg

post-27783-13949896412516_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff på en enorm Bibiosverming/klekking for litt over en uke side, uten å ha noe lurt å sette på fortommen. Etter lang observasjon så jeg at den tok døde Bibio som fløt med vingene i samme posisjon som den som sitter på låret mitt på bildet. De ble tatt i rolige vak som etterlot noen få bobler på overflate. Tilbake på hytta bandt jeg seks fluer som ørreten tok på akkurat samme måte. Flaks  :) Skal binde noen til neste år med tynnere bakkropp.

Hei, Bjørn  :) Akkurat sånn du beskriver det her, er imitasjonsfiske på sitt beste. Først observere, så flue  <<l Artige bilder som illustrerer det du sier.

Om du vil prøve tynn superfin bakkropp, så er et tips å prøve Polychenillen, eller Micro Polychenillen (enda tynnere). Nesten svart, men ikke helt svart, som Bibio'n. På slike døde/utslitte/krasjlanda Bibio-individer som du beskriver, så liker jeg å binde med disse beina på bildet mitt under her.

Det er den Bibio'n jeg viser på Ørrtboms 5- filmen. Lett og binde og fisker meget godt  <<l

6685656371_78d19f3a91_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André: Din flue er veldig nære de jeg så kom flytende. Micro Polychenille ser ut som en god løsning. Jeg har med hell bundet noen andre du har vist på Ørretbomsfilmene. Kan være greit å ha noen variasjoner over temaet når neste anledning en gang byr seg.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det føltes ekstra deilig å ta ørret på et mønster jeg diktet opp mens innholdet i whiskeyflasken minket  ;) Utrolig hvor man kan finne inspirasjon  ;D

post-27783-13949896412922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André: Din flue er veldig nære de jeg så kom flytende. Micro Polychenille ser ut som en god løsning. Jeg har med hell bundet noen andre du har vist på Ørretbomsfilmene. Kan være greit å ha noen variasjoner over temaet når neste anledning en gang byr seg.

Men det er ikke til å stikke under en stol at det føltes ekstra deilig å ta ørret på et mønster jeg diktet opp mens innholdet i whiskeyflasken minket  ;) Utrolig hvor man kan finne inspirasjon  ;D

<<l Enig i det, Bjørn, og Bibioene dine var også av den mer praktiske typen, sånn som jeg også liker  <<l

Nærmere originalen har jeg ikke sett en imitasjon av bibio <<l

Takk, Øyvind  <<l Jeg liker å binde impresjonistiske praktiske fluer som fisker bra. Og de skal først og fremst flyte som en Bibio og oppføre seg som en Bibio på vannet. Ikke se fotorealistisk ut i bindestikka  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice bibio Andre. er det gummibein ?

Hallo  :)

Ja, det er Spirit River sine Micro Round Rubber som vanlig dette  <<l

Har en teknikk som jeg viser på filmen for å få til de oransje-røde låra på de svarte beina. Ikke noe hokus-pokus altså, men det er moro å tenke ut ting. Det blir jo helt perfekte Bibio pomonae-bein, synes jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...