Gå til innhold

"Hjemlige" fluebindermaterialer?


Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg er ny som fluekaster og fluebinder, og sitter med en hel ny verden jeg skal inn i og erobre. Jeg har fått bundet en del, men kastet lite. I april stilte jeg og en kompis opp i lette sluddbyger på et sørpe- og isbelagt vann bare for å kastetrene - ikke snev av en fisk, men vi fikk observert noen steinfluer som kravlet rundt :D

Men, det jeg altså lurte på var følgende:

I dette havet av fluebindematerialer som finnes, finnes det noe materiale man kan finne hjemme og bruke?

For å ta et eksempel: Jeg fant en strøken afro-parykk med materiale som minnet mye om dry-wing, antrongarn...har bundet det på en nymfe som thorax (sort farge). Skal bli litt morsomt å teste om det funker.

Men altså - er det noen som har prøvd noe liknende, og kanskje har noen "villere" eksempel???

Hilsen Erasmus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt hår fra Labrador og katt, med ganske fin succes - unner-ullen til labrador flyter ganske bra!

Fjær-boaer og fest-parykker kan gi glimrende materialer til SØ- og gjedde-fluer.

Her om dagen kom jeg over en påkjørt fasan, ble rapsa litt halefjær der og, de gamle hadde nå holdt i noen år, fra sist jeg fant et par stykker i skauen.

Hønene til mine foreldre ble også utnyttet da jeg var yngre og bodde hjemme.

Har funnet dødt ekorn, hvor halen ble klipt og tørka, fungerer bra det og (den begynte og miste hårene etter noen år og ble kasta).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husdyr må før eller siden ofre noen hår og husker jeg ikke feil så prøvde jeg meg på ei ballehårflue en gang også  ;D:D

Mulig du har tilgang på råvarer til denne flua hjemme også http://www.pussyflies.com/  ;D

Men fra spøk til revolver så er det bare fantasien som setter grenser. Det være seg garn, plastikk og gummihansker (ryggskjold, nymfeskall etc), fastelavensfjær og juletrepynt. Fant også noen langhårede 80-talls gensere i et skap som gikk under saksa. Skismøring som dubbingvoks, vinkorker som ble delt i små biter og benyttet til husbyggende vårfluelarver etc... Her er det bare å være kreativ  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...