Gå til innhold

Uke 27 - Røros


Stian38

Anbefalte innlegg

Tar ei uke i Røros denne sommeren. Nærmere bestemt i uke 27.

Det blir familietur sammen med en annen familie, men litt fluefiske skal jeg alltids få sneket meg til :D  Og at det ble uke 27 er ikke bare tilfeldig. Regnet med at uke 27 på de breddegrader omtrent er like bra som uke 25 her lenger sør på Østlandet  :D

Far sjøl i den andre familien er bittelitt mere i stargropa når det gjelder fluefiske enn jeg er. Er det noen "lettfiskede" elver i traktene der oppe som kan anbefales? For å kunne gi ham en flying start alà harrfiske på Koppang? Ett sted hvor det allikevel kan være mulig å finne en storørret? (Storørret for slike luringer som meg. Luringer som har lest at man bør ha tolmodighet, observere, lete osv. Som er så lure at de går fiskeløse omtrent fra hver tur, men allikevel føler seg lure  :rolleyes:)

Ingen anbefalninger om skrukkegrøfter med forhåndsbestillinger, eller andre steder man blir jaget hvis man dukker opp med fjorårsmodellen av simms-vadere!

Fjellturer/toppturer med kjærringer og unger er hovedmålet for turen. Kan noen da anbefale toppturer med spennende elver /vann på vei opp, hadde dette virkelig blitt satt pris på  :D

På forhånd takk og fortsatt skitt fiske  :)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke jeg skulle svare, men gjør det likevel. Bruk kartet og se etter fine steder. En dag kan du være uheldig å finne en mindre bra plass. En annen dag finner du en perle som ingen på nettet er klar over. Det er den beste måten som garantert gir suksess til slutt. Beklager!

For ikke bare å være slem, føyer jeg til på slutten, at skal du finne en trivelig plass både for deg, men spesielt for han kompisen din. Kan du se om du finner slektsnavnet mitt på kartet ;)

mvh

Bjørnar Skjevdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke jeg skulle svare, men gjør det likevel. Bruk kartet og se etter fine steder. En dag kan du være uheldig å finne en mindre bra plass. En annen dag finner du en perle som ingen på nettet er klar over. Det er den beste måten som garantert gir suksess til slutt. Beklager!

For ikke bare å være slem, føyer jeg til på slutten, at skal du finne en trivelig plass både for deg, men spesielt for han kompisen din. Kan du se om du finner slektsnavnet mitt på kartet ;)

mvh

Bjørnar Skjevdal

hehe... Takk for svar  :)

Skal selvfølgelig skaffe meg kart. Kanskje jeg denne gangen skal kjøpe på forhånd slik at jeg i ro og mak kan studere dem god tid i forveien (som regel kjøpes ikke dette før jeg er fremme ved plassen jeg skal være).

Det er kanskje sånn i de strøkene at det holder å prøve seg frem som du sier. Skulle jeg gitt samme svar her jeg er ifra ville fasit blitt noe slikt som:

Av 100 vann/elver vil du oppleve at 90 av dem ikke inneholder Ørret. 5 av dem ikke inneholder fisk i det hele tatt. 4 inneholder bra med ørret, men denne vaker stort sett kun vår og høst. Det siste stedet er egentlig ganske bra hele året. Så da er det bare å prøve seg fram  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle år hatt den leie uvanen at når jeg skal på en ny plass, så drar jeg og kjøper kart over området allerede dagen etter. Deretter har jeg mange turer i fantasien før jeg ankommer traktene jeg har bestemt meg for. Noen ganger har jeg bommet totalt, men for det meste så har turene blitt opp mot det jeg forventet meg.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 30 minutter med bil sydover fra Røros kjører du forbi Narsjøen. Elva som renner nordover (ligger på vannskille tror jeg)

er ei fin elv. Mest Harr men også muligheter for stor ørret.

Uke 27 bør du se Danicaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...