Gå til innhold

Eikre-fly med ny snelle og stenger.


Tom Larsen

Anbefalte innlegg

  • Svar 518
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ser du har fått svar Ruffen.

Angående stenger, så er de som Pål nevnte ute i noen butikker, et begrenset antall...så kommer de "roligere" utgavene av Fluvius #4 og #5...snart, det skal bli gøy å sammenlikne med den som allerede er her.

Som jeg tidligere nevnte kommer også #3 9'9, #4 9'6, #4 10'4.....jeg ser frem til å prøve, håper jeg får mulighet.

Mener vi snakker om et par- tre uker...eller noe i den dur.

Snellene er nå i første omgang kun levert som et begrenset antall "sett", så kommer de enkle snellene, hvor man kan supplere spoler som ønsket.

2499.- er sagt tidligere som pris på en snelle m. 1 spole.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Ruffen, det kreves vanligvis en del av en slik lang stang...vanskelig å lage tror jeg nok.

Den utgaven (tror det er slik den blir) jeg fikk kjenne på i Bø, overrakset meg..

Jeg trodde først ikke det var den stangen, grunnet mine forventninger til at den skulle være typisk "seig" lang-myk slafseraje med til dels framtung topp.

Det hadde den ikke :)

Ganske mye virker styrt med stø hånd på de fire delene stangen består av, en del testing ha nok foregått i hemsedal i vinter, og jeg må si at jeg ser frem til endelig resultat.

Selv om alle som leser Kortlinetråden nok forstår at #3 9'9 blir en stang for oss som skal prikke nymfer og tørt på kort og lengre hold, samtidig ha rekkevidde utover det vanlige :D

Viktig at den stangen blir litt mer lik fjorårets suksess #4 9'6 enn #3 10' (da sistnevnte også er god, men kanskje en anelse for dyp etter mitt skjønn til ørretfiske med "tuck cast"....til Tsjekkisk er den jo fenomenal, men det er nok her den lange #4 10'4 stangen vil gjøre sitt innhogg)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg endelig fått fisket klassisk stor rolig elv/dyp vading og sky fisk med #4 9' Fluvius.

Jeg bruker som sagt Highwater #4 med stort hell på den...og jeg kan være diskrèt i min oppfatning av stangen...men hva er poenget med det, den er jo så meget god å gjøre slik jobb med.

Har fisket langt unna, lengre enn jeg pleier, rett og slett fordi ingen vakaktivitet og "blindfiske" var løsning for i det hele tatt få fisk.

dvs noen fisk ble plukket på kortere hold også....som alltid gøy.

Stangen jobber så raskt, jevnt og SPREKT :) :)

Veldig enkelt å holde mye line i luften uten å få slasking av fluer i baksleng, som man av og til får ved dyp vading og "over grensen" mye line i baksleng.

jeg var i utgangspunkt litt bekymret for at den ble for rask for meg, men ser nå hvorfor jeg liker den uavbrutte og jevne raske aksjonen. Den presenterer jo pinadø lang fortom og tøørfluer på lenge hold, om att og om att :)

JAvisst Bjørnar, denne kommer nok garanter mange til å finne glede i.

Fikk ingen store fisk, dvs fortom røk en gang :rolleyes:, men 3-400 gr fisk som hopper og hyler er moro nok når den er vanskelig å få til ytan...og feit og fin også må man si...trodde ikke snelle skulle lage lyd idag, men visst gjorde den det.... :) :)

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhold hvor jeg har hatt glede av Fluvius #4/varius kombo.

Selvsagt er det bare en stang og en snelle...men gleden er likevel påtagende i den grad jeg ikke nødvendigvis lengter til mine grønne venner (winston), selv om de selvsagt er med.

Fikk i fjellvann oppleve å ha nesten ett kilo fisk på stangen, og 6 x spiss.

Problemet var at jeg fisket tandem tørrfluer (2 stk) og en fisk bet på hver av dem...alltid litt artig, spesielt når det er 500 gr og 300gr fisk som biter.

Den største bet på busteflue (Vera) som opphenger...den røk dessverre i steiner foran beina mine...men gøy lell.

Og i stor elv, gutta som var med var ivrige i prøvekasting også...fikk et spørsmål på direkten; Kan jeg få tak i denne stangen i #5 nå?

Og det kan han selvsagt... :)

Jeg har bestilt en selv :)

Hyggelig gjensyn med Bjarne Lavik i Ekso...ingen aktivitet, utrolig rart, regn og vindstille...fikk likevel lurt på noen fisk, røk en, Bjarne også...synd, de hadde egnet seg på bilde tror vi :)

Takk for veldig hyggelig dag lell

post-1338-13949879661584_thumb.jpg

post-1338-13949879662191_thumb.jpg

post-1338-1394987966255_thumb.jpg

post-1338-13949879662859_thumb.jpg

post-1338-13949879663191_thumb.jpg

post-1338-13949879663672_thumb.jpg

post-1338-1394987966416_thumb.jpg

post-1338-1394987966454_thumb.jpg

post-1338-1394987966512_thumb.jpg

post-1338-13949879665619_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

JEG er jo erklært inhabil bare så det er nevnt. Ser ut til at klasse 5 stanga har de samme egenskapene som klasse 4 (etter 5 dager i Galtenområdet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg venter enda...forbannet post...den er sporet til å ha lagt på Bergen postterminal siden torsdag morgen...men hva gjør vel det...har jo #4 stangen, og på Vivelid i helgen, i "rennende vann" (Fluvius) fikk jeg tak i èn eneste av selve fluen jeg assosierer med Erik Eikre.... :D

(HAr forøvrig fått noen fisker på denne stangen nå, brukt 7x Tiemco spiss, og en del 300-400 gr fisk, helt uten tegn til for stiv/flat topp som ryker fisk på nær håvkant hold. Kjekt å vite at stangen ikke bare kaster så j.... bra, men er en sann fiskestang også :))

Har nemlig opplevd mer enn en gang det motsatte ;)

post-1338-13949879829527_thumb.jpg

post-1338-13949879829941_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg venter enda...forbannet post...den er sporet til å ha lagt på Bergen postterminal siden torsdag morgen...men hva gjør vel det...har jo #4 stangen, og på Vivelid i helgen, i "rennende vann" (Fluvius) fikk jeg tak i èn eneste av selve fluen jeg assosierer med Erik Eikre.... :D

(HAr forøvrig fått noen fisker på denne stangen nå, brukt 7x Tiemco spiss, og en del 300-400 gr fisk, helt uten tegn til for stiv/flat topp som ryker fisk på nær håvkant hold. Kjekt å vite at stangen ikke bare kaster så j.... bra, men er en sann fiskestang også :))

Har nemlig opplevd mer enn en gang det motsatte ;)

Hei Stig!

Er hvitmalingen begynt å forsvinne på snella di? Trodde den var helt ny? Du må være mer forsiktig med utstyret ditt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sjur,

ser tmags har observert riktig :)

Logoen er slik, litt stilig, ser faktisk velbrukt ut fra første øyeblikk...men bare logo.

Hakk i snellen må man besørge selv...kommer nok de også, jeg slurver litt med utstyret mitt, det skal jo brukes :)

Har nettopp vært ute med #5 9' Fluvius som jeg hentet i posten i 11 tiden, rakk få 4 mindre ørret, veldig høy "morofaktor" på den stangen også...som Pål sa; den er jo som #4, bare i #5 utgave...veldig mye det samme uanstrengte som passer min rolige kastestil veldig godt ser jeg.

Likevel er stengene spenstigere enn de jeg har fra annen god fabrikk, i samme klasser.

Og jeg må si at jeg rynker litt på øyebryn når jeg bare vipper på stangen uten line gjennom ringer, de føles "stivere/fastere" enn jeg har erfart at jeg liker.

Men så kommer line på, og allerede med noen få meter ute er min bekymring borte :)

De føles for meg som Orvis Helios gjør..der har jeg mye samme inntrykk på "vifte i butikk test" kontra line gjennom ringer og kasting/fisking. Faste, raske og veldig progressive i ordets rette forstand.

Virker som stangaksjon står rimelig greit til meg, til tross for sin raske aksjon, jeg synest man kan kaste unøyaktig og likevel få rene og pene bukter..uten for mye linevibrasjoner.

Et helt ordinært sloppy fiskekast;

se video

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=15101.msg266253#new

Har brukt GL Highwaterliner på begge, jeg opplever denne kombi som meget ideelt.

Skal ikke skryte mer enn å si bare èn ting til; begge disse Fluivius utgavene er rimelig ok også i motvind :D :D

Jeg har nå solgt unna så mange stenger at jeg ikke lengre har dobbeldekning av Winston stenger i alle klasser (konkurranser ol), Fluvius supplerer min Winston dille helt fortreffelig...og enda har jeg tilgode å få kjenne på den rolige utgaven av Fluvius (M....."ykimus"...eller noe slikt på latin..he-he).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var #5 9' Fluvius testet med GL Highwater :) stangen kastet meget godt, kan denge tørrfluer langt avgårde med trange bukter, selv i litt vind var dette ikke noe særlig problem... Den virket litt stiv når jeg tok første kastet men etter noen kast ble vi ganske gode venner.. hadde på en liten fisk da fikk jeg en aha opplevelse, selv om stangen virket litt stiv så merket jeg hver bevegelse i andre enden av linen :)

Jeg gleder meg til disse stengene kommer ut i en litt mykere versjon :)

Og er det noen som vet når #3 9,9" kommer i denne serien?? Det er en stang jeg bare må teste, med tanke på nymfing og fin fiske med tørt..

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært så heldig å kjøpe meg en Fluvius 9" #5 og brukt den nå i snart 3 uker.

Har kastet på plen, i elv og på fjellvann. Lange kast og korte presise kast.

Ved første følelse i butikken føles stanga middels kastekjepp ut. Man kjente at det var trøkk uten at det ble for kjepp etter min mening.

Test kastet stange med et SA snøre. Litt usikker på hva det var og prøvekastet denne stanga og flere andre nyheter i år.

Skal inrømme at prisen hadde sin innvirkning på valget og at stanga som skulle få seg en arvtager og ny venn var Evolutionstix 2 gjorde at jeg visste at Eikre nok hadde gjort jobben sin med stangas utvikling da det kom ut som ny merkevare.

Etter å ha testet diverse snører, SA sharskin, Streamstix, Caroon Jetstream og Lee Wulf TT så har jeg endt med at Jetstream er en herlig kombinasjon både i elv og på stillevann. Men at Triangle Tapern er min favoritt i elva. Begge disse snørene syns jeg passer stanga meget bra til min kastestil.

Stanga har fått prøve seg på fisk fra 8 - 50 cm og det er en fryd å kjøre fisk på.

Anbefaler Fluvius som ett meget godt kjøp til 2600 kroner så tror jeg ikke det er mange konkurrenter under 3000 kroner som kan måle seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C.R;

Ifølge den info jeg har mottatt tror jeg kanskje (håper det stemmer) at de er leveringsklare i Norge om et par- 3 uker.

Og når jeg hører hva de sier, de som er så heldige å fått kjenne på siste prøver av Fluvius M i #4 og #5, og ikke minst de andre stengene i Venator (nisjestenger) og Fluvius serien, så er jeg bare enda mer rastløs :D

Dette lover bra...egentlig veldig bra.

Gøy at vi får mulighet til å få tak i disse sakene som egentlig er ment til å være i flere butikker fra neste sesong av.

jeg skal på vidda om noen uker, hvem vet....kanskje jeg ikke har bare grønne Winston med meg opp dit likevel...

Vel er  de to Fluvius #4 og #5 jeg har til nå veldig gode stenger...mistenker likevel at silkestangen i de to utgavene har en M bak Fluvius.

De er som sagt litt som Helios for meg, digger å kaste med dem også, bare litt for stram for min generelle smak i de klasser.

bevares, de skal brukes.....#4 feks..fjærmygg/stille vann kald vårdag- lange kast med positive presentasjoner av lang fortom med gjerne 3 fluer på- kroking på lang avstand :)

#5...som idag, mye vær og vind, lange kast som skjærer gjennom vind uten for mye kluss...aksjonen er så enkel..da kan jeg liksom tåle den litt stramme ryggen på stangen.

har fisket med #5 9' idag, i en drøy time i sommervarmt vann, brukte Wulf predator (4 m. intermediatetip line) i det voldsomme været.

Fikk 7 greie ørret, en gjorde jeg bomtilslag på under vann da jeg kjente den var borti en av de to fluene...jeg kjente den veldig godt et stykke uti der...det er meget kult å føle fisk på langt hold, tydelig at moderne stanger har en force som gamle seige saker ikke kan matche.

Kroken sitter godt også..uten mothake ikke miste en av fiskene gjør meg selvsagt fornøyd til tross for at dette er i overkant stram stang enn det jeg er vant med.

Jeg er jo ikke i særlig tvil om at jeg bruker denne også i fortsettelsen, selv etter M utgavene har havnet i samme hus

post-1338-13949879889089_thumb.jpg

post-1338-13949879889573_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke så lenge med 2-3 uker :D

Tror nok den stangen er suveren til kroking på lange hold med tanke på hvor "stiv" stangen er, får kontant respons i andre enden :)

Liker Fluvius men tror nok eg blir mer glad i Venator serien :)

Venter i spenning....

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukter tung markedsføring av nytt merke her! Er dette noe alle skal ha eller?  :rolleyes:

Ho-ho, neida, det er jo ikke markedsføring i det hele tatt....les andre tråder du, som f.eks.... så leser du markedsføring ;)

Jeg føyer meg bare inn i de få heldige som til nå har fått prøve/kjøpt og fisket med.

Fint at vi uttaler oss, egentlig hyggelig av oss :)

men nok snikk snakk...bare å lese HeptaHoffen sine uttalelser i annen tråd....gøy at jeg ikke er mer subjektiv enn å nikke til hans skriblerier.

Og flere blir det nok :)

Ja, C.R....jeg har atter en gang kjent hva "hook detection" kan bety :)

Og gjett om positive "undrvannsopplevelser"...men skal ikke skryte mer av det, blir litt for mye, ser den...gjelder jo andre enn meg har jeg lest ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg må bare få ut av systemet at jeg nå har fått prøve "råutgaven"/siste test av #3 9'9 Venator

Også "M" utgavene av Fluvius #4 og #5.....jeg skal ikke ta helt av, men hva skal en si når man er litt i overkant begeistret over å se 7 meter bakline forsvinne ut av snelle med #5 "MYK" utgave??? :)

Jeg kastet med Highwater, andre prøvde Carron på stangen og vi var skjønt enige om at dette var sprekt, passet vår smak for "dypere" aksjoner.

Syntes selv det kastet i svak "nedoverbakke" (elven renner jo vanligvis nedover, selv på de veldig rolige og glatte partiene :D) var litt rotete, sikkert ikke pen presentasjon der ute.

Jeg sveivet inn slik at bare linen var ute av snelle, og kastet om igjen.

Akkurat de kastene hadde veldig strekt fortom, når det "slår/smeller" i snella tyder ting på at sakene er godt strekt.

Men vi skal ikke være så opptatt av distanse, derfor vil jeg bare si; god fiskestang...VELDIG god :)

Og Venator #3 9'9.....hmmm...hmmmm...dette blir gøy :D :D

Følger bilder fra ulike partier av elv denne lange og lette stangen ble prøvd ut, og vi sa vel egentlig alle sammen at den lett toppaksjonen gjorde stangen til mer enn bare en "tsjekkisk" stang...personlig har jeg ønsket meg en raskere og litt mer toppet stang enn de lange #3 stengen jeg til nå har eid/fisket med, rett og slett med tanke på min egen utvikling i det allsidige "kortlinefisket".

Å kaste tørt på lebgre avstander er også noen ganger påkrevd, ikke minst tørrfluer i trange omgivelser hvor man har lite line ute...da er ikke en veldig dyp/lang slaglengde noe å trakte etter.

Man trengre presisjon, og en topp som jobber lett....men samtidig ikke upresist og vinglete.

De av dere som fisker med lange og lette stenger skjønner hva jeg prøver å formidle :)

Mener noen tok litt video av fisket i trange omgivelser på sky fisk...kanskje den kan bli lagt ut her...hadde vært kjekt :)

Å få fange første fisk på denne modellen ever, på stedet hvor min fluefiskeinteresse startet var spesielt.  :)

post-1338-13949880714007_thumb.jpg

post-1338-13949880714482_thumb.jpg

post-1338-13949880714981_thumb.jpg

post-1338-13949880715471_thumb.jpg

post-1338-13949880716133_thumb.jpg

post-1338-13949880716573_thumb.jpg

post-1338-13949880717052_thumb.jpg

post-1338-13949880754271_thumb.jpg

post-1338-13949880754833_thumb.jpg

post-1338-13949880755383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var så heldig å få testet prototypen på Fluvius M 9' #5 jeg også og brukte Carron flyt #5. Du kan kaste langt om du vil, men det er ikke poenget. Det er vel egentlig sjeldent poenget når du fisker. Poenget er at stanga føles lett, presis og er en drøm å fiske med. Stive stenger har jeg hatt mange av. Gode stenger har jeg hatt en god del av. Virkelig gode stenger har jeg noen få av. Antagelig blir det en til av siste kategori når stanga kommer på markedet.

Claus, prøv stanga før du slenger ut en kommentar denne gangen  ;)

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også så heldig at jeg fikk teste prototypene, takk for det Stig :)

Enig med de som har testa stengene at det er veldig gode alround stenger til fiske.

Snella var tait og god med en veldig bra brems og abbsolutt ikke gjort for å henge på veggen for skryt, den skal fiskes med.

Enig med Bjorni test för man utaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...