Gå til innhold

Ispirasjonstråd-Gjeddefluer


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Gjest Hermansen

Hei alle nå får dere komme dere ut av deres små skap og fortelle meg om noen gode fluemønster til gjedda. Selv skal jeg teste dette til våren, må virkelig si det frister litt med 10 kg gjedde på fluestang :) Man kan iallefall prøve å få de :)

 

Har bundet noen mønster (kan legge ut bilder seinere) men kom med mønster og helst bilder så jeg kan lære noe nyttig :)

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei Hermansen!

Jeg er ikke noen spesialist, men var var buden med på noen dagers gjeddefiske med flue på Åland. Det var proff guider som fulgte oss, og de kunne sine saker. Vi dro en masse gjedder. De største var rundt 7 kg, og det kjentes på enhåndsstengene. Fluene vi brukte var enkle, men effektive. De tålte juling, da de var bundet bakerst på kroken.

Legger ved noen bilder..

 

30012005203450955HuD5g97ek.jpg

 

30012005203450F1bKLeXpD8hx.jpg

 

30012005203450Yv9O677YcUsC.jpg

 

30012005203450K32hfOF3fS88.jpg

 

Vil du ha utfyllende opplysninger så send en PM.

 

JonES

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Lenge siden det var noen flue oppdateringer her så slenger inn noen fluer.

 

Flashfluer:

Fluene er enkle å binde hvor man bare tar å spinner flash i ei dubbingløkke for så å surre dette rundt kroken.

De to første er beregnet på 9# stangen og er fortynget med en conehead for å få en livlig gange.

 

Sølv:

1664_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/823/1664.jpg

Tråd: kevlar

krok: mustad stinger 2/0

Kropp/vinge: Bred sølv flash kjøpt på clas olson (julepynt)

Hode: sølv cone

 

Gull:

1665_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/823/1665.jpg

Tråd: kevlar

krok: mustad stinger 2/0

Kropp/vinge: Bred gull flash kjøpt på clas olson (julepynt)

Hode: gull cone

 

 

En noe letterer variant som skal brukes på 6# stanga Denne er ikke fortynget.

1666_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/823/1666.jpg

Tråd: kevlar

Krok: mustad shrimp 2/0

kropp/vinge: mirror flash

 

Her kommer et par fluer jeg har fått fisk på i sommer:

Alle fluene er mellom 12-18 cm lange...

 

Denne flua er den jeg har fått flest gjedder på og er relativt grei å kaste siden Hackel ikke trekker så mye vann. Flua er litt tung pga kroppen som er dekt med epoxy, noe som også gjør den er svært slite sterk. Her kan man variere fargene akkurat sånn som man selv vil. Blått og gult funker også ;)

1676_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/829/1676.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Først fester jeg inn 2-4 store gule hanehackel (whiting amerikan hackel), så fester jeg inn en hot orange hackel på hver side av disse igjen. Så har jeg lagt på litt svart krystall flash.

Hackel: Først en Hot oransje hane hackel, så legger jeg inn noen strå flashabou mirage, for deretter å surre på et gult hanehackel til slutt.

Kropp: Her har jeg brukt gul backing, men gul binde tråd/floss osv. kan brukes.

Ribb: silver black Axxel i fra uni, som erstatning så kan man spinne 6-8 krystallflash og ribbe med det.

Kroppen dekkes så med epoksy, pass på så du dekker hele kroppen og gjerne "litt" inn i hackelet sånn at det tåler de skarpe gjedde tennene.

 

 

Dette mønstret var et eksperiment som antageligvis ikke kommer til å bli brukt noe serlig mer selv om det ble fisk på denne også, men legger den nå ut allikevel ;)

1677_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/829/1677.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Syntetisk hår (husker fortsatt ikke hva det heter, men Slinky Fibre eller frizz fibre funker på samme måte) gul/blå/gul, så noen strå med svart krystalflash.

Hackel: et stort gult hanehackel, så fester jeg inn litt flashabou mirage, for så å spinne en rødfarget Gullfasan Tippet som hackel.

Kropp: naturlig farget zonkerstrips surret over 2/3 av krokskaftet, siste 1/3 er tri global syntetisk hackel.

 

Her er enda et eksperiment som funket.

1678_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/829/1678.jpg

Krok: Mustad stinger 2/0

Hale: Syntetisk hår (husker fortsatt ikke hva det heter, men Slinky Fibre eller frizz fibre funker på samme måte) gul/rød/gul, så noen strå med svart krystalflash.

Hackel: Gullfasan Tippet spunnet som hackel, til slutt en grizzley farget hønesadel fjær som hackel.

Kropp: Orange floss (som har blitt noe mørkere på grunn av epoxyen).

Ribb: silver black Axxel i fra uni, som erstatning så kan man spinne 6-8 krystallflash og ribbe med det.

Så har jeg epoxy over hele kroppen, og til slutt så limer jeg på øyne med lock tite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Får vel blåse litt liv i denne tråden igjen nå som vi nærmer oss årets høydepunkt ;D. Legger ut noen bilder av fluer som jeg bruker nå på vårfiske etter gjedde.Farger er noe man må prøve seg frem med, noen farger funker et sted , mens ande funker bedre andre steder. Har en generell oppfatning om at i vann som øyern, hvor jeg fisker mest, med grumsete vann, så funker sterke farger(og sort) best. Mens i vann hvor  det er relativt klart vann(jarenvannet)(glomma), så funker flashfluer bedre.Senere på sommeren når vannet klarner så vil flashfluer åsså funke bedre i øyern. Et lite tips, å legge ned litt arbeid i gjeddefluer har for meg blitt ganske viktig, trua er like viktig her som ved annet fiske. Jeg fisker bedre med en flue som ser bra ut, ferdig med det. ;)

 

Begynner med min favorit i gjørmevann, både pga kastevekt og bevegelse"Pike Muppet".Fluas form kommer litt dårlig frem i den artikkelen jeg skrev så her kommer noen bilder av den. Big fly fibre kan kjøpes hos Gero sportsfiske eller hos (Jarle &) Bjørnar's fluefiske i Lillestrøm( Nordic og tundra har dette materiale).

Er ikke hel sikker på opphavsmann til denne flua , men jeg trur det er han karen her:

Ps mye annet lekkert på denne siden.

 

http://www.flymania.se/ny_sida_1.htm

 

 

Her er et samlebildeav fargevarianter, kun som inspirasjon ikke som fasit.

 

[attachthumb=3]

post-982-13949854549929_thumb.jpg

post-982-13949854550703_thumb.jpg

post-982-13949854551443_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en flue jeg åsså har hatt god erfaring med, det er en kopi av en kjøpeflue fra Rainy's(http://www.rainysflies.com/). sjekk saltwaterflies osv osv. Dette er i utgangspunktet en flue som er laget for tropisk fiske, dvs stå klar , se fisk, kaste og kroke. Den kan ha en lei tendens til å henge seg opp ved nitidig kasting, men jeg mener fordelene ( bra bevegelse i vannet) oppveier for bakdelene. Ving er laget av Caft fur extra select, bundet inn i tre omganger på over og underside av kroken, med litt lite bright(pearl) i hvert ledd.

 

post-982-13949854552044_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjorårets Geromesse i skedsmohallen satt det en kar å bandt disse, en utrolig bra gjeddeflue på tidlig fiske, skyver bra med vann og holder profilen sin godt i vannet. Effektiv men litt lite holdbar flue. Uansett så er denne i boksen min på tidlig fiske, en gjedde på 10 er hvert 20 min ved bindestikka.

post-982-13949854559715_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par bilder av noen poppere som jeg koser meg med når skuldra er senka etter et (forhåpentligvis ) lykket vårfiske. Disse er fra Fly co sine ferdige popper pakker med litt egeninspirert maling( hobbylakk).Legger ikke mye arbeid i sånne fluer da de har en lei tendens til å se rimelig slitne ut etter første fisk, funksjon er viktigere en fotoflue.

post-982-13949854560494_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle favoritter må som regel vike for nye, men de stopper aldri å redde dagen når alt annet svikter. Litt tunge å kaste da de holder på mye vann, men bevegelse i denne flua og tidligere meritter gjør at denne fluetypen alltid er i boksen. Jeg velger å sløyfe sivbeskytter da jeg mener denne hemmer effektiv kroking ( gjelder alle mine gjeddefluer, med unntak av poppere til sivfiske på sommergjedde).

Et sikkert kort:

 

post-982-13949854561104_thumb.jpg

post-982-13949854562313_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min  favoritt  på ettermidag og kveldsfiske. Må bare være så ærlig å si at den ble til ved et uhell, dvs at det å lage poppere av hjortehår er enten en tålmodighetsprøve eller noe som sitter ved første forsøk.Var egentlig et resultat av feilklipping og at hjortehåra ikke er spunnet(bundet) tett nok.Meningen var å lage en type Dahlberg Diver som flyter og funker som en popper , men sånn gikk det desverre ikke ;D. Resultatet blei en hybrid som ligger rett under overflata ;D, og om det er øya som gjør at den beveger seg som den gjør er uvist( de skaper noe opprift siden det er luft i dem), men den har i 8 av 10 tilfeller en egenskap som gjør at den skyter ut til siden etter endt intrekkk, derav navmet Robbans jerkdiver ;D. En utrolig effektiv flue som jeg lager i fargene Rød/hvit med naturell hjortehår, Chatreusse, og sort + div andre farger.

 

 

post-982-13949854563102_thumb.jpg

post-982-13949854563773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

One of my favorite pike flies.

 

Pike FPF

05.jpg

 

Approximately 20cm long tied on 3/0 wide gap hook. For this one I use several kind of flash material like: pearl fleshabou, chartreuse angelhair mixed with 3D flash for back, and few stands of opal flash mirage. For gills I use red polarfiber and eyes are the biggest I could find.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Her er noen fra over dammen.  De er ment til aa bli brukt for Smallmouth bass, men siden det ikkje er en traad for de  :rolleyes:, saa blir de lagt ut her.  Eg har surret sammen den stoerste, de andre er fra en venn, og brukt som mal....

 

Det som er litt kult, er at de har en "trailing hook" der selve kroken er kuttet bort, saa den er bare for litt extra hale-kick.

 

mvh,

 

Lars

 

IMGP1612.jpg

 

IMGP1613.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har vel egentlig nok fluer til gjeddefiske, men av og til dukker det opp nye materialer som virker fristende.

Testa mange syntetiske erstatninger for bucktail, men svært få fyller kravet til beveglighet.

Her er det åsså blandet inn flash, som gjør det hele så mye enklere. Ser stort potensiale i dette materiale :)

 

[attachimg=1]

 

 

Vel lagde en enkel en her som "ser" lovende ut.

 

Krok: Daiichi 2720 5.0 (ny krok for meg som ser lovende ut)

 

Binder inn lang hale og kropp i seksjoner, formklipper til slutt.

 

[attachimg=2]

 

[attachimg=3]

 

Snurra sammen et par til som åsså ser fine ut, har tru på disse :)

 

[attachimg=4]

 

Inspirasjon til de to siste fant jeg her:

 

http://www.stripersonline.com/surftalk/showthread.php?s=d09c715fa59004008dd117b326f393e0&t=564954

 

Bindebeskrivelse her:

 

http://www.stripersonline.com/surftalk/showthread.php?t=564954&page=5

post-982-13949862516596_thumb.jpg

post-982-13949862517441_thumb.jpg

post-982-13949862518119_thumb.jpg

post-982-1394986251861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde fiske e UTRULIGT morsomt og temmligt nærvepirande :) Når du ser den store plogen som kjem etter strimeren og da einaste du tenke på e kor tid du skal setta mothøgget, da e faen døtte meg ein utruligt deilig opplevelse. Har du stålfortom so trenger du ikkje akkurat tenke so masse på dette ;D ;D ;D Og utraset som kommer etter på, e berre nåke ein bør oppleve for og skjønne kor morsomt gjedde fiske e :D

 

Men uannset kor morsomt da e og fiska på denne fisken :) E spørsmålet "  Høyre den opprindeligt til i dette landet?? "

Da eg har hørt e at Tyske monka importerte denne fisken til dette landet får fleire hundre år sia, og at den dermed ikkje høyre til i desse områdene.

 

Men viss me skal gå inn på den diskusjonene so e da vel ikkje den einaste fiske arten som ikkje høyre til her, men problemet med gjedda e jo ganske enkelt at den formaire seg fort, vekse fort og etter min meining!! Ein av Den verste ferskvanns predatoren me har på denne jord :rolleyes: Men det kjipaste, e jo ganske enkelt da at, sette du ein fisk fri i eit ørret vatn so kan dette enkle individet formeire seg åleine " Den produserer både rogn og spermier " og dermed so e da gjort :-\ Og sleppe du uti to av samme kjønn, so skifter det sine individet om til ho eller han kjønn :-\ So uannsett ka du gjør so blir da BRÅK. Her på Vestlandet so har me hatt menge gode ørret vatn som har blitt ødelagt av dette, og da e ikkje kult >:(

 

Men tilbake til sjølve fisket, og ka eg bruke når eg fiske etter denne imponerende og RÅSTERKE fisken ;D ;D

 

Begge desse e bitta på " Mustad circel krok "

 

 

 

post-1116-13949862522265_thumb.jpg

post-1116-13949862523342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...