Gå til innhold

Ispirasjonstråd-Gjeddefluer


Gjest Hermansen

Anbefalte innlegg

Er vel ikke noen Bjarne Thomsen ved bindestikka akkurat....  :-\

Fikk ihvertfall snurpa sammen noe. Har litt begrenset med utvalg i kroker i aktuelle størrelser, så det ble litt

oversize krok.

Jeg blir veldig glad for innspill, slik at jeg kan utvikle meg.  :)

 

1. Marabou isped Pearl Flash, hackle av hane og kulekjedeøyne.

88367_s.jpg

 

2. Orange/sort Foxtail, Pearl Flash, hackle av hane og "klistremerkeøyne".

88368_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk denne fra en kar som driver en bloggside som inneholder det meste når det gjelder gjedde. Her kan du sitte noen timer hvis du vil det. Mye fine fluer her og mye annet.

http://issuu.com/simon_graham/docs/bpflies2

Blogg/siden hans finner du her:

http://pikeflyfishingarticles.blogspot.com/

Ps. har ingen rett, men burde egentlig ikke gjeddefluer ligge under fluebinding :rolleyes: og ikke her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bandt en kuul gjeddeflue her i helgen. Trudde endelig jeg hadde begynt å få til noen greie bilder på en enkel måte, men det skar seg når flua blei litt stor, blir bare skygger og dritt og møkk. Vel samme kan det være, dere ser hva det er ;

Krok: Tiemco 8089 2.0

Hale: SF Blend Midnight Blitz og Hends Fine hair flash.

Kropp: SF Blend og Lilla Kalv i seksjoner.

Hode : Svart Pike Brush( Veniard) Og 3D øyne

[attachimg=1]

post-982-13949873204073_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg prøver en gang til jeg, Kan noen flytte denne til Fluebinding-delen av forumet, da det er der den best hører hjemme. Jada, jeg dust og maser unødvendig.

Fint med en ren gjeddefluetråd i bindingsforumet og ikke her under ferskvann.

Yes yes, hei alle sammen. På tide å blåse litt liv i denne tråden igjen, ikke sant? :rolleyes:

Har nettopp kasta guttungen ut av datarommet , og malt som et uvær i 2 dager, vi snakker refresh av pc pult, og nå et nytt fluebinder rom. Snelleskapene står fortsatt til tørk til i morra , da kan det faktisk begynne å ligne noe her inne. Det blir no woman-zone og bare mitt rom 8).

Men så til saken, og det var at jeg kludra opp en av mine fluer med noe nye limsaker og det gikk til dundas. Casco Aquatett funker ikke som gamle softex, så glem det.

Måtte knyte en ny, og da fant jeg ut at jeg kunne like gjerne prøve vid’n samtidig. Det funka det gitt. Enkelt og bare sette den opp  hvis man driter litt i lysetting og sånne ting, men det kan vi jo bli bedre på. Helt amatør, men fint å vise hvordan enkelte ting blir gjort, ikke bare et bilde.

Hvis vi setter kvalitet tilside og bare ser på dette som sånn gjør vi , så blir det jo helt ok å legge ut bindebeskrivelser. Orka ikke prate her da dette var en test og dere får bare tilgi musikkvalg, men Sigmund Groven ruler, ferdig med det.

Jada så , neida så................ men her er i hvert fall flua, bilder, bindebeskrivelse, og video.

Sant skal sies så går jo alt galt når man skal være seriøs, tråden ryker, hodet blir for tykt osv osv, men glem det, dette er ”how it’s made”.

Krok: Tiemco 8089 2.0

Hale: Deadly Dazzle(just add h2o)

Kropp: Baitfish emulator flash(pearl)

Overvinge: SF blend Chatreusse

Cheeks: Deadly Dazzle

Øyne : 3d stick on

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Her er vid'n, den er lagd på 1-2-3 så den er som den er, men fint å se da ;D ;D ;D Jada det er langtekkelig ;D

Ja, og nok engang tusen takk til Kalle, stikka funker som en drøm til gjørmeting, thx ;D

post-982-13949885482676_thumb.jpg

post-982-13949885483401_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Robban. Hvem av fargene skal jeg bruke som førstereisgutt etter gjedda i Øyeren :)

Nydelig,synes jeg også Robban,heldig den som kan velge iblant disse. :D

Hei, takker Pål og Rodswinger'n.

Den sorte blir prøvd først i år Pål, etterfulgt av Chatreusse og pearl. :D

Som førstereis i øyern på våren så ville nok førstevalget mitt vært Pike Muppets. (det er førstevalget  ;)  )

Jeg har de i alle farger og varianter, men hvis jeg skulle fått velge, ville jeg ikke vært uten disse 4. Blir mye spekulasjoner og teorier når ting klaffer og ikke klaffer, men har personlig mest tru på solide farger og  bittelitt med flash.  Virker som det gir mest kontrast og synes best i møkkete vann som det gjerne er i øyern på våren. Jo klarere vannet er jo mer går jeg over på de litt ”fishlookalikefluene” og øker gjerne mengden flash. Muppetene er lette å binde og fine å kaste med en hel dag, de tåler åsså mange fisk. Det blir ofte mange små som ramponerer fluene.

[attachimg=1]

Andrevalget mitt er og blir Robban’s Jerkdiver. Opplever ofte at gjeddene siger rolig etter fluene uten å ta, da er det på med noe som går litt uryddig i vannet. De er litt mer tidkrevende å lage, litt kjipere å kaste, men så absolutt værdt det. Lag en sort, hvit  rød og naturell, og en chatreusse. Jeg spinner ikke hortehåret superstramt her, de skal ikke stripe som en popper, de skal jobbe rett under overflata.

Jeg har så mye gjeddefluer at kompisa rister på huet og ler av meg, men det er som regel disse jeg alltid faller tilbake på.  Jeg må åsså påpeke at de ovennevte fluene fungerer ikke like godt i andre gjeddevassdrag. Har nok mye med fargen på vannet å gjøre, de gir ikke like mye fisk på høsten når vannet er mye klarere.  Da tar vi frem godsaker som de på vid’n.

Egentlig ganske kjedelig og enkelt tips fra meg, men hvorfor overkomplisere ting? De fluene funker meget godt og er meget velprøvde av alle "gærningene" fra øyern.

Jeg bruker flyteline ca 90% av tiden, men hvis det blåser kraftig er en slow int tingen. Greit å skjære gjennom skumtoppene med.

Bilder av jerkdiver'n er litt tilbake i tråden.

Står en oppskrift her :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=139:robbans-gjeddetips-for-varen&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Edit: Skal man binde Pike Muppet så bruk Tiemco 8089 2.0 eller Mustad Stinger C52SBLN 2.0

Sp 600 som det står er litt "overkill" , bedre krok , men litt tyngre.

post-982-13949885577887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Nydelig Robban. Hvem av fargene skal jeg bruke som førstereisgutt etter gjedda i Øyeren :)

Nydelig,synes jeg også Robban,heldig den som kan velge iblant disse. :D

Hei, takker Pål og Rodswinger'n.

Den sorte blir prøvd først i år Pål, etterfulgt av Chatreusse og pearl. :D

Som førstereis i øyern på våren så ville nok førstevalget mitt vært Pike Muppets. (det er førstevalget  ;)  )

Jeg har de i alle farger og varianter, men hvis jeg skulle fått velge, ville jeg ikke vært uten disse 4. Blir mye spekulasjoner og teorier når ting klaffer og ikke klaffer, men har personlig mest tru på solide farger og  bittelitt med flash.  Virker som det gir mest kontrast og synes best i møkkete vann som det gjerne er i øyern på våren. Jo klarere vannet er jo mer går jeg over på de litt ”fishlookalikefluene” og øker gjerne mengden flash. Muppetene er lette å binde og fine å kaste med en hel dag, de tåler åsså mange fisk. Det blir ofte mange små som ramponerer fluene.

[attachimg=1]

Andrevalget mitt er og blir Robban’s Jerkdiver. Opplever ofte at gjeddene siger rolig etter fluene uten å ta, da er det på med noe som går litt uryddig i vannet. De er litt mer tidkrevende å lage, litt kjipere å kaste, men så absolutt værdt det. Lag en sort, hvit  rød og naturell, og en chatreusse. Jeg spinner ikke hortehåret superstramt her, de skal ikke stripe som en popper, de skal jobbe rett under overflata.

Jeg har så mye gjeddefluer at kompisa rister på huet og ler av meg, men det er som regel disse jeg alltid faller tilbake på.  Jeg må åsså påpeke at de ovennevte fluene fungerer ikke like godt i andre gjeddevassdrag. Har nok mye med fargen på vannet å gjøre, de gir ikke like mye fisk på høsten når vannet er mye klarere.  Da tar vi frem godsaker som de på vid’n.

Egentlig ganske kjedelig og enkelt tips fra meg, men hvorfor overkomplisere ting? De fluene funker meget godt og er meget velprøvde av alle "gærningene" fra øyern.

Jeg bruker flyteline ca 90% av tiden, men hvis det blåser kraftig er en slow int tingen. Greit å skjære gjennom skumtoppene med.

Bilder av jerkdiver'n er litt tilbake i tråden.

Står en oppskrift her :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=139:robbans-gjeddetips-for-varen&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Edit: Skal man binde Pike Muppet så bruk Tiemco 8089 2.0 eller Mustad Stinger C52SBLN 2.0

Sp 600 som det står er litt "overkill" , bedre krok , men litt tyngre.

TAKK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Robban. Hvem av fargene skal jeg bruke som førstereisgutt etter gjedda i Øyeren :)

Nydelig,synes jeg også Robban,heldig den som kan velge iblant disse. :D

Hei, takker Pål og Rodswinger'n.

Den sorte blir prøvd først i år Pål, etterfulgt av Chatreusse og pearl. :D

Som førstereis i øyern på våren så ville nok førstevalget mitt vært Pike Muppets. (det er førstevalget  ;)  )

Jeg har de i alle farger og varianter, men hvis jeg skulle fått velge, ville jeg ikke vært uten disse 4. Blir mye spekulasjoner og teorier når ting klaffer og ikke klaffer, men har personlig mest tru på solide farger og  bittelitt med flash.  Virker som det gir mest kontrast og synes best i møkkete vann som det gjerne er i øyern på våren. Jo klarere vannet er jo mer går jeg over på de litt ”fishlookalikefluene” og øker gjerne mengden flash. Muppetene er lette å binde og fine å kaste med en hel dag, de tåler åsså mange fisk. Det blir ofte mange små som ramponerer fluene.

[attachimg=1]

Andrevalget mitt er og blir Robban’s Jerkdiver. Opplever ofte at gjeddene siger rolig etter fluene uten å ta, da er det på med noe som går litt uryddig i vannet. De er litt mer tidkrevende å lage, litt kjipere å kaste, men så absolutt værdt det. Lag en sort, hvit  rød og naturell, og en chatreusse. Jeg spinner ikke hortehåret superstramt her, de skal ikke stripe som en popper, de skal jobbe rett under overflata.

Jeg har så mye gjeddefluer at kompisa rister på huet og ler av meg, men det er som regel disse jeg alltid faller tilbake på.  Jeg må åsså påpeke at de ovennevte fluene fungerer ikke like godt i andre gjeddevassdrag. Har nok mye med fargen på vannet å gjøre, de gir ikke like mye fisk på høsten når vannet er mye klarere.  Da tar vi frem godsaker som de på vid’n.

Egentlig ganske kjedelig og enkelt tips fra meg, men hvorfor overkomplisere ting? De fluene funker meget godt og er meget velprøvde av alle "gærningene" fra øyern.

Jeg bruker flyteline ca 90% av tiden, men hvis det blåser kraftig er en slow int tingen. Greit å skjære gjennom skumtoppene med.

Bilder av jerkdiver'n er litt tilbake i tråden.

Står en oppskrift her :

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=139:robbans-gjeddetips-for-varen&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Edit: Skal man binde Pike Muppet så bruk Tiemco 8089 2.0 eller Mustad Stinger C52SBLN 2.0

Sp 600 som det står er litt "overkill" , bedre krok , men litt tyngre.

TAKK :)

Takk :D veldig bar info synes jeg og fluene er madam mat  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tøff popper Eggen :D

Har lite erfaring med flue etter gjedda, men har fått en del på wobbler før. Brukte da en rød/hvit abu variant spesielt mye.

Sikkert ikke det mest egnede matrialet eller krok, men får håpe den lurer opp en grønn jævel likevel ;D

5545677741_ffbf49da15_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøff popper Eggen :D

Har lite erfaring med flue etter gjedda, men har fått en del på wobbler før. Brukte da en rød/hvit abu variant spesielt mye.

Sikkert ikke det mest egnede matrialet eller krok, men får håpe den lurer opp en grønn jævel likevel ;D

5545677741_ffbf49da15_z.jpg

Takker :) Strøken den din også :)

Aldri fiska etter gjedda med flue før jeg, så gleder meg >D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hallo!

OK. Slenger inn ett bilde jeg også på denne tråden da jeg bruker mye tid på fluefiske etter Gjedde, Asp og Gjørs her nede i Bulgaria mens jeg venter på at den vakre Gudbrandsdals Lågen i Norge skal bli klar for fluefiske etter Ørret og Harr. Fisker også mye med fluestang etter stooooooore og stygge karper her nede men det tar vi neste gang!

Her kommer ett lite utvalg av noen streamere bundet på F.I.T.S Tubesystem. Binder disse fluene både med og uten ConeHeads ettersom hvor og hvor dypt jeg fisker! Fluene bindes med BuckTail, Yak Hair, Flash samt hode av Fox eller Sheep Hair!

Fluene er fra 22 til 25 cm lange.

PS! Om det er interesse angående fluefiske etter: Karuss, Stam, Karpe, Gress, Silver og Big Head Karper samt Catfish. Just let me fellows. Sitter inne med mye info der ja! Karper på 10kg + river godt i stanga gutter!

Håper bildet med Gjeddestreamere faller i smak selv om bildet er helt rævva! Ikke noen fotograf jeg nei. Det vet Rune meget godt Haha!  

post-3440-13949887398909_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

OK. Slenger inn ett bilde jeg også på denne tråden da jeg bruker mye tid på fluefiske etter Gjedde, Asp og Gjørs her nede i Bulgaria mens jeg venter på at den vakre Gudbrandsdals Lågen i Norge skal bli klar for fluefiske etter Ørret og Harr. Fisker også mye med fluestang etter stooooooore og stygge karper her nede men det tar vi neste gang!

Her kommer ett lite utvalg av noen streamere bundet på F.I.T.S Tubesystem. Binder disse fluene både med og uten ConeHeads ettersom hvor og hvor dypt jeg fisker! Fluene bindes med BuckTail, Yak Hair, Flash samt hode av Fox eller Sheep Hair!

Fluene er fra 22 til 25 cm lange.

PS! Om det er interesse angående fluefiske etter: Karuss, Stam, Karpe, Gress, Silver og Big Head Karper samt Catfish. Just let me fellows. Sitter inne med mye info der ja! Karper på 10kg + river godt i stanga gutter!

Håper bildet med Gjeddestreamere faller i smak selv om bildet er helt rævva! Ikke noen fotograf jeg nei. Det vet Rune meget godt Haha!  

Veldig fine fluer Husflua, me like :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Lenge siden det har vært posta noe i denne tråden så da sper jeg på med noen jeg lagde for litt siden.

Synes de ble litt kule.

Satt og lagde noen litt mindre i flatwing stil og da blir det jo litt kapp siden de hacklefibre er så lange.

Restene er fine til gjeddefluer når man kapper de litt runde i enden.

En dært med bucktail først

Eurohackle og restehackle, ca 5-6 stk  og litt flash

Hodet er laget av Craftfur + litt litebright , klippet  og tusja.

Inspirasjonen er henta fra en flue jeg så Runar Kabbe hadde mekka, denne er bare litt større :)

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-982-13949890316569_thumb.jpg

post-982-13949890317106_thumb.jpg

post-982-13949890318047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...