Gå til innhold

#4 kontra #5


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

Hadde en telefon fra en nå i ettermiddag, de sto ovenfor en regelendring som skulle settes i elva deres.......laveste AFTM klasse i en elv som all fisk over 40 cm skal settes tilbake i elva........jeg ville ikke selv avgjøre det.......men jeg tror at han tenker #5 som laveste AFTM............er det noen som vil argumentere hvorfor denne grensen børde være lavere eller høyere.......vær så god, debater!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gjest staffan@epost.no

Egentlig er dette et vanskelig spørsmål......vedkommende var litt opptatt om å gi et reglement også for å begrense antall fiskere, han selv mente som jeg og mener at det er bedre at fortommen brister enn at enkelte synes det er morro å kjøre på fisken........

Det er reglementer på hvilket kaliber man bruker til f.eks. elgjakt og at man på enkelte vald ikke er lov til å bruke 6.55 og at 30.06 er laveste kaliber........så, så jeg forsøkte å stoppe han i denne sammenligningen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å nekte lavere klasse enn 5# vil man vaske bort endel fluefiskere, og da spesielt de som brukte konfirmasjonspengene sine på ei godstang tenkt til å vare leeenge.. sånsett er det et smart tiltak for å begrense antall fiskere, men jeg synest det blir litt feil

Mulig jeg er påvirket fordi den eneste skikkelige fluefiskestanga jeg har er en 4#, så denne ballen får de mer erfarne og eldre karene ta.....

Edit: Er muligens litt mer positiv en negativ til tiltaket... De fleste som ikke har en 5# tilgjengelig tror jeg er folk i startfasen, og da er det greit å fiske på ørret mindre enn 40cm... Ikke slakt meg nå, for det er garrantert mange skitgode fluefiskere som har mer sansen for 4# enn 5#

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke det kommer til å minske antall fiskere, finnes tross alt sååååååååååååååååååååååååå mange gode 5ere.

de bør heller fokusere på fortomtykkelsen, er tross alt den som bestemmer hvor hardt man kan kjøre fisken.

litt vanskelig å kontrollere da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjoenner tankegangen, og kanskje den ikke er saa dum. Som kjent finnes ikke noe klassifiseringssystem paa stenger, men saa lenge han oensker en begrensning nedad saa er det ikke noe problem. Det betyr i praksis at man ikke kan bruke en stang som er lavere ERN enn rundt 4, som er stivheten paa flere av de mykeste stengene. Helt greit det, spoer du meg.

At det begrenser antall fiskere kan jeg ikke helt se. Da er det bedre med begrenset kortsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjoenner tankegangen, og kanskje den ikke er saa dum. Som kjent finnes ikke noe klassifiseringssystem paa stenger, men saa lenge han oensker en begrensning nedad saa er det ikke noe problem. Det betyr i praksis at man ikke kan bruke en stang som er lavere ERN enn rundt 4, som er stivheten paa flere av de mykeste stengene. Helt greit det, spoer du meg.

finnes det ikke noe klassifiseringssystem på stenger?

Hvorfor skulle man egentlig ønske en begrensning nedad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ei elv med storvokst ørret så ser jeg ikke noe graverende feil ved å forby fiske med lettere stenger enn #4.

Noen benytter stenger i #1 og #2 fordi de "er så gøy å kjøre fisk på", men fisken syntes neppe det er særlig stas, og vi bør benytte utstyr tilpasset forventet fiskestørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg skjoenner tankegangen, og kanskje den ikke er saa dum. Som kjent finnes ikke noe klassifiseringssystem paa stenger, men saa lenge han oensker en begrensning nedad saa er det ikke noe problem. Det betyr i praksis at man ikke kan bruke en stang som er lavere ERN enn rundt 4, som er stivheten paa flere av de mykeste stengene. Helt greit det, spoer du meg.

At det begrenser antall fiskere kan jeg ikke helt se. Da er det bedre med begrenset kortsalg.

Det er ikke mulig å begrense antall fluefiskere......handelstanden har gått inn med forholsvis store beløp for å tilbakesette elva til det den var........derfor vil det være feil å begrense antall da det er fiskerene som skal betale gildet til slutt..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en fartsgrense er en fartsgrense 79 er ok - 81 er fartsbrudd eller..........dessuten har grunneier lov til å velge hva reglementene skal være uten å spørre fiskeren vil jeg tro.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Ikke lavere klasse enn #4 (få som er alt for myke av de), ikke tynnere enn 0.15 eller helst 0.16 (eller 5x om du vil), kun mothakeløst og max 5 minutter "kjøretid" (etter 4m 50s er det bare å dra til fisken kommer eller at det ryker, uansett størrelse).... Why not? Fordi det ikke er gøy lenger? Finner faktisk ingen andre motargumenter. For det finnes vel ikke mange fluefiskere som bare har stenger i klasse 3 og under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig et vanskelig spørsmål og svare på. Mange gode tilbakemeldinger her er det også. Jeg synes at forskjellen på 4 og 5 er nokså liten. Derimot fra 4 til 3 synes jeg er større. Skulle dette formålet ha en større hensikt, skulle kansje grensen gått der? Men hvis grunneiere har en formening op at ei grense er snøreklasse fem, så må de jo ta den bestemmelsen selv. Vi fiskere må finne oss i å følge spillereglene. Jeg synes også at en tanke om øvre aftmklasse da kansje bør settes. Stang i klasse 7 og grov fortom, med tauing av mellom sjiktfisk inn, er vel heller ikke å være varsom?

Hvis formålet også er å være forsiktig med fisken, synes jeg at max fortomstykkelse bør reguleres. Hvis ingen kan fiske under f.ex 0,15, vil mye regulere seg. Innklemte mothaker samme greie. Knuteløse håvnett likeså. Vadforbud. fiske fra bellybåt, kayak osv. Å unngå og fiske fra båt kayak, er jo det enkleste tiltaket i verden for å få noen fisker til å få fred i deler av enkelte vassdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig et vanskelig spørsmål og svare på. Mange gode tilbakemeldinger her er det også. Jeg synes at forskjellen på 4 og 5 er nokså liten. Derimot fra 4 til 3 synes jeg er større. Skulle dette formålet ha en større hensikt, skulle kansje grensen gått der? Men hvis grunneiere har en formening op at ei grense er snøreklasse fem, så må de jo ta den bestemmelsen selv. Vi fiskere må finne oss i å følge spillereglene. Jeg synes også at en tanke om øvre aftmklasse da kansje bør settes. Stang i klasse 7 og grov fortom, med tauing av mellom sjiktfisk inn, er vel heller ikke å være varsom?

...

Den blir verre Bjørnar, siden stivheten på stenger varierer så veldig. 5'er stenger varierer i stivhet fra ERN 4 til 9(!). Er derfor jeg føler at klasse 5 er en riktig grense. Da er i praksis de mykeste stangen man kan bruke rundt ERN 4, mens de aller fleste vil ligge mellom 5 og 6,5.

Beate, en 5'er stang er uten tvil et bedre verktøy for å lande fisk over 40cm fort enn en 3'er stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Erik i at #4 hadde vært en bedre grense. #4 og #5 kjemper vel begge om å være folkestanga for ørret nå. Er ver #4 som kanskje er mest brukt nå. De fleste #4 stenger har også nok krefter til å lande en ørret rimelig kjapt om man kjører den hardt uten å være redd for fortom. På mange #3 stenger vil man miste endel kontroll under kjøringen, spesielt om man ikke er veldig erfaren i å kjøre fisk. Klart det finnes de som lander en ørret like raskt på en #3 som en #5, men det er ikke normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Forslaget er like meningsløst som å forby grønne fluestenger. Man lander ikke fisken fortere med en femmer enn en firer, eller treer for den saks skyld. Forby fiske eller la folk fiske.

Av alle imbesille forslag om fiskeregler.... Nesten så det er utrolig at noen kan finne på og i det hele tatt vurdere noe slikt. Dette kommer MYE an på fiskeren.. Skal man ha et kurs i kjøring av fisk før man får fiske?????.

Ta for f... ikke fra folk valgmuligheten til å bruke det utstyret og teknikker de har. Helt på trynet . . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette høres ut som et ekstremt merkelig forslag... :rolleyes:

Personlig fisker jeg bl.a. tørrflue-laks med en myk firerstang, og en vanlig smålaks på 1-3 kg bruker jeg ca 2-7 minutter på å få i land. Laks på 4-5 kg er heller ikke veldig problematisk.

Jeg testet dette fisket med en toppaksjonert femmerstang, men for meg virket det som at laksen ble både villere og sterkere når han kjente det kontante presset fra den stive femmeren. Jeg brukte ihvertfall ikke kortere tid å å få fisken på land. Det var min subjektive følelse (nei, jeg brukte ikke stoppeklokke).

Den eneste gangen jeg har mistet kontrollen var når det smalt på en fisk rundt 10 kg. Den tauet meg oppstrøms(!) gjennom tre kulper før krokfestet glapp. Det er eneste gangen jeg har vært på backingen med fireren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig jeg forventer FOR mye av fiskeren her, og at en slik regel ikke har noen hensikt. Men med MIN agressive haavingsstil (noe jeg mener er en noedvendighet ved C&R) saa nytter det ihvertfall ikke med for myke stenger. Naar jeg tenker etter saa tror jeg aldri jeg har sett noen kjoere fisk saa hardt i Norge. Og en regel vil nok ikke endre paa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke jeg kjører fisken spesielt hardt, men det hender ofte at den kommer opp med riveskader der kroken er festet likevel. Jeg syns faktisk at en mer skånsom kjøring er hensiktsmessig. Ikke det at man skal drøye det hele, men heller ikke vinsje den inn. Tmags: Det er klart at ved høy vann- og lufttemperatur er tiden fisken stresses mye mer kritisk. Dette gjør seg vel mer gjeldende i NZ vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig et vanskelig spørsmål og svare på. Mange gode tilbakemeldinger her er det også. Jeg synes at forskjellen på 4 og 5 er nokså liten. Derimot fra 4 til 3 synes jeg er større. Skulle dette formålet ha en større hensikt, skulle kansje grensen gått der? Men hvis grunneiere har en formening op at ei grense er snøreklasse fem, så må de jo ta den bestemmelsen selv. Vi fiskere må finne oss i å følge spillereglene. Jeg synes også at en tanke om øvre aftmklasse da kansje bør settes. Stang i klasse 7 og grov fortom, med tauing av mellom sjiktfisk inn, er vel heller ikke å være varsom?

...

Den blir verre Bjørnar, siden stivheten på stenger varierer så veldig. 5'er stenger varierer i stivhet fra ERN 4 til 9(!). Er derfor jeg føler at klasse 5 er en riktig grense. Da er i praksis de mykeste stangen man kan bruke rundt ERN 4, mens de aller fleste vil ligge mellom 5 og 6,5.

Beate, en 5'er stang er uten tvil et bedre verktøy for å lande fisk over 40cm fort enn en 3'er stang.

Hva med splitcanestenger da Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...