Gå til innhold

#4 kontra #5


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Det er godt mulig jeg forventer FOR mye av fiskeren her, og at en slik regel ikke har noen hensikt. Men med MIN agressive haavingsstil (noe jeg mener er en noedvendighet ved C&R) saa nytter det ihvertfall ikke med for myke stenger. Naar jeg tenker etter saa tror jeg aldri jeg har sett noen kjoere fisk saa hardt i Norge. Og en regel vil nok ikke endre paa det.

Tror aldri jeg har vært så riv rtuskende "uenig" med deg før jeg Tore Magnus :)  Du mener ikke at jeg og likesinnede har større dødelighet på fisken vi setter ut fordi vi feks. bruker klasse 3 fremfor klasse 5 ????????

Nei, detta er det mest "anti-fluefiskende" problemstillingen jeg noen gang har vært borti......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det er godt mulig jeg forventer FOR mye av fiskeren her, og at en slik regel ikke har noen hensikt. Men med MIN agressive haavingsstil (noe jeg mener er en noedvendighet ved C&R) saa nytter det ihvertfall ikke med for myke stenger. Naar jeg tenker etter saa tror jeg aldri jeg har sett noen kjoere fisk saa hardt i Norge. Og en regel vil nok ikke endre paa det.

Tror aldri jeg har vært så riv rtuskende "uenig" med deg før jeg Tore Magnus :)  Du mener ikke at jeg og likesinnede har større dødelighet på fisken vi setter ut fordi vi feks. bruker klasse 3 fremfor klasse 5 ????????

Nei, detta er det mest "anti-fluefiskende" problemstillingen jeg noen gang har vært borti......

Måtte jo skje før eller siden  ;D. Helt i orden det Pål.

Jeg vet ikke ang fiskedødelighet, men jeg vet at du ikke hadde landet en 2-kilos regnbue her nede like kjapt som meg hvis du hadde stått med en 3'er stang.

Dette er en "tenke høyt" tråd, så jeg har ingen bastante meninger her. (Bortsett fra at MIN landingsteknikk krever en ikke for myk stang). Har aldri vært presentert en slik regel før. Og når sant skal sies, med de argumentene som kommer frem så er jeg sakte men sikert i ferd med å bli uenig med meg selv... :rolleyes::-X;D.

Uansett hvilken stang som kan eller ikke kan brukes i denne elva så spørs det om det endrer noe på folks kjøringsteknikk. Og da er man egentlig like langt.

Denne mannen har en 5'er eller 6'er, og kjører en fisk på litt under kilo'n:

[attachimg=1]

Denne mannen her en 5'er stang, på rundt ERN 6.0 og kjører en fisk på ca. 1,8 eller deromkring:

[attachimg=2]

5'er og fisk på rundt 2 kilo:

[attachimg=3]

post-148-13949879164075_thumb.jpg

post-148-13949879164799_thumb.jpg

post-148-13949879165498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man passe på at man holder tunga litt rett i munnen her.. For mye regelstyring får negativ effekt. For eksempel bestemmes det allerede: hvilke type kroker jeg skal fiske med, hvor mange fisk jeg kan ta og hvilke som må settes ut igjen.

At jeg ikke skulle få lov til å fiske med #3'er stanga mi ser jeg på som direkte latterlig. Her er det fortomms tykkelse som bør komme forran i køen, så for heller stanga knekke om man får på så stor fisk. Har selv sett flere som har fått 2kg fisk på #3 stang i rena. Og disse svømmer like fine i elva ennå, akuratt som om de hadde brukt #5 utstyr.

Hva blir det neste?? at aurivilli flua jeg bandt i vinter ikke kan brukes, for i denne elva er det kun mothakeløs baetis #18 mellom 1.juni og midnatt 12. juni som er lov ? <- satt litt på spissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i sistnevnte taler at overbruk av masse regler ikke er ønskelig. Har jo noen tilfeller fra engelske elver hvor kun oppstrøms fiske med tørrflue er lov. Kan man ikke kjøre fisk hjelper det lite med grovt utstyr. Er vel bedre å legge kruttet ned i en informasjonsbrosjyre som legges ved fiskekortet som beskriver hvordan fisk bør kjøres og landes for å ta minst mulig skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må man passe på at man holder tunga litt rett i munnen her.. For mye regelstyring får negativ effekt. For eksempel bestemmes det allerede: hvilke type kroker jeg skal fiske med, hvor mange fisk jeg kan ta og hvilke som må settes ut igjen.

At jeg ikke skulle få lov til å fiske med #3'er stanga mi ser jeg på som direkte latterlig. Her er det fortomms tykkelse som bør komme forran i køen, så for heller stanga knekke om man får på så stor fisk. Har selv sett flere som har fått 2kg fisk på #3 stang i rena. Og disse svømmer like fine i elva ennå, akuratt som om de hadde brukt #5 utstyr.

Hva blir det neste?? at aurivilli flua jeg bandt i vinter ikke kan brukes, for i denne elva er det kun mothakeløs baetis #18 mellom 1.juni og midnatt 12. juni som er lov ? <- satt litt på spissen

enig med deg... blir kjapt "taxisjåfør"-politikk av for mange regler...  og blir fort kontraproduktivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen bør naturligvis gå på femmerstang og 5X. Finfiske med stenger i lavere klasser og tynnere spisser får man gjøre andre steder enn i vassdrag med fluesoner og potensial for fisk på 2 kilo pluss. Det er jo med tanke på å bevare storørretstammer at dette har kommet på banen. Selv har jeg mer sansen for at man freder soner år om annet, men jeg innrømmer at jeg blir litt irritert over å se at man fisker med toere og treere og bruker lang tid på landing av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen bør naturligvis gå på femmerstang og 5X. Finfiske med stenger i lavere klasser og tynnere spisser får man gjøre andre steder enn i vassdrag med fluesoner og potensial for fisk på 2 kilo pluss. Det er jo med tanke på å bevare storørretstammer at dette har kommet på banen. Selv har jeg mer sansen for at man freder soner år om annet, men jeg innrømmer at jeg blir litt irritert over å se at man fisker med toere og treere og bruker lang tid på landing av fisk.

Hva er i dine øyne lang tid på å lande en fisk da ? la oss si en ørret på 2 kg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen bør naturligvis gå på femmerstang og 5X. Finfiske med stenger i lavere klasser og tynnere spisser får man gjøre andre steder enn i vassdrag med fluesoner og potensial for fisk på 2 kilo pluss. Det er jo med tanke på å bevare storørretstammer at dette har kommet på banen. Selv har jeg mer sansen for at man freder soner år om annet, men jeg innrømmer at jeg blir litt irritert over å se at man fisker med toere og treere og bruker lang tid på landing av fisk.

Hva er i dine øyne lang tid på å lande en fisk da ? la oss si en ørret på 2 kg  

Når man pga for lett ustyr ikke klarer å legge hardt press på ved håving, men må la den dra seg ut fra håven en fire-fem-seks ganger før man lykkes, så bruker man automatisk for lang tid og fisker med utstyr som er dårlig tilpasset C&R i det aktuelle vassdraget. Om dette er fem minutter, 10 minutter eller 25 minutter er i og for seg ikke hovedpoenget - og vil selvfølgelig avhenge av fiskens kondisjon, kamplyst og oksygentilgang. Poenget er man med for lett utstyr risikerer å måtte kjøre fisken helt flat før håving lykkes. For lett utstyr bør man derfor unngå, og det bør kanskje også forbys på generell basis da dette bare er leketøy og ikke fornuftig fangstredskap.  

Siste setning er en tilsiktet og ikke helt seriøs provokasjon. Det skaper litt liv med bombastiske meninger!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen bør naturligvis gå på femmerstang og 5X. Finfiske med stenger i lavere klasser og tynnere spisser får man gjøre andre steder enn i vassdrag med fluesoner og potensial for fisk på 2 kilo pluss. Det er jo med tanke på å bevare storørretstammer at dette har kommet på banen. Selv har jeg mer sansen for at man freder soner år om annet, men jeg innrømmer at jeg blir litt irritert over å se at man fisker med toere og treere og bruker lang tid på landing av fisk.

Hva er i dine øyne lang tid på å lande en fisk da ? la oss si en ørret på 2 kg 

Når man pga for lett ustyr ikke klarer å legge hardt press på ved håving, men må la den dra seg ut fra håven en fire-fem-seks ganger før man lykkes, så bruker man automatisk for lang tid og fisker med utstyr som er dårlig tilpasset C&R i det aktuelle vassdraget. Om dette er fem minutter, 10 minutter eller 25 minutter er i og for seg ikke hovedpoenget - og vil selvfølgelig avhenge av fiskens kondisjon, kamplyst og oksygentilgang. Poenget er man med for lett utstyr risikerer å måtte kjøre fisken helt flat før håving lykkes. For lett utstyr bør man derfor unngå, og det bør kanskje også forbys på generell basis da dette bare er leketøy og ikke fornuftig fangstredskap. 

Faktisk enig ang håving, men der ligger vel stort sett feilen i elendige hover hos mange. Kanskje man heller burde hatt ett forbud mot små søte trehåver med kort skaft og superfint nett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel snart innført "Fluefisker lappen" i enkelte vassdrag....

Kan man ikke kose seg litt på fisketur da? Det blir værre og værre regelstyr hvert bidige år som går. Man får jo snart skåret hull i dekkene på bilen eller kuttet opp vaderen, om man er så brutal å kakker en fisk til stekepanna på kvelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel snart innført "Fluefisker lappen" i enkelte vassdrag....

Kan man ikke kose seg litt på fisketur da? Det blir værre og værre regelstyr hvert bidige år som går. Man får jo snart skåret hull i dekkene på bilen eller kuttet opp vaderen, om man er så brutal å kakker en fisk til stekepanna på kvelden...

Vi snakker nå om et fåtall elver med godt tilrettelagt og lett tilgjenglig fiske. Her kommer det stadig flere regler b.la. når det gjelder vading, mål, kroker, fisketider m.mye.m. Jeg fisker selv på noen av de mest populære stedene og innretter meg deretter. Men selvfølgelig i kombinasjon med villmarksfiske med kakking av stekefisk til panna. Alt til sin tid.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt enig i at man ikke skal bruke for lett utstyr, men det er ikke godt å bombastisk bestemme hva som er for lett og ikke. Jeg fisker med en Sage TCR #4 det meste av tiden, og denne er raskere og stivere enn min SLT #5...

Skulle jeg foreslått noe, ville det i såfall blitt fra #4 og oppover, kroker uten mothake og ikke tynnere fortom enn 5X.

Når det gjelder å ikke leke med fisken, i et vassdrag hvor fisk er pålagt utsatt igjen, så vet jeg ikke helt hva jeg skal kalle det vi driver med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker kun med 4rer stang. Jeg har fått ørret på 2-3 kilo på kola og har aldri hatt problemer med å få fisken fort i håven. Jeg er ikke kjempetilhenger av for tynne fortom, X7 osv. Syns en mer fornuftig regel er ikke tynnerer enn X5 spiss og fri stangklasse. Kan forstå at det vil være vannskelig å kontrolere spisser fremfor stangklasser. Blir uansett feil å si kun 5 og oppover til elvefiske.

Men! Hvis elven er så sliten og man er redd for ørretens ve og vel. Hvorfor ikke frede elven noen år slik at den kan få ta seg opp igjen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Men! Hvis elven er så sliten og man er redd for ørretens ve og vel. Hvorfor ikke frede elven noen år slik at den kan få ta seg opp igjen????

Og hva skjer når man plutselig slipper ulvene til igjen på fisk som ikke har sett en krok på flere år? Det har blitt prøvd å frede deler av elva i Hemsil. Når det åpna igjen så tok det vel 5 dager før alle i kulpen hadde vært på krok. Før fredning var de faktisk ikke så lette å få. Men de var færre og mindre før ja. Så da spørs det om det kan kalles en suksess eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ang Hemsila bør vel sies å være selvforskyldt av eierene... Makan til markedsføring og lakse tendenser skal man lete lenge etter, og for så å være fortvila over tilstanden etterpå.

De stenger vel elva snart ett par sessonger, for så å ta 2000kr døgnet for å fiske på lettlurte fisk.

Problemet her er vel at elver som Hemsila o.l blir hauset så til de grader opp, "alle" forsvinner dit og køfiske oppstår. Det finnes da flere elver enn man kan telle på en hånd her i langstrakte norge. UT Å LET!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Å skyve hele skylda på grunneierne er latterlig! Denne siden her har jaggu bidratt med mye mer alene.

Eierne har ikke markedsført stort gitt. De irriterer seg mer over nedtråkka mark. Det er nok andre som har mer interesse av at det kommer folk. Største skylda har forresten Fluefiske i Norden og Bård og Lars. Men de har også skylda for at det er mange nok som intereserer seg for fluefiske til at vi faktisk klarer å drive gjennom nye regler der det trengs.

Dessuten var det freda i 4 år. Og 2000 i døgnet? Hvis du ikke vet noe om dette så ikke si noe heller.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel problemstilling. Her er fasiten  :rolleyes: : Det er kun krokhold og fortomstykkelse som bestemmer hvor hardt en fisk kan kjøres. Jeg kan sette samme press på fisken med ei hvilken som helst myk stang kontra ei hvilken som helst stiv ei. Når det i tillegg ikke finnes noe klassifiserings system for stenger blir dette for dumt. At noen fiskere ikke er dyktige nok til å bruke lette lineklasser bør ikke forhindre andre i å bruke de.

For fisken er det nok like lite gøy å bli kjørt i 5 mnutter uansett hva det står på stanga.

Og til slutt; alle fluestenger er leketøy f(or de fleste fiskere unnatt de som lever som instruktører - dvs ikke mange), uansett hvilken klasse snøre de brukerpå ei gitt stang. Derimot er det noen som ikke unner andre gleden av å fiske med lett eller tungt ytstyr og bruker vikarierende argumenter for å diskreditere de.

Mitt forslag: Forby stenger lettere enn #00 og påby bredbremmet hatt. I tilegg bør det påbys taxameter som starter når fisken tar slik at det lønners seg å bruke 0,60mm og løpe den på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

om du ikke skjønnte at den siste setningen der ikke var satt på spissen er du snever..

Men at ikke grunneierene godter seg over gode inntekter er nytt for meg.

Mulig jeg er snever, men jeg er også møkk lei av folk som skal sette alt på spissen for å markere hvor ille ting er. Bedre med saklig argumentasjon om man skal komme noen vei. Ellers blir det som det nesten alltid blir; Uenigheter om noe man egentlig er rimelig enige om. Bare fordi det er kult å "ta i litt"...

Grunneierne tjener ikke stort på dette nei. Mesteparten går til å holde elv og vann i god forfatning. ALT koster penger uansett hvor man bor. Og jo mer man tar vare på noe, jo mer koster det. Likevel er det dyrest å la noe forfalle. At det blir dyrt er ikke til å komme fra. Men jeg sier ikke at det trenger å være så dyrt som nå. Løsningen er i mine øyne enkel, men krevende:

Gjør andre vassdrag bedre og vær forberedt på at de vil måtte koste mer å fiske i så går prisen ned i Hemsedal. Jo flere muligheter, jo billigere og bedre blir det. For hvorfor står det kø i Hemsil? Fordi det er hypa? Det går nok de to første årene, men ikke år etter år etter år etter... Det er fordi det er bedre enn de fleste alternativene. Dersom du likevel mener å vite om mange andre elver som er minst like bra så er det bare å si fra. Eller, nei det kan du jo ikke. De har jo ikke regler og kontrollører som kan demme opp for katastrofen om noen skulle røpe hemmelighetene. For det koster jo pæng! Og ingen vil vel investere i noe som ikke genererer noe tilbake? Så da får vi vel bare håpe at det ikke filmes eller skrives om dem slik at skippertak må til og priser høynes til det blir en "hype" og bøndene får kjeft for å være griske.

Nei, kartlegg alt og få en felles strategi for fiske i Norge så slipper vi unna med en fonuftig pris og fantastisk fiske de fleste stedene og ikke køfiske på de få stedene som er ivaretatt. Sånn rent bortsett fra de stedene som ligger lenger enn langt unna de mest befolkede stedene Norge.

Men 2, 3, 4 eller 5? Hvorfor forsvare 3'ern til 2-3kilos? Poenget? Hvis du kan bruke 0.16 på en fisk, hvorfor da treer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med C&R på fisk over 40 cm og innklemt mothaker?

- Og kanskje noen retningslinjer for gjenutsetting av fisk på fiskekort og steder der fiskekort selges.

For det er vel kanskje mer erfaringsnivået på den som holder stanga som avgjør hvor fort fisken ligger i håven…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg får ta setningen i år også da (5. eller 6. året på rad nå, hehe): Det burde vært påbudt kurs med bevis for fullført og bestått for å få lov til å fiske der man må sette tilbake fisk! (lignende jaktlisens)

Hvorfor ikke bare innhente erfaring fra forskjellige steder som har innført regler "utenom det vanlige" og trekke konklusjonen da. Skal man begrense antall fiskere så kan i alle fall et forbud mot 4 og 5 være en vei å gå.  ;)

Etter mitt syn er det bare kortbegrensning som er rettferdig og fornuftig begrensning av antall fiskere. Kun lokale fiskere (skatter til kommunen) bør få kjøpe sesongkort. Hvorfor skal f.eks. en lokal fisker måtte stå uten kort fordi jeg har lyst til å fiske i elva som han bor 50m unna? Hvis det er så viktig for meg så får jeg vel heller flytte dit da. Max-mål begrenser ikke trykket på elva, snarere tvert imot. Men det er bra for snittsstørrelsen.

Forresten finnes det en begrensning til som er rettferdig: Sett alle på land. Vading forbudt! Da tar man også vare på bunnforholdene. Men hva er vading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det gode ideer på løpende bånd. Særlig for alle som ikke kan få nok av lover, regler og forbud - altså alle rød-grønne velgere. Vel uansett, vadeforbud er tingen! I Hemsila er det jo mange som står med vann under armene. Få dem på land, og innfør soner hvor elva kan krysses forutsatt at stangen er demontert og lyset er grønt. Grønt lys kan oppnås ved å putte på lysoblater. Disse kan kjøpes der du kjøper fiskekort. Max antall krysninger er fire pr. dag. Sesongkortinnehavere kan vade over sammen med oblatpåputter, men ikke motsatt. Lokalbefolkningen kan kjøpe autopassbrikke og krysse så ofte de vil, samt ta en fisk utvadet pr dag forutsatt at stangen er klasse fem eller grovere og fortommen 20 meter lang. Bare noen løse tanker altså, som kanskje bekjentskapen til Staffan kan foredle videre!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...