Gå til innhold

#4 kontra #5


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Er forsåvidt enig i at man ikke skal bruke for lett utstyr, men det er ikke godt å bombastisk bestemme hva som er for lett og ikke. Jeg fisker med en Sage TCR #4 det meste av tiden, og denne er raskere og stivere enn min SLT #5...

Skulle jeg foreslått noe, ville det i såfall blitt fra #4 og oppover, kroker uten mothake og ikke tynnere fortom enn 5X.

Når det gjelder å ikke leke med fisken, i et vassdrag hvor fisk er pålagt utsatt igjen, så vet jeg ikke helt hva jeg skal kalle det vi driver med...

Æhhhhh... ikke tynnere enn 5x????  Hva med multifilament?  Halve tykkelsen av 5x er dobbelt så sterk????

Er ikke ei stiv/rask treer stang bedre enn ei femmer cane stang til å kjøre fisken raskt med???

Utstyrreglement innen selve fluefiskeutstyret er en forbanna uting.

Hvorfor skal det være uten mothake? Er du sikker på at det skader fisken mindre enn en krok med liiiten mothake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Er ikke ei stiv/rask treer stang bedre enn ei femmer cane stang til å kjøre fisken raskt med???

Må bare kommentere denne. Cane stenger er ikke støpt i en og samme form. Den kan lages i alle typer aksjoner!!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ei stiv/rask treer stang bedre enn ei femmer cane stang til å kjøre fisken raskt med???

Må bare kommentere denne. Cane stenger er ikke støpt i en og samme form. Den kan lages i alle typer aksjoner!!  ;)

Men de fleste cane stenger jeg har sett på ERN på har veldig lave verdier i forhold til snøreklasse.

(Edit: Mente ikke med det at jeg er enig i at en cane nødvendig tretter ut fisken langsommere om man vet å bruke den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Er ikke ei stiv/rask treer stang bedre enn ei femmer cane stang til å kjøre fisken raskt med???

Må bare kommentere denne. Cane stenger er ikke støpt i en og samme form. Den kan lages i alle typer aksjoner!!  ;)

MÅ bare kommentere denne jeg å æssæ  :) Det var bare et eksempel på tilnærminger i lik "hastighet å fisken på land". Jeg veit lissom atte det er forskjell i aksjoner...

Forresten, bruddstyrke på fortommen er det som virkelig betyr noe.. Nei fy f.... at vi i det hele tatt diskuterer/vurdere et forslag hinsides min fiskeverden i allefall.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ERN meg hit og ERN meg dit. Femmerstanga mi kaster ett femmer stillwater helt perfekt  :D

Personlig tør jeg kjøre fisk hardere på en mykere/følsommere stang. Stanga tar bedre av for de små utslag/bevegelser til fisken, og man "kjenner" liksom når fortommen er på vei til å ryke  :)  Men det er meg...

Skal man bedrive 100% trygg c&r er det kursing, avkrokingsmatter, bildeforbud, fiskeforbud ved varmt vann osv. osv. som må innføres. Tror informasjon, informasjon, informasjon, informasjon er det mest hensiktsmessige  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ bare kommentere denne jeg å æssæ   :) Det var bare et eksempel på tilnærminger i lik "hastighet å fisken på land". Jeg veit lissom atte det er forskjell i aksjoner...

Du generaliserte cane i ditt spørsmål Pål. Skrev ingenting om aksjonen på cane stanga. Du såret mitt barn  :-\ ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål. For noe jævla surr!! Ser til og med at en "føle i alle retninger" purist kan "føle" når fortommen er i ferd med å ryke fordi han bruker pandamat ;D

Å kjøre fisk på en lettere stang som 3 eller 4 er ikke så stort problem. Problemene kommer mer frem når man skal i den håven i litt sterk strøm.

Men det er jo allerede nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser til og med at en "føle i alle retninger" purist kan "føle" når fortommen er i ferd med å ryke fordi han bruker pandamat ;D

hehe... ikke nødvendigvis pandamat. Myke stenger!! Fisking med stive kjepper er overfladisk, ufølsomt og militært/maskinellt  :-*  Så sant du ikke fisker i Raggtjernet eller Lårvika, med rett krok og gummimark da så klart  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare jerka litt med deg :) Slæpp off.

Blir bar så j.... irritert på at man i det hele tatt snakker om dette. Noen ganger er internett en eneste stor tragedie og en "svøpe" for min kjære livsstil...... Bruker for det meste klasse 3 på tørrfluefiske UANSETT hvor i Norge jeg befinner meg. Nesten alltid 5x eller under i fortomsspiss. Har da fått fisker på langt over 2, og gudene vet hvor mange andre... Hvis jeg har røket fortommen mer enn 5 ganger de siste 15 år blir jeg overrasket. OG ikke f....... om fiskene jeg setter ut har det værre/overlever dårlige enn fisk som blir rævpu----- av klasse 5 + med .20 mm spiss.

Dere som tror noe annet, skru av datafaen og pell dere ut å fisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at de fleste er enige med deg Pål, men regler settes jo for å ha en regel. Hva burde regelen være?

Man kan ikke påtvinge folk 30 års fiskeerfaring. I hvert fall veldig vanskelig for en 19 åring. Man ser jo over alt folk med overdimensjonert utstyr som bruker uendelig lang tid på å lande fisk. Så utstyret har ergo ingenting å si.

Jeg mener informasjon, kursing osv. er veien å gå. Ikke utstyrsbegrensning.

Hva hjelper vel mothakeløse kroker når man lar fisken ligge på tørt gress for å ta bilder av den, eller har 3 fingre godt plantet innunder gjellene på den, eller holder den opp med en hånd midt under magen, eller....osv...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jerka litt med deg :) Slæpp off.

Blir bar så j.... irritert på at man i det hele tatt snakker om dette. Noen ganger er internett en eneste stor tragedie og en "svøpe" for min kjære livsstil...... Bruker for det meste klasse 3 på tørrfluefiske UANSETT hvor i Norge jeg befinner meg. Nesten alltid 5x eller under i fortomsspiss. Har da fått fisker på langt over 2, og gudene vet hvor mange andre... Hvis jeg har røket fortommen mer enn 5 ganger de siste 15 år blir jeg overrasket. OG ikke f....... om fiskene jeg setter ut har det værre/overlever dårlige enn fisk som blir rævpu----- av klasse 5 + med .20 mm spiss.

Dere som tror noe annet, skru av datafaen og pell dere ut å fisk   :)

Hva du gjør Pål med VM- medaljer og greier, er vel kanskje ikke helt representativt for hva andre fluefiskere gjør? At man tørr legge større press på gullfisken med litt grovere stenger og tykkere spisser bør ikke være noe sjokk. Tror mange kjenner igjen skjelvingen i beina ved å kjøre fisk på tynne fortommer og lette stenger, da tar i hvert fall mange det veldig rolig og kanskje altfor rolig!  

Pell deg ut å fisk sjæl da, jeg er på jobb og tjener penger til statskassa - og kan ikke!  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jerka litt med deg :) Slæpp off.

Blir bar så j.... irritert på at man i det hele tatt snakker om dette. Noen ganger er internett en eneste stor tragedie og en "svøpe" for min kjære livsstil...... Bruker for det meste klasse 3 på tørrfluefiske UANSETT hvor i Norge jeg befinner meg. Nesten alltid 5x eller under i fortomsspiss. Har da fått fisker på langt over 2, og gudene vet hvor mange andre... Hvis jeg har røket fortommen mer enn 5 ganger de siste 15 år blir jeg overrasket. OG ikke f....... om fiskene jeg setter ut har det værre/overlever dårlige enn fisk som blir rævpu----- av klasse 5 + med .20 mm spiss.

Dere som tror noe annet, skru av datafaen og pell dere ut å fisk   :)

Der tar du nok rett og slett feil Pål.  ;)

Og det er stikk i strid med all akseptert lære når det gjelder C&R. Å begynne å predike at det er helt OK med klasse 3 når man fisker på fisk på 2kg+ er helt på trynet!

Så uenig tror jeg aldri jeg har vært med deg før  ;);D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Men for pokker.. Du kan da ikke sammenilkne NZ med Norge. Hvor mange fluefiskere kommer til å få oppleve å få ørret på 2+ i Norge??? Ække mange det.

Hadde du brukt 6x på femmeren din på di bågene nerri der hadde du ryki ja.. Skulle du hatt noe som helst tjangs med 6x burde du brukt klasse 3 eller lettere  :) Fiskene hadde overlevd helt supert når du satt de ut igjen. Fanken heller, folk kjører jo 40 min + på laks i sommerelver og merkeforsøk viser at de fleste overlever..

Har bedrevet storstilt C&R i hele mitt fiskerliv men blir det forbudt å bruke klasse 3 begynner jeg å kakke fisk i stor stil jeg å......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bare jerka litt med deg :) Slæpp off.

Blir bar så j.... irritert på at man i det hele tatt snakker om dette. Noen ganger er internett en eneste stor tragedie og en "svøpe" for min kjære livsstil...... Bruker for det meste klasse 3 på tørrfluefiske UANSETT hvor i Norge jeg befinner meg. Nesten alltid 5x eller under i fortomsspiss. Har da fått fisker på langt over 2, og gudene vet hvor mange andre... Hvis jeg har røket fortommen mer enn 5 ganger de siste 15 år blir jeg overrasket. OG ikke f....... om fiskene jeg setter ut har det værre/overlever dårlige enn fisk som blir rævpu----- av klasse 5 + med .20 mm spiss.

Dere som tror noe annet, skru av datafaen og pell dere ut å fisk   :)

Der tar du nok rett og slett feil Pål.  ;)

Og det er stikk i strid med all akseptert lære når det gjelder C&R. Å begynne å predike at det er helt OK med klasse 3 når man fisker på fisk på 2kg+ er helt på trynet!

Så uenig tror jeg aldri jeg har vært med deg før  ;);D.

OK?? Kanskje ikke, men det skal da vel for f... ikke være regler for dette? Akseptert lære my æss... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jerka litt med deg :) Slæpp off.

Blir bar så j.... irritert på at man i det hele tatt snakker om dette. Noen ganger er internett en eneste stor tragedie og en "svøpe" for min kjære livsstil...... Bruker for det meste klasse 3 på tørrfluefiske UANSETT hvor i Norge jeg befinner meg. Nesten alltid 5x eller under i fortomsspiss. Har da fått fisker på langt over 2, og gudene vet hvor mange andre... Hvis jeg har røket fortommen mer enn 5 ganger de siste 15 år blir jeg overrasket. OG ikke f....... om fiskene jeg setter ut har det værre/overlever dårlige enn fisk som blir rævpu----- av klasse 5 + med .20 mm spiss.

Dere som tror noe annet, skru av datafaen og pell dere ut å fisk   :)

;D ;D

Der tar du nok rett og slett feil Pål.  ;)

Og det er stikk i strid med all akseptert lære når det gjelder C&R. Å begynne å predike at det er helt OK med klasse 3 når man fisker på fisk på 2kg+ er helt på trynet!

Så uenig tror jeg aldri jeg har vært med deg før  ;);D.

OK?? Kanskje ikke, men det skal da vel for f... ikke være regler for dette? Akseptert lære my æss... :)

;D ;D

Jeg er enig i at det er litt søkt å ha regler rundt dette. Tror ikke det har noe for seg. En annen ting er at det selges svært lite 3'ere her(der) i landet, så det vil aldri være mange nok som fisker med så lette stenger til at det vil være noe problem.

Kjør baglimit og C&R med mothakeløse kroker. Det funker greit ellers i verden og vil sikkert gjøre det der også.

Vadeforbud er også en fin ting. Så da har du løsningen der  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Pål er litt ufin i tonen i dag, men det styrker argumentasjonen. Særlig den der "My æss" hjalp meg over kneika.  ;D Jeg ser nå poenget; en myk og lang treeer er godt egent til å kjøre relativt stor fisk (for meg er det 1250 kilogram pluss) på 6x. Tror det blir å kjøre med min Competitionstix 10 fot treer denne sommeren. Deilig lengde og herlig på vannkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en tendens i Norge generelt at man er fryktelig redd for konsekvensene av C&R. Det er svært lite dokumentasjon som underbygger denne redselen, men det virker som enhver død fisk har en tendens til å bli forklart med C&R når debatten raser som verst, omtrent som om overlevelsesprosenten faktisk er større om man kakker fisken i haue enn om man slipper den ut. Ikke minst gjelder dette i lakseelvene og som argumentasjon mot stadig strengere baglimit.

Som Tore sier, dette klarer de utmerket bra i det store farlige utlandet og hadde så mye fisk død ved utsetting hadde det ikke vært fisk igjen i de hardest fiskede elvene i Montana. Det viktigste er å bygge opp forståelse blant fiskere for hvordan C&R skal praktiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Jeg synes Pål er litt ufin i tonen i dag, men det styrker argumentasjonen. Særlig den der "My æss" hjalp meg over kneika.  ;D Jeg ser nå poenget; en myk og lang treeer er godt egent til å kjøre relativt stor fisk (for meg er det 1250 kilogram pluss) på 6x. Tror det blir å kjøre med min Competitionstix 10 fot treer denne sommeren. Deilig lengde og herlig på vannkast.

HæHæ. er vel milevis fra å være alvorlig ment noe av det  :) Det alvorlige er HVIS vi som fluefiskere går i den fella å sette begrensninger for vår utøvelse av nevnte. Det er skikkelig galskap. Og Tore Magnus; forbud mot å vade er på trynet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dønn enig med Pål her. Er det noen som virkelig kan bevise at man lander en fisk fortere på femmer enn treer? Og lander man fisken fortere på en syver enn en femmer? Og tar fisken mer skade av å bli kjørt skånsomt? Håper andre enn meg ser paradokset i å kalle treerstenger for leketøy! My ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fluefiskere holdt seg til å fiske med tørrflue hadde slikt fjas aldri blitt diskutert. Med nymferigger, streamere, spilt hagl og you name it, følger selvfølgelig bag limit, redusert antall fiskere, utsetting av søppeldunker, bøter for forsøpling og fyll, bålreglement, motorbåtreglementer, kleskode osv. i norske elver.

NEI... JA, til kun oppstrøms tørrfluefiske. Resten kan dorge med båt på mjøsa eller meite i øyeren  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dønn enig med Pål her. Er det noen som virkelig kan bevise at man lander en fisk fortere på femmer enn treer? Og lander man fisken fortere på en syver enn en femmer? Og tar fisken mer skade av å bli kjørt skånsomt? Håper andre enn meg ser paradokset i å kalle treerstenger for leketøy! My ass!

PS! Beate er mann, så ikke la dere friste av rumpesnakket.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dønn enig med Pål her. Er det noen som virkelig kan bevise at man lander en fisk fortere på femmer enn treer? Og lander man fisken fortere på en syver enn en femmer? Og tar fisken mer skade av å bli kjørt skånsomt? Håper andre enn meg ser paradokset i å kalle treerstenger for leketøy! My ass!

PS! Beate er mann, så ikke la dere friste av rumpesnakket.  :D

;D ;D ;D I saw it coming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...