Gå til innhold

#4 kontra #5


Gjest staffan@epost.no

Anbefalte innlegg

Fisker du Beate P? Man kan sikkert finne noe som beviser at fisken svømmer oftere baklengs enn man tror også, men en fisk som ligger utslitt på siden før den kommer i håven har mindre sjanse til å klare seg enn en som ikke gjør det. Behandlingen etterpå kommer i tillegg. Jeg tror nok du må se på totalen fra kroking til gjennutsetting. Det ene unnskylder ikke det andre. Er det ikke viktigere at det går bra med fisken enn at man får rett i en diskusjon da? Er ikke så forbaska lenge siden et par stykker her mente å kunne bevise at å dra fisken inn på sand og la den rulle seg i det var bedre enn håving med knuteløst nett. Det var neimen ikke langt unna at de klarte å overbevise flere andre også. Hallooooo!

Man kan selfølgelig kaste rundt seg med synsing om ditt og datt, men det at du Erik syns en ting betyr nødvendigvis ikke at det er slik. Voksne mennesker argumenterer da saklig? Og ja, jeg fisker. :)

Skriver bare hva jeg tror jeg. Har da også presisert at jeg ikke vet opptil flere ganger. Jeg tror at ingen egentlig vet helt sikkert. Men "beaching" av fisk har jeg skikkelig problemer med å forstå kan være særlig fornuftig. Visse erfaringer har man jo gjort seg og da tror man utfra det. Sikkert akkurat det samme for deg. Og du har kanskje helt andre erfaringer også. Syns også vi er ganske saklige jeg, med et lite glimt i øyet (får jeg håpe).

:)

Enig. Beaching gjør mer skade og tar lenger tid enn håving. Tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 114
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Trodde du var ironisk jeg. At den burde ligge på land, bli holdt opp for bildetaging ol. lengst mulig. Ett prakteksempel på hvor lett det er å missforstå på nett  :)

Det er dere tørrfluepurister som er så opptatt av de fotosesjonene og ti tonn fotoutstyr. Snart har dere vel med både lerret, lysstativ og eget kar for makrofoto av fiskeøyne og fiskefinner når dere vandrer langs bredden også?  ;D

Når vi pursister endelig får en fisk, er det så klart viktig å ta bilde av den!!  ;D

Forøvrig er C&R en fabelaktig ting. Men trenger ikke komme hjem med bevisene på at man har tatt fisk. Man kan sitte på ræve en hel dag og bare late seg når det ikke vaker. Så kan man komme hjem, juge på seg en hel masse fisk, slik at kjærring og barn tror man har hatt en helt fabelaktig dag med "fornuftig" bruk av tid  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer det er andre enn meg som mener at behandlingen fisken får etter at den er i håven er en viktigere stressårsak enn hvor lenge den kjøres.

Fra ISI Web of Science:

Physiological Response of Some Economically Important Freshwater Salmonids to Catch-and-Release Fishing

     more options

Author(s): Wedemeyer GA (Wedemeyer, Gary A.)1, Wydoski RS (Wydoski, Richard S.)2

Source: NORTH AMERICAN JOURNAL OF FISHERIES MANAGEMENT    Volume: 28    Issue: 5    Pages: 1587-1596    Published: OCT 2008   

Times Cited: 2     References: 33     Citation Map     

Abstract: Catch-and-release fishing regulations are widely used by fishery resource managers to maintain both the quantity and quality of spoil fish populations. We evaluated blood chemistry disturbances in wild brook trout Salvelinus fontinalis, brown trout Salmo trutta, cutthroat trout Oncorhynchus clarkii, and Arctic grayling Thymallus arcticus that had been hooked and played for 1-5 min in waters of the intermountain western United States. A hatchery stock of brown trout was included for comparison. To assess time needed for recovery, additional test groups were played for 5 min and then released into net-pens, where they were held for up to 72 It. The osmoregulatory and metabolic disturbances associated with catch-and-release fishing under the conditions we tested were minimal and judged to he well within normal physiological tolerance limits. In fish that were held for recovery, the blood chemistry alterations that did occur appeared to be related to stress from confinement in the net-pens. Our results confirm the results of previous studies, showing that prerelease air exposure and handling cause more physiological stress than does either hooking per se or playing time. Fishery managers must be aware of the differences in the perceptions, attitudes, and values Of different societal groups, some of which feel that catch-and-release fishing should be banned because it is cruel to the animals. On the basis of brain anatomy, it seems highly unlikely that fish experience pain in the same manner as humans experience it, because fish lack a neocortex, the brain structure that enables the sensation of pain in higher vertebrates. However, independent of the neurobiological argument. our results indicate that under conditions similar to those tested, fish subjected to catch and release are neither suffering nor particularly stressed. Improved education programs about the relatively benign physiological effects of catch-and-release fishing as a Fishery management practice would be beneficial to anglers and the nonfishing public alike.

Document Type: Article

Language: English

Man tolker ting som man ønsker skjønner jeg.  ;)

Selvfølgelig vil det være større skade å FORHINDRE FISKEN FRA Å PUSTE enn å bygge opp et melkesyrenivå. Skulle bare mangle. Det er verre å bli totalt forhindret fra å puste enn å springe marathon. Men å bli kvalt med en gang man kommer i mål etter en marathon gjør nok avlivningen en del kortere  ;)

Fisken skal landes så fort som overhodet mulig!

Her et kort utdrag fra univ. of Maryland:

3. Degree of exhaustion of fish - Although studies show that all measurable physiological effects of sub lethal stress as a result of being caught are fully reversed within approximately 24 hours (12),  it is reasonable to infer that fish played to exhaustion may suffer more serious stress than fish that are relatively rapidly landed (9).  Therefore, rapid landing is safer and less likely to result in complications affecting survival after release.  Strong tackle and heavy lines allow fish to be landed rapidly, avoiding exhaustion and minimizing extreme exercise and the possibility of negative stress effects.  It can, therefore, be inferred that the use of heavy tackle is desirable in lowering mortality.  Conversely, extremely light tackle and lower strength lines may increase the risk of exhaustion, and should be avoided.

En oppsummering fra Ontario Ministry of Natural Resources

While catch-and-release is physiologically stressful, stress and therefore mortality can be minimized by following some general catch-and-release guidelines. Gear should be appropriate for the species being angled, allowing for quick retrieval. The use of barbless hooks and circle hooks should be considered to reduce the amount of time required to release fish. Air exposure should be minimized and fish should be released quickly. Depth of capture, hooking location and bleeding should be taken into account when deciding on whether or not to release a fish.

og:

One of the key components to the increased use of catch-and-release practices, both by anglers and fisheries managers, is the assumption that fish which are released actually survive the experience. This assumption comes from the observation that when fish are released after being caught they generally swim away, apparently unharmed. However, research indicates that most mortality occurs some time after release (Muoneke and Childress, 1994), thus fish that appear healthy upon release may later exhibit injuries or distress caused by catch-and-release practices.

og:

Angled fish should be retreived as quickly as possible to prevent fish exhaustion

Det finnes utallige rapporter rundt dette. Og det er praksis i absolutt alle C&R forvaltinger jeg har vært borti. Og det begynner å bli en del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Hvor mange % av fluefiskerne er egentlig "erfarne" med kjøring av +1kg

Jeg får ikke kilos ørret på hver tur, men er antagelig bortimot alene om det

Hvor fiskes det?  Stille elvepartier, på grunner eller dype partier, strier, eller brekkanter.

Ble fortalt om ett tilfelle i forrige sesong hvor det ble iaktatt en kjøring på 45minutter av en 9hg fisk i relativt smult farvann...ern eller aftm klasse vites ikke.

Antar den var klar for hoven.

Har også sett en ørret gjøre som den ville med en erfaren fisker i samme elv. #7 og streamer, 0.25 røk som hyssing. Tipper den var litt større, litt andre strømforhold også.

Jeg benytter #5, det er derfor det eneste rette  ;D

Vet også om en som benytter konsekvent #1 i samme elv, han er antagelig uenig med meg.

Pål Andersen og andre med tilsvarende erfarenhet vil mestre de aller fleste situasjoner i innlandet med en #2. Jeg er bare ikke sikker på at det store flertallet vil gjøre det samme, og det er de det må tas høyde for.

Men er allergisk mot innviklede regelverk. Tror en av forutsetningene for respektering av lover og regler er att de er korte, konsise, og med en klar forståelig hensikt.

EN ting bør være obligatorisk for ferske fluefiskere....det er Cola testen. Full 1,5 liter +pant, knyt fortommen rundt flaskehalsen og kjør brus. Det gir en ganske god ide om hva stang og fortom faktisk tåler, og hvordan det føles i henda og stanga ser ut når man gjør det. 1.5kg i fortommen merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er stort sett enige Tmags. Men hvis målet er å begrense dødelighet på fisken mener jeg det er viktigere å opplyse fiskere om håndtering av fisken etter at den er håvet enn å begrense folks muligheter til å fiske med lett utstyr. Det hjelper ikke å vinsje fisken inn hvis du kjører ti minutter med posering i etterkant? Nå var vel emnet i dennne tråden vinklet noe annerledes enn faktorer rundt dødelighet ved C&R, men det er vel regelen mer enn unntaket her på ffs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er stort sett enige Tmags. Men hvis målet er å begrense dødelighet på fisken mener jeg det er viktigere å opplyse fiskere om håndtering av fisken etter at den er håvet enn å begrense folks muligheter til å fiske med lett utstyr. Det hjelper ikke å vinsje fisken inn hvis du kjører ti minutter med posering i etterkant? Nå var vel emnet i dennne tråden vinklet noe annerledes enn faktorer rundt dødelighet ved C&R, men det er vel regelen mer enn unntaket her på ffs.

Ja, jeg kan ikke si meg uenig i det. Så da runder jeg av for min del  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Claus, du glemte jakt, rugby, cricket, motorsport, seiling,....

Og visste du at NZ kvalifiserte seg til fotball VM? Verre med Norge, hehe.

Flight of the Concords ruler!  ;D ;D

Hehehe ;)

Så sant så sant! Var en stor nedtur når jeg fant ut at de bare skulle lage to sesonger >:(

Murray er seff favoritten 8)

Sry OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvor mange % av fluefiskerne er egentlig "erfarne" med kjøring av +1kg

Jeg får ikke kilos ørret på hver tur, men er antagelig bortimot alene om det

Hvor fiskes det?  Stille elvepartier, på grunner eller dype partier, strier, eller brekkanter.

Ble fortalt om ett tilfelle i forrige sesong hvor det ble iaktatt en kjøring på 45minutter av en 9hg fisk i relativt smult farvann...ern eller aftm klasse vites ikke.

Antar den var klar for hoven.

Har også sett en ørret gjøre som den ville med en erfaren fisker i samme elv. #7 og streamer, 0.25 røk som hyssing. Tipper den var litt større, litt andre strømforhold også.

Jeg benytter #5, det er derfor det eneste rette  ;D

Vet også om en som benytter konsekvent #1 i samme elv, han er antagelig uenig med meg.

Pål Andersen og andre med tilsvarende erfarenhet vil mestre de aller fleste situasjoner i innlandet med en #2. Jeg er bare ikke sikker på at det store flertallet vil gjøre det samme, og det er de det må tas høyde for.

Men er allergisk mot innviklede regelverk. Tror en av forutsetningene for respektering av lover og regler er att de er korte, konsise, og med en klar forståelig hensikt.

EN ting bør være obligatorisk for ferske fluefiskere....det er Cola testen. Full 1,5 liter +pant, knyt fortommen rundt flaskehalsen og kjør brus. Det gir en ganske god ide om hva stang og fortom faktisk tåler, og hvordan det føles i henda og stanga ser ut når man gjør det. 1.5kg i fortommen merkes.

MANGE av mine 28 år som fluefisker har bestått av over 150 fisketurer i året (opp mot 200) Jeg har reist land og strand rundt i Norge og utland, og JAGGU, med unntak av feks. Island har det vært laaaangt mellom 1+ fiskene. Kanskje fordi jeg bare fisker uavhengig av hva snittstørrelsen er på stedet????  (Selvfølgelig har jeg store ørreter i bøtter og spann fra feks. Hemsila. G. Lågen, Drammenselva etc. MEN sant og si er det miiil mellom 1+ ørreter i Norge. Med unntak selvfølgelig....

Sikkert fordi jeg er amatør og ikke klarer å få disse store fiskene....... Eller er det fordi en halvkilos ikke blir rundet opp til kiloen alà gutta på video??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi diskuterer regelverk i elvene våre :

Vi har jo noen ørretelver hvor det blir innført div regelverk grunnet høyt fiskepress/ sårbar bestand av fisk ; Jeg mener at å tillate kun tørrfluefiske er en ok måte å få ned fiskepresset på. Da får fisken faktisk fred stor deler av døgnet, og da er jo mye av hensikten oppnådd  :D

Ingen syntes vel det er så kjedelig å fiske med tørrflue at dette ville medført noen krise ?  :o

Om man er ute å fisker for å få mest mulig fisk, burde man kanskje oppsøke andre elver, hvor fisken ikke blir stresset i like stor grad ?

Vel, nymfefiske er greit, men jeg mener det er dobbeltmoral å nekte folk å fiske med mark og sluk (fluesone), samtidig som man selv står å denger streamer og det som verre er med fluestang.

Kanskje off topic dette, men å feks forby streamer-fiske virker for meg langt mer fornuftig enn å feks forby fiske med #3 stenger i norske ørretelver.

Presiserer at dette er myntet på elver hvor det er innført fluesoner og andre begrensninger grunnet høyt fiskepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi diskuterer regelverk i elvene våre :

Vi har jo noen ørretelver hvor det blir innført div regelverk grunnet høyt fiskepress/ sårbar bestand av fisk ; Jeg mener at å tillate kun tørrfluefiske er en ok måte å få ned fiskepresset på. Da får fisken faktisk fred stor deler av døgnet, og da er jo mye av hensikten oppnådd  :D

Ingen syntes vel det er så kjedelig å fiske med tørrflue at dette ville medført noen krise ?  :o

Om man er ute å fisker for å få mest mulig fisk, burde man kanskje oppsøke andre elver, hvor fisken ikke blir stresset i like stor grad ?

Vel, nymfefiske er greit, men jeg mener det er dobbeltmoral å nekte folk å fiske med mark og sluk (fluesone), samtidig som man selv står å denger streamer og det som verre er med fluestang.

Kanskje off topic dette, men å feks forby streamer-fiske virker for meg langt mer fornuftig enn å feks forby fiske med #3 stenger i norske ørretelver.

Presiserer at dette er myntet på elver hvor det er innført fluesoner og andre begrensninger grunnet høyt fiskepress.

Synes nymfe- og streanmerfiske burde forbys på generelt grunnlag. Og stenger over #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Med det samme vi diskuterer regelverk i elvene våre :

Vi har jo noen ørretelver hvor det blir innført div regelverk grunnet høyt fiskepress/ sårbar bestand av fisk ; Jeg mener at å tillate kun tørrfluefiske er en ok måte å få ned fiskepresset på. Da får fisken faktisk fred stor deler av døgnet, og da er jo mye av hensikten oppnådd  :D

Ingen syntes vel det er så kjedelig å fiske med tørrflue at dette ville medført noen krise ?  :o

Om man er ute å fisker for å få mest mulig fisk, burde man kanskje oppsøke andre elver, hvor fisken ikke blir stresset i like stor grad ?

Vel, nymfefiske er greit, men jeg mener det er dobbeltmoral å nekte folk å fiske med mark og sluk (fluesone), samtidig som man selv står å denger streamer og det som verre er med fluestang.

Kanskje off topic dette, men å feks forby streamer-fiske virker for meg langt mer fornuftig enn å feks forby fiske med #3 stenger i norske ørretelver.

Presiserer at dette er myntet på elver hvor det er innført fluesoner og andre begrensninger grunnet høyt fiskepress.

Elver som feks. Hemsila har i praksis KUN tørrfluefiske UTEN et regelverk. Men det er fortsatt MYE bedre å sette ut en fisk tatt på streamer eller numfe kontra slukt markkrok. Slutt nå for f..... og diskuter reglbegrensninger innenfor fluefiske, vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ovenfor myndigheter, dyrevernere og naturvernorganisasjoner. Fisk med flue, bruk hue, sett fisken ut og hold kjeft om det  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi diskuterer regelverk i elvene våre :

Vi har jo noen ørretelver hvor det blir innført div regelverk grunnet høyt fiskepress/ sårbar bestand av fisk ; Jeg mener at å tillate kun tørrfluefiske er en ok måte å få ned fiskepresset på. Da får fisken faktisk fred stor deler av døgnet, og da er jo mye av hensikten oppnådd  :D

Ingen syntes vel det er så kjedelig å fiske med tørrflue at dette ville medført noen krise ?  :o

Om man er ute å fisker for å få mest mulig fisk, burde man kanskje oppsøke andre elver, hvor fisken ikke blir stresset i like stor grad ?

Vel, nymfefiske er greit, men jeg mener det er dobbeltmoral å nekte folk å fiske med mark og sluk (fluesone), samtidig som man selv står å denger streamer og det som verre er med fluestang.

Kanskje off topic dette, men å feks forby streamer-fiske virker for meg langt mer fornuftig enn å feks forby fiske med #3 stenger i norske ørretelver.

Presiserer at dette er myntet på elver hvor det er innført fluesoner og andre begrensninger grunnet høyt fiskepress.

Eller man kan forby tørrfluefiske da det er veldig lett å fiske selektivt på stor fisk med tørrflue. Kun nymfefiske uten vading som er tillatt. Da har man begrensninger som ivaretar ørreten og ikke fiskeren. Jeg hadde nok ikke frekventert den elva, men da har jo litt av målsetningen blitt oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det samme vi diskuterer regelverk i elvene våre :

Vi har jo noen ørretelver hvor det blir innført div regelverk grunnet høyt fiskepress/ sårbar bestand av fisk ; Jeg mener at å tillate kun tørrfluefiske er en ok måte å få ned fiskepresset på. Da får fisken faktisk fred stor deler av døgnet, og da er jo mye av hensikten oppnådd  :D

Ingen syntes vel det er så kjedelig å fiske med tørrflue at dette ville medført noen krise ?  :o

Om man er ute å fisker for å få mest mulig fisk, burde man kanskje oppsøke andre elver, hvor fisken ikke blir stresset i like stor grad ?

Vel, nymfefiske er greit, men jeg mener det er dobbeltmoral å nekte folk å fiske med mark og sluk (fluesone), samtidig som man selv står å denger streamer og det som verre er med fluestang.

Kanskje off topic dette, men å feks forby streamer-fiske virker for meg langt mer fornuftig enn å feks forby fiske med #3 stenger i norske ørretelver.

Presiserer at dette er myntet på elver hvor det er innført fluesoner og andre begrensninger grunnet høyt fiskepress.

Eller man kan forby tørrfluefiske da det er veldig lett å fiske selektivt på stor fisk med tørrflue. Kun nymfefiske uten vading som er tillatt. Da har man begrensninger som ivaretar ørreten og ikke fiskeren. Jeg hadde nok ikke frekventert den elva, men da har jo litt av målsetningen blitt oppnådd.

Ikke særlig enig med deg her, gitt.

Innlegget mitt var faktisk ikke ment for å provosere nymfefiskere.

Se for deg ei lita elv med få, men store fisker, og relativt høyt fiskepress ; Å innføre vadeforbud her ville ikke gjort noen forskjell, og hvis det er så mye om å gjøre å få disse få fiskene på land at man faktisk tyr til streamer, da syntes jeg faktisk det hele er litt trist.

Fisken vil da aldri få fred, da den blir fisket på enten den vaker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke særlig enig med deg her, gitt.

Innlegget mitt var faktisk ikke ment for å provosere nymfefiskere.

Se for deg ei lita elv med få, men store fisker, og relativt høyt fiskepress ; Å innføre vadeforbud her ville ikke gjort noen forskjell, og hvis det er så mye om å gjøre å få disse få fiskene på land at man faktisk tyr til streamer, da syntes jeg faktisk det hele er litt trist.

Fisken vil da aldri få fred, da den blir fisket på enten den vaker eller ikke.

I motsetning til ditt innlegg så var faktisk mitt ment å provosere  ;D

Er ikke så enig med innlegget mitt jeg heller. Men det hadde også gitt en ganske så god begrensning av fangsten og fiskerne. I mange elver er det jo ganske så mange prosent som blir tatt på tørt. Men enig med det i at fisken ihvertfall hadde fått fred når den ikke vaket med kun tørrfluefiske. Etter hvert hadde en vel vendt den helt av med å vake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...