Gå til innhold

Innkjøpshjelp


Thomas G

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å begynne med fluefiske, har fisket siden jeg har liten, men altså ikke med flue. Når skal jeg handle meg stang, snelle og alt jeg trenger. Men da lurer jeg litt på hva jeg trenger igrunn? Foreløpig så tenker jeg stang, snelle, vadere, ett utvalg fluer, fortom osv. Men hva slags stang, snøre, fortom og slikt skal jeg velge? jeg kommer til å fiske ui hovedsak etter fjellørret, abbor og gjedde. Setter stor pris på hjelp/ tips til merker på stang, hva slags snøre osv.

på forhånd hjertelig takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du sikkert til å få en haug med tips. Jeg kan si så mye at jeg tror ikke du finner noe som er direkte dårlig. Derfor kommer ikke jeg til å anbefale en stang.

Jeg aner ikke hvor ivrig du er og hvor mye penger du kunne tenke deg å bruke. Men skal du ha alt utstyr på en gang kommer du sikkert fort opp i 5000.

En kolega av meg spurte om jeg kunne hjelpe han å finne ei stang for fiske på hytta. Vi var på XXL og der hadde/har de et tilbud på en guideline pakke med snelle og alt. Tror han betalte 900,-

Selv syns jeg at stenger i klasse 5 er gode allroundstenger. Større klasser enn det blir fort litt for grovt og mindre kan fort bli for lett.

Konklusjonen :)

Finn deg ei stang i klasse 5 og let litt etter tilbud eller pakker på vadeklær. Et annet råd kan være å spørre en butikk om de klarer å lage en pakke til deg med alt du trenger eller vil ha. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svaret, setter jeg pris på:) Jeg tror det er overhengende fare for at jeg blir rimelig ivrig rimelig fort tror jeg,  veldig lei av sluk/ spinner fiske nå så trenger en forandring. Fikk anbefalt stang i størrelse 5 av en kamerat en gang, skal visst være en grei allsidig størrelse på stangen. Jeg har tenkt å bruke mellom 5-7tusen så det er vel rammen jeg har omtrent:)

send gjerne mer tips til en kommende fluefisker hvis dere vil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva slags fluer bør jeg handle først? en slags alroundpakke med litt forskjellig? hvis det finner vel å merke:)

flue.no har slike bokser!

Se: http://www.flue.no/epages/Store.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Nicco/Categories/%22Komplette%20fluebokser%22

Du kan jo fint også plukke egne fluer, men vil vel bli en del dyrere! I disse boksene er det vel 10,- per flue, med flueboks på kjøpet..

Hvis ikke kan du alltids kaste deg hodestups på kjøret med fluebinding  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da er det bare å stikke innom Nordisk og be om en pakkepris på alt det du trenger, du vil garantert få en bra pakke der. Flueboksene til flue.no er også et smart valg om du trenger noen fluer for å komme igang :)

Samtidig er det kjekt å sjekke om det er noen i nærmiljøet ditt som er litt mere erfaren og henge med de på noen turer, da har du noen å spørre underveis mens du fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer langt med disse fluene:

Våfluer = Streaking caddis (#8, #12)

Døgnfluer = oliven parachute flue #12-16

Generell klekker (døgn + vårfluer) = klinkhammer (Brun #14, #16 og grønn #14, #16)

Døgnflue nymfer = fasanhale nymfe #14, 16

Steinflue imitasjon = montana #10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så da skulle det være litt fluer til både abbor, gjedde og ørretfiske med det utvalget? Bør man kjøpe både synke og flytesnøre ( hvis det er det heter) eller trenger jeg mest flytevarianten til mn type fiske? er det foresten vanskelig å montere utstyret? snøre, fortom, snelle osv?

sikkert mange dumme spørsmål her men stiller de nå likevel jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å montere alt av utstyr når man har gjort det før.. Første gangen er det nok litt mer knoting for å få det til.. Kjøper du alt på f.eks Nordisk monterer de alt for deg.. Så du trenger ikke tenke på det i første omgang.. Var jeg deg ville jeg fulgt nøye med og sugd til meg kunnskap når du evt. drar til Nordisk (Lysaker Brygge) http://www.nfisk.no/

Ender du opp med å kjøpe utstyr fra forskjellige steder, finnes det sikkert noen her som bor i nærheten som kan være behjelpelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar hittil, mye å sette seg inn i :) Er det noen her inne fra mine trakter ( asker området) som kunne stilt opp, feks med å ta en fisketur rett og slett så hadde jo det vært fantastisk! Hyggelig å bli kjent med nye folk også:) trenger man foresten ett kurs for å lære seg å kaste, eller er det fullt mulig å tilegne seg denne ferdigheten her alene med hjelp av litt video og evnt litt hjelp av noen som kan det litt? har en stor plen her så det er vel en god treningsarena også er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det Pete, da spør jeg om det i samme slengen når jeg handler imorgen. Gleder meg vanvittig til å komme igang! Har ett vann 100 meter fra huset her der det er mye abbor og endel gjedde, masse plass å ikke mye trør og slikt rundt så greit å prøve litt der. kommer ikke til å få sove inatt jeg tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må bare advare om at det nå snart ikke er noen vei tilbake  :P Du begir deg inn på en livslang lidenskap som kommer til å gi deg utrolig mye glede, og en del frustrasjon  ;)

Handler du på Nordisk er du i trygge hender!

Støtter forøvrig Sigve når han anbefaler stang i klasse 5!

Lykke til  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var stang innkjøpt og alt klart! stått på plenen her og truffet meg selv i bakhodet endel ganger allerede faktisk, snøret legger seg i en flott haug ca 50cm foran meg ;)

Haha, da er du igang :P

Det er bare å trene, men kom deg på kurs så fort som mulig..

Her finner du noen tips på veien, hvis det blir mer tørrtrening alene :)

http://speycast.no/fluefiske_enkel_greit_skogmo.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja nå har jeg kontaktet jeger og fiskeforeningen her i asker, og funnet ut at de har treff her i asker ukentlig så da drar jeg opp og ser på gutta som kan det der:), i tillegg handlet inn dvd med kasteteknikk så da er vi igang hvertfall!

takk for gode svar og mye hjelp hittil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, galskap blir vel ordet:) ett lite spørsmål: jeg driver å kaster her i hagen. Har sett på endel dvd og slikt nå, men forstår ikke helt hvorda det er best å holde snøret med " sveivearmen" mens jeg svinger stangen med den andre.  Enten blir det for mye snøre i luften så det blir kluss eller så blir det litt lite så flua bare stopper brått i luften. Sliter  med andre ord med å holde kontroll på alt det løse snøret under stangen når jeg kaster.  noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er et alternativ, det å holde det i løkker er også en måte. Å legge på bakken betyr for nybegynneren sikkert frustrasjon. men det er en hverdag vi lever med, legge snøre på vannet gjør livet lettere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...