Gå til innhold

TYA, EN ADVARSEL...


Anbefalte innlegg

Dere skal ha for att dere prøvde iallefall  :D

Men en ting? hvorfor ? hva hadde dere og tjene på dette egentlig? hva var tanken bak? kun bare og vise hvor bra tya/nea var og for og trekke folk til bygda?  :)

Mulig dette høres ut som ett kritisk spørsmål, men prøver bare og skjønne hvorfor ?

og att dere turde og ta sjansen på og gjøre noe sånt når reglene egentlig ikke var på stell fatter jeg ikke...menmen...håper noen lærer av dette  ;)

Tørrfluelandet 3 skulle uansett bli spillt inn i dalstrøket fordi at grunneierne og kommunene ville markedsføre fisket så bra som mulig. Vi ble spurt av Tundra Outdoor om vi kunne tenke oss å være guider for de(Lenth osv), da vi uavhengig av alt dette planla guidevirksomhet i dalføret og at de viste at vi hadde kontroll på hvor det aller beste fisket var. Det var jo ikke vi som ville markedsføre elva, men det er vi som kanskje har stått for denne delen i og med at det er vi som har vært med de og fått andre TV og film-team dit, samt skrevet artikler osv. Vi håpet at vi skulle bli lyttet til med tanke på forvaltning og når i tillegg Lenth, Fismen og Nilssen samtidig formante at det måtte en forvaltningsplan på plass med det samme, -ja, da var vi sikker på at det skulle skje. Selvfølgelig, i ettertid ser man at det var å håpe på litt for mye av det gode. Vi hadde ikke guidet om vi ikke trodde at det ville komme på plass en forvaltningsplan med det første. Det er surt når vi tenker på at vi 4 år på rad ikke traff en eneste fisker gjennom hele sesongen og at det hørte til sjeldenhetene at vi så andre fiskere, til at det i dag er så gjengrodd med folk og så få store fisker. Det er litt trist, ja, og det føles som vi sitter igjen med svarteper.

Sånn og forstå  , takk for svar  :)

trist att det skulle ende sånn....tatt den ene grunneieren og slått den andre med  ;)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

laks, matauk, penger og karsk som gjelder

Helt enig!!

Jeg vet at Tya flyfishing hadde gode hensikter.

Når det er sagt, så var trøndere det samme folkeslaget ang. laks, matauk, karsk og penger også tidligere. Når elva var bra. Denne gangen er det faktisk de tilstrømmende fluefiskerne som er problemet.

Komme på besøk og kakke storfisk og skylde på grunneierne. Dårlig besøk synes jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig innlegget mitt er helt malplassert, men skitt au.

Har sett det i enklete hotte vann i Tromsøområdet. At det er en voldsom fokus på en plass. Og med ergrelse og stadig dårliger fiske, blir vannet glemt, fortrengt. Og så om noen år får det en ny vår for de få sjelene som ikke helt gir opp plassen noen år etterpå.

- Jeg er fortsatt tilhenger av ideen om at veinære, sårbare elver og vann trenger sportsfiskere som bryr seg om det.

Det beste for innlandsfisket hadde vært et fiskekort som gjalt hele eller en stor del av landet, på tvers av hva grunneiere måtte ha lyst til. Dette ville spre sportsfiskerne på større områder.

De stakkarne som absolutt må følge nyhetene om godt fiske istedet for å skape nyhetene selv må selvfølgelig bare få gjøre det.

Er uenig med BjørnarSKj mht grunneiere. De er stort sett ingen berikelse for de områdene de eier. Og har sjelden noen kunnskap om hvordan det skal forvaltes.

Alt for mange lokkes av noen hundringser ekstra, og glemmer langsigtiheten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

laks, matauk, penger og karsk som gjelder

Helt enig!!

Jeg vet at Tya flyfishing hadde gode hensikter.

Når det er sagt, så var trøndere det samme folkeslaget ang. laks, matauk, karsk og penger også tidligere. Når elva var bra. Denne gangen er det faktisk de tilstrømmende fluefiskerne som er problemet.

Komme på besøk og kakke storfisk og skylde på grunneierne. Dårlig besøk synes jeg!!

Før var ikke elva populær og rikskjent, nå er den det og vi ser hvilke grunneiere som sitter ved bordet. De tenker penger, penger og enda mere penger, driter i hvilke konsekvenser valgene de tar uten å ha en solid forvaltningsplan i bakhånda. Bare pengene strømmer inn, er alt fryd og gammen. Når de står igjen med en elv som er helt ødelagt og som det vil ta flere år på å få på rett kjøl igjen, skjønner de (kanskje..) hva de har gjort. Men dette driter de fint i, de får penger av de som er dum nok til å kjøpe kort likevel. Så får det bare bli som det blir

Se på Nidelva, kunne ha vært en riktig perle om forvaltinga hadde vært riktig fra starten av 90- tallet. Da var fisk over 1 kilo noe du kunne få hver kveld. Nå er det noe du kan få i løpet av sesongen og knapt det om du ikke vet hvor du skal dra. Oppsynet ser du noen ganger før laksesesongen starter og noen ganger etterpå, ellers er det nesten kjemisk fritt for de. Finnes ikke en grunneier i trøndelag som vet å ta vare på ei ørretelv og det står jeg på til det motsatte er bevist. Til nå har 3 praktelver blitt ødelagt pg.a idiotiske grunneiere og ingen gidder å bry seg av de som sitter med rettighetene. De ser kun på pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laks, matauk, penger og karsk som gjelder

Helt enig!!

Denne gangen er det faktisk de tilstrømmende fluefiskerne som er problemet.

Komme på besøk og kakke storfisk og skylde på grunneierne. Dårlig besøk synes jeg!!

Ja er nok ikke dumt om vi går litt i oss sjøl og tar mye av skylda vi fluefiskere også....du kommere til elva og ser 20 andre fiskere, alikevel kakker man en fin fisk i hodet.  og jeg er faen meg stygt redd for att det er mye pga bare trofet sin skyld...for og vise den fram til de andre gutta litt lenger nedi elva. ikke fordi man er sulten !!

Men helt klart, de som forvalter elva burde se att noe slikt vil forekomme, og ikke koster det all verden og innføre noen enkle fiskeregler på papir heller skulle man tro.  

og man skulle tro att "gjenbruk" av øretten skulle være større pengemaskin på sikt enn att de kakker den i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig innlegget mitt er helt malplassert, men skitt au.

Har sett det i enklete hotte vann i Tromsøområdet. At det er en voldsom fokus på en plass. Og med ergrelse og stadig dårliger fiske, blir vannet glemt, fortrengt. Og så om noen år får det en ny vår for de få sjelene som ikke helt gir opp plassen noen år etterpå.

- Jeg er fortsatt tilhenger av ideen om at veinære, sårbare elver og vann trenger sportsfiskere som bryr seg om det.

Det beste for innlandsfisket hadde vært et fiskekort som gjalt hele eller en stor del av landet, på tvers av hva grunneiere måtte ha lyst til. Dette ville spre sportsfiskerne på større områder.

De stakkarne som absolutt må følge nyhetene om godt fiske istedet for å skape nyhetene selv må selvfølgelig bare få gjøre det.

Er uenig med BjørnarSKj mht grunneiere. De er stort sett ingen berikelse for de områdene de eier. Og har sjelden noen kunnskap om hvordan det skal forvaltes.

Alt for mange lokkes av noen hundringser ekstra, og glemmer langsigtiheten......

Da er du nok uenig i noe jeg ikke står for. Jeg har ikke sagt noe om grunneieres fortreffelighet jeg. Jeg bare svarer de som skylder på grunneiere i trøndelag som bare tenker laks, karsk og penger. At de er årsaken til elendighetene i Tya. Grunneiere fantes i denne elva tidligere også. Drakk karsk gjorde de sikkert da som nå. Laks har de vel aldri vært så opptatt av i Selbu og Tydal da. Den gang var elva bra til tross for grunneierne.

Jeg synes likevel at det er trist at det er grunneierne (som sansynligvis egentlig ikke er så vanvittig fluefiskeinteresert) er de som må lære å holde besøkende fisketurister i ørene angående fiskeopptak. Det synes jeg høfflig besøkende skulle kunne greie sjøl! Men det er vel ikke slik da. Grunneierne er vel nødt til å lage innfløkte regler. Det er disse reglene Tya flyfishing etter mitt skjønn har prøvd å lære de. At de ikke skjønner det, kan vel til og med være logisk i og med sitt lille engasjement innen fluefiske. Elva har jo alltid vært bra...inntil alle fiskerne kom.

Det er ikke halvfulle karskdrikkende lakselorder på traktor som har lenset denne elva for stor aure med oter not og garn denne gangen. Det er sportsfiskerne. At grunneiere ikke er istand til å forstå det før det er for seint, er tragisk. Elva vil få en knekk nå. Sansynligvis vil den vare lenge! Da mange enda vil valfarte elva i årevis og plukke døgnfluer og håpe å oppleve siste trofè.

Jeg synes vi skal være forsiktige der vi fisker. Spesielt når vi er på besøk. Kansje vi får oppleve slike elver også for våre barnebarn. Alternativene vil sansynligvis være at vi enten må være steinrike for å fiske eksklusivt i ei bra villfiskelv i framtiden. Eller vi må fiske dyrt i ei elv full av fjøsfisk.

Jeg sier ikke hva som er riktig. Jeg sier bare hva jeg synes. Jeg er forøvrig helt enig med deg ang. fiskekortmodellen din Thorbjørn. Drømmeverden ville det vært. Det er nå engang slik at grunneiere er nå grunneiere - desverre. Inntil enkelte grunneiere ikke skjønner konsekvenser så får vi som virkelig er glade i ørreten prøve å bruke næpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laks, matauk, penger og karsk som gjelder

Helt enig!!

Jeg vet at Tya flyfishing hadde gode hensikter.

Når det er sagt, så var trøndere det samme folkeslaget ang. laks, matauk, karsk og penger også tidligere. Når elva var bra. Denne gangen er det faktisk de tilstrømmende fluefiskerne som er problemet.

Komme på besøk og kakke storfisk og skylde på grunneierne. Dårlig besøk synes jeg!!

Før var ikke elva populær og rikskjent, nå er den det og vi ser hvilke grunneiere som sitter ved bordet. De tenker penger, penger og enda mere penger, driter i hvilke konsekvenser valgene de tar uten å ha en solid forvaltningsplan i bakhånda. Bare pengene strømmer inn, er alt fryd og gammen. Når de står igjen med en elv som er helt ødelagt og som det vil ta flere år på å få på rett kjøl igjen, skjønner de (kanskje..) hva de har gjort. Men dette driter de fint i, de får penger av de som er dum nok til å kjøpe kort likevel. Så får det bare bli som det blir

Se på Nidelva, kunne ha vært en riktig perle om forvaltinga hadde vært riktig fra starten av 90- tallet. Da var fisk over 1 kilo noe du kunne få hver kveld. Nå er det noe du kan få i løpet av sesongen og knapt det om du ikke vet hvor du skal dra. Oppsynet ser du noen ganger før laksesesongen starter og noen ganger etterpå, ellers er det nesten kjemisk fritt for de. Finnes ikke en grunneier i trøndelag som vet å ta vare på ei ørretelv og det står jeg på til det motsatte er bevist. Til nå har 3 praktelver blitt ødelagt pg.a idiotiske grunneiere og ingen gidder å bry seg av de som sitter med rettighetene. De ser kun på pengene

Missforstå meg rett. Jeg er helt enig angående grunneieres evne til å bevare ørretstammer. Jeg er enig med deg Raymond. Jeg er enig med Thorbjørn. Vi kan sitte og drikke oss fulle i fjortendager og være enige om det der.

Men ikke gi grunneieren skylden for at du Raymond og du Thorbjørn og meg slår ihjel fisken! Hvis grunneieren er stokk dum. Trenger ikke vi være like teite.

Det er fremdeles sportsfiskerne som dreper fisken i ei populær fiskeelv. Ikke potetbonden. Heller ikke den lokale slukfiskeren som har sine åtte turer i elva som han har hatt i femri år. Det er vi som strømmer til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid fiskerene som trenger retningslinjer for hvordan de skal kunne fiske. Får de ikke retningslinjer, -ja, da vil man ofte komme i en situasjon der "mye vil ha mer". Slik er det også innen jakt. Moderasjon og langsiktig tenkning er som blåst bort når rypekullet letter eller når storfisken ligger i håvmaskene. Som rettighetshavere og "beskyttere" av ressursen må grunneierne sette retningslinjene slik at fiskeren eller jegeren ikke sørger for at ressursen forringes. Noen er veldig klar på å la de store fiskene svømme videre, men etter å ha ferdes langs Nea og Tya i 20år, kan det utrolig nok se ut til at denne gruppen tilhører minoriteten.

Når man ser på Tya isolert sett, ble den sterkt nedfisket på 70'tallet pga svenske sportsfiskere(markfiskere). Gjennomsnittstørrelsen var etter dette særdeles lav. Så begynte utfisking av småfisk på seint 80'tallet. Alle store(over 400gram) fisker ble satt tilbake, mens de små ble tatt opp. Snittstørrelsen ble sakte men sikkert bedre og mot slutten av 90'tallet begynte den å bli ordentlig bra gjennom hele det aktuelle strekket. I de påfølgende årene eskalerte det og man hadde straks en selvfungerende storørretstamme som naturlig undertrykte småfisk. Deretter ble det eksponering og greier i 06/07. Det hører også med til historien at noen svenske markfiskere fisket som villmenn i 2003-2006. Den ene uka vi traff de hadde de utrolig nok fått opp mot 40 ørreter over kiloen. Alle ble trygt bragt tilbake til Sverige. De hadde to slike uker hvert år, så sånn rent teoretisk hadde de et uttak av 60-80 fisker over kiloen hvert år. Det ironiske i det hele er at de faktisk funderte på hvorfor det stadig ble mindre med stor fisk(de satt faktisk og filosoferte over dette ovenfor meg og brodern en gang) ??? Dette bare vitner om at man må sette ned regler på en slik eksponert elv, og det har grunneierne eneste mulighet til. Jeg tror ikke vi fiskere sånn helhetlig sett klarer å regulere dette selv. Det vil alltid stå noen ved siden av deg å kakke stor fisk og sette ut de små fiskene. Tya trenger akutt nødhjelp(smør på flæsk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at (les tror:) hvis folk bealer mye for å fiske en plass er terskelen lavere for å knerte en storfisk. "Har betalt så mye at jeg faen meg kan knerte en stor en." Ta rypejakta til sammenligning. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si at "når vi betaler 40,000,- for ei uke så skal det jaggu skytes" Jeg tror det kan sammenlignes.

Dere har hørt folk si "betale 20.000 tusen spenn for ei uke uten å kunne ta en eneste fisk?" Ikke sant?

Så strenge regler MÅ til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Missforstå meg rett. Jeg er helt enig angående grunneieres evne til å bevare ørretstammer. Jeg er enig med deg Raymond. Jeg er enig med Thorbjørn. Vi kan sitte og drikke oss fulle i fjortendager og være enige om det der.

Men ikke gi grunneieren skylden for at du Raymond og du Thorbjørn og meg slår ihjel fisken! Hvis grunneieren er stokk dum. Trenger ikke vi være like teite.

Det er fremdeles sportsfiskerne som dreper fisken i ei populær fiskeelv. Ikke potetbonden. Heller ikke den lokale slukfiskeren som har sine åtte turer i elva som han har hatt i femri år. Det er vi som strømmer til!!

Gir ikke grunneierne skylden for at noen kakker storfisken, gir de skylden for at de er giddesløse og makter ikke å vedta en forvaltningsplan som gagner både oss sportsfiskere og lommeboka deres. De tenker bare på pengene som strømmer inn på kontoen der og da. De er også indirekte medskyldige at det blir kakket storfisk så lenge de ikke vedtar regler som hindrer akkurat dette, er de som til syvende og sist som har makta til å gjøre noe

Men jeg skjønner hva du sier Bjørnar, er til dels enig med deg der. Så lenge reglene ikke er der, så vil det alltid bli kakket storfisk. Det er det vi fiskere som gjør, men grunneierne er langt fra skyldfrie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Tya trenger akutt nødhjelp(smør på flæsk).

Tya trenger fiskeforbud for et par sesonger eller kun catch and release med strenge regler. Er redd elva er ødelagt for mange, mange år framover. Og enda har jeg ikke fått fisket der.. :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror også... Men jeg tror at det er trofébildet som er viktig og ikke maten. Dvs. det ikke er det å få drepe fisk som er målet, men å kunne bevise hva man har fått. Se på "kilosfisken 2010" eller "mest fotogene (ett eller annet)". Eller reklamer, filmer. Ja, egentlig hva som helst. STØRST, VAKREST, VILLEST, MEST! Men det må bevises og det er lettest om byttet er dødt. Ikke alle som er like flinke til å ha kamera klart og faktisk bruker det så effektivt at byttet ikke stryker med av møtet med moteverdenen. Svært mange blåser faktisk i byttet bare de får vise hvor flinke de er. Eller heldige... Og er det et sted hvor sjansen er stor for å kunne sette personlig rekord eller bli en del av 2-kilos klanen så er det store sjanser for at det blir knallhardt trykk. Og uten regler... hvorfor ikke ta skikkelige bilder?!? Med hauger av store og ikke bare én og én...

Det er ikke alle som har fått opplæring gjennom fluefiskesiden.no serru. Vi har i det minste lært at det er opplevelsen for en selv som er viktig og ikke størrelse eller antall...  :P:rolleyes:;)

Eller er det noen som tror meg på mitt ord når jeg sier at jeg forrige fredag fikk den fineste fisken jeg noen gang har fått og at den garrantert ville fått alle fiskene i "mest fotogene (ett eller annet)" til å se litt mindre pene ut? Jeg tror ikke det, men jeg vet. Og opplevelsen er min og min kompis sin. Og fisken vaker enda. Heldigvis er den beskyttet av regler. Bortsett fra mot lange møter med kamera. Gjør det så kort som mulig! PLEASE!!! Men det er kanskje ikke så farlig da ingen tror meg likevel. Dessuten er den ikke den ikke så lett å finne, hehe.

Jeg har alltid stått på at alle gode eller potensielt gode steder må frem i lyset og få skikkelige regler før det er for sent. Og det blir det når ingen vil si noe og håper at hemmeligholdelse kan beskytte og holde prisene nede. Det MÅ frem før en eller annen lager film. Det MÅ frem før noen oppdager at det kan fylle alle fryserne til hele hjembygda. Det MÅ lages regler. Og det MÅ koste litt mer så det får beskyttelse gjennom nok oppsyn! Frivillig oppsyn er IKKE det samme som en eller to som får betalt for å gjøre en jobb. Samme hvor romantiske vi er.

Uansett er det ikke uvitende, uinteresserte eller pengekåte bønder sin feil at fiskere er troféjegere uten hemninger.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg tror også... Men jeg tror at det er trofébildet som er viktig og ikke maten. Dvs. det ikke er det å få drepe fisk som er målet, men å kunne bevise hva man har fått. Se på "kilosfisken 2010" eller "mest fotogene (ett eller annet)". Eller reklamer, filmer. Ja, egentlig hva som helst. STØRST, VAKREST, VILLEST, MEST! Men det må bevises og det er lettest om byttet er dødt. Ikke alle som er like flinke til å ha kamera klart og faktisk bruker det så effektivt at byttet ikke stryker med av møtet med moteverdenen. Svært mange blåser faktisk i byttet bare de får vise hvor flinke de er. Eller heldige... Og er det et sted hvor sjansen er stor for å kunne sette personlig rekord eller bli en del av 2-kilos klanen så er det store sjanser for at det blir knallhardt trykk. Og uten regler... hvorfor ikke ta skikkelige bilder?!? Med hauger av store og ikke bare én og én...

Det er ikke alle som har fått opplæring gjennom fluefiskesiden.no serru. Vi har i det minste lært at det er opplevelsen for en selv som er viktig og ikke størrelse eller antall...  :P:rolleyes:;)

Eller er det noen som tror meg på mitt ord når jeg sier at jeg forrige fredag fikk den fineste fisken jeg noen gang har fått og at den garrantert ville fått alle fiskene i "mest fotogene (ett eller annet)" til å se litt mindre pene ut? Jeg tror ikke det, men jeg vet. Og opplevelsen er min og min kompis sin. Og fisken vaker enda. Heldigvis er den beskyttet av regler. Bortsett fra mot lange møter med kamera. Gjør det så kort som mulig! PLEASE!!! Men det er kanskje ikke så farlig da ingen tror meg likevel. Dessuten er den ikke den ikke så lett å finne, hehe.

Jeg har alltid stått på at alle gode eller potensielt gode steder må frem i lyset og få skikkelige regler før det er for sent. Og det blir det når ingen vil si noe og håper at hemmeligholdelse kan beskytte og holde prisene nede. Det MÅ frem før en eller annen lager film. Det MÅ frem før noen oppdager at det kan fylle alle fryserne til hele hjembygda. Det MÅ lages regler. Og det MÅ koste litt mer så det får beskyttelse gjennom nok oppsyn! Frivillig oppsyn er IKKE det samme som en eller to som får betalt for å gjøre en jobb. Samme hvor romantiske vi er.

Uansett er det ikke uvitende, uinteresserte eller pengekåte bønder sin feil at fiskere er troféjegere uten hemninger.

:)

Men det er uvitende, uinteresserte, pengekåte bønder som eier rettighetene. Da har de et ansvar de også, på lik linje som oss som fisker i elva deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Jeg tror også... Men jeg tror at det er trofébildet som er viktig og ikke maten. Dvs. det ikke er det å få drepe fisk som er målet, men å kunne bevise hva man har fått. Se på "kilosfisken 2010" eller "mest fotogene (ett eller annet)". Eller reklamer, filmer. Ja, egentlig hva som helst. STØRST, VAKREST, VILLEST, MEST! Men det må bevises og det er lettest om byttet er dødt. Ikke alle som er like flinke til å ha kamera klart og faktisk bruker det så effektivt at byttet ikke stryker med av møtet med moteverdenen. Svært mange blåser faktisk i byttet bare de får vise hvor flinke de er. Eller heldige... Og er det et sted hvor sjansen er stor for å kunne sette personlig rekord eller bli en del av 2-kilos klanen så er det store sjanser for at det blir knallhardt trykk. Og uten regler... hvorfor ikke ta skikkelige bilder?!? Med hauger av store og ikke bare én og én...

Det er ikke alle som har fått opplæring gjennom fluefiskesiden.no serru. Vi har i det minste lært at det er opplevelsen for en selv som er viktig og ikke størrelse eller antall...  :P:rolleyes:;)

Eller er det noen som tror meg på mitt ord når jeg sier at jeg forrige fredag fikk den fineste fisken jeg noen gang har fått og at den garrantert ville fått alle fiskene i "mest fotogene (ett eller annet)" til å se litt mindre pene ut? Jeg tror ikke det, men jeg vet. Og opplevelsen er min og min kompis sin. Og fisken vaker enda. Heldigvis er den beskyttet av regler. Bortsett fra mot lange møter med kamera. Gjør det så kort som mulig! PLEASE!!! Men det er kanskje ikke så farlig da ingen tror meg likevel. Dessuten er den ikke den ikke så lett å finne, hehe.

Jeg har alltid stått på at alle gode eller potensielt gode steder må frem i lyset og få skikkelige regler før det er for sent. Og det blir det når ingen vil si noe og håper at hemmeligholdelse kan beskytte og holde prisene nede. Det MÅ frem før en eller annen lager film. Det MÅ frem før noen oppdager at det kan fylle alle fryserne til hele hjembygda. Det MÅ lages regler. Og det MÅ koste litt mer så det får beskyttelse gjennom nok oppsyn! Frivillig oppsyn er IKKE det samme som en eller to som får betalt for å gjøre en jobb. Samme hvor romantiske vi er.

Uansett er det ikke uvitende, uinteresserte eller pengekåte bønder sin feil at fiskere er troféjegere uten hemninger.

:)

Men det er uvitende, uinteresserte, pengekåte bønder som eier rettighetene. Da har de et ansvar de også, på lik linje som oss som fisker i elva deres

Jeg mener at vi alle har et ansvar for å ta vare på naturen. Det er for lett å skylde på bønder bare fordi de "eier". Så vi er nok enige der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg tror også... Men jeg tror at det er trofébildet som er viktig og ikke maten. Dvs. det ikke er det å få drepe fisk som er målet, men å kunne bevise hva man har fått. Se på "kilosfisken 2010" eller "mest fotogene (ett eller annet)". Eller reklamer, filmer. Ja, egentlig hva som helst. STØRST, VAKREST, VILLEST, MEST! Men det må bevises og det er lettest om byttet er dødt. Ikke alle som er like flinke til å ha kamera klart og faktisk bruker det så effektivt at byttet ikke stryker med av møtet med moteverdenen. Svært mange blåser faktisk i byttet bare de får vise hvor flinke de er. Eller heldige... Og er det et sted hvor sjansen er stor for å kunne sette personlig rekord eller bli en del av 2-kilos klanen så er det store sjanser for at det blir knallhardt trykk. Og uten regler... hvorfor ikke ta skikkelige bilder?!? Med hauger av store og ikke bare én og én...

Det er ikke alle som har fått opplæring gjennom fluefiskesiden.no serru. Vi har i det minste lært at det er opplevelsen for en selv som er viktig og ikke størrelse eller antall...  :P:rolleyes:;)

Eller er det noen som tror meg på mitt ord når jeg sier at jeg forrige fredag fikk den fineste fisken jeg noen gang har fått og at den garrantert ville fått alle fiskene i "mest fotogene (ett eller annet)" til å se litt mindre pene ut? Jeg tror ikke det, men jeg vet. Og opplevelsen er min og min kompis sin. Og fisken vaker enda. Heldigvis er den beskyttet av regler. Bortsett fra mot lange møter med kamera. Gjør det så kort som mulig! PLEASE!!! Men det er kanskje ikke så farlig da ingen tror meg likevel. Dessuten er den ikke den ikke så lett å finne, hehe.

Jeg har alltid stått på at alle gode eller potensielt gode steder må frem i lyset og få skikkelige regler før det er for sent. Og det blir det når ingen vil si noe og håper at hemmeligholdelse kan beskytte og holde prisene nede. Det MÅ frem før en eller annen lager film. Det MÅ frem før noen oppdager at det kan fylle alle fryserne til hele hjembygda. Det MÅ lages regler. Og det MÅ koste litt mer så det får beskyttelse gjennom nok oppsyn! Frivillig oppsyn er IKKE det samme som en eller to som får betalt for å gjøre en jobb. Samme hvor romantiske vi er.

Uansett er det ikke uvitende, uinteresserte eller pengekåte bønder sin feil at fiskere er troféjegere uten hemninger.

:)

Men det er uvitende, uinteresserte, pengekåte bønder som eier rettighetene. Da har de et ansvar de også, på lik linje som oss som fisker i elva deres

Jeg mener at vi alle har et ansvar for å ta vare på naturen. Det er for lett å skylde på bønder bare fordi de "eier". Så vi er nok enige der ja.

Akkurat i dette tilfelle, så er det grunneierne som sitter med mesteparten av ansvaret spør du meg. Men generelt så er vi enige om det meste Erik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med veldig mange her , bra innlegg erik  :D :D

men når det gjelder tya så må nesten grunneierene få mest skyld, da de ble advart på forhånd om film og det var snakk om regler som skulle/burde innføres...det ja DET er provosernde.... >:(  

EDIT : hehe ja der var vi på likt veldig enige Raymond...jeg gikk ut ifra att det var det du også mente, hva tya angår  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

faen erik, du legger alltid inn supre komentarer!

enig med deg, det er vi som har ansvaret. men når det er sagt så hedde jeg som grunneier laget noen regler som beskyttet storfisken med maks mål. og det er her de som "eier" tya bør komme inn, slik at de som ikke har nok vett til å la storfisken gå etter en kjapp photoshoot kan bli kontrollert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle her jeg. Jeg er også enige i at det er grunneierne som må lage reglene.

Må bare igjen få poengtere at det er trist at grunneierne ER NØDT til å lage regler for at fluefiskerne ikke skal ødelegge ei flott fiskeelv.

Uten at jeg kjenner grunneiere generelt og grunneierne i Tya spesielt, så våger jeg den påstanden at kunnskapen deres ikke er stor nok til å forstå betydningen av disse reglene. Jeg tror nok de toer hendene sine godt når de selger mange fiskkort nå - forståelig nok. Det trenger man ikke være grisk for å forstå. Men jeg tror nok grunneierne i Hemsil toer hendene enda mere. Der har de regler.

Uansett. Skylden for ikke å lage regler og begrensninger ligger på grunneierne. Skylden for å kakke storfisken legger jeg utelukkende på fiskerne. Da det er de som gjør det. Ergo er både sportsfiskerne og grunneierne som er dumme i Tya.

Når det er sagt. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å fiske i kø.. Men det er nå min smak! Jeg liker å treffe fluefiskere langs elva. Rett og slett trivelig er det. Men folkeansamlinger lans kulpene. Da slentrer jeg ned og tar en prat. Går til fjells eller i annen elv og koser meg. Uansett fiskestørrelse!

Ellers oppfordrer jeg alle til å kjøpe seg et digitalkamera - bruk tlf e.l. Dokumenter fangsten med dette. Er dere avhengig av fisk som mat. Ta en svipptur innom et vann med for mye fisk før dere avslutter turen. Normalt er det en smal sak å skaffe seg et måltid på et par timer der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at (les tror:) hvis folk bealer mye for å fiske en plass er terskelen lavere for å knerte en storfisk. "Har betalt så mye at jeg faen meg kan knerte en stor en." Ta rypejakta til sammenligning. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si at "når vi betaler 40,000,- for ei uke så skal det jaggu skytes" Jeg tror det kan sammenlignes.

Dere har hørt folk si "betale 20.000 tusen spenn for ei uke uten å kunne ta en eneste fisk?" Ikke sant?

Så strenge regler MÅ til!!

Mange av de som betaler mye for et terreng er svært bevisste på uttaket. I bunnår er disse forsiktig med uttaket og prioriterer trening med hundene uten felling. Ja de feller en og annen fugl

for å sikre apporten på varm fugl. Dette gjør at de terrengene som betales mye for ofte har en jevnere bestand med fugl med noen ekstreme topper.

Det som kan redde elva er at pengesterke personer leier deler av elva og forvalter den selv men det blir jævlig kjedelig for alle oss hvermansen.

Skal man hente mat er ikke Nesjøen langt unna hvor man kan fylle en 10 liters bøtte med røye av 1. klasses kvalitet på en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at (les tror:) hvis folk bealer mye for å fiske en plass er terskelen lavere for å knerte en storfisk. "Har betalt så mye at jeg faen meg kan knerte en stor en." Ta rypejakta til sammenligning. Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt folk si at "når vi betaler 40,000,- for ei uke så skal det jaggu skytes" Jeg tror det kan sammenlignes.

Dere har hørt folk si "betale 20.000 tusen spenn for ei uke uten å kunne ta en eneste fisk?" Ikke sant?

Så strenge regler MÅ til!!

Mange av de som betaler mye for et terreng er svært bevisste på uttaket. I bunnår er disse forsiktig med uttaket og prioriterer trening med hundene uten felling. Ja de feller en og annen fugl

for å sikre apporten på varm fugl. Dette gjør at de terrengene som betales mye for ofte har en jevnere bestand med fugl med noen ekstreme topper.

Det som kan redde elva er at pengesterke personer leier deler av elva og forvalter den selv men det blir jævlig kjedelig for alle oss hvermansen.

Skal man hente mat er ikke Nesjøen langt unna hvor man kan fylle en 10 liters bøtte med røye av 1. klasses kvalitet på en god dag.

Jaha. Jeg leser hva du skriver men jeg hører hva jeg hører.....

Jeg tror det ligger litt i menneskets natur å ta seg mer til rette jo mer du betaler. "Dette har jeg betalt så og så mye for så da kan ingen nekte meg det og det" Jeg er sikker på du har hørt folk si det.

Ingen trenger å fortelle meg at folk nødvendigvis trenger å være veldig interesert i fiske for å bla litt i lommeboka. Hvis folk mener det bør de reise litt rundt i lakseelvene. Folk kan jo ikke kaste engang! Og da er du ikke så veldig interesert...... Jaja nybegynnere finnes ....

Jeg står på mitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til/økonomisk prioritere å fiske i ei elv ei langhelg i løpet av en sessong er terskelen lavere for veldig mange å kakke storfisk enn hvis du kan kjøpe et årskort og engasjere deg i elva. Det er jeg helt sikker på.

Skuldrene er og lavere hvis det ikke har noe videre økonomisk konsekvens hvis du fisker der. "Fikk du noe?" "neeeei, det klaffet ikke helt men vi koste oss alikevell" vs "fikk du noe?" Nei faen, og jeg som betalte xxxxx,- for en helg der" Hvem av disse tror du har lettest for å kakke en stor fisk?

Men som jeg har nevnt tidligere så har jeg jo en hvis forståelse for at eier har lyst å få mest mulig igjen for bruk av eiendommen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som betaler mye gjør dette ofte over flere år i samme terreng - derfor er de mer bevisste. Spiser bonden såkornet er døden nær.

Fenomenet du beskriver finnes etter min erfaring mer på finnmarksvidda men der er det ikke jaktkort som er den store kostnaden.

Hørt om jegere som har lagt igjen ryper på flyplassen for de gad ikke å betale ekstra for overvekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...