Gå til innhold

De beste #5 stengene......?


Amund

Anbefalte innlegg

Å be om hvilke 5'er stenger som er best, er nesten som å be oss opplyse hvilke farger vi synes er finest. Her blir vi aldri enige.  Det er kanskje ikke så rart, vi har forskjellig kroppsbyggning og erfaring alle sammen.

Selv har jeg beveget meg fra å synes gamle Sage stenger var nydelige, til å foretrekke stive Loomis pinner for å gå tilbake til myke og halvmyke stenger. Loomis stengene, som både var stive i pris og i klingen, er solgt for lengst. Nå varierer jeg 5'er stenger avhengig av hvordan jeg skal fiske. Liten elv, stor elv, belly eller stille vann, fjell eller lavland. 5'erne er så forskjellige. Allround #5 kosestang for meg har blitt Winston BIIt 9'. Denne fungerer fint til Carron snøre #4 og #5. Winston LT 5-delt er fin å ha i sekken, men er anderledes enn BIIt'en. Scott E2 9' #5 har stått i skapet i sommer og vil bli erstattet av ny #5 stang fra Erik Eikre. Kanon fiske stenger spør du meg og hvorfor betale 6k for en stang når du får en like god til under halve prisen  :o :o.

Prøv stanga før du kjøper er mitt råd. OG prøv med forskjellige snører!! Tenk også på hvilke forhold du kommer til å bruke den mest!

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller beste allroundstanga i klasse 5, helt uten konkurranse, er Sage XP 590-4. Neste spørsmål takk.  ;D

Hvilken farge har den?  ;)

Jeg er seriøs jeg, og bakgrunnen for min preferanse er enkel: For en del år siden testet jeg XP på Nordisk, likte stanga og kjøpte den året etter. Har fisket mye med den og ser ingen grunn til å bytte ut en stang med 30 års garanti. Liker man stanga i utganspunktet, kjennes den enda mer riktig etter flere tusen kast og noen hundre ørret i håven. Testet nylig svigerfars nyinnkjøpte GL LPXe til latterlige 1800 kroner på en internettbutikk. Den var veldig god og jeg er sikker

på at den kunne blitt en god venn den også. Snøret er selvagt viktig, men stang og fisker blir også mer i ett om utstyret brukes mye, fremfor hele tiden la seg friste av alle utstyrspusherne til å prøve noe nytt. Har man råd og interesse er det bare å blåse penger, men jeg tror det er en dårlig strategi om man jakter på den ultimate feelingen. Den finner man frem til om utganspunktet er godt. Stanga et for øvrig i den eneste rette kombinasjonen grønn-svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du blitt frelst bjorni? ;)

Nei, men jeg må inrømme at jeg bad til vår herre en natt i lavvo på Hardangervidda for noen år siden. Det var et helvetes tordenvær og vi hadde innlagt vann og elektrisitet midt inne på nakne vidda. Du kunne lese en bok sammenhengende i lynglimta og det regnet så intenst at  jeg lurte på om duken tålte vannpresset. Torden støyen var så voldsom at det ikke nyttet å føre en samtale og midt i teltet hadde vi en gedigen lynavleder i aluminium! Da var jeg livredd!!

Stanga ble isolert med det vi hadde av gummi. Heldigvis gikk det bra, men den opplevelsen vil jeg aldri ha igjen.....naturkrefter er ikke å spøke med!

Når det gjelder stenger har jeg bare funnet det som passer meg bra. Nå har jeg ikke prøvd alt som finnes i markedet, så det er og blir en rein subjektiv ytring.

Jeg har ikke alltid rett, men tar sjelden feil!  ;D ;D ;D ;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller beste allroundstanga i klasse 5, helt uten konkurranse, er Sage XP 590-4. Neste spørsmål takk.  ;D

Hvilken farge har den?  ;)

Jeg er seriøs jeg, og bakgrunnen for min preferanse er enkel: For en del år siden testet jeg XP på Nordisk, likte stanga og kjøpte den året etter. Har fisket mye med den og ser ingen grunn til å bytte ut en stang med 30 års garanti. Liker man stanga i utganspunktet, kjennes den enda mer riktig etter flere tusen kast og noen hundre ørret i håven. Testet nylig svigerfars nyinnkjøpte GL LPXe til latterlige 1800 kroner på en internettbutikk. Den var veldig god og jeg er sikker

på at den kunne blitt en god venn den også. Snøret er selvagt viktig, men stang og fisker blir også mer i ett om utstyret brukes mye, fremfor hele tiden la seg friste av alle utstyrspusherne til å prøve noe nytt. Har man råd og interesse er det bare å blåse penger, men jeg tror det er en dårlig strategi om man jakter på den ultimate feelingen. Den finner man frem til om utganspunktet er godt. Stanga et for øvrig i den eneste rette kombinasjonen grønn-svart.

Det er jo rett merke, men typen har jeg desverre ikke prøvd, kanskje jeg har gått glipp av noe stort? har selv XI2, ZXL og SLT men det viktigste er jo at fargen er helt feil  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2-delt Sage SP 9' #3. Vet ikke hva det er med den stanga, men jeg blir alltid i godt humør når jeg fisker med den. Å fiske med den er som å gli inn i og bli ett med omgivelsene. Jeg blir like forundret hver gang.. Den stanga selger jeg aldri.

men det ble jo off topic så det holder...og nesten relegiøst.....

;D ;D

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller beste allroundstanga i klasse 5, helt uten konkurranse, er Sage XP 590-4. Neste spørsmål takk.  ;D

I helvete ??? Mener du dette?

Lurte på det samme selv eller om det var en spøk ???

Javisst. Ser dere i Min Fisketur-tråden så ser dere at jeg fisker tokilostorsk med synk 4 klasse 6. I marka har jeg brukt et longbelly snøre i klasse 4 til småørret. Jeg har fisket med stanga på Hardangervidda med tunge strimere i frisk bris og med tørrfluer str 20 i ei lita elv. I større elver som Rena og Hemsil er den virkelig på hjemmebane. Har også hatt på et Rio snøre i klasse 7, og det spant unna i kastehallen i hvert fall. Jeg fisker nesten alltid med den stanga. Hva mer trenger dere egentlig vite for at jeg utroper den til min allroundstang over alle?  ;) Hva dere selv foretrekker driter jeg i. Grunnen til at jeg svarte var at det var en som spurte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste 5'r stanga er uten tvil Guideline lpxe rs 5'r. Alt over 4' blir streamer for meg uansett så dette har blitt valget mitt. Ser at det ofte refereres til stangtester osv. Dette er stanga som vant Grua sprucehillclimbingcup 2010 , og det sier litt. :). Lad denne med en wf 5 rio outbound og du blir mo i beina, men som sagt, alt over 4 er ikke tørrfluestenger(for meg), og da erta jeg på meg masse folk som har lyst til å hogge hoder, slapp av , det hjelper ikke med meg , har ikke hode, bare en rar utvekst med noen tjafser av hår på. Kona mi prøver å kommunisere med denne klumpen , men det hjelper ikke, utvekster som dette er bare døde utvekster, et genetisk sidesprang rett og slett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste 5'r stanga er uten tvil Guideline lpxe rs 5'r. Alt over 4' blir streamer for meg uansett så dette har blitt valget mitt. Ser at det ofte refereres til stangtester osv. Dette er stanga som vant Grua sprucehillclimbingcup 2010 , og det sier litt. :). Lad denne med en wf 5 rio outbound og du blir mo i beina, men som sagt, alt over 4 er ikke tørrfluestenger(for meg), og da erta jeg på meg masse folk som har lyst til å hogge hoder, slapp av , det hjelper ikke med meg , har ikke hode, bare en rar utvekst med noen tjafser av hår på. Kona mi prøver å kommunisere med denne klumpen , men det hjelper ikke, utvekster som dette er bare døde utvekster, et genetisk sidesprang rett og slett

At femmere ikke er for tørrfluer er latterlig sprøyt. Det største sprøyt siden DaVinci tegnet og bygget et kvinnepissoar i plastelina i Firenze i år ..., husker ikke, men det var lenge før Napoleon med en arm i jakka bet av øret på van Gogh. Mindre enn klasse fem er bare jåleri og forutstyrsfreaker. En eneste god femmer er hva en brunørretfisker i Norge egentlig trenger på stangfronten og en snelle til rundt 500 kroner. Backing er stort sett spolefyll. Det er det normale. At det er normalt å ha tjafser med hår på hodet selv når man nærmer seg 40 er også normalt, men voldsomt irriterende.

Trudde du av all skulle se gjennom ironien her (robban fisker med streamer og det er greit) ;), men får si som herr Eikre, for å gardere meg, har verken bygd, kasta eller eid noen 5'r stenger noensinne, jeg er helt lost jeg vøt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB: Trodde da du av alle kune lese litt mellom linjene. Jeg har en xp #6 og den er sinna som en tyrker....

Jeg finner ikke den som en "allrounder". Bruker den som en "sinnastang" i sjøen og på fjellet i vind.

Helt klart en god stang til sitt bruk.

For min del er fario favoritten av femmer stenger for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kona maser, og da snakker vi ikke 5'r, heller 12', litt selvskryt må vi tåle ;D Men helt ærlig talt, min mening her hjemme så er 5'r min streamerstang. Det kan jo komme av lite erfaring, er nok det,lite erfaring, helt sikker på det gitt, eller lite storfisk der jeg fisker, kan jo være det åsså da, hvem vet. Femmere har jeg mange av og jeg bruker de til så mangt, så helt lost er jeg ikke. Kanskje en femmer kommer mere til rette for meg en for andre til mye av mitt fiske . Og det at jeg velger firer til mitt ørretfiske er jo bare min mening(selv om det med 5'rn var fleip). Nei jeg gir meg jeg nå, jeg har jo tross alt ikke peiling i det hele tatt.

dette var tydeligvis ikke tråden for Ironi.

Les denne så kanskje du skjønner, det åsså var humor da,,,,,,,,

Ps : Jeg skal vifte noe annet en karbon nå, har faktisk ikke greie på det heller......

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=8821.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Rart det er ingen som nevner glassfiber eller canestenger ???

Beste 5'er stanga i karbon jeg har prøvd, er en Steffen Brothers 9' 4/5. Helt rå stang, ble mere imponert over den enn eksempelvis Sage Z-Axis 9' 5, Scott G2 8'8, Guideline LPXe 9' osv osv. Men den aller beste, må være en av Vidar Steimler sine stenger (husker ikke hvilken..) eller Terje sin McFarland glassfiberstang i 8'3. De var digg de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maa ikke hoere paa gjeddefiskere!  ;D

Favorittstanga varierer fra dag til dag, maaned til maaned, aar til aar. Den jeg liker best for oeyeblikket er en gammel Sage SP 590-3 som jeg nylig skaffet meg og restaurerte. Ren terapi aa kaste med den stanga! Dessverre skaffet jeg den saapass sent i sesongen at jeg ikke har fisket med den ennaa. Ikke sikker paa at jeg vil heller. Vil ikke faa fiskeslim paa den  ;D.

Stengene som har satt dypest spor i meg de siste 2 aarene er T&T Helix 905s-4, og T&T Paradigm 905-3. Ogsaa rene terapi stenger.

Mest brukt i aar er en CTS Affinity MX, selvbygget.

Jeg vil ogsaa nevne Streamstix Troutfighter 9' #5. Synes det er en utrolig behagelig fiskestang! (Ser at nye G.Loomis NRX har et nesten tilsvarende snellefeste.)

Den stanga som var med meg mest og lengst i oppstarten var en Sage RPL 590-2. Vet ikke hva jeg tenkte da jeg solgte den! Stroeken var den og...  :-[

Jeg har unnlatt aa nevne Sage stenger som selges i butikker i dag (XP selges ogsaa ny i butikk), siden... vel... <<<

Men det er selvfoelgelig noen av dem paa lista og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå Lpxe rs stanga mi 5'r, den passer liksom ikke inn som ørretstang(tørr). Men den blir så lite nevt at det irriterer meg, for dette er uten tvil den beste rs'n(min mening). Mulig fargen gjør den til en gjørmestang kontra det eklsusive ørretfiske, vi tenker gjedde,asp og sjø-ørret, men det er en utrolig god stang.

Når jeg fisker ørret så bruker jeg vanlig lpxe 5'r, og synes den er bra. At jeg har 7 andre 5're som jeg ikke bruker sier mere om meg, enn stengene. sånn er det bare for meg da.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du siterte innlegget mitt Robban. Kom i skade for å slette det under redigering. Sitter og putrer med en iPhone... Å ja Ruffen, jeg leser mellom linjene, og der står det bare utstyrsjag og finsliping på detaljer. For den vanlige norske fluefisker betyr ikke dette en dritt. En god karbon i klasse fem gjør jobben sin, og resten er opp til personen bak stanga. ;) At jeg gidder disse utstyrstrådene overrasker meg selv, eller skuffer meg selv, for å være helt ærlig.  

Edit: Etter å ha fisket et par sesonger med en god tørrfluefisker, så slår det meg hvor mange viktige detaljer jeg har hoppet over i selve fisket eller i hvertfall lettere ignorert. Strategi, posisjonering og spesialkast for stripefrie drag under ulike forhold. Dette er mye viktigere å fokusere på enn stangteknologi- og mye mer interessant å snakke om. Hvilke stangmerker vi bruker er et raskt tema, som dessuten er en ytterst marginal faktor for dagenes opplevelser.   Den største fellen mange kan gå i er å sitte her på forumet og lese om stenger, kjøpe inn nytt og tro at alt skal bli bedre. Ingenting slår det å studere litt strategi, trene kasting og fiske mye. En stang til et par tusen og en snelle til den hundre og et snøre er det som skal til av "hardware".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg gidder disse utstyrstrådene overrasker meg selv, eller skuffer meg selv, for å være helt ærlig.  

Ja der var vi helt enig, jeg driter meg ut hver gang jeg , men det betyr ikke at jeg ikke kan ha en mening, nå skal jeg pule jeg, og det er det heldigvis ikke et topic på siden  her enda. wish me luck, i need it ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, mange har råd til kjøpe en haug stenger og synes det er gøy og en del av interessen. Føler bare for å uttrykke det motsatte når pusherne bruker forventninger om større fiskeopplevelser som salgstricks. Det er sprøyt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nevnt i rekkefølge, da jeg har vanskelig med å plassere dem i forhold til hverandre...

Karbon:

Scott G2 885-4

Scott G 845-5

T&T Paradigm 905-3

Orvis ZG 905 mid flex

Orvis Henrys Fork

SAGE RPL 590

Bambus:

[attachimg=2]

Garrison taper 212 - bambus- min kaster en 5er

Garrison taper 206 - bambus - min kaster 4 og 5 like bra.

Leonard Tournament 50 taper - bambus

Payne 100H taper - bambus

[attachimg=1]

Bare tull at 5er stenger skal være forbeholdt grovere fiske.

Gode tørrfluestenger er de. Og allroundere til de grader.

Ihvertfall i NN!

post-3215-1394988022499_thumb.jpg

post-3215-13949880225644_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, mange har råd til kjøpe en haug stenger og synes det er gøy og en del av interessen. Føler bare for å uttrykke det motsatte når pusherne bruker forventninger om større fiskeopplevelser som salgstricks. Det er sprøyt det!

Joda, Jb, enig her. Kjøper selv mye utstyr, men føler at den siden av saken ofte har to sider. Jeg synes ofte at nytt utstyr av og til gir meg en jævla god grunn til å komme meg ut døra å gjøre noe som jeg åsså av og til synes er døds kjedelig, ja feks å fiske småtasser i en elv. For meg er da ofte en ny stang grunn nok i seg selv til i det å hele tatt gidde. Jeg synes fiskeopplevelsen er størst når jeg opplever den, og hvis grunnen er nytt utstyr bare for å komme ut døra så er det grunn nok for meg. Har selv vokst opp med brødbiter og brun saus til middag, og brukt de første 20 åra av mitt fiskeliv med å bygge  å lage alt til meg selv. I de 10 siste , har jeg kunnet kjøpe hva jeg vil, og det setter ikke en demper på gleden og/eller gjør at jeg glemmer hvor jeg kommer fra. Opplevelsen er den samme.  Man er vel like mye pusher hvis jeg skulle anbefalt den gamle tjøstheimen ennå, selv om den ga meg de første fluegleder.

Men nå har det seg åsså sånn at noen av oss åsså fisker alt som finnes, noe bare av og til, men det krever utstyr. Jeg faller i den kategorien og jeg har mye stenger og sneller. At det at  mye utstyr gir forventninger, ja det er sprøyt, men når jeg stiller på tur, uansett fiske, gammelt eller nytt, at jeg har utstyret til akurat de forskjellige episoden jeg møter på hva det skulle være , er ikke sprøyt. Men vi er jo alle forskjellige og hobbyn vår har helt sikkert forskjellige nivåer. noen bytter bil hvert år, jeg bytter noen stenger hvert år. Jeg trur jeg kommer best ut.

Opel astran min er forøvrig 95 modell,og jeg har hatt deb siden da,  og jeg er kjempefornøyd, ja det sprøyt det f f,, ,,,

Hvis det at jeg sprader rundt med en ny abel og eller en ny stang oppfattes som en berikelse for fiskeopplevelsen for noen , så kan jeg rett og slett ikke noe for det. Det er berikende for meg, så ærlig skal jeg være. At andre ikke synes noe om dette for være deres sak, men akkurat nå når jeg har muligheten til å være litt fjong så da for det bli sånn, ferdig med det. :)

At man bruker hauevis av penger på utstyr betyr jo nødvendigvis ikke at jeg ikke lytter å hører og legger merke til de enkle ting i naturen og ja tenker på det strategiske innen fiske. Når jeg er ute så grubler jeg nok like mye som alle andre, men av og til har jeg lært at feks det nye snøre gjorde det mye enklere for meg å løse en kilen fiskeposisjon en det gamle jeg hadde i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...