Gå til innhold

Hvem er dette?


Pere

Anbefalte innlegg

Hmm.. Må vel være en siphlonurus? Det er vel tid for dem nå?

Forøvrig et nydelig bilde. Kamera og linse bruker du?

Edit: En kjapp titt her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=167:artsbestemming-av-dognfluer&catid=46:dognfluer&Itemid=141 forsterker troen min på at det er en Siphlonurus. 2 haletråder, og en vinge som ligner fryktelig.

Hvilken av artene det er, greier jeg ikke se.. Så dreven er jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stor bakvinge og det har ikke Siphlonorus + størrelsen kanskje. (kan jo hende du har damehender)  ;) Det første som slår meg er Heptagenidae. Fuscogrisea eller sulphurea spinnerhann. Kanskje du fant den i Rena??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har stor bakvinge og det har ikke Siphlonorus + størrelsen kanskje. (kan jo hende du har damehender)  ;) Det første som slår meg er Heptagenidae. Fuscogrisea eller sulphurea spinnerhann. Kanskje du fant den i Rena??

da må det være Fuscogrisea , sulphureaen er den så mørk da når den er spinner ?

når du sier det så jeg noen sånne Fuscogriseaer i rena ifjor ja  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å krangle, men på linken over her står det: "Dette er mellomstore døgnfluer med stor bakvinge."

Hvis det er feil burde det jo rettes opp i..

Jeg ser det. Så veldig god er jeg ikke på dette. men de 2 brune båndene på bakbeina sier at det er Heptagenidae og ikke minst ringene på halen. Jeg legger en 10er på sulphurea. Selv med så blanke vinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok godt mulig det :) Selv er jeg såpass i nybegynnerstadiet i entomologien at jeg skal ikke si at verken det ene eller det andre er feil :) Prøvde meg bare på artsbestemming offentlig for første gang jeg :)

Kommer vel noen og banker svaret i bordet for oss snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke vi fusco i Rena Sigve? Den første dagen det klekket litt av hvert i små antall.

Det er dette med den husken ;) Jo kan godt være det. Mener iallefall at det er mer sulpherea enn fuscogrisea i rena

Det er jeg også temmelig sikker på, med mindre fuscoen klekker på helt urimelige tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Må vel være en siphlonurus? Det er vel tid for dem nå?

Forøvrig et nydelig bilde. Kamera og linse bruker du?

Edit: En kjapp titt her: http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=167:artsbestemming-av-dognfluer&catid=46:dognfluer&Itemid=141 forsterker troen min på at det er en Siphlonurus. 2 haletråder, og en vinge som ligner fryktelig.

Hvilken av artene det er, greier jeg ikke se.. Så dreven er jeg ikke :)

Bruker Olympus E-510 med standard linse ;)

Kan forøvrig legge til at jeg tok bilde 17.06.10 og flua var i et fjellvann på ca 1000moh visst det hjelper.. Og det er en mannehånd den sitter på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...