Gå til innhold
  • 0

Kasteproblemer fra en annen verden


Larsen Fotografen

Spørsmål

Jeg var først på et kurs, lærte en del, var så på et til, lærte enda mer, så kasta jeg og en kompis i to timer hvor det gikk døds bra, så plutselig på neste kurs hadde jeg ikke sjans. Altså snøret gikk frem og tilbake som vanlig, men jeg var plutselig i veien hver gang :-\ Hadde jeg hatt flue på der så hadde både ansikt og nakke vært fulle av kjøttsår. Og det har bare gått verre og verre siden. Nå kaster jeg dårligere enn jeg gjorde første gangen jeg tok opp en fluestang (det var ikke mye bra), og er fortvila av en annen verden. Jeg regner jo med at jeg har en eller annen tåplig vridning i håndleddet eller noe, som gjør at snøret svinger inn mot meg hver gang. Men jeg har stått hjemme i speilet hundre ganger og øvd med kun nedre delen av stanga bare for å se hvordan jeg gjør det, og det ser helt riktig ut. Jeg har planlagt fisketur om en uke, men begynner å bli livredd for at den ikke kommer til å skje, for kaste med flue kan jeg rett og slett ikke lenger.. Jeg har et kurs til tirsdag før jeg drar, så jeg ber jo til gud og allah og alle som er om at han på kurset skal klare å se hva jeg gjør galt og få meg tilbake der jeg var for en uke siden.

Det jeg nå håper på er så klart at noen kjenner til dette problemet og kan si meg akkurat hva jeg gjør feil, og hva jeg må gjøre for å rette opp i det, sånn at jeg kan øve, øve og øve hver dag frem til turen neste helg. Nå er turen planlagt, alt av utstyr som trengs skaffet og alt som mangler er da evnen til å klare å kaste uten å grave hull i trynet med kroken på hvert eneste kast.

Noen som har et par tips på lager?  :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Er ingen castingexpert, men et godt tips i starten er å trene på kasting noen kvelder uten flue på fortommen, gjerne på en brygge/gressplen etc.

Hvis jeg har forstått det riktig får du snøret i fleisen mange ganger?

Se for deg at du ser deg selv rett ovenifra.  Tenk da at stangtuppen skal gå rett forover og rett bakover. Vris den til siden, vil også snørebukten følge med stangtuppen, og da kan snøret treffe deg. Tror du kan ha rett i dine mistanker om vridning/endring i kasteretning. Øv, og øv gjerne med en annen, sånn at dere kan se på hverandre.

Ellers gjelder vel den vanlige regelen; bruk så lite krefter som mulig.

Håper dette hjalp noe, men er folk her som sikkert er flinkere til å forklare enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Du har ikke kasta i en lei vind da? :P

Nei alvorlig: Vanskelig å gi tips uten å se hvordan du kaster, men siden det ser rett ut i speilet, er du sikker på at timinga er riktig? At du drar stanga fram før farta i snøret er sløst, altså før snøret dør i bak- og framsleng, og etter at farta i snøret er utnytta, altså etter at bukta har rulla nesten helt over? Hvis du skjønner hva jeg mener?

Har du prøvd å bruke litt mindre snøre? Kanskje du har blitt litt overivrig og prøvd med litt for mye snøre ute?

Jeg er ikke så veldig erfaren selv, så det kommer sikkert noen som har vært borti samme problemet og vet hvorfor. Mange dyktige kastere her inne, men de trenger så mye info som mulig, og gjerne bilder film av deg når du kaster :)

Håper virkelig det ordner seg i en viss fart, så du får kommet deg ut og dratt fin fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Holder du stanga rett opp 90 grader ?

Proev i saa fall aa vinkle stanga ut til siden, ca 15 -30 graders vinkel.

Desom du ellers kaster nogenlunde riktig kan dette hjelpe.

Husk ogsa at vind inn fra hoyre dersom du er hoeyrehandskaster vil sende flua i nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Samme rådet fikk jeg også på 1950-tallet da jeg skulle prøve meg for første gang, bare at jeg skulle ta en flaske whisky mellom armen og siden av brystet. Brukte det ikke, men det lå i underbevistheten hele tiden. Så kanskje det er nok å presse overarmen inn mot siden, samtidig som du også kan bruke en sånn rem som du slår rundt skiene rundt håndleddet og snellefestet. Lykke til.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Samme rådet fikk jeg også på 1950-tallet da jeg skulle prøve meg for første gang, bare at jeg skulle ta en flaske whisky mellom armen og siden av brystet. Brukte det ikke, men det lå i underbevistheten hele tiden. Så kanskje det er nok å presse overarmen inn mot siden, samtidig som du også kan bruke en sånn rem som du slår rundt skiene rundt håndleddet og snellefestet. Lykke til.

Magne Fjellstad.

Helt sikkert gammeldags, men fysikkens lover har egentlig ikke endret seg saa mye paa 60 aar.. Det var egentlig det foerste jeg og laerte, dog midten av 90 tallet. av en god kammerat som er en relativt dyktig fiskeinstruktor og kaster..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Leif Morten, hvis du gjør det med telefonkatalogen så forhindres du fra å bruke det sterkeste leddet i hele abreidsbevegelsen - skuldra.

Tipset er et gammelt "kaste med cane" triks, men var nok like dårlig den gangen som det er nå  ;).

Det med fightingbutten er heller ikke et godt tips IMO. Og ihvertfall ikke i kombinasjon med katalog-trikset. Da har man stort sett KUN underarmen å jobbe med. Det bør være en vinkel mellom butten og håndleddet. I tillegg kan kroppen brukes aktivt på lengre kast (vetkforskyvning). Så dessverre er alle tre dårlige tips IMO.  :)

Tren kasting langs en låvevegg e.l. Regner med at det er "kontraen" fra fluesnøret som gjør at det slår i kroppen. Stangtuppen skal holde en rett linje både vertikalt og horisontalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg burde vel også ha tatt med at jeg i 1993 kjøpte boka FLUEKASTING I TEORI OG PRAKSIS av Ed Jaworowski i samarbeid med Lefty Kreh som har tatt bildene i boka. Dessuten hadde jeg to kvelder med trening under Staffans ledelse i samme tidsrom. Men jeg er klar over at jeg ikke er noenmester til å kaste,men jeg har fått fisk likevel.

Men tanken min med å nevne det jeg skrev i mitt forrige innlegg var at det kanskje kunne være behjelpelig med å få inn "den rette linje", ikke at det var så effektivt. For etter å ha lest nevnte bok, ble jo min kastestil helt forandret. At jeg bruker for mye krefter i mitt fiske fortsatt er jeg fullstendig klar over, men gammel vane er vond å vende, selv om jeg forsøker så godt jeg kan.

Magne Fjellstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Altså snøret gikk frem og tilbake som vanlig, men jeg var plutselig i veien hver gang :-\ Hadde jeg hatt flue på der så hadde både ansikt og nakke vært fulle av kjøttsår. Og det har bare gått verre og verre siden. Nå kaster jeg dårligere enn jeg gjorde første gangen jeg tok opp en fluestang (det var ikke mye bra), og er fortvila av en annen verden. Jeg regner jo med at jeg har en eller annen tåplig vridning i håndleddet eller noe, som gjør at snøret svinger inn mot meg hver gang. Men jeg har stått hjemme i speilet hundre ganger og øvd med kun nedre delen av stanga bare for å se hvordan jeg gjør det, og det ser helt riktig ut.

Er dette problemet mer markant jo mer snøre du har utenfor toppringen?

Jeg mistenker at dette kan skyldes en D-formet stangbevegelse (sett ovenfra). Dette skjer gjerne når man skal ta i litt i bakslengen og vrir kroppen. Stangtoppen følger da en en buet bane i bakslengen. Når du i framslengen fører stangen rett framover følger fluesnøret stangtoppen den korteste veien som uheldigvis er rett over hodet ditt. Det er ganske vanlig at man ikke merker dette problemet under tørrtrening foran speil og med lite snøre utenfor toppringen.

Dersom du bor i Kristiansand ville jeg tatt turen innom Grønberg Sport og hørt med innehaveren, Stein. De holder jevnlige kastekurs. Fluekastemiljøet i Kristiansand er helt fantastisk og et av landets aller beste.  Flere av Kristiansandsgutta er tatt ut til å representere Norge i det første VM i  fluekasting  på Fagernes i år.

Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En ganske enkel måte for å eliminere svært mange av de elementære feilene man gjør når man kaster, er følgende: (og jeg tuller ikke)

* -tre fightbutten, eller om du ikke har det, nederste del av korkhåndtaket på stanga inn i jakkeermet ditt. Dette eliminerer mye av håndleddsbevegelsen din.

*ta en god gammeldags telefonkatalog, eller annen bok, og klem den fast mellom overarmen og kroppen. Dette eliminerer mye av sidebevegelsene du kan gjøre med stangen.

Gjør du disse to samtidig, bør kastet gå ganske rett frem, og du vil enklere kjenne igjen hva du gjør galt. Vil du dra dette enda litt videre kan du:

*sette en tekopp full av vann på hodet når du kaster. Da blir du stående stille med overkroppen.

(ikke gjør disse tingene på offentlig sted, da sjansen for å bli ledd ut er relativt stor :) )

Gjør du dette iført splitcane og tweed vil ikke folk en gang legge merke til deg, men tro at du er en Halford's .. 8)

Leif Morten, hvis du gjør det med telefonkatalogen så forhindres du fra å bruke det sterkeste leddet i hele abreidsbevegelsen - skuldra.

Tipset er et gammelt "kaste med cane" triks, men var nok like dårlig den gangen som det er nå  ;).

Det med fightingbutten er heller ikke et godt tips IMO. Og ihvertfall ikke i kombinasjon med katalog-trikset. Da har man stort sett KUN underarmen å jobbe med. Det bør være en vinkel mellom butten og håndleddet. I tillegg kan kroppen brukes aktivt på lengre kast (vetkforskyvning). Så dessverre er alle tre dårlige tips IMO.  :)

Tren kasting langs en låvevegg e.l. Regner med at det er "kontraen" fra fluesnøret som gjør at det slår i kroppen. Stangtuppen skal holde en rett linje både vertikalt og horisontalt.

Jeg har overhodet ingen ambisjoner om å gå inn i en slik diskusjon med deg, ei heller skal jeg påstå at jeg vet det bedre enn deg. Jeg er heller ikke spes. flink til å kaste. Samtidig har jeg en kompis som er bedre enn deg til å kaste.

det går mange veier til Rom... Så jeg skal ikke si at noen av rådene dine er feil, eller dårlige. Heller at de og sikkert kan være ett godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe det høres fristende ut og stillle seg i gata med en kopp vann på hodet og en katalog under armen bare for å se reaksjonene ;D

Er redd kvinnfolket hadde satt foten ned da og stoppet fiskingen for meg en periode.

Som jeg har sagt før tror jeg lureste er å få litt hjelp fra folk som er dyktige.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Dette har vi altså lært så langt:

1. Tren om kvelden uten flue og på gress/brygge.

2. Stangtoppen skal gå rett forover og rett bakover. Vris den til siden vil også snørebukten følge med stangtuppen.

3. Ikke dra stanga frem før snøret er sløst(?), dør, farta er utnytta eller bukta har rulla helt over.

4. Bruke mindre snøre.

5. Video er kjekt.

6. Kaste med 15-30 graders vinkel ut til siden.

7. Vind fra høyre kan sende flua i nakken dersom man kaster med høyre.

8. Fightingbutt inn i erme eliminerer mye av håndbevegelsen.

9. Telefonkatalog mellom overarm og kroppen eliminerer sidebevegelse av stangen.

10. En tekopp full av vann på hodet eliminerer bevegelse av overkroppen.

11. Whiskey gjør samme nytten som telefonkatalog.

12. Det er et godt kastemiljø i Kristiansand.

13. Fysikkens lover har ikke endret seg på 60 år.

14. God kamerat fra 90-tallet er relativt dyktig fiske og kasteinstruktør.

15. Punkt 8 er et dårlig triks da det bør være vinkel mellom fightingbutten og håndleddet.

16. Punkt 9 er et dårlig triks da det eliminerer det sterkeste leddet, nemlig skuldra.

17. Punkt 10 er et dårlig triks da kroppen kan brukes aktivt på lengre kast.

18. Trene kasting langs låvevegg.

19. Stangtoppen skal holdes i rett linje vertikalt og horisontalt.

20. Feil kan skyldes D-bevegelse (sett ovenfra).

21. Ganske vanlig å ikke merke D-bevegelser foran speil eller med lite snøre ute.

22. Grønberg Sport har en Stein som holder kurs. Eller hvem det nå var...

23. Kastemiljøet i Kristiansand oppgraderes til fantastisk! Og flere av "gutta" skal delta i VM på Fagernes.

24. Leifmorten vet kanskje ikke bedre enn Tmags og er heller ikke flink til å kaste.

25. Kompis fra 90-tallet er bedre til å kaste enn Tmags.

26. Det går mange veier til Rom.

27. Det er lurt å få hjelp av de som er dyktige.

Du verden! Og så er vi bare såvidt ferdig med side 1. Vi lærte forresten én ting til: Lars L vet ikke hvem som kan kaste og nevner til og med meg som læremester. Hva med Tom Larsen f.eks.? Staffan?

Helt ærlig så burde vi hatt en ekspertgruppe som svarer på slike spørsmål fra de som trenger hjelp. En for kasting, for binding, en for tørt, en for.... osv. Resten får holde kjeft dersom spørsmålet stilles i "Hjelp!-tråden". Ellers blir det mange rare svar og mer forvirring enn spørsmålsstiller klarer å lage selv. Til og med et halvdårlig råd kan være bedre enn full forvirring. Men det betyr i alle fall ikke at man vil bidra veldig om man åpner med "Nå er ikke jeg spesielt god til å kaste, men...", "Er ingen castingexpert, men...", "Er ikke så erfaren selv, men..." osv. Han spurte dog om noen hadde noen tips, så det er kanskje ikke så farlig denne gangen.

Men dummere enn dette blir det ikke: "Jeg er heller ikke spes. flink til å kaste. Samtidig har jeg en kompis som er bedre enn deg til å kaste." Jeg lurer fortsatt på hvordan noen kan vite at en er bedre til å kaste enn en annen uten å kjenne begge svært godt. Og hva er bedre?

Larsen Fotografen, snakk litt med Tom Larsen du. Har du mulighet til å filme deg selv så la han eller f.eks. JanM se på det. Vi andre trenger ikke da vi har nok med oss selv og våre problemer. Med unntak av Tmags da. Han er ikke så verst han heller. (Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvem som er dyktige av dere andre da jeg ikke kjenner så mange av dere.) Bare ikke hør på alle! Eller har den lille lista løst problemet ditt allerede?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette har vi altså lært så langt:

1. Tren om kvelden uten flue og på gress/brygge.

2. Stangtoppen skal gå rett forover og rett bakover. Vris den til siden vil også snørebukten følge med stangtuppen.

3. Ikke dra stanga frem før snøret er sløst(?), dør, farta er utnytta eller bukta har rulla helt over.

4. Bruke mindre snøre.

5. Video er kjekt.

6. Kaste med 15-30 graders vinkel ut til siden.

7. Vind fra høyre kan sende flua i nakken dersom man kaster med høyre.

8. Fightingbutt inn i erme eliminerer mye av håndbevegelsen.

9. Telefonkatalog mellom overarm og kroppen eliminerer sidebevegelse av stangen.

10. En tekopp full av vann på hodet eliminerer bevegelse av overkroppen.

11. Whiskey gjør samme nytten som telefonkatalog.

12. Det er et godt kastemiljø i Kristiansand.

13. Fysikkens lover har ikke endret seg på 60 år.

14. God kamerat fra 90-tallet er relativt dyktig fiske og kasteinstruktør.

15. Punkt 8 er et dårlig triks da det bør være vinkel mellom fightingbutten og håndleddet.

16. Punkt 9 er et dårlig triks da det eliminerer det sterkeste leddet, nemlig skuldra.

17. Punkt 10 er et dårlig triks da kroppen kan brukes aktivt på lengre kast.

18. Trene kasting langs låvevegg.

19. Stangtoppen skal holdes i rett linje vertikalt og horisontalt.

20. Feil kan skyldes D-bevegelse (sett ovenfra).

21. Ganske vanlig å ikke merke D-bevegelser foran speil eller med lite snøre ute.

22. Grønberg Sport har en Stein som holder kurs. Eller hvem det nå var...

23. Kastemiljøet i Kristiansand oppgraderes til fantastisk! Og flere av "gutta" skal delta i VM på Fagernes.

24. Leifmorten vet kanskje ikke bedre enn Tmags og er heller ikke flink til å kaste.

25. Kompis fra 90-tallet er bedre til å kaste enn Tmags.

26. Det går mange veier til Rom.

27. Det er lurt å få hjelp av de som er dyktige.

Du verden! Og så er vi bare såvidt ferdig med side 1. Vi lærte forresten én ting til: Lars L vet ikke hvem som kan kaste og nevner til og med meg som læremester. Hva med Tom Larsen f.eks.? Staffan?

Helt ærlig så burde vi hatt en ekspertgruppe som svarer på slike spørsmål fra de som trenger hjelp. En for kasting, for binding, en for tørt, en for.... osv. Resten får holde kjeft dersom spørsmålet stilles i "Hjelp!-tråden". Ellers blir det mange rare svar og mer forvirring enn spørsmålsstiller klarer å lage selv. Til og med et halvdårlig råd kan være bedre enn full forvirring. Men det betyr i alle fall ikke at man vil bidra veldig om man åpner med "Nå er ikke jeg spesielt god til å kaste, men...", "Er ingen castingexpert, men...", "Er ikke så erfaren selv, men..." osv. Han spurte dog om noen hadde noen tips, så det er kanskje ikke så farlig denne gangen.

Men dummere enn dette blir det ikke: "Jeg er heller ikke spes. flink til å kaste. Samtidig har jeg en kompis som er bedre enn deg til å kaste." Jeg lurer fortsatt på hvordan noen kan vite at en er bedre til å kaste enn en annen uten å kjenne begge svært godt. Og hva er bedre?

Larsen Fotografen, snakk litt med Tom Larsen du. Har du mulighet til å filme deg selv så la han eller f.eks. JanM se på det. Vi andre trenger ikke da vi har nok med oss selv og våre problemer. Med unntak av Tmags da. Han er ikke så verst han heller. (Jeg må innrømme at jeg ikke vet hvem som er dyktige av dere andre da jeg ikke kjenner så mange av dere.) Bare ikke hør på alle! Eller har den lille lista løst problemet ditt allerede?

:)

Hehe Her går det unna ;D

Uannsett så står jeg på mitt. Det er ikke lange biten til Kr,sand i fra Arendal og det å få hjelp i fra noen dyktige folk som ser hva du gjør feil og kan fortelle deg hva du evt, burde prøve å gjøre bedre må i mitt hode være den letteste måten å forbedre seg på :)

Det er vel noen lokale "helter" i Grimstad som sikkert kan hjelpe deg litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Film deg selv...... Legg det ut på vimeo...... Post link her på forumet...... 1,,2 og 3 så har du fått meget kvalifiserte svar fra folk som JanM, Andre Brun, Pål Andersen, Eikre eller noen andre dyktige kastere.

Lars L

Beklager Eikre at jeg trodde at du kunne noe om det å kaste med fluestang.......... Underbevisstheten min syndet og mente å ha lest og hørt at du er en dyktig fluefisker. De andre jeg har nevt tror jeg vil kunne hjelpe til med evt. kasteproblemer. Pål A har vel fått en 3 plass i EM, samt gjort det realtivt skarpt i endel konkurranser (samt at han har fluekastekurs), Andre Brun mener jeg også å ha sett kaste og lagt ut noen snutter med opplæring og tips  :P

Må si meg enig med Eikre, selv om han velger i gi meg et lite stikk i siden  ;D, er for mange meninger på forumet...... Eksperter burde bli utnevt!

Lars L  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Beklager Eikre at jeg trodde at du kunne noe om det å kaste med fluestang.......... Underbevisstheten min syndet og mente å ha lest og hørt at du er en dyktig fluefisker. De andre jeg har nevt tror jeg vil kunne hjelpe til med evt. kasteproblemer. Pål A har vel fått en 3 plass i EM, samt gjort det realtivt skarpt i endel konkurranser (samt at han har fluekastekurs), Andre Brun mener jeg også å ha sett kaste og lagt ut noen snutter med opplæring og tips  :P

Hehe, du trenger jo ikke å beklage da. Er sikkert bare jeg som har fremstått som noe mer enn jeg er. Jeg fisker bare jeg. Er forresten en jævel på tsjekkiske kast. Det er slik det er med oss "konkurransefiskere" serru. Vi kan kaste innmari kort og likevel få fisk. D-form er til og med lurt og katalog eller whiskey i armhulen fullstendig korka (det bør i alle fall flaska være) da vi strekker armen lenger enn lengst og/eller ofte har halve innholdet i flueboksen påmontert samtidig. Men Pål kan kaste vanlig også. Sikkert derfor han vinner så ofte. Og 3. i EM kan selvsagt ha noe med at han kastet lengst å gjøre. Jeg var ikke der så jeg vet ikke, men mulig det var det som gjorde utslaget. André fisker heldigvis ikke konkurranser. Det kunne blitt flaut for oss andre som er bare er jævlig gode på 3 meters kast med 11-grams fluer. Eller hva det nå er vi gjør...  ;D

Men for Larsen Fotografen er det nok lurt å ta seg en tur til Stein i Kristiansand ettersom han visstnok ikke bor så langt unna. Da får han garrantert kyndig hjelp.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehe, men da vet jeg det hvis noen har noen spørsmål om hvordan man skal kaste J****** kort, så setter jeg opp deg på lista over eksperter  ;D

Vi får satse på at trådstarter får god hjelp.

Lykke til med kastingen! Jeg drar å fisker! Fikk 8 stk på 1 time i går.... SÅ KAN SI DET SÅNN AT JEG ER NOE FISKESUGEN!

Skitt fiske!

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for svar alle sammen!  :) Jeg bestemte meg for å legge stanga på hylla i helga for å gjøre en fotojobb på en festival i Risør i steden, så jeg har ikke hatt tid til å teste ut noen av tipsa jeg har fått her. Nå er det nytt kurs med Tommy fra Jakt og Friluft i dag fra 18:00 til 21:00, så jeg får bare mase og mase og mase på han til å følge nøye med på meg og luke bort alt av ugress som måtte finnes i teknikken min  :D Så satser friskt i dag og håper at alt skal være bra etter i kveld, og at jeg kan dra på tur i helga og komme hjem med ansikt og nakke i god behold  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å dæven, er det du som har lusket rundt i buskene ved fiskeplassene mine og som stadig drasser rundt på en telefonkatalog!!  :o

ja. det er meg. jeg sliter nå. etter internet og telefonkatalogen.no 's inntog.. har vurdert å begynne å bruke MAC'en til samme formål.

Bare husk en ting: Jeg er mye sterkere en faren din!! Så den så... 8)

Det håper jeg. min far er nemlig fryktelig svak.:)

Seriøst (well...sort of): Hvis det er samme kompis som har gitt deg de rådene så skal jeg kaste rævva av både deg og ham. Samtidig!!  ;D ;D 8)

Sikkert. Bare husk at du og må gjøre det med telefonkatalog under armen. Premien er en Whisky flaske. (til å ha på hodet)

Seriøst: Jeg mener bestemt at om man har vært på kurs, kommer hjem, og konstant slenger flua i nakken, da har kursholder rett og slett gjort en dårlig jobb. Da tror jeg ikke at eleven har skjønt det grunnleggende. (stangen forlengelse av armen, kast i 180 grader i forhold til kroppen osv.)

Selvsagt kan man ikke kaste bra med en telefonkatalog under armen, og butten i ermet, men man vil ganske lett få en tanke om hva man skal prøve å oppnå med stang og snøre. Mener jeg. Du kan jo tilogmed, for å visualisere enda mer, egentlig si at ett overhodekast er å regne som en valsetakt. (1-2-3)

så kan dere få rakke ned litt på det og:)

min kompis lærte meg aldri og kaste slik, men det var FOR MEG en god måte å skjønne tanken og komme "back to basic".

om noen lurer på hvem jeg så hodeløst tror kan kaste som tmags og andre her inne(Erik har helt rett. Definere hva som er bra eller best her nytter ikke, så jeg modererer meg.), så kan dere lese litt om min kompis her: www.mar-lodge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kursholderen vet virkelig hva han driver med, jeg der i mot som ikke gjør det! Ingen vonde ord om han ;-) Jeg fikk det knall bra til på både kurs og etter kurs, men så gikk jeg noen dager uten å øve, og så kasta et par dager uten hjelp, alene, og da gikk det med en gang verre. Så jeg har garantert klart å glemme en bitteliten bevegelse av noe slag og kommet litt på feil spor. Så håper og ber om at jeg skal få dreisen på det igjen i kveld og da huske å holde fokus frem til fisketuren til helga  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å dæven, er det du som har lusket rundt i buskene ved fiskeplassene mine og som stadig drasser rundt på en telefonkatalog!!  :o

ja. det er meg. jeg sliter nå. etter internet og telefonkatalogen.no 's inntog.. har vurdert å begynne å bruke MAC'en til samme formål.

Bare husk en ting: Jeg er mye sterkere en faren din!! Så den så... 8)

Det håper jeg. min far er nemlig fryktelig svak.:)

Seriøst (well...sort of): Hvis det er samme kompis som har gitt deg de rådene så skal jeg kaste rævva av både deg og ham. Samtidig!!  ;D ;D 8)

Sikkert. Bare husk at du og må gjøre det med telefonkatalog under armen. Premien er en Whisky flaske. (til å ha på hodet)

Seriøst: Jeg mener bestemt at om man har vært på kurs, kommer hjem, og konstant slenger flua i nakken, da har kursholder rett og slett gjort en dårlig jobb. Da tror jeg ikke at eleven har skjønt det grunnleggende. (stangen forlengelse av armen, kast i 180 grader i forhold til kroppen osv.)

Selvsagt kan man ikke kaste bra med en telefonkatalog under armen, og butten i ermet, men man vil ganske lett få en tanke om hva man skal prøve å oppnå med stang og snøre. Mener jeg. Du kan jo tilogmed, for å visualisere enda mer, egentlig si at ett overhodekast er å regne som en valsetakt. (1-2-3)

så kan dere få rakke ned litt på det og:)

min kompis lærte meg aldri og kaste slik, men det var FOR MEG en god måte å skjønne tanken og komme "back to basic".

om noen lurer på hvem jeg så hodeløst tror kan kaste som tmags og andre her inne(Erik har helt rett. Definere hva som er bra eller best her nytter ikke, så jeg modererer meg.), så kan dere lese litt om min kompis her: www.mar-lodge.no

Flott at du tar dette med god humør!  :D

Regnet med at det var en brite, Leif Morten  ;D.

Steven er en kjernekar han! Kjenner ham, men har dessverre ikke snakket med ham på en stund nå. Håper det står bra til med ham!

Og du har helt rett - det viktigste en instruktør kan gjøre er å få deg til å tenke og søke svar, og dermed finne løsninger selv.

Göran Andersson gjorde det med meg på begynnelsen av 90-tallet, og jeg føler en evig takknemlighet overfor ham. Jeg tok et kurs med ham etter noen år med bøker og VHS filmer fra diverse andre internasjonale "guruer". Var mer forvirrende enn oppklarende. Han satte alt på plass for meg.

Steven er en "filosof" og poet, og det er en fin ting hos en instruktør synes jeg. Mel Krieger, som jeg også hadde gleden av å møte før han gikk bort for et par år siden var også filosof og poet. Det er den type instruktører som lettest kommer inn i mitt hode. (Selv om GA til tider har optrådt som en diktator  ;D).

Hils Steven fra meg neste gang du ser ham er du snill!

Sorry for OT...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jadda! Der var jeg tilbake som aldri før  ;D Jeg har nå nettopp sykla til ferga, ferga til byen, sykla fra ferga til kurs, kasta i en time i ett på kurs, så fem minutter pause, så kasta i to timer til i strekk på kurs, sykla så fra kurs til ferga, tok ferga fra byen og over til øya hvor jeg bor, sykla fra ferga og hjem, også avslutta det hele med et heftig stykke hjemmelaga blåbærpai og is sammen med litt bilderedigering fra festivalen jeg tok bilder på i helga. Pluss at jeg nettopp bestilte "Fluefiske fra A-X". Life's good  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...