Gå til innhold

Nea?? Noen erfaringer hittil i år?


Gjest Trønder

Anbefalte innlegg

Har hatt noen turer jeg. Dessverre gikk jeg glipp av det meste av juni-fisket. Men har inntrykk av at sesongen har startet litt senere enn vanlig i Nea også. Det jeg opplever i år er liksom at elva er litt "tregere" hva fiske angår. Men det handler jo om den greia med å være på rett sted til rett tid da... Det som har ødelagt mange av turene for meg er vinden. Blåse, blåse, blåse. Har ikke så forbasket mye å si for selve kastinga, men det skjer jo ingenting på overflata (som jeg kan se, iallefall) når det blåser stivt.

Men pytt, Nea er en vidunderlig elv, så ta turen uansett. Drar opp i morgen tidlig jeg også - for da blir det å jobbe kveld i stedet for dag!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Fisket ikke i Nea i fjor pga diverse grunner som f.eks.....en haug med bommturer på rekke og rad der, sist jeg var heldig med sesongen var for 4 år siden...hehe. Vente og vente.........og vente igjen:) Blir mye cigaretter og pølse på stasjonen, men skal prøve ganske snart igjen. Savne de store vaka der altså, er jo grisesvært når de er oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Bra du er heldig da :) Er stort sett blekkstille når jeg er ute og fisker, klekkinger vet jeg nesten ikke hva er lengre...leser mye om det :) En kamerat kjører forbi der i dag og skal sende meg sms om hvordan forholdene ligger an så får vi se om det blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lokale klekkinger der. Var der rundt St. Hans og det var en veldig bra klekking av Rhodani på kun ett av stedene vi fiska. Og da dekka vi godt 3-4km av elva. Ellers var det rimelig dødt. Har erfaring fra det tidligere også. Så det kan være en ide og flytte litt på seg. Ifjor klekket det for eksempel bra med Rhodani i en grunn innersving og bra med Aurivilli i den dypere yttersvingen. Elva var kaldere og høyere i år enn på samme tid ifjor, noe som gjorde at klekkingene var mindre. Juli var/er en bedre måned i år.

En annen ting som var spesielt fra juni i år var at fiskene var fulle av mark. Altså, meitemark i magesekken. Dette skyldes ifølge Olav på Selbusport'n at når elva er stor så graver den ut yttersvingene og drar ut masse meitmark. Helt sprøtt. En av fiskene hadde mange hundre meitmark i magen. Skjønner nå hvorfor en av de lokale fiskerne fisket med Meitemark og dupp, drivende nedover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...