Gå til innhold

Heptagenia Fuscogrisea i Akershus


Anbefalte innlegg

Jeg var ute på en insektstittetur i en liten elv på hjemtraktene i dag.

Det klekket godt med vespertina og en og annen Heptagenia Fuscogrisea.

Fuscoen er den brune flatdøgnflua og er stor, de jeg har sett er nesten 14mm lange. Har funnet duns av slike i elv og stille vann denne uka.

 

Vi fant også mye annet snadder som jeg skal legge ut bilder av etterhvert.

fuscogrisea.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var lekker :P

Så den brune klekker nå. Har bare sett den gule før og da har det vært i midten av juli med 20 grader i vannet og ekstremt lav vannstand.

 

Ja den brune klekker nå, ser den vanligvis 3-4 uker etter at isen har gått.

Vanntemperaturen er rundt 10 grader nå. Fant også nymfer av den gule, disse hadde lenge igjen til de skal klekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også nymfer av den gule, disse hadde lenge igjen til de skal klekke...

 

Er nymfene på sulphurea gule de òg, eller får den fargen etter klekking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilke habitat er man finner Fuscogrisea? Hvis den klekket sammen med vespertina må det væl være i litt roligere vann enn sulphurea? Er det denne flatdøgnflua man kan man finne i strandsonene på stenete innsjøer? Mener jeg har lest er sted at man kann finne enkelte arter av heptagenia også i stille vann.

 

Du har ikke tenkt på å lage en en felthånbok for identifisering av akvatiske innsekter da Rune? Den måtte jo bare ha blitt bra med de bildene du tar. De bøkene jeg jeg har vært borti til nå har ikke hatt bilder. Og det blir liksom ikke helt det samme med tegninger og skisser.

 

Gleder meg til resten av bildene kommer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sulphurea nymfene er mørke, nesten sorte på oversiden av kroppen og beina. De har lyst "camomønster" på det mørke. På undersiden er de ganske lyse, nesten stråfargede. Jeg har et par bilder av nymfenes "Arnold" :D Skal se om jeg legger ut et par her i kveld.

 

Fuscogrisea lever også i strandsonen i steinete vann/sjøer.

 

Felthåndbok, tja.. Har noen tanker og et prosjekt på gang som kan føre til mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Anton

 

Skrevet: 18 Mai 2005 17:10 Tittel:

 

 

 

I hvilke habitat er man finner Fuscogrisea? Hvis den klekket sammen med vespertina må det væl være i litt roligere vann enn sulphurea? Er det denne flatdøgnflua man kan man finne i strandsonene på stenete innsjøer? Mener jeg har lest er sted at man kann finne enkelte arter av heptagenia også i stille vann.

 

Du har ikke tenkt på å lage en en felthånbok for identifisering av akvatiske innsekter da Rune? Den måtte jo bare ha blitt bra med de bildene du tar. De bøkene jeg jeg har vært borti til nå har ikke hatt bilder. Og det blir liksom ikke helt det samme med tegninger og skisser.

 

Gleder meg til resten av bildene kommer

 

Ja! En felthåndbok. En bok som omhandler de instekter som er aktuelle i våre vann og elver. Og ikke en masse andre dyr som svirrer rundt i naturen. Lag en digital en, så att det er bare å laden ned den på PDA´n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden bruker Oliver Edwards helt gule materialer i sulphureaklekkerene sine, denne her er jo langt i fra gul??

 

Nymfa hans er jo realistisk, men klekkeren blir vel helt feil, hvis ikke den forandrer farge rett før klekking da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at sulphura ofte klekker på vei opp til overflaten.

Olivers klekker imiterer en dun som svømmer opp til overflaten. Og dunen er skikkelig gul.

 

OK, greit og vite. Er det andre døgnfluearter som også gjør dette? Dette står kanskje i boka hans under klekkende dun? Har ikke rukket å lese gjennom den ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at sulphura ofte klekker på vei opp til overflaten.

Olivers klekker imiterer en dun som svømmer opp til overflaten. Og dunen er skikkelig gul.

 

OK' date=' greit og vite. Er det andre døgnfluearter som også gjør dette? Dette står kanskje i boka hans under klekkende dun? Har ikke rukket å lese gjennom den ennå.[/quote']

 

Ingen som jeg kommer på i farta.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...