Gå til innhold

Forskjellige ørret arter


Anbefalte innlegg

Noen som har nyttige linker i forhold til variansjoner av ørret arter?

En innlandsørret er jo ikke "bare en innlandsørret", ettersom det finnes en lite utall forskjellige variansjoner i både form, farge og prikkemønster.

Kunne tenke meg å fordype meg litt i emnet, så taknemling for tips til gode linker etc, eller synspunkter i denne tråden.

Att en ørret tilpasser seg sine omgivelser er jo forsåvidt også kjent, men er det så enkelt som at en helt brun ørret tatt i ett vann, ville over tid skiftet farge til blank om den ble satt ut i ett fjellvann med typisk blank/sort fjellørret? Eller skjer det fra yngelstadiet?

Leste vel forsåvidt også en plass om en diger "ørret" tatt i ett vann på Smøla, etter skjellprøver viste seg å være en rømt oppdretslaks som hadde vandret opp elva... hmm...  Forandrer den plutselig videre utvikling av utseende etter området den befinner seg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ingen nyttig link, men et lite innspill: Det er nokk ikke flere ørretarter. Det er en art som har spesialisert seg

Jeg satte engang ørret fra en bekk til vannet bekken kom ifra. Grunnet enormt med vegetasjon klarte ikke ørreten å vandre opp til vannet. jeg brukte da ei kritt hvit balje til å flytte de i... Når jeg skulle sette ørreten ut etter fangst hadde den "skiftet farge" fra mørkebrun (fargen den hadde i bekken), til lysebrun (fargen til balja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salmo trutta, eller brunørret er definert som en art. Sjøørret, fjellørret, bekkørret, mjøsørret, innlandsørret er bare beskrivende varianterav samme art.  Avkom av ulike arter som ørret/laks eller ørret/bekkerøye er ikke fertile. Avkom fra mjøsørret og sjøørret vil være fertile.

I usa er det en rekke ulike ørret arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... ja det er greit nok. Men har da fisket i mangt ett vann der vi haler inn opptil 2-3 svært forskjellige "ørret-typer". Tenker da på mønster på siden, store prikker, små prikker osv osv. er det rett og slett bare genetiske forskjeller tilsvarende som hos mennesker? fin dame, mindre fin dame ?

... kan det også ha sammenheng med utsetting av fisk fra gammelt av som har miksa litt på genene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest meg til så er det en art, men med genetiske forskjeller samt at miljø spiller inn. Ikke langt fra oss mennesker, en art men med stor variasjon.

Finnes utrolig mye informasjon om dette. Om man søker på google scholar er det masse artikler som er mer troverdige en wikipedia sine.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ørreten forandrer seg etter omgivelsene, husker vi sattt en del vanlig bø direkte ut i brakkvannsonen, en del ble satt i ruse får og se hvordan de klarte seg, et par dager etter var de fleste nesten helt blanke som sø.

Nicco fra flue.no testa vel dette en gang han også. Og jeg mener å huske man kunne se forskjell på fisken etter ca 15-20 minutter. Den tilpasser tydeligvis ekstremt fort.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dette ble det gjort masse forsøk på allerede for mer enn 100 år siden. Det er og blir samme art - Salmo Trutta.

I et kjent svensk forsøk fra tidlig 1900-tall som bl.a. er omtalt i Sømmes "Ørretboka" sammenlignet de veksten hos avkom fra Sveriges mest storvokste ørretstamme, Vänerørreten, med avkom fra en spesielt småvokst bekkørretstamme. De vokste akkurat like fort under like forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble det gjort masse forsøk på allerede for mer enn 100 år siden. Det er og blir samme art - Salmo Trutta.

I et kjent svensk forsøk fra tidlig 1900-tall som bl.a. er omtalt i Sømmes "Ørretboka" sammenlignet de veksten hos avkom fra Sveriges mest storvokste ørretstamme, Vänerørreten, med avkom fra en spesielt småvokst bekkørretstamme. De vokste akkurat like fort under like forhold.

Hadde særoppgave på ferskvannsfiske og ørret i 9'ende klasse. Kan bekrefte dette Håvard ;D ;D

Sant, men fleip tilside, var litt inn i det da og minnes flere sånne forsøk, samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...