Gå til innhold
  • 0

Behandling og vedlikehold av flueline (flytesnøret)


Ørjan Pettersen

Spørsmål

Hei,

Er fersk flueboms ute i første sesong og lurer på en ting. Hvordan behandler dere snøret?

Har investert i TMC fly line dressing, og lurer på hvordan dere behandler snøret med den.

Har sett i en diskusjon om rensing av fluelina, og blitt litt småforvirret. Noen sier en skal vaske snøret i lunkent vann med zalo, andre sier at zalo er fettløsende og ugunstig på lina - noen synspunkter?

En annen ting jeg tenker på er hva kan skje med flytelina når man spoler den av, enten for rengjøring eller for vinterlagring, kan flytesnøret komme på snella (når man spoler den på igjen)  "feil vei" slik at det krøller seg når man skal bruke det igjen? Er det derfor viktig at man spoler det på et eller annet?

Tips mottas med stoooor takk :D

Beste hilsner - Ørjan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

hvis lina er SKITTEN, så kan man vaske den med zalo. da den er fettløsende vil den fjerne all gammel linedressing og skit.

om ikke er det nok å kjøre lina gjennom en klut med line renser i.

så er det bare a ta en klut til å ha linedressing på og dra line gjennom denne. ikke verre enn det.

jeg bruker ALDRI å ta av lina for lagring, den er på snella hele tiden. med mindre lina har minne fra helvete, er det ikke noe fare for at det skal bli prøblemer med krøll og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Igor.

Tusen takk for svar - kjempeknall !

Jeg har bare hørt det en eller annen gang at man skal være forsiktig med å spole av slik at snøre ikke lager krøll. Det var min far som sa det, men nå har han ikke fisket med flue siden 80-tallet en gang, og da var det nok en heeeelt annen historie med på- og avspoling av snøret... ;)

Beste hilsener

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Igor.

Tusen takk for svar - kjempeknall !

Jeg har bare hørt det en eller annen gang at man skal være forsiktig med å spole av slik at snøre ikke lager krøll. Det var min far som sa det, men nå har han ikke fisket med flue siden 80-tallet en gang, og da var det nok en heeeelt annen historie med på- og avspoling av snøret... ;)

Beste hilsener

Ørjan

det stemmer det. har hatt ei line, trenger ikke å nevne navn, som ble fikk "vri" på seg etter av/på spoling. men en liten ting man kan gjøre er å strekke lina når man spoler den av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...