Gå til innhold

Fiskemuligheter rundt Lillehamer


tkh

Anbefalte innlegg

Har nylig flyttet fra Oslo til Lillehammer og føler at jeg må starte på nytt når det gjelder hvor man fisker til hvilken tid - isen går midtsommers på fjellet og i Lågen må jeg forholde meg til flom og sånn...Noen som kan tipse meg om hvor man fisker når - med tørrflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så kjent akkurat i Lillehammer.Men det er ikke så fryktelig langt fra Lillehammer til Dokka.På veien kan du jo stoppe innom Snertingdal.Her er det mange fine vann og elver du kan fiske i.Ellers har du jo Etna elva ved Dokka.Pluss mange fine fiskevann rundt Dokka sentrum.

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for de tipsene der - jeg tenkte imidlertid mer på sessonger i ulike typer vann og elver.

 

På fjellet ligger isen fortsatt. Noe lavere, ca 500 moh. er vel isløsning like runt hjørnet, og forholdene dermed tilsvarende Østmarka og Nordmarka for noen uker siden. Dette er forhold jeg forsåvidt kjenner fra før.

 

Mest usikker er jeg på når man kan fiske med tørt i de større elvene nede i dalen og noe høyere opp. Hvilken betydning har vårflommen for fluefiske? Når blir det fart i innsektene her - vannet er jo kaldt som krokanis til langt utpå sommeren! Bør jeg binde fluer frem til juli :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo veldig mange fine muligheter rundt Lillehammer da. Bor selv i Øyer.

 

Til nå har jeg fisket lite. Er ikke noe fart i det enda. Men en kompis av meg har tatt mye fisk på Fåberg. Nedenfor brua med lyskryss. På samme side som Lillehammer.

 

I Øyer har du en del fine plasser. Nedenfor Politi stasjonen bl.a. Der er det tatt fisk i år.

 

I tillegg har visstnok isen gått på noen fjellvann i Øyer. Tenkt meg opp å titte til helga selv. Kan gi en nærmere rapport om det blir noe av.

 

PS Kjenner ikke til ørret fangster enda. Bare Harr (150-900gr). Men etter en lang vinter varmer jo det også.

 

I tillegg kan jeg varmt annbefale å ta turen nedenfor Hunderfossen etter 1. juni. (Da fisket er lovlig). Der raste jeg fra meg ifjor. Om vannstanden er lav og været er litt med oss så gir det vanvittig med fangst. Tok selv min første fluefisk der på de tider ifjor. Tørt selvfølgelig.

 

Håper dette var noe til hjelp.

 

Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tkh,

her et par tips:

- Gausa: sideelv til Lågen som renner i Gausdal. Fisk etter hunderørret med store streamere. Sjekk nettsidene til Gausdal jeger- og fiskeforening - her rapporteres det inn fisk opp til 4-5 kilo hvert år. Snakk med lokale folk, de vet til enhver tid hvor fisken er i elva.

- Lågen: vil du ha skikkelig high-end sight-fishing - reis til Lesja og fisk hvor Lora renner inn i Lågen. Ta med polaroid! Nærmere Lillehammer kan du fiske overfor Brunlaugbrua på Fåberg og oppover. Kjempefint harrfiske, med sjanse for stor fisk.

Ellers er utløpet av Gausa til Lågen et populært sted med mulighet for alt fra liten gullbust til den største ørreten i landet.

- For nærfiske: Mesnaelva. Dessverre kun en skygge av gamle dager, men det klekker heftig med store døgnfluer i denne elva, og man får fin steikeørret. For en kjapp kveld, fisk i kanalen ned mot langrennsstadion. Her bør du også fiske etter relativt stor gjedde med flue.

- Svartediket ved Fåberg: stor gjedde på flue er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Gausdal vestfjell et lettgått terreng med mange fine fiskevann og elver/bekker. Gått utbygd også med enkle fiskebuer. Her finnes det gode kart og beskrivelser. Ellers fisker jeg mye på fjellene i vannene innenfor Sjusjøen/Nordseter har hytte på fjellet. her er det mange fine vann som har fine bestander av ørrett rundt halvkiloen. Noen vann har også bestand av ørrett i mye grovere størrelse. Beste fisketid for flere av disse fjellvannenen er i slutten av Juni og utover i juli på flue.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å melde deg inn i Lillehammer Sportsfiskerforening (landets eldste sådan!). Vi har ei bra fluegruppe her og har bla bindekvelder annenhver tirsdag hele vinteren.

Ellers er det vel ikke så mange hot spots rett rundt Lillehammer: Mesnaelva er som nevnt ødelagt av Gjedde. Harrfisket i Lågen kan være ok hvis ikke Lågen går stor og grønn som den gjør mye av sommeren. Tok harr opp til 900 g i midten av april. Høsten er ellers hovedsaklig harrtid. Abbortjern har ok ørret, men den står ofte utenfor rekkevidde. Fjærmygg på våren, vårfluer i juli. Det klekker dessuten Vulgata der i månedsskiftet?

Gausdal Vestfjell (Dokkelva), Øyerfjellet (Åsta/Lyngåa - blir fort lite vann utpå sommeren) er områder med elver som kan være verdt å prøve.

 

Siphlo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige innspill. Med den våren vi har hatt til nå binder jeg fluer, og lader kanonen i påvente av at sommeren skal melde sin ankomst på fjellet.

 

Noen som har peiling på elva som renner i vestere Gausdal, samt småelva som renner gjennom Saksumsdalen. Særlig sistnevnte ser ut som innbyr til geriljafiske dersom det er ørret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å melde deg inn i Lillehammer Sportsfiskerforening (landets eldste sådan!). Vi har ei bra fluegruppe her og har bla bindekvelder annenhver tirsdag hele vinteren.

 

Siphlo

 

...og dessuten - hvordan kommer jeg i kontakt med Lillehammer Sportsfiskeforening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...