Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvorfor får en line bedre egenskaper ved å varme inn en ny farge??

Kjemien her kan jeg ikke , men egenskapene på lina forandrer seg til det positive etter denne behandlingen  ;D

(Farge pulver heter Rit)

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får en line bedre egenskaper ved å varme inn en ny farge??

Kjemien her kan jeg ikke , men egenskapene på lina forandrer seg til det positive etter denne behandlingen  ;D

(Farge pulver heter Rit)

Trygve ;)

Synes både kjøpesnører og kjøpebrenbevin fungerer greit jeg. Ser ikke poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hvorfor får en line bedre egenskaper ved å varme inn en ny farge??

Tror det er mer en kjemisk prosess som dette fargestoffet forårsaker. Snørene blir ihvertfall mykere og glattere og dermed ofte bedre.

Hvorfor ikke bare smøre lina da? Syns jo dette virker ganske tungvint dersom det bare skal bli glattere. Så hvis ingen kan forklare hvorfor det blir bedre så sitter jeg med en følelse av at det er en "placeboeffekt" ute og går. Hvis det likevel blir en revolusjonerende effekt så burde det jo vært refarget hos fabrikken. Merkelig at noen har oppdaget dette nå og ingen av snørefabrikkene har gjort det før ham/hun/de... Vi får se. Kanskje AST blir til CRC (Cooked & ReColored) i fremtiden?

Men klart at rengjøring av lina hjelper. Og ikke alle gode liner kommer med den fargen vi skulle ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvorfor får en line bedre egenskaper ved å varme inn en ny farge??

Tror det er mer en kjemisk prosess som dette fargestoffet forårsaker. Snørene blir ihvertfall mykere og glattere og dermed ofte bedre.

Hvorfor ikke bare smøre lina da? Syns jo dette virker ganske tungvint dersom det bare skal bli glattere. Så hvis ingen kan forklare hvorfor det blir bedre så sitter jeg med en følelse av at det er en "placeboeffekt" ute og går. Hvis det likevel blir en revolusjonerende effekt så burde det jo vært refarget hos fabrikken. Merkelig at noen har oppdaget dette nå og ingen av snørefabrikkene har gjort det før ham/hun/de... Vi får se. Kanskje AST blir til CRC (Cooked & ReColored) i fremtiden?

Men klart at rengjøring av lina hjelper. Og ikke alle gode liner kommer med den fargen vi skulle ønsket.

Lina blir ikke mykere og minnefri om du bare smører den? Jeg oppdaget også en stor forskjell før og etterpå, lina ble rett og slett mye bedre. Som de fleste beskriver, ble den mykere, glattere og minnefri. Kan med 110% sikkerhet si at det ikke er placeboeffekt, for jeg har brukt lina i en halv sesong før jeg la den i fargebadet til Preben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det var ikke ment slik........farging av liner funker iallefall

Hadde ikke vært noen fare om det var ment slik heller, hehe. Men bildet var litt artig. Elva er lyset i enden av tunnelen liksom.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt konge og koke snører.. blir kjempebra etterpå. har en stive snører så er det are og koke i vei... men det er ikke alle snører som tåler det.

Denne likte jeg!

Det er bare å koke i vei, snørene blir kjempebra..............................men det er ikke alle snører som tåler det!  ;D

Dette må da være årets råd!

Fra spøk til halvor, det ville vært kjempefint om dere som har behandlet en del snører kan fortelle hvilke som ble bedre og hvilke som ikke tålte behandlingen.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over alle ideene som dukker opp i Kvarven-miljøet, men det er også litt paradoksalt at alle disse perfeksjonistiske ideene dukker opp i et så tilsynelatende relaxed miljø. På den annen side så skjønner jeg at det blir mye minne på snørene (har hørt at det til og med har grodd fast i snella) når man mesteparten av tiden sitter rundt bordet, babler og klekker ut nye, og litt rare, ideer!  ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar på sarkasmen og prøv "en kokt - direkte fra kasserollen" ;D

Trudde ikke en Foxtail kunne bli bedre.....Men det kunne den!

Så et GO på kokning av Foxtail herfra ;)

Edit: OT -Sorry!

Har dere blitt selvhøytidlige der inne i skauen også nå? Jepp, sorry at det er litt OT.  Hører gjerne en plausibel forklaring, blandingsforhold og erfaringer med varighet av kokingen. Fortrinnsvis i en egen tråd. Selv satser jeg på gode klekkinger og standardutstyr inntil videre.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Dette blir fine saker......penere blir linene også.....varm vannet til koking med fargepulver i........snøret legges i etter at kaserollen er tatt av varmen, rør slik at fargen fordeler seg.....stopp fargingen med skylling i kaldt vann, re ut flokene med tolmodighet :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er framgangsmåten Gary Borger beskriver i 'Fluepresentasjon' fra 1995:

"Til fargingen bruker jeg 2 teskjeer Rit Dye i snaue 2 liter kokende vann. La snøret ligge i fargeløsningen i 15 sekunder og skyll i kaldt vann. Jeg gjør først en prøve på et par cm av snøreenden for å se hvor lenge det skal ligge i fargen. Ligger det for lenge blir det svart! Olive Rit farger gule snører gul-oliven, og røde eller oransje snører blir brune."

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...