Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Min erfaring er at det er kun gamle, slitte liner som faar mer positive egenskaper.

Paa nye liner kan det loenne seg aa vaske de i Zalo foerst for aa ta bort siliconsmoeringen som er paa de fleste nye liner. Da reduserer du tiden i badet.

Jeg farger kun klumpen paa snoeret, for aa faa riktig farge for fisking. Snoerene blir mykere, og FOR myke skyteliner er pyton! Saa den faar vaere i fred for aa opprettholde stivheten.

En ting er sikkert: Jeg ville aldri farget et nytt snoere hvis det ikke var for aa faa en ny farge. Du fjerner alt som er av glatthetsbehandling fra fabrikk, som AST, A3, Agent X, XS etc etc. Og snoeret blir mykere enn det produsenten hadde tenkt. Coatingen blir ogsaa mykere, altsaa "seigere" og mer oemfintlig for kutt osv. Avhengig av hvor lenge det ligger i badet. 

Temperaturen og vanntemperaturen i Norge er saapass kjoelig at det ofte er en fordel med mykt snoere. Sikkert derfor noen her inne har blitt entusiastiske. Men paa varme sommerdager her nede er et par av mine fargede snoerer nesten ubrukelige.

Man boer vaere obs paa disse tingene for man koker snoerene sine.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...