Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

oj......dette var nytt for meg!morsomt

Jeg trodde også vi i castingmiljøet var tidlig ute med å smøre snørene med Armor All dashbordpolish da vi begynte rundt 1990, men for et par år siden fant jeg ut at Lefty Kreh hadde startet med dette 10 år før oss!  ;D

Det er ofte noen andre luringer et annet sted har tenkt i samme baner som oss, selv om vi ikke har hørt om det før!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har hatt en sa dt line liggende par år for den var stiv og det hjalp ikke å rengjöre/smöre opp igjen.

Er nå veldig glad jeg ikke kastet den for i dag så kokte jeg lina i såpe vann ikke farger men bare såpe vann.

Har nå smurt inn lina og du verden den kjennes glatt og fin igjen :D

Gleder meg stort til å pröve den igjen i morra :)

Takk for rådet om å koke for det funka i hvertfall for den her som egentelig bare var å kaste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det egentlig helt genialt. Du kan blåse liv i gamle snører som du egentlig hadde kastet. Jeg har en 4-5 snører liggende som ikke er kappet for mye. Kjøpte Rit i går så om noen dager skal det kokes :)

S

Si ifra når du koker Sigve, så slipper jeg kjøpe pulver  ;D hvor kjøpte du forresten?

Synes dere Dylon er bedre en Rit dere som har prøvd begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn sett er det egentlig helt genialt. Du kan blåse liv i gamle snører som du egentlig hadde kastet. Jeg har en 4-5 snører liggende som ikke er kappet for mye. Kjøpte Rit i går så om noen dager skal det kokes :)

S

Si ifra når du koker Sigve, så slipper jeg kjøpe pulver  ;D hvor kjøpte du forresten?

Synes dere Dylon er bedre en Rit dere som har prøvd begge?

Den er grei. Jeg kjøpte på ebay på 38,- med frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvor lenge skal snørene ligge i det varme vannet  ???

Minst 1min, men du kan la de trekke lengre om du vil ha mere farge på lina. Ingen ting i veien med å la lina ligge i 3-4 min, men husk at du ikke skal legge i lina når vannet fosskoker. Bruker du Rit, så husk at fargen blir ikke slik som det som står på pakken. Farger du eks ei oransje line med grønn Rit, blir lina brun. Gul på ei grønn line, blå osv. Blir akkurat det samme som når du blandet vannfarger på barneskolen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal snørene ligge i det varme vannet  ???

Minst 1min, men du kan la de trekke lengre om du vil ha mere farge på lina. Ingen ting i veien med å la lina ligge i 3-4 min, men husk at du ikke skal legge i lina når vannet fosskoker. Bruker du Rit, så husk at fargen blir ikke slik som det som står på pakken. Farger du eks ei oransje line med grønn Rit, blir lina brun. Gul på ei grønn line, blå osv. Blir akkurat det samme som når du blandet vannfarger på barneskolen :D

Sier seg vel egentlig selv at den ikke blir den fargen som rit fargen er. Spiller vel heller ikke så stor rolle hvilken farge lina blir. Ville egentlig gå for rosa Rit ;) Hadde blitt så fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Hvor lenge skal snørene ligge i det varme vannet  ???

Minst 1min, men du kan la de trekke lengre om du vil ha mere farge på lina. Ingen ting i veien med å la lina ligge i 3-4 min, men husk at du ikke skal legge i lina når vannet fosskoker. Bruker du Rit, så husk at fargen blir ikke slik som det som står på pakken. Farger du eks ei oransje line med grønn Rit, blir lina brun. Gul på ei grønn line, blå osv. Blir akkurat det samme som når du blandet vannfarger på barneskolen :D

Sier seg vel egentlig selv at den ikke blir den fargen som rit fargen er. Spiller vel heller ikke så stor rolle hvilken farge lina blir. Ville egentlig gå for rosa Rit ;) Hadde blitt så fint :)

Hvit/ivory Wulff TT farget med rosa Rit, det hadde vært noe å fiske i Rena med det ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært interessant å tatt to like liner hvor den ene kun gjennomgår koking og den andre farges. Så kan en teste om det er kun varmebehandlingen som gir en effekt.

Jeg har tidliggere brukt varmt vann (ca 60-70 grader) på nye liner for å strekke de ut. Da blir de veldig rette og fine og vil da også kaste bedre. Spesielt var det noen LTS klumper som 3M produserte som var rullet veldig hardt på spolen som dette hjalp utrolig godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du få Andre, men om 1 time reiser jeg til Venabygdsfjellet så vi får ta det til uka.

Litt plast teori: Termoplaster består av delkrystalinske plaster og amorfe plaster. Det benyttes både pigmenter, samme som i maling, og fullt oppløselige fargestoffer. Fullt oppløselige farger kan kun benyttes i noen amorfe plaster. PVC (polyvinylklorid) som er en amorf plast er "nesten lik" PE (polyetylen), som er delkrystalinsk. PE består av molekylkjeder med C (carbon) atom i en kjede hvor det er festet H (Hydrogen) i sidekjedene. Ved å fjerne annet hvert H atom på den ene sidekjeden og bytte den ut med et CL (Clor) atom og vips så har man laget PVC. PVC er det i de fleste fluesnører. Har noen prøvd å farge Airflo snørene?       Fortsettelse kommer over helgen.

Hilsen

Polymerteknolog/plastikk ingeniør!

Foxtail snørene som mange har farget med suksess er PE, mens Loop stillwater som også har funket bra er PVC. Så tydeligvis gir det effekt på begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...