Gå til innhold

Koking/farging av liner


ΛΛЯDΛHL

Anbefalte innlegg

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

http://www.tromso-farvehandel.no/prodtekstil.htm

ellers så kan det tilføres at jeg kommer med en stoooort fargesett ;) ;) ;)

Bransjemann altså... Neida, bare kødda Staffan. Gleder meg til å se det. Skjønner likevel fortsatt ikke hva som gjør at farging gjør lina bedre. Dum som jeg er så tror jeg fortsatt på at det er selve rengjøringen og varmen som er cluet. Men så er jeg skeptisk til dette også, selv om de sier at det skal gi bedre balanse og at det faktisk virkelig er noe jeg trenger enkelte steder i Glomma. 39.gif

Misforstå meg rett; Jeg syns det er kult om det virker. 47.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

har det vært en eneste som har forsøkt dette som ikke har vært forundret over resultatet positivt?

Nope! Men er det fargen eller rengjøringa? Eller begge deler? Omtrent som når man får fisk når man bytter flue og taktikk: Er det flua eller taktikken? Eller begge deler?

Og hvilke kjemiske reaskjoner er det som gjør at det eventuelt funker bedre med farging enn uten farging? Og hvorfor i alle dager har ikke snørefabrikkene gjort dette før de sender ut snørene dersom det ikke bare er rengjøringa? Det har jo vært kjent en stund såvidt jeg har skjønt.

Jeg bare lurer Staffan. Finnes ikke baktanker. Jeg har alltid likt sånne småtriks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"hvorfor i alle dager har ikke snørefabrikkene gjort dette før"

For å kunne selge dyrt rensemiddel  ???;)

Pøh! Det er bare å reklamere med xxxxx og legge på hundre kroner. De selger flere liner enn rensemiddel.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det tror jeg vi skulle få svar på etter helga......da er plastingeniøren hjemme igjen.......og han kommer sikkert med en forklaring som bare en ingeniør forstår og kan nok ikke gi annet svar heller.....da jeg første gang farget en line var det for å endre farge, men fikk resultat som det her blir beskrevet........ siden vi snakker om to fargestoffer av to ulike produsenter, men samme lukt på produktene regner jeg at det er nær det samme produktet, resultat er iallefall det samme...... det jeg derimot synes er morsomt er at dette har tatt av nå.....det ble jo beskrevet her for snart 3 år siden.......ps linene må smøres uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

rensinga mi tar like lang tid det tar å gå 30 meter og som jeg under praktisk fiske gjør hver dag.........hmmmm en skeptikker, for å få det ønskede resultatet må den farges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"Kokte" den samme klumpen igjen, men denne gang med farge og da ble coatingen merkbart mjukere og mere smidig samt at det ikke klistrert seg sammens som uten farge.

Fordi du denne gangen var mer forsiktig? Eller tok du i like hardt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er helt overbevist om at fargepigmentene har noe å si for den endringen jeg opplever med de snørene jeg har farget.

De blir glattere, mjukere og får mindre minne.

Så langt har jeg bare positive erfaringer med å farge/koke snører.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt spørsmål til Dylon ang. om det er pigmenter eller fullt oppløselig farge i: Dylon til syntetiske materialer.

Viktig for både fargestabilitet og overflate..., dvs. hvordan fargen dispergerer og forandrer overflaten.

Da jeg får svar gir jeg en bedre forklaring, men her kommer litt generelt.

Vi som jobber med plast tilsetter både antistat, slipp, antiblokk, UV stabilisatorer, antioksidanter etc. for å forandre plastens egenskaper. Eks. antistat migrerer ut til overflaten og forandrer spenningen. I pakkefilm resulterer det at støv etc. ikke fester seg på plastfilmen.

For å beskrive forskjellen er pigmenter "forurensing" som legger seg mellom molekylkjedene. Et glass med vann og sand, da du rører fort rundt, er pigmenter. Du ser alle sandkorn. Et glass med sukker og vann, her blir sukkeret borte, fullt oppløst.

At linene blir mykere etter varmebehandling er en forandring i molekylstrukturen. Under produksjon av rør, kabler,  plaststrenger, snører etc blir plasten smeltet ned og presset gjennom en dyse. Da legger molekylkjedene seg i lengderetningen og produktet blir stivere. Etter dysen går plasten inn i et kjølebad. Overflaten kjøles hurtig ned mens massen inni kjøles langsomt. Dette fører til indre spenninger.

Ved varmetilførsel i etterkant, under varme beveger molekylkjedene seg, skjer det en strukturforandring.

Kommer tilbake med mer rundt overflateforandring da jeg får svar fra Dylon.

PS! Hvis noen vil vite mer eller komme til Gjerdrum for å se Norges eneste produksjon av farge, additiv, compound til plastindustrien så send en PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sendt spørsmål til Dylon ang. om det er pigmenter eller fullt oppløselig farge i: Dylon til syntetiske materialer.

Viktig for både fargestabilitet og overflate..., dvs. hvordan fargen dispergerer og forandrer overflaten.

Da jeg får svar gir jeg en bedre forklaring, men her kommer litt generelt.

Vi som jobber med plast tilsetter både antistat, slipp, antiblokk, UV stabilisatorer, antioksidanter etc. for å forandre plastens egenskaper. Eks. antistat migrerer ut til overflaten og forandrer spenningen. I pakkefilm resulterer det at støv etc. ikke fester seg på plastfilmen.

For å beskrive forskjellen er pigmenter "forurensing" som legger seg mellom molekylkjedene. Et glass med vann og sand, da du rører fort rundt, er pigmenter. Du ser alle sandkorn. Et glass med sukker og vann, her blir sukkeret borte, fullt oppløst.

At linene blir mykere etter varmebehandling er en forandring i molekylstrukturen. Under produksjon av rør, kabler,  plaststrenger, snører etc blir plasten smeltet ned og presset gjennom en dyse. Da legger molekylkjedene seg i lengderetningen og produktet blir stivere. Etter dysen går plasten inn i et kjølebad. Overflaten kjøles hurtig ned mens massen inni kjøles langsomt. Dette fører til indre spenninger.

Ved varmetilførsel i etterkant, under varme beveger molekylkjedene seg, skjer det en strukturforandring.

Kommer tilbake med mer rundt overflateforandring da jeg får svar fra Dylon.

PS! Hvis noen vil vite mer eller komme til Gjerdrum for å se Norges eneste produksjon av farge, additiv, compound til plastindustrien så send en PM!

Flott hansjr!!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...