Gå til innhold

Fluer til høsttreffet!!


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Lars spurte jo om harr kontra ørret.

Og nå som jeg har Pål her....:

Mitt inntrykk er at ettersom sesongen går mot sommer,blir ørreten mindre interessert i glor og farger,mer naturlig nymfer er det som etterhvert gjelder,og(siden jeg har prøvd disse fluene med lange kast,også,noe som kan være et helvete !)virker det for meg som særlig de litt større ørretene har en tendens til å la kulehodenymfa være i fred,mens ei vanlig nymfe på slep feks. kan funke bra.

Harren,derimot,tar begge deler,men det dreier seg fremdeles om naturlige farger(brunt/oliven osv).

Noen synspunkter ? Pål ?

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker så mye for fine og interessante tilbakemeldinger, Pål og Willy  :)

Det forekommer meg at hvilken fiskemetode man benytter mest påvirkes litt av hvor man bor og ikke minst hva slags elver man bruker mest tid i også.

Om jeg hadde bodd på vestlandet, hvor det er åpne elver om vinteren, så ville jeg nok prøvd dette kortline-fisket for lengst.

De elvene jeg fisker mest ørret i innbiller jeg meg at ikke er veldig egnet for denne type fiske, uten at jeg har noen dokumentasjon på det.

Jeg ser ihvertfall ikke andre som fisker kortline der jeg ferdes, men det kan jo like gjerne komme av at jeg stort sett er der når det er bra tørrfluefiske også  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa,jeg for min del fisker mest med tørt,jeg òg. :)

Men jeg har en fortid(godt voksen skjønner du)som våtflueslenger,dvs mitt våtfluefiske brukte jeg overalt,og gjerne oppstrøms,fortyngningen var stort sett snøre som jeg tilpasset etter forholdene.

Og dette lærte meg etpar ting;ved å komme ned til fisken,ned i vannet,fikk jeg større fisk enn ved overflatefiske med vått eller tørt.

(var ikke imitasjonsfiske i samme grad,den gang) Og fisken satt bedre,særlig ved oppstrømsfiske(flua kommer jo veldig riktig i forhold til hvordan fisken tar,nærmest møter fiskekjeften med krokspissen).

Vel,nok om det,det jeg forstod,var at ganske mye fisk ikke/aldri vaker,og for å få tak i disse måtte man ned til dem,og størrelsen gjorde det definitivt interresant.

Så ble jeg mindre opptatt av størrelse,og mer av opplevelse,og jeg hevet fisket mitt opp mot overflaten,til tørt/nymfefiske med flytesnøre.

Det nymfefisket er fremdeles noe av det mest spennende jeg kan drive med,å få til driftet ned mot nymfende fisk,og få den til å ta er noe av det vanskeligste og mest krevende jeg kan tenke meg,ikke må bare presentasjonen være riktig,flua må også likne mye på det fisken spiser,både utseendemessig og kanskje bevegelse.

Ingen nedvurdering av å presentere en imitasjon på vakende stor fisk,det er fremdeles sitrende spennende,men dog.

Og jeg er østlending(kommer du til å oppdage hvis jeg får fikset bilen min og kommet meg ti Koppang! ;) ),mye av de fine fiskene jeg fikk.tok jeg i Nordmarkselver,Hallingdal og feks. Glomma,har fisket alltfor lite i Lågen,men mye på Hardangervidda og i Finnmark.

Edit: Det jeg ville si var,at da jeg ble kjent med The Stig,og han kom med sine erfaringer om kortlinefiske,hadde jeg ikke store problemer med å fatte poenget.(Han fortalte forøvrig at under konkuransen i Førde/Jølstra ble det vunnet mange økter på tørt.) ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Lars spurte jo om harr kontra ørret.

Og nå som jeg har Pål her....:

Mitt inntrykk er at ettersom sesongen går mot sommer,blir ørreten mindre interessert i glor og farger,mer naturlig nymfer er det som etterhvert gjelder,og(siden jeg har prøvd disse fluene med lange kast,også,noe som kan være et helvete !)virker det for meg som særlig de litt større ørretene har en tendens til å la kulehodenymfa være i fred,mens ei vanlig nymfe på slep feks. kan funke bra.

Harren,derimot,tar begge deler,men det dreier seg fremdeles om naturlige farger(brunt/oliven osv).

Noen synspunkter ? Pål ?

Willy

Jada :) Heller mot å være veldig enig i dine observasjoner...  Sikkert er det at både harr og ørret vil ha skarpere farger jo kaldere vannet er ... PS. Sort er en skarp "farge". Når sommervarmen tar tak så eksploderer gjerne insektlivet og det er klart fisk blir mer "selektiv"  i den perioden (på "naturlige" insekter etc..) Problemet da blir heller å finne fluer/teknikker som skiller seg ut i mengden slik at fisken finner nettopp våre fluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars spurte jo om harr kontra ørret.

Og nå som jeg har Pål her....:

Mitt inntrykk er at ettersom sesongen går mot sommer,blir ørreten mindre interessert i glor og farger,mer naturlig nymfer er det som etterhvert gjelder,og(siden jeg har prøvd disse fluene med lange kast,også,noe som kan være et helvete !)virker det for meg som særlig de litt større ørretene har en tendens til å la kulehodenymfa være i fred,mens ei vanlig nymfe på slep feks. kan funke bra.

Harren,derimot,tar begge deler,men det dreier seg fremdeles om naturlige farger(brunt/oliven osv).

Noen synspunkter ? Pål ?

Willy

Jada :) Heller mot å være veldig enig i dine observasjoner...  Sikkert er det at både harr og ørret vil ha skarpere farger jo kaldere vannet er ... PS. Sort er en skarp "farge". Når sommervarmen tar tak så eksploderer gjerne insektlivet og det er klart fisk blir mer "selektiv"  i den perioden (på "naturlige" insekter etc..) Problemet da blir heller å finne fluer/teknikker som skiller seg ut i mengden slik at fisken finner nettopp våre fluer...

Det du sier der har gjort underverker med mitt myggfiske. Ot: sorry men jeg synes det passet litt inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd meg på noen flere nymfer. Er det noen her som kunne komme til å funke? (Jada, kan sikker kule han til jeg kommer opp for å se hva dere luringer har i boksen, men jeg har en del ubrukt lyst til å binde for tiden og har en del tørt allerede, så jeg bare leker meg litt; so beer (!) with me)

Eirik

post-2735-13949881694387_thumb.jpg

post-2735-13949881694922_thumb.jpg

post-2735-13949881695282_thumb.jpg

post-2735-13949881695951_thumb.jpg

post-2735-13949881696493_thumb.jpg

post-2735-13949881697001_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Lars spurte jo om harr kontra ørret.

Og nå som jeg har Pål her....:

Mitt inntrykk er at ettersom sesongen går mot sommer,blir ørreten mindre interessert i glor og farger,mer naturlig nymfer er det som etterhvert gjelder,og(siden jeg har prøvd disse fluene med lange kast,også,noe som kan være et helvete !)virker det for meg som særlig de litt større ørretene har en tendens til å la kulehodenymfa være i fred,mens ei vanlig nymfe på slep feks. kan funke bra.

Harren,derimot,tar begge deler,men det dreier seg fremdeles om naturlige farger(brunt/oliven osv).

Noen synspunkter ? Pål ?

Willy

Jada :) Heller mot å være veldig enig i dine observasjoner...  Sikkert er det at både harr og ørret vil ha skarpere farger jo kaldere vannet er ... PS. Sort er en skarp "farge". Når sommervarmen tar tak så eksploderer gjerne insektlivet og det er klart fisk blir mer "selektiv"  i den perioden (på "naturlige" insekter etc..) Problemet da blir heller å finne fluer/teknikker som skiller seg ut i mengden slik at fisken finner nettopp våre fluer...

Det du sier der har gjort underverker med mitt myggfiske. Ot: sorry men jeg synes det passet litt inn :)

Eksempel: Lett å finne meg alene på et jorde. Det er dog verre å finne meg på ei full badestrand. Vel, kanskje ikke da jeg antagelig er den eneste som ser ut som en overvintra hundebærsj. Men for å være helt sikker: Sett på meg ei rød lue eller sjerf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for fine og interessante tilbakemeldinger, Pål og Willy  :)

Det forekommer meg at hvilken fiskemetode man benytter mest påvirkes litt av hvor man bor og ikke minst hva slags elver man bruker mest tid i også.

Om jeg hadde bodd på vestlandet, hvor det er åpne elver om vinteren, så ville jeg nok prøvd dette kortline-fisket for lengst.

De elvene jeg fisker mest ørret i innbiller jeg meg at ikke er veldig egnet for denne type fiske, uten at jeg har noen dokumentasjon på det.

Jeg ser ihvertfall ikke andre som fisker kortline der jeg ferdes, men det kan jo like gjerne komme av at jeg stort sett er der når det er bra tørrfluefiske også  :D

Uten å ha fisket i dine vann så er nok harren enklere å ta på kort/tjekkisk enn örreten.

Harren er mer sosial i hvertfall litt mindre harr står ofte sammen, mens örreten er mer enstöinger.

Så det er bedre å kaste på litt avstand etter örret (fortsatt kortline) mens harren kan du snike deg som regel mye närmere, ikke det jeg mener at harren er dum eller noe sånt men bare mer sosial.

Jeg bruker ofte kombi,tört,klekker og litt lettere nymfer etter örret for den jager litt mer mat.

B.R :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...