Gå til innhold

Fluer til høsttreffet!!


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

  • Svar 138
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Det som slår meg med all kompetansepraten, er hvor forbaska seriøst mange er i ferd med å gjøre noe som trivelig som å fiske med flue. Rett og slett usjarmerende, og det har lite, nesten ingenting, med mitt fluefiske å gjøre. Vil ikke ørreten ha flua pga feil materialvalg på nyansenivå så får det heller være da. Å utforske nye mønster og nye materialer er greit, men derfra til å konkludere med hva som virker og ikke virker med statistisk signifikans er en god bit å gå. Jeg prøver å etterligne så godt jeg kan, men som oftest er det dårlige presentasjoner som gjør at jeg ikke lykkes. Men, men. Alle har vi vår tilnærming til dette, men sånne treff tror jeg bare blir bråk. Like greit å varsle lensmannen og få Raue Krossen til å stille med bil og mannskap. Her lukter det dyre tannlegeregninger.  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje man burde foreslå at fluefiskere med fordommer holder seg unna treffen? Uansett type fordom.

Ellers er det i grunnen umulig å svare Kalle helt konkret på hvilke fluer han trenger til treffen. Det vet man jo ikke før man er der. Jeg kunne foreslått både det ene og det andre og det kunne selvsagt blitt både helbom og sentrumsblink. Men ståa er at uansett flue jeg eventuelt kunne komme til å foreslå så ville det vært noen av mine egne favoritter til forskjellige situasjoner. Og der er jeg forhindret gjennom min bransjetilknytning. For samme hva jeg foreslår vil selvsagt enten hele flua eller materialene være innenfor mitt område innen bransjen. Det er her jeg mener dette forumet feiler. De med størst kompetanse (jeg sier ikke at jeg er blant de som har det) er ofte tilknyttet bransjen og ettersom slike da må holde kjeft i de aller fleste diskusjoner som går på utstyr så vil forumet aldri nå det nivået det kunne hatt. Og fluer er utstyr. Også det de er laget av.

Grunnen til at jeg i det hele tatt svarte var at det var nettopp Kalle som spurte og at jeg ville si fra at han fortjente noen fluer av meg. Jeg kunne selvsagt ha tatt det på PM, men jeg syns Kalle fortjente litt offentlig positiv omtale for det mesterverket han solgte meg. Men snikreklame fra min side? Den hentydningen likte jeg ikke. Jeg forsøker faktisk så godt jeg kan å ikke nevne noe som helst som har med min tilknytning å gjøre. Hvilket man nok ikke kan si om alle (Ikke negativt ment da jeg syns alle burde kunne snakke fritt så lenge det foregikk på et fornuftig plan).

Men on topic igjen (beklager vinglinga): Hva skal man med Red Tag, Superpuppa, E12, Baetis, Maur, Klinkammer osv. hvis man vil lære noe nytt? Eller har jeg misforstått hele treffen og at det er slik at den like godt kunne blitt avholdt på et bygdelokal med damer og stylede biler med terninger og wunderbaum?

;)

Fordommer innen fiske har jeg ikke... Jeg har selv tasset fra Nyheim til Koppangsøyene med flue og dupp i de 10 første årene av mitt fiske-liv.

Jeg fisker mye i Brumunda, da den omtrent renner forbi der jeg bor, der bruker jeg både streamer, mark, devon osv..

Men det gir meg liksom ingenting, og da er det sosiale mer innbydende. Nymfing kan jeg absolutt ingenting om, så der er jeg blank.

Men for meg er det vaket, flytet, taket og kroking som gir den ubeskrivelige, herlige følelsen!

Tar med meg Rackelhanen jeg.... Jeg leste et sted på forumet, at det var ei ubrukelig flue,som ikke fanger fisk ;D

Den har jeg fanget mang en fin Ørret på opp gjennom årene, og vil påstå at den påstanden er feil ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kanskje man burde foreslå at fluefiskere med fordommer holder seg unna treffen? Uansett type fordom.

Oi, da kommer det jo INGEN i det hele tatt  ;D  ;D  ;D

På seg selv kjenner man andre tydeligvis.  :P;D

Jeg er enig med deg jeg Bjørnar. Blir det en diskusjon om tørt vs vått så stikker jeg opp til Pål og de andre en tur. Det ble faktisk oppfordret til at kortlinefiskere skulle komme og gjerne bidra med noen innspill angående denne typen fiske. Derfor meldte jeg meg på. Ikke fordi jeg kan lære bort, men fordi det er så mye å lære av andre. Tørrfluefiske er jeg til dels møkk lei på den tiden av året da jeg, i motsetning til hva mange tror, er en tørrfluefisker mesteparten av tiden i juni, juli og til midten av august. Kortlinetørt er dog helt i orden da det ikke akkurat er utpregede muligheter for det der jeg frekventerer mest. Så begynner noen med "da kunne jeg like godt fisket med sluk" så er treffen en deltager mindre i løpet av et minutt eller to. Det kan være en gøyal sak i enkelte tråder her på forumet, men ikke i hver eneste sammenheng. Jeg forundres over folk som sier at det bare er tørrfluefiske som er skikkelig fiske, men likevel ikke ser ned på noen. Nei, det er vel for langt ned til de kan se noen antagelig...

Neida, jeg er ingen tørrpinn og drekke kan jeg. Og selv om mange tror jeg tilhører kortlunteklanen så er nok ikke det heller helt riktig. Og jeg kan faktisk le, til og med av meg selv. Men fordommer? Nei, det har jeg fint lite av. Tror jeg da. Dessuten var kommentaren med tanke på alle disse småhintene om hva man "like gjerne kunne gjort istedet for" som enkelte bare må få sagt minst 100 ganger i måneden. Men kanskje en slik "fordomsparagraf" ville ende med at det bare ble Bjørnar og meg. Det ville nok blitt kjedelig for Bjørnar, dessverre. Så da må jeg nok bare håpe at det kommer så mange som mulig og at ingen av dem syns det er gøy å sende meg oppover elva til'n Pål så jeg kan grine litt på skuldra hans. - "De er bare dumme og sier slemme ting om nymfer og sluk".

Men jeg regner med at det blir en treff med en haug trivelige fluefiskere med åpne flasker og sinn. Derfor gleder jeg meg mer for hver dag som går! Og ruffen skylder meg en pils...

:)

PS. Jeg hadde visst en fordom jeg også. Devonsluk!  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Devon brukes kun hvis det er matfisk som skal fiskes ;)

Ja, men det er ikke riktig å kalle det en sluk. Det er en spinner! Jeg mener derfor at Devon ikke tilhører slukfamilien og bør således forbys til den har fått riktig navn.

Neida, men jeg liker ikke devon eller wobblere fordi de er skyld i mange skadede fisk rundt omkring. At man tar til mat en gang iblant har jeg ingenting imot.

Sånn det var dagens OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg med all kompetansepraten, er hvor forbaska seriøst mange er i ferd med å gjøre noe som trivelig som å fiske med flue. Rett og slett usjarmerende, og det har lite, nesten ingenting, med mitt fluefiske å gjøre. Vil ikke ørreten ha flua pga feil materialvalg på nyansenivå så får det heller være da. Å utforske nye mønster og nye materialer er greit, men derfra til å konkludere med hva som virker og ikke virker med statistisk signifikans er en god bit å gå. Jeg prøver å etterligne så godt jeg kan, men som oftest er det dårlige presentasjoner som gjør at jeg ikke lykkes. Men, men. Alle har vi vår tilnærming til dette, men sånne treff tror jeg bare blir bråk. Like greit å varsle lensmannen og få Raue Krossen til å stille med bil og mannskap. Her lukter det dyre tannlegeregninger.  ;D   

Gud bedre så enig jeg er i dette !

Selv har jeg ingen ambisjoner om å få fisk i det hele tatt i koppang . . . Jeg drar ikke engang primært for å fiske.

Jeg skal nok fiske, men om harren ikke vil ha fluene mine, så er det helt fint. Har ikke som mål å knekke noen koder heller  :)

Jeg har hittil ikke vært i ei elv hvor jeg ikke har klart å få fisk hvis jeg ser hva den tar, og det er nok til at jeg er mer enn fornøyd.

Er overhodet ikke i besittelse av noe som ligner konkurranse-instinkt når det kommer til fiske (ikke så mye annet heller, når jeg tenker meg om :D), og at noen får en fisk som jeg ikke har klart å lure er bare hyggelig. Jeg tar ikke det som noe nederlag, for jeg får alltids den fisken jeg har fortjent. Det hender sikkert at jeg får fisk som andre ikke har greid å lure også . . .

Jeg kjenner flere fiskere som tar dårlig uttelling fiskemessig svært personlig, som et nederlag, og håpet mitt er bare at jeg aldri kommer dit.

Men jeg har full forståelse for at andre har større ambisjoner enn meg om å få fisk, og ære være dem for det  :)

Selv om vi har det til felles at vi fisker med flue, så har mange av oss helt ulik tilnærming til dette, naturlig nok.

For meg personlig finnes det ikke snev av alvor innen fluefiske, og det er vel grunnen til at jeg trives så godt med det. Hadde jeg måttet fiske for å skaffe mat, derimot . . . Da ville jeg lagt meg i selen for å bli så dyktig som overhodet mulig  :)

Eller, da er nok sjansen stor for at jeg ville fisket med noe annet enn flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå fokusere nå på å få med så mange som mulig på treffen til Björnar 8)

Legg ned dette tullet med nymfer vs tört det er bare ödeleggende for sporten våres, for da kommer ikke ola og kari som kansje aldri fått en harr i sitt liv eller har fiska så mye men er veldig intresert i å få läre av andre.

Vi har alle noe å läre bort uannsett vilket nivå man er på, selv så har jeg lärt en masse av folk som er drit flinke men jeg har også lärt masse av folk som ikke har fiska så mye for dem spör hundre spörsmål i minutten og det gjör at jeg begyner å tenke på hva jeg gjör.

Så la oss ha ett trivlig treff med alle som fluefisker etter deilig og vakker harr.

Kalle ville ha nymfer til treffen og det misstenker jeg han kommer til å få i bötter og spann ;)

Og nei jeg kommer dessverre ikke pga. jobb :'( sorry Björnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, gutter da ;D

Jeg er veldig glad jeg ikke skal på treffet, da det er fare for at jeg blir stemplet som "ukoselig og lite sjarmerende avslappet" til mitt fiske, hvilket jeg selv føler jeg ikke er ;)

Går i likhet med Lars forbi mange fisk i løpet av sesong som jeg ikke gidder prøve på, fordi det gjør at jeg går på akkord med mitt rekreasjonsbehov.

Til og med i konkurranser (som jeg en sjelden gang deltar i)

Ulike nyanser og materialvalg KAN være viktig, og hvis noen skulle ytre det vil jeg ikke føle meg tvunget til å bruke det, men lytte interessert like mye til de som mener de vet noe og vil dele, like mye som å lytte til den som spretter første pilsen.

God tur til dere som skal, håper kke JB får rett, og kan ikke skjønne annet enn at han er litt vel pessimist her :)

Stig

OBS, forresten tror jeg en elk hair caddis med pearl kropp kan være bra....eller kan den det? Vet ikke noe om den der harren annet at den spiser Eikrepupper og glomma spsial innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for da kommer ikke ola og kari som kansje aldri fått en harr i sitt liv eller har fiska så mye men er veldig intresert i å få läre av andre.

Vel, jeg har i alle fall store forhåpninger om å komme og samtidig ta harr for første gang i mitt liv og lære mye om kasting, fisking og binding :) Og selvfølgelig drikke en del kryssnull og sjabbe mainnskjit  ;D

Blir det litt slåssing på kvelden føler man seg bare enda mere hjemme ;)

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mannfolk sloss ikke... de løper ;D Bare små kompleksfyllte jypplinger sloss. Ettersom jeg ennå ikke har funnet en person av slikt kaliber blant fluefiskere, vet jeg at dette simpelthen blir kjempetrivelig og motiverende. Hvis det ikke kommer orkan og snøstorm, kan jeg også gi uforbehollent fangstgaranti for alle på Koppang den perioden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, gutter da ;D

Jeg er veldig glad jeg ikke skal på treffet, da det er fare for at jeg blir stemplet som "ukoselig og lite sjarmerende avslappet" til mitt fiske, hvilket jeg selv føler jer er ;)

God tur til dere som skal, håper kke JB får rett, og kan ikke skjønne annet enn at han er litt vel pessimist her :)

;) Tror det blir en flott og hyggelig treff, med mye å snappe opp for de lærevillig. Blir bare litt sliten av smådetaljdiskusjoner i det vide og brede ut i sene timer. Men det er min greie. Selv foretrekker jeg alltid døgnfluer i elv. Fisker ikke så mye i elv at jeg blir lei det.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, gutter da ;D

Jeg er veldig glad jeg ikke skal på treffet, da det er fare for at jeg blir stemplet som "ukoselig og lite sjarmerende avslappet" til mitt fiske, hvilket jeg selv føler jer er ;)

God tur til dere som skal, håper kke JB får rett, og kan ikke skjønne annet enn at han er litt vel pessimist her :)

;) Tror det blir en flott og hyggelig treff, med mye å snappe opp for de lærevillig. Blir bare litt sliten av smådetaljdiskusjoner i det vide og brede ut i sene timer. Men det er min greie. Selv foretrekker jeg alltid døgnfluer i elv. Fisker ikke så mye i elv at jeg blir lei det.  8)

Der er jeg helt på høyde med deg, og tror ikke noen av de jeg kjenner er veldig festbremser sådan....det er nok bare i skriftlig form på nettsteder at noen svarer mer utdypende når noen spør, ikke for å vise seg frem ;);

Tvert imot faktisk. tror iveren etter å diskutere på nett ofte kommer av at man øsnker formidle at Telemarkskongen er bra, men Bjornis BCDC er den sanne kongen av Telemark...og gjerne hvorfor.

Litt slitsomt, men gøy lell for de som virkelig må ha alt med teskje...

Fisketur er fisketur, og du skal leite lenge etter mindre fordomsfylte karer enn de som Lars sier har "konkurranseinstinkt"...(hvem det enn måtte være :D)

Det blir kanonkjekt på treffet...synd jeg ikke kan.

Jeg skulle hvertfall ha digget å lene meg tilbake å lytte til tøvete prat om "nymfe versus tørt"...det er en diskusjon jeg håper treffet ikke lider av, for da blir jo alt bare tøv for de som er ute etter å erfare hyggelig sosialt og fordomsfritt fiskelag.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Hva slags detaljer er det du blir så sliten av da JB?

Hvilke av disse detaljene er ikke viktig på en døgnflue:

01. Krokstørrelse

02. Krokform

03. Kroktyngde

04. Krokspiss

05. Trådtykkelse

06. Trådstyrke

07. Trådfarge

08. Halelengde

09. Haleform

10. Haletykkelse (antall fibre / på hver side / samlet)

11. Halefarge

12. Kroppsmateriale

13. Kroppsform

14. Kroppstykkelse

15. Kroppslengde (bruk av krok)

16. Kroppsfarge

17. Ribb eller ikke

18. Ribbmateriale

19. Ribbtykkelse

20. Ribbtetthet

21. Ribbfarge

22. Ribbplassering og lengde (foran og under thorax / bakre del / hele kroppen)

23. Vingemateriale

24. Vingefarge

25. Vingeantall (stort sett en eller to)

26. Vingeform

27. Vingetykkelse®

28. Vingelengde

29. Vingeplassering

30. Hackle eller ikke

31. Hacklematerial

32. Hacklelengde

33. Hackleform (8-tall / tradisjonell / parachute / annet)

34. Hackletetthet

35. Hacklestivhet (henger sammen med 31)

36. Hackleturn (hvor mange)

37. Hackleplassering®

38. Begynne med spissen eller tykkenden av hacklet

39. Hvilken side av hackle som skal peke ned eller opp

40. Hvor hacklet avsluttes (foran / bak vinge® / under / over kroken)

41. Bygge hode eller ikke

42. Avslutningsknuteplassering

43. Antall turn i en avslutningsknute

44. Knuteantall

45. Lakk eller ikke

46. Lim eller ikke

47. Farging av hode eller ikke

48. Farging av noe annet eller ikke

49. Klippe/stusse hale® eller ikke

50. Klippe/stusse kroppshår eller ikke (ikke koffert nå boys & girls)

51. Klippe/stusse vinge® eller ikke

52. Klippe/stusse hackle eller ikke

Og så kommer hvilken etterbehandling som "dyppes i....." osv. + sikkert en del punkter jeg har glemt (som samme farge på kroppen / samme kroppsmaterial hele veien osv). For ikke å snakke om fortomsoppbygging, lengde, tykkelse og så bortetter.

Nei, er det rart man heller tar ei nymfe eller to og stikker og fisker? Man kan jo bli sliten av mindre. Én ting er i alle fall sikker: Jeg skjønner at man er mer forsiktig med å kaste så kompliserte fluer på vannet i tide og utide. Jeg hadde nok også ventet til rette øyeblikket før jeg risikerte å miste slikt avansert utstyr.

Nei bli heller med oss fordomsfrie du JB, så slipper du avanserte nerdediskusjoner som sliter deg ut. Hos oss gjør vi det enkelt og effektivt.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he, he. Grei grovliste det der, men selvsagt med mange underkategorier. Listen kan gjøres endeløs, og til slutt ligger man i seletøy på Gaustad, spreller og snakker usammenhengde om Patridge, Tiemco, Hends, snørekoking, RIT, ERN, AA, Misty pluss, mens pårørende resignert snur ryggen til og sukker; Han skulle bare ut å fiske med flue.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketur er fisketur, og du skal leite lenge etter mindre fordomsfylte karer enn de som Lars sier har "konkurranseinstinkt"...(hvem det enn måtte være :D)

Stig

Tja, jeg vet ikke om du prøver å vinkle dette til at jeg har noe imot de som driver med konkurransefiske Stig, men isåfall skjønner jeg ikke helt hvor du tar det ifra ?

Går i likhet med Lars forbi mange fisk i løpet av sesong som jeg ikke gidder prøve på, fordi det gjør at jeg går på akkord med mitt rekreasjonsbehov.

Igjen, jeg blir litt forvirret, da jeg ikke helt skjønner hva du prøver å si ? Jeg skjønner jo at du må ha misforstått noe vesentlig i mitt forrige innlegg, og begynner å lure på om jeg formulerer meg utrolig klønete  ;D

Jeg mistenker at noen tolker innlegget mitt under her dithen at jeg har alvorlige fordommer mot nymfefiske, men om man ikke skjønner at dette innlegget er reint tull, da er det fordi man er såpass forutintatt at man ganske enkelt ikke vil :

Må innrømme all denne nymfepraten bekymrer meg litt . . . også med tungsten ?  :o  Dere er klar over hva som skjer hvis disse prosjektilene skulle treffe noe brennvinsflasker i bakslengen  ???

Skulle nesten tro det var om å gjøre å få fisk . . . Dere er klar over at det vil lukte dritt av håven deres i ukesvis etter et par harr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho-ho...nå ble plutselig trådstarter selveste årsaken til at vi treffes på Gaustad istedetfor Koppang, JB ;D

Kan røpe at sinnstilstanden til den første pasienten ble ytterligere forverret da det viste seg at sjefpsykiateren på avdeling 3 («for de larmende, voldsomme, trodsige og farlige Syge») er tsjekker og heter Miroslav Knapek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketur er fisketur, og du skal leite lenge etter mindre fordomsfylte karer enn de som Lars sier har "konkurranseinstinkt"...(hvem det enn måtte være :D)

Stig

Tja, jeg vet ikke om du prøver å vinkle dette til at jeg har noe imot de som driver med konkurransefiske Stig, men isåfall skjønner jeg ikke helt hvor du tar det ifra ?

Går i likhet med Lars forbi mange fisk i løpet av sesong som jeg ikke gidder prøve på, fordi det gjør at jeg går på akkord med mitt rekreasjonsbehov.

Igjen, jeg blir litt forvirret, da jeg ikke helt skjønner hva du prøver å si ? Jeg skjønner jo at du må ha misforstått noe vesentlig i mitt forrige innlegg, og begynner å lure på om jeg formulerer meg utrolig klønete  ;D

Jeg mistenker at noen tolker innlegget mitt under her dithen at jeg har alvorlige fordommer mot nymfefiske, men om man ikke skjønner at dette innlegget er reint tull, da er det fordi man er såpass forutintatt at man ganske enkelt ikke vil :

Må innrømme all denne nymfepraten bekymrer meg litt . . . også med tungsten ?  :o  Dere er klar over hva som skjer hvis disse prosjektilene skulle treffe noe brennvinsflasker i bakslengen  ???

Skulle nesten tro det var om å gjøre å få fisk . . . Dere er klar over at det vil lukte dritt av håven deres i ukesvis etter et par harr ?

Så flott da, da var det jo bare tull alt sammen...stilig..sender deg noen skikkelige tørrfluer Lars, du kan prøve dem singel eller sammen med nymfer.

Obs på at de er best fisket "kort" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sender deg noen skikkelige tørrfluer Lars, du kan prøve dem singel eller sammen med nymfer.

Obs på at de er best fisket "kort" ;)

Genialt, Stig . . . Fint om de fisker best på korte kast, for jeg kaster sjelden over 20m i fiskesituasjon, som regel max 15 meter  :D

Til gjengjeld skal du få noen killer-nymfer som funker vanvittig godt på de fleste Winston-stenger  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for da kommer ikke ola og kari som kansje aldri fått en harr i sitt liv eller har fiska så mye men er veldig intresert i å få läre av andre.

Vel, jeg har i alle fall store forhåpninger om å komme og samtidig ta harr for første gang i mitt liv og lære mye om kasting, fisking og binding :) Og selvfølgelig drikke en del kryssnull og sjabbe mainnskjit  ;D

Blir det litt slåssing på kvelden føler man seg bare enda mere hjemme ;)

Eirik

Så kult da da önsker jeg deg skitt fiske og håper du slipper å föle deg som hjemme ;D p.s ta med den rå fine ande flua di for den er jeg temmlig sikker på at harren kommer til å like ;) ta gjerne med en variant med gles sölv rib på 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Hei Kalle :)

Skal nedover jeg også og du kan få disse hvis du vil ha, er knapek kroker og material fra Mr Eikre him self, de virker svært godt, mangler du ankere binder vi det også over en dram.....det er da de blir tung nok:))

post-0-13949881574569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...