Gå til innhold
  • 0

Hva bruker dere når det blåser...?


Gary

Spørsmål

- Var på ei ukes fjellfiske nord-vest for Ål i siste del av juli. Været var bra det, men det blåste. Så mye at jeg lot fluestanga ligge igjen i hytta. 1100 m +/- o.h., åpent landskap og lite som bremset vinden. Det ble å bruke alternative metoder. Tragisk, for i perioder vaket det mye, og det pågikk klekking av både vårfluer og døgnfluer så vidt jeg kunne se. Og ørreten var fin - de fleste jeg fikk var 6 hekto ++.  Men siste dagen så jeg faktisk en fluefisker som gikk og fisket - og det så ut som det fungerte. Midt i verste blåsten. Dessverre var vi på hver vår side av vannet, så jeg fikk ikke spurt hvordan dette gikk an.

Selv har jeg utstyr i #5.

Spørsmålet mitt er: Hva må en bruke for å ha muligheter under slike forhold? Spesielle snøreprofiler, eller tyngre stang-/snøreklasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei! Når det blåser vet jeg mange går opp en klasse, men jeg pleier å lete etter litt "lunere" plasser å fiske, eventuelt prøve å ha vinden i ryggen. Jeg fisker som oftest med klasse 5, og om det blåser bruker jeg en line med kort klump, da jeg også kaster med underhåndskast når det blåser.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei! Når det blåser vet jeg mange går opp en klasse, men jeg pleier å lete etter litt "lunere" plasser å fiske, eventuelt prøve å ha vinden i ryggen. Jeg fisker som oftest med klasse 5, og om det blåser bruker jeg en line med kort klump, da jeg også kaster med underhåndskast når det blåser.

Petter

Var litt raskere en meg du ;D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heptagenius har helt rett. Man kan bruke klasse 7. Men det har jeg aldri med meg , og kommer ikke til å gjøre det. Jeg tar alltid på fjellet med meg snelle med snøre egnet i vind. Kortklumpet femmer, eller ei sekserline til femmerstanga (det siste er litt avhengig av hvilken femmer jeg drasser med meg til fjells)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Personlig bruker jeg max klasse 4 til mitt innlandsfiske ,uannsett vind.Det som jeg eventuelt velger ved vanskelige vindforhold er å porsjonere meg i forhold til vinden på en måte som gjør at ting ikke blir så vanskelig,eks passe på å få medvind eller sidevind fra venstre :).

Posisjonering er nok lurt, ja. Ofte så opplever man også små vinduer med mindre vind, som man kan utnytte.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Bra svar. Det blåser jo ikke mindre fordi om man bruker klasse 7 og .20mm fortomsspiss :) Har man klsse 5 så duger det helt topp, find ly, gater med mindre vind, og som sagt, bruk vinden så godt du kan til din fordel.. NÅR det er sagt så må jeg jo legge til at vind er bedriten oppfinnelse.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Vind på fjellvann er genialt! Da blir det fart i vannet (sirkulasjon) og fisken mer stasjonær. Skjønner ikke at det går an å klage på slikt. Det går da bare ikke an å toe sine hender bare fordi det blåser litt. Det er jo da det er moro! (På stille vann altså)

Jeg bruker stort sett #5 eller #6 og justerer valg av profil (både snøre og stang) etter hvor jeg vil fiske. Jeg gjør altså som alltid: Velger i rekkefølge - metode, flue®, fortom, snøre og stang til slutt. Normalt ender jeg opp med #5. Litt kortere og kjappere stang i motvind og litt lengre og roligere stang i medvind dersom jeg trenger lange kast. Stort sett kaster jeg skrått medvinds på tørt og skrått motvinds på synk, men det kommer an på temperatur i vannet, tid på året, hvordan marbakken går og andre små detaljer. Men ALDRI rett mot eller rett med vinden dersom det ikke betyr å kaste langs marbakken eller langs kanten på en "wind lane". Men det kommer også an på om det er med eller uten skumkanter.

Vind på fjellvann er altså rågøy dersom man er forberedt på at det kan bli litt kødd'nt å kaste og at man må justere tankegangen litt. Å finne på andre ting bare fordi det blåser vitner om at man enten ikke vet nok om hva som skjer, ikke trives med kasteproblematikken, er tørrfluepurist (egentlig er tørt like aktuelt i vind) eller rett og slett ikke liker vind. Selve fisket blir som regel betraktelig bedre. Dette gjelder ikke bare fjellvann, men er mest utpreget der. Men f.eks. vann på Smøla er også geniale i vind. Jeg husker godt hva min gode venn Lars Magne sa da jeg var der en gang det blåste så jeg måtte stå på skrå imot og spurte om det ikke var vel mye vind for fluefiske: "Hva?? Det er jo nå det er bra! Helt vilt bra faktisk!". Jeg mumlet noe om at jeg nå skjønte hvorfor ingen på smøla var over 1.80 og at pipelyden i ørene mine antagelig kom av et tomrom som ingen helt fysisk har klart å finne. Men rett hadde han. Fy flate for et fiske!!!

Og det er garrantert ikke umulig at vind kan være flott i Nord-Vest Ål også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Man kan kaste ganske langt i motvind så lenge den ikke kommer rett i mot. Om man legger kastet litt på skrått inn mot vinden (fortrinnsvis må vinden komme fra motsatt side av kastearmen) så kan man få ganske ok kast. Sett fine bukter og ikke bruk for mye fart, la bukta rulle godt ut ved å gi nok friksjon til at den ikke kollapser (her må man noen ganger bremse litt med hånden når man skyter). For mye kraftbruk vil ofte bare gi dårligere resultat da fortommen vil kollapse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Jeg får vel også legge til at fisken ikke er så lett å skremme når det er litt rufsete forhold. Du trenger ikke kaste langt. Fisken står som regel like ved deg. Mye nærmere enn du tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Man kan kaste ganske langt i motvind så lenge den ikke kommer rett i mot. Om man legger kastet litt på skrått inn mot vinden (fortrinnsvis må vinden komme fra motsatt side av kastearmen) så kan man få ganske ok kast. Sett fine bukter og ikke bruk for mye fart, la bukta rulle godt ut ved å gi nok friksjon til at den ikke kollapser (her må man noen ganger bremse litt med hånden når man skyter). For mye kraftbruk vil ofte bare gi dårligere resultat da fortommen vil kollapse.

Du har så rett atte. Er vel litt som i golf (jada, jeg vet det er en idiotsport) at man bør roe ned i motvind og heller tenke rene treff. Altså tenke teknikk og ikke kraft. Trange bukter er vel lettere å få til når man roer ned litt (litt, ikke mye), ikke sant?

Purister, se vekk! ------------------------------------------ Dessuten er utrolig hva en kulhodenymfe i enden kan gjøre med presentasjonen...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

Flere svar her bærer preg av at man ikke har fiska på fjellet i vind tidligere.... :-X    

Klasse 4 i vind på vidda ??

Beklager, jeg måtte bare... ;)

Hvordan posisjonerer man seg når fisken vaker vanskelig tilgjengelig i vindstille, for ikke å nevne i vind !   Prøv en #7 i   bris, og så prøver du en #5 etterpå....  

Jeg sier ikke mere, dette må oppleves, ikke bare påstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

7'er? Da skal det jaggu blåse noe infernalsk og/eller at jeg må bruke snøre med betydelig synkegrad. Jeg klarer meg i alle fall med 5 og 6 i de fleste tilfellene. Fisken skal tross alt inn den også. Og ettersom jeg stort sett mister ferre fisk med mykere stang så fisker jeg så lett som jeg kan etter forholdene. Men vi er alle forskjellige og fisker på forskjellige steder, så det finnes ingen fasit som passer for alle. Men jeg kan love deg at jeg har fisket en del i fjellet. Jeg er tross alt fra Dølingdalen og er en ganske så hvit fjellape.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flere svar her bærer preg av at man ikke har fiska på fjellet i vind tidligere.... :-X    

Klasse 4 i vind på vidda ??

Beklager, jeg måtte bare... ;)

Hvordan posisjonerer man seg når fisken vaker vanskelig tilgjengelig i vindstille, for ikke å nevne i vind !   Prøv en #7 i   bris, og så prøver du en #5 etterpå....  

Jeg sier ikke mere, dette må oppleves, ikke bare påstås.

Er lov det ;D.Dette er hva jeg bruker ikke hva jeg syntes trådstarter skal bruke :)

Tar det en gang til,man må ikke nødvendigvis stå å kaste rett inn i vinden,men heller stille seg til litt mere strategisk :).Vind er et element fluefiskeren bare er nødt til å vende seg til  på godt og vondt.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

Flere svar her bærer preg av at man ikke har fiska på fjellet i vind tidligere.... :-X    

Klasse 4 i vind på vidda ??

Beklager, jeg måtte bare... ;)

Hvordan posisjonerer man seg når fisken vaker vanskelig tilgjengelig i vindstille, for ikke å nevne i vind !   Prøv en #7 i   bris, og så prøver du en #5 etterpå....  

Jeg sier ikke mere, dette må oppleves, ikke bare påstås.

Hehe. Nei, sikkert at vi andre ikke har fiska i vind fordi vi påstår 4 og 5 duger. Som erik sier; Fiska på smøla (helt likt vidda) i vind som nå 10 år etter suser i øra ennå. Innfallsvinkelen betyr mer enn selve vektklassen. Klasse 7 er jo tykkere i klinga, snøret er tykkere og har mer luftmotstand etc. JA jeg har prøvd forskjellen, og kommer langt nok med 4 og 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

7'er? Da skal det jaggu blåse noe infernalsk og/eller at jeg må bruke snøre med betydelig synkegrad. Jeg klarer meg i alle fall med 5 og 6 i de fleste tilfellene. Fisken skal tross alt inn den også. Og ettersom jeg stort sett mister ferre fisk med mykere stang så fisker jeg så lett som jeg kan etter forholdene.

Jo men det er jo det jeg mener, at det blåser skikkelig.

Jeg mener jo heller ikke at man skal stå med en hard 7'er,  Jeg har en dyp sjuer, som kommer fram når forholdene krever det.

Da med en stanglengde fortom.

Trenger ikke delikat utstyr når det blåser skinn og kaniner !

Å stå med en firer er kun slitsomt etter mitt syn.  

NB, For oss som har vært med en stund var 7'er standarden, det virka meget bra i 1980.... #5 var "ultralight" !  

Ser ut som Andreas Fismen klarer seg OK, med glassfiber -raja #8 som han bruker i "Tørrfluelandet 3"

En  kjent Totning bruker #7 i Ørretboms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

En femmer i dag har vel kommet LITT lengre enn i -80. Dessuten, hvis man skal bruke noe som er optimalt i vind så er det i såfall en RASK stang som setter spisse bukter, ikke omvendt.. Lenge siden du har fiska i vind???  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredrik hoffmann

En femmer i dag har vel kommet LITT lengre enn i -80. Dessuten, hvis man skal bruke noe som er optimalt i vind så er det i såfall en RASK stang som setter spisse bukter, ikke omvendt.. Lenge siden du har fiska i vind???  :)

Jeg setter spisse bukter med dypere stenger også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

En femmer i dag har vel kommet LITT lengre enn i -80. Dessuten, hvis man skal bruke noe som er optimalt i vind så er det i såfall en RASK stang som setter spisse bukter, ikke omvendt.. Lenge siden du har fiska i vind???  :)

Jeg setter spisse bukter med dypere stenger også  ;)

Kult. Det gjør du med en RASK femmer å....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vel... jeg vet ikke hvor mange her som har fisket i den beryktede "Norwestern" paa soeroeya...?

Jeg har  8). Med 5'er stang (rask) og Rio Grand. Og du maa noedvendigvis kaste dit fisken staa, som er oppstroems, og det betyr motvind de fleste steder. Saa sant du ikke fisker paa vestkysten, da har du medvind  ;D.

Cluet er trange, raske bukter, hoey baksleng og lav framsleng.

De fleste som fisker der nede bruker raske 5'ere og 6'ere.

En stiv 5'er og en "normal" 7'er har omtrent like mye power. Selv har jeg aldri brukt annet enn 5'ere paa fjellet. Har alltid med reservestang (uansett hvor jeg er), men det er nok en 5'er. Og jeg har alltid en spole med et Grand snoere i rygglomma paa vesten. Saa sant det ikke staar paa stanga da. Det er fortsatt det snoeret jeg bruker mest. Sharkskin Magnum taper ogsaa i saanne forhold.

Saa for meg har snoereprofil utrolig mye aa si paa hvor lett jobben er. Og ikke minst tykkelsen! Et av de beste vindsnoerene jeg har brukt er faktisk DT snoeret til Monic. Det er mer ND enn flyt, men gikk som fy i motvind.

OG, fortomsprofil er like viktig! En fortom med kort og brutal tapering er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...