Gå til innhold

Tony tenker høyt om fiske i sjøen


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

Artig med flere synspunkter. Jeg vet ikke hvor mye fisk Tony og Pistus drar på Jeløya og omegn, men jeg går ut i fra at det er en del mer enn det som skrives om på forumet. Toggi, som etter min mening er den største bidragsyteren her, tar jo mange hundre SØ hver sesong.

Av disse to, og mange andre her på forumet har jeg lært masse om fluefiske i sjøen. De få gangene jeg har fått fisk, har det også vært hyggelig å kunne bidra med en rapport som andre kanskje finner underholdene og lærerik. Det er vel det forumet er laget for. At vi skal bidra for hverandre, og gjøre fisket så underholdende og utbytterikt som mulig. Det er etter min mening bare artig med flere synspunkter på hvordan, hva, når osv fisket bør utføres. Drar til butikken i morgen og kjøper meg bindematerialer til hvit WB :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har fisket sammen med Toggi og Micke. Det lille jeg kan om SØ fiske har jeg lært av dem. De deler av kunnskapen sin for at slike som meg også skal ha glede av sjøfiske, noe de lykkes med :). Tony og Pistus kjenner jeg ikke, men misstenker dem på ingen måte at de har, som skjult motiv, å fremheve seg selv. De har begge bidratt meget bra på fluefiskesiden, takk!

Litt "fulekvitter" i hverdagen synes jeg er fint (for meg gjør det at denne tråden blir av enda større interesse), men stilen som brukes her, er vel muligens å tråkke Tony litt på tærne...

Jeg har i alle fall lært at skal du få fisk så gjelder følgende:

1. Du må fiske der det er fisk

2. Det er greit å variere fisket med mer enn en flue, selv om Lillevann hevder noe annet :)

3. Det finnes ingen facit for hva som er riktig til enhver tid. Det varierer, noe en også bør gjøre med inntrekket.

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens. Artig innlegg fuglefiskeren. Bra med litt humor på forumet. Må ellers si meg enig i en del av dine synspunkter. Spesielt når det gjelder betydningen av fluevalg. Hvit wolly er for min del den absolutt beste fluen i sjøen. Binder den selv på enkleste måte. Kun en hvit hale og glitter chenille som kropp.(Elvis kan ikke skjønne den mangler i boksen din,men hver sin smak seff.) Fluen er foresten en killer til havabbor i tillegg til ørret. Fått fler HA på jeløy med den i år. Og har snakket med en kompis og skal teste ut ditt forslag og fiske kun med hvit wolly på ti turer. Og han skal bruke deciver,div rekeimitasjoner,teppesild og div andre fluer vi vet funker. Tipper jeg  kommer til å få flest  fisk. Jeg kommer til å binde alle selv. For meg handler det ikke bare om å få mest fisk,men syns det er gøy og binde. Kommer tilbake med rapport om 2-3 uker. (men mener igrunn det skal mye mer en ti turer for å finne ut om en flue er bedre en en annen. Min mening er at det nesten er umulig å finne ut). Så en del av hysteriet rundt fluer på forumet er hinsides all fornuft. Når tråstarter i tilleg vet hvilken flue til enhver situsjon går det langt over alle støvleskaft. Sikkert mange fine betraktninger,men tipper at han ikke har prøvd ut alle fluene lenge nok til å være så bastant.

Og pistus. Kan ikke si meg enig i at fuglefiskeren rakker ned på noen som helst her. Kommer bare med synspunkter som ikke er de samme som trådstarter har. Må si jeg syns det er veldig fint med ulike meninger. Er vell ikke dermed sagt det er "prikkedøden". Og kan ikke se at fugleskremselet har gått til noe pers.angrep på tråstarter.

Mvh en av de ivrigste på øyen.

Pers.rek : Svane på 4,75 tatt på hvit wolly.

Ps kommer med noen fler betraktninger siden. Nå må jeg ut og fiske noen timer med hvit wolly kansje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er helt greit å komme med egne kommentarer og meninger basert på ens egne erfaringer! Uansett hva de måtte inneholde så lenge det er saklig og innleggene holder ett vist snev av seriøsitet.

Det er greit med et sleivspark og litt humor her og der – men hva som skjer med denne tråden her, viser et tydlig forsøk på å provosere og ødlegge en tråd jeg syntes er meget interessant. Hvis man er så dedikert til div. varianter av WB og man mener dette er veien – fint er det! Men må man på død å liv ordlegge seg på denne måten er det til og med sikkert rom for en egen tråd om saken!

Tror for mange av oss at det er noe langt mer som ligger bak interessen av fisket i sjøen enn å nødvendigvis få mest mulig fisk! Selv liker jeg å fiske etter de forhold som er gjeldene for tiden på året, døgnet eller minuttene jeg fisker. Er fisken på jakt etter reker… ja da er det reker jeg vil fange den på.

Selv har jeg alltid likt sjø-seksjonen på FFS; for alle som er her bidrar og det er et godt sammhold mellom gjengen fra kyst-til-kyst  og seriøsiteten på innleggene gjør det interessant å lese. Kan knapt huske å ha lest trådene om ørretfiske og fått noe ut av de. Da de alltid drar av sted om nyfe vs tørt samt tjue pluss kverrulerende innlegg som ikke hører hjemme en plass!

Blir ikke på noen måte provosert av hva som skrives her – men jeg blir provosert av måten enkelte folk drar dette forumet ned på et så infantilt nivå at man knapt ikke gidder mer… Men har respekt for at folk finner dette interessant og underholdene; er nok bare ikke min greie!

for meg er dette nok en tråd ødelagt!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg det er helt greit å komme med egne kommentarer og meninger basert på ens egne erfaringer! Uansett hva de måtte inneholde så lenge det er saklig og innleggene holder ett vist snev av seriøsitet.

Det er greit med et sleivspark og litt humor her og der – men hva som skjer med denne tråden her, viser et tydlig forsøk på å provosere og ødlegge en tråd jeg syntes er meget interessant. Hvis man er så dedikert til div. varianter av WB og man mener dette er veien – fint er det! Men må man på død å liv ordlegge seg på denne måten er det til og med sikkert rom for en egen tråd om saken!

Tror for mange av oss at det er noe langt mer som ligger bak interessen av fisket i sjøen enn å nødvendigvis få mest mulig fisk! Selv liker jeg å fiske etter de forhold som er gjeldene for tiden på året, døgnet eller minuttene jeg fisker. Er fisken på jakt etter reker… ja da er det reker jeg vil fange den på.

Selv har jeg alltid likt sjø-seksjonen på FFS; for alle som er her bidrar og det er et godt sammhold mellom gjengen fra kyst-til-kyst  og seriøsiteten på innleggene gjør det interessant å lese. Kan knapt huske å ha lest trådene om ørretfiske og fått noe ut av de. Da de alltid drar av sted om nyfe vs tørt samt tjue pluss kverrulerende innlegg som ikke hører hjemme en plass!

Blir ikke på noen måte provosert av hva som skrives her – men jeg blir provosert av måten enkelte folk drar dette forumet ned på et så infantilt nivå at man knapt ikke gidder mer… Men har respekt for at folk finner dette interessant og underholdene; er nok bare ikke min greie!

for meg er dette nok en tråd ødelagt!....

og der var vi enige gitt. tråden er ødelagt for min del. ser att samme person prøver å ødelegge høstturtråden for jæløya også. og poenget er????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære søte Bent Mathiesen. Jeg beklager å ha såret deg ved å stille spørsmålstegn ved enkelte bastante utsagn av trådstarter her. At du mener en tråd blir ødelagt av en smule kritikk, får heller være. Det plager meg ikke nevneverdig. Men det som plager meg er at du farer med løgn. Eller kan du forklare meg hva jeg har gjort for noe galt på høstturtråden? At jeg tipser om de to huggormene på stia der? At jeg tipser om at det kan være bedre å telte på nordsiden dersom det blåser hardt fra sør? At jeg ber dem være forsiktige den litt farlige siste biten langs fjellet der? (har sett en kar ligge blodig tre meter ned ned i røysa der) Regner ikke med å få et seriøst svar, men greit.....jeg skjønner jo hvorfor.

Mvh Fuglefisker, som liker ulver, selv om de går i flokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony Pedersen skrev et innlegg om hvordan han fisker, fordi, som han skrev, at han får mye spørsmål om det. Jeg kan jo se at noen opplever han sine påstander som bastante. Men det er den måten han fisker på, og jeg synes det er veldig positivt at han bidrar med dette på forumet. Jeg kan også forstå de som mener at Fuglefiskeren har tråkket Tony på tærne, men her er det en annen fisker med andre erfaringer.

Gull verdt for oss andre, for det finnes vel ingen fasit?

Også må det være bittelitt takhøyde på forumet for noen sleivspark, så lenge det ikke går over i personlige vendettaer og beskyldninger. Takk for veldig interessante bidrag fra Tony, Fuglefiskeren og mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere gi faen :) Fortsett å skrive alle sammen. Det er interesant å lese alt så trekker en sine egne konklusjoner. Plutselig dukker det opp noe du ikke har tenkt på som du kan dra nytte av :)

Ser tydelige  karakterer her. Tony liker å "gruble" litt over fisket sitt og formiddle det til andres glede.

Fuglefiskeren fokuserer bare på effektivitet. Jo mer fisk jo bedre tur og liker å formiddle det.

Interesant begge deler.

Jeg faller nok mest inn under fuglefiskerens teorier. Mest. Det at hvit er best uansett vær er jeg ikke enig i.

Jeg personlig mener at det å treffe tidspunktet er det viktigste og bilen er det viktigste utstyret.

Jeg fisker veldig skjelden lenge på et sted. Jeg får mer fisk av å fiske ofte og kort, enn å fiske lenge på en plass.

Ps: At Tony tenker høyt er bare til glede for alle. Kult med et forum hvor alle tenker lavt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråkket og tråkket, tærne mine tåler vel mer enn det 8)

Er ikke noen stor sak dette, og alle kan jo mene og fiske som de vil.

Og som Nils sier, så er denne tråden startet på oppfordring fra andre..

Fuglefiskeren kan sende meg en pm, så tar vi noen turer sammen!

Så finner vi sikkert noen fisk ;D

Så kan jeg ta med noen reker og 0.22 til deg ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget til fru fuglefiskeren var åpenbart en provokasjon, og formen kunne kanskje vært en smule mindre tærtråkkende. Det sagt, så synes jeg ikke synspunktene er så hakkende gale, annet enn at de divergerer en del fra det som tidligere har vært lagt ut som "erfaringer". Og erfaringene er åpenbart forskjellige. Ikke akkurat noen bombe det heller. Selv synes jeg sjøørretfiske bare er sånn passe interessant, da min erfaring er at tilfeldighetene er for mange. Dvs. den viktigste kunnskapen man kan ha er å kjenne fiskeplassene godt og vite om gode spotter som fungerer på ulike årstider, under ulike værforhold, vannstand osv. Den lokalkunnskapen er utrolig mye viktigere enn fluevalg. Det mest logiske med sjøørretfiske er at 1.000.000 kast gir ca 1000 ganger større sjanse for fisk enn 1000 kast - for å sette det litt på spissen. For meg er høydepunktet børstemarksverminger. Kom ikke over noen skikkelig i år, men i fjor eller året før kom jeg bort i en kanonsverming i Vestfold med kraftig vaking sent på maikvelden. Fikk bare en sværing til å ta børstemarkimitasjonen, men mistet den. I år fikk jeg sjøørret nærmere kiloen på blindkasting (har vel ca 10 turer i året, over halvparten i april/mai for å kaste meg i gang). Jeg nevner dette bare for å understreke min erfaring med at sjøørretfiske blir litt vel mye bingo (og jeg fisket MYE sjøørret for 20-25 år siden).  Men jeg underslår likevel ikke at noen finner et mønster etterhvert. Når jeg leser rapportene til Toggi, så er det i hvert fall en ting som er gjennomgående: Teste ut forskjellige ting hele tiden, og man kan ikke underslå at mannen lykkes nokså ofte med nye ideer og nye forsøk. Så kanskje er det et mønster, en slags logikk et sted, men enkel å få øye på er den ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker veldig skjelden lenge på et sted. Jeg får mer fisk av å fiske ofte og kort, enn å fiske lenge på en plass.

Mange sier dette, men det avhenger av hvor du fisker.  Dersom du oppsøker bukter og viker, og/eller brakkvannsområder, hvor SØ kan stå permanent over en periode er jeg enig, men dersom man fisker av mer åpne strekk langs land er tålmodighet ikke dumt.  SØ patruljerer langs land - ofte flere i sammen, og en time uten resultat er ikke ensbetydende med 2 timer uten resultat.  Glem derfor ikke den gode anbefalingen om tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker veldig skjelden lenge på et sted. Jeg får mer fisk av å fiske ofte og kort, enn å fiske lenge på en plass.

Mange sier dette, men det avhenger av hvor du fisker.  Dersom du oppsøker bukter og viker, og/eller brakkvannsområder, hvor SØ kan stå permanent over en periode er jeg enig, men dersom man fisker av mer åpne strekk langs land er tålmodighet ikke dumt.  SØ patruljerer langs land - ofte flere i sammen, og en time uten resultat er ikke ensbetydende med 2 timer uten resultat.  Glem derfor ikke den gode anbefalingen om tålmodighet.

Kan ikke motsi dette men jeg fisker så og si bare i bukter og viker. Fiske på åpne strekker gjør jeg skjelden.

Og fisker du 30 min hver dag tør jeg våge påstanden at du vil få langt mer fisk en på en hel søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser rapportene til Toggi, så er det i hvert fall en ting som er gjennomgående: Teste ut forskjellige ting hele tiden, og man kan ikke underslå at mannen lykkes nokså ofte med nye ideer og nye forsøk. Så kanskje er det et mønster, en slags logikk et sted, men enkel å få øye på er den ikke.  

Toggi's fangstresultater handler først og fremst om en allmengyldig statistisk lov innenfor fisking:  "antall fisk fanget vil vise en forholdsvis god korrelasjon til antall timer fisket."  Jeg underkjenner ikke at Toggi er kunnskapsrik om SØ-fiske, men at han får flere fisk fordi han varierer så voldsomt tror jeg ikke.  For å si det på en annen måte - jeg er ganske sikker på at Toggi ikke får flere fisk pr. time enn andre som har en viss innsikt i hvor SØ ferdes.  Han fisker bare flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med lillevann om at tålmodighet er viktig,til tider meget viktig. Har erfaringer senest fra i sommer at å bruke lang tid på en plass gir resultater. Et eksempel fra midten av august på jeløya. Fisket en plass i ca fem timer. Første fire timene ikke noe liv i vannet. Så våknet plassen og jeg fikk 3HA(noe som jeg har hørt var nesten umulig i august på jeløya) og en ørret på 1,1 i løpet av en time. Hva hvis jeg hadde byttet plass?  Dette er noe jeg til stadighet opplever når jeg fisker i sjøen. Så det viktigste ved sjøfiske mener jeg bestemt er å være på rett plass til rett tid(noen ganger gjelder å være der den ene halvtimen). Men liker og å bytte plass. Men da gjerne fra dag til dag. Og må si at det endelig har blitt en litt grei diskusjon her inne med meninger fra flere typer fiskere.

Så takk til deg fuglefiskeren(som desverre noen mener ødlegger både den ene og andre tråden her inne) Selv når han kommer med hyggelige råd om en jeløytur.

Blei 2 ørreter på turen ista. 0,7 og 0,9 på hvit wolly. Så den virker godt ihvertfall,men ikke noe å samenligne med idag siden jeg fisket alene.

Håper forsatt på vinklinger fra flere typer fiskere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...det har vel vært ca. 500 episoder hvor andre fiskere har gitt opp og reist hjem, imens Toggi har fått fisk da Lillevann.

Har etter min mening ikke bare noe med antall fisketimer å gjøre. Kunnskap + erfaring er alfaomega synes jeg i alle fall  :)

De som drar hjem får jo ikke fisk.  Det er jo det jeg sier.

Selvfølgelig har det med kunnskap og erfaring å gjøre, som på alle andre områder.  Når jeg hevder at noen få mønstre er tilstrekkelig, og at det viktigste for å få SØ ikke er hvorvidt du fisker med "riktig" mønster, men at det faktisk er SØ der du fisker - så kan det også være en erfarings- og kunnskapsbasert betraktning.  Jeg liker ikke "stilen" på Fuglefiskerens innlegg, men jeg er enig i det han skriver.  Jeg registrerer også at Ruffen tildels er enig.  Dette representerer også kunnskap og erfaring.

Når det gjelder Toggi tror jeg nok innleggene bærer preg av langt mer "forskning" og prøving enn hva som skjer i virkeligheten. Hovedregelen for Toggi er nok som for andre erfarne SØ-fiskere:  Oppsøk kjente plasser og fisk med kjente mønstre.

Nå handler imidlertid ikke dette om Toggi, men om retten til å kunne si:  "Dere gjør det vanskeligere enn nødvendig."  Det er som å finne tyttebær. Man må vite hvor de vokser, og når de er modne.  Man kan alltids sprite det opp med å si at man har god erfaring med å finne bær når det er nordadrag og spannet er av rød plast, men da gjør man det vanskeligere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,hvem har fortalt deg at det er umulig å få HA på Jeløya i Agust ::)Vil vel heller si at slutten av August-hele September-første halvdel av Oktober(kommer litt an på hvor kalde nettene er),er de beste mnd"ne,7 av mine 9 største er tatt i September!   8) HA går mye tettere på land i denne perioden(henger i hop med småsilda som alltid er å treffe rundt beina dine på tidlighøsten(dette er Mossesundsiden).Pease and love,Pistus ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei pistus Var igrunn ikke når det var bra med Ha jeg skulle frem til. Men var X-antall fiskere som mente det var spes dårlig i midten av august i år. Og hadde igrunn dårligere uttelling en tidliger år i midten av august. Syns faktisk HA fisket har vært unormalt dårlig så langt iår. Men er jo fortsatt håp enda. Så er igrunn enig med deg i når det er best å fiske etter HA. Var vell litt utenom tråden det her.

Poenget mitt var at tålmodighet ofte kan være vell som bra som å flytte seg ofte. Og det syns jeg gjelder enda mer på HA en SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Misstenker at jeg vet vem Røkteren er. Men det er mange smyglesere der der ute. Velkommen som

aktiv.

Lurer på hvor interessant det her forumet hadde blitt med tomtar som bare fisker med flyt og hvit WB. Kul rapporter. Dere hadde ikke trengt å sløse utrymme på å skrive om fluevalg hvert

fall. Litt spenning må vi som fluefiskere ha her i livet. Er ikke så gla i forutsigbarhet. Gambler gjerne med en synk 8 og fortynget kongekrabbeimitasjon på 97 meters dybde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påstand: lillevann og fuglefisker er samme person  ;D

Jeg tipper at lillevann blir såret av en slik sammenligning, men selv er jeg stolt som en hane. Den mannen er jo til tider genial.

Og siden du kommer med en påstand, så kan jeg komme med en kvalifisert påstand tilbake: Du er en dårlig menneskekjenner  ;)

Mvh Fuglefisker, søstra til lillevann

en påstand jeg må svare på... Jeg er en av nordeuropas beste menneskekjennere, hele tiden, mens jeg leste, satt jeg og lurte på følgende "fuglefisker? hva slags kjærring er det'a" og se nå, det er jo søstra til Lillevann...  ;D

men en ting skal du ha, til å være ei bitte lita jente, har du sabla god humor og en "god penn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...