Gå til innhold

Tony tenker høyt om fiske i sjøen


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bra tråd Tony!!  Avatar uten bilde er feigt  ;)

Jeg er velsignet med et typisk "radioansikt", så det er kun av hensikt til det almene velværet her på FFS at jeg ikke har avatar med bilde!   ;D ;D ;D

Ta et bilde når du kaster Tom, med ryggen til selvsagt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med høstfiske etter sjøørret er ganske begrenset i forhold til mange inne på forumet her. Jeg har stort sett hatt ok fiske i grålysningen. Har trådstarter eller andre her inne noen harde fakta om fangstfordeling i løpet av døgnet?

I samme slengen: Det er ikke så ofte jeg leser nøye på forumet, men jeg synes måten Tony fisker på er tiltalende og det var et flott innlegg. Jeg har møtt mange som stort sett bare fisker med en flue og greier seg med det. Men jeg er ganske sikker på at Tony har det mye mer morsomt med den strategien han har enn de som ikke er like nysgjerrige. Enkelte dager betaler det seg også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med høstfiske etter sjøørret er ganske begrenset i forhold til mange inne på forumet her. Jeg har stort sett hatt ok fiske i grålysningen. Har trådstarter eller andre her inne noen harde fakta om fangstfordeling i løpet av døgnet?

I samme slengen: Det er ikke så ofte jeg leser nøye på forumet, men jeg synes måten Tony fisker på er tiltalende og det var et flott innlegg. Jeg har møtt mange som stort sett bare fisker med en flue og greier seg med det. Men jeg er ganske sikker på at Tony har det mye mer morsomt med den strategien han har enn de som ikke er like nysgjerrige. Enkelte dager betaler det seg også..

Etterhvert som temperaturen i sjøen går ned, så vil også sjøørreten bruke mer og mer av dagen til mat søk.

Om en måneds tid, så er det full fart hele dagen :)

Er litt avhengig av været da, klarvær er sjelden det beste og da er vinden svært viktig.

Trenger ikke blåse stiv kuling, men en grei bris gjør mye for fisket!

Sjøørreten i denne perioden flytter mye på seg, og man kan vente trekk av nye fisk hele tiden.

Men jeg liker godt å fisk etter vakende fisk, og skjer det lite så bytter jeg plass.

Men det kommer jo litt ann på plassen også, om jeg kjenner stedet godt og vet der finnes større fisk.

Så bruker jeg gjerne en del tid på avfisking.

Men når det er sagt, så er det gode muligheter for fisk hele dagen alt nå ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes morgenen er best uansett årstid, etter sjøørret vel og merke, unntaket er dager med mye kuldegrader.

Da er fisket best ettemiddag, og gjerne over mørk bunn på grunne områder.

Jeg bruker aldri farget fortom, ikke spissen ihvertfall!!

Folk får legge så mye tanke i fortommen som de vil, men det fungerer ikke for meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kul tråd faktisk  ;D

Håper temperaturen kan ta seg opp igjen, uenighet er bra for det øker sjansene for at man lærer noe nytt  ;)

Mitt SØ fiske i sjøen foregår i 90% av tilfellene med synkesnøre (type glass/striped-bass synk1). Derfor ble jeg veldig nysgjerrig på innlegget til "Fuglefisker", ikke bare bringer han inn litt humor i tråden men han forteller at jeg gjør noe alvorlig feil i mitt SØ fiske :P

Er flere momenter i det han skriver som jeg er enig i og andre som jeg vil snakke mer om og prøve ut.

1) Hvit woully er best. OK jeg tar ikke så seriøst men jeg skal for f... prøve.

2) Vad minst mulig. Jepp, enig SØ går ofte veldig nære land.

3) Snørekurv. Vet ikke om jeg kjøper den, når man fisker med synk og vader er i alle fall kurven et must  :o

4) Fortommen. No big issue... Er forresten en velkjent svensk sø fisker som hevder at laaange fortommer øker sø fangstene dramatisk.

5) Synk vs. flyt.

Denne synes jeg er veldig interessant. Som sagt fisker jeg mest med synk og det er det først og fremst to årsaker til: vind og vind.

Vind = bølger og når det bølger har jeg mye bedre kontakt med flua med synk enn med flyt.

Vind = vind og synkelina er og blir bedre å kaste gjennom vindkulene (punktet over er viktigere).

Mitt inntrykk er at vi i Norge fisker mest med synk mens man f.eks. i Danmark fisker mest med flyt? Og det som er helt sikkert er at jeg fisker forskjellig med flyt og synk. Jeg fisker med synk selv på temmelig grunt vann, dvs. relativ raskt inntrekk.

Så Fuglefisker (søstra til lillevann eller hvem du nå er): Kan du utdype litt mer hva som er fordelene med flyt kontra synk?

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men han forteller at jeg gjør noe alvorlig feil i mitt SØ fiske"

Hvem har rett?????

Jeg har noen erfaringer - du har andre - og 50 andre likeså.

Nå er jeg så standhaftig - at det som har funket for meg i 40 år - ser jeg funker fortsatt.

Når det er sagt:

Laksefiske med sluk på 60/70 tallet - var med Trønderskeja og andre tunge sluker.

Disse slukene er borte nå - men ville de ha fungert?

Fluene som ble brukt den gangen - ville de fungert?

Snørene som ble brukt den gangen - var synkesnører - og jeg har en oppfatning av at disse snørene fanger mer laks enn flyt.

Også må jeg bemerke at synk - er intermediate pr. dagens definisjon  :o

Hvorfor skal vi være så infernalsk med å finne opp kruttet?

Jeg har vanskeligheter med å tro at sjø-ørreten`s gener - velger andre åter i 2009 enn i 1970.

Men jeg har aldri vært av de glupeste  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fish typically have quite small brains relative to body size compared with other vertebrates, typically one-fifteenth the brain mass of a similarly sized bird or mammal

Fluefiske er å "lure" noe av det dummeste dyret under vannhinna med den mest avanserte metoden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men han forteller at jeg gjør noe alvorlig feil i mitt SØ fiske"

Hvem har rett?????

Akkurat det med hvem som har rett det bryr jeg meg ikke så mye om, men jeg vil gjerne høre mer om hvordan og hvorfor han og du (og hvem som helst) fisker som dere gjør. Jeg liker å eksperimentere (og kopiere) så da er det helt glimmering med innspill fra folk som tenker litt forskjellig.

Nå er jeg så standhaftig - at det som har funket for meg i 40 år - ser jeg funker fortsatt.

Hvis du har 40 års erfaring med fluefiske i saltvann etter sø så hører jeg gjerne mer, både om hva som funka i 1970 og hva som funker nå  ;)

Når jeg leser tidligere innlegg i tråden så får jeg inntrykk av at du også fisker mest med flyt? Og at du fisker med noen få fluer?

Også må jeg bemerke at synk - er intermediate pr. dagens definisjon  :o

Vel et snøre som synker 3-4 cm/sek er for meg et synkesnøre  ;D

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men han forteller at jeg gjør noe alvorlig feil i mitt SØ fiske"

Hvem har rett?????

Akkurat det med hvem som har rett det bryr jeg meg ikke så mye om, men jeg vil gjerne høre mer om hvordan og hvorfor han og du (og hvem som helst) fisker som dere gjør. Jeg liker å eksperimentere (og kopiere) så da er det helt glimmering med innspill fra folk som tenker litt forskjellig.

Nå er jeg så standhaftig - at det som har funket for meg i 40 år - ser jeg funker fortsatt.

Hvis du har 40 års erfaring med fluefiske i saltvann etter sø så hører jeg gjerne mer, både om hva som funka i 1970 og hva som funker nå  ;)

Når jeg leser tidligere innlegg i tråden så får jeg inntrykk av at du også fisker mest med flyt? Og at du fisker med noen få fluer?

Også må jeg bemerke at synk - er intermediate pr. dagens definisjon  :o

Vel et snøre som synker 3-4 cm/sek er for meg et synkesnøre  ;D

Grunde

Enten så flyter snøret eller så gjør det ikke det ;D Liker filosofien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå, grunde.

Du er ikke den første som mistolker det jeg har skrevet her inne. For å ta de 5 punktene dine:

1. Jeg fisker nesten aldri med WB, men dama bruker ikke noe annet, og får betydelig mer fisk

enn imitasjonsfiskerne her inne. Med det prøver jeg å si er at fisken gir blanke i om man imiterer

byttedyr eller ei. Har åpnet fryktelig mange SØ-mager, og kan derfor påstå at den ikke er selektiv.

Det kan selvsagt se slik ut når magen er overbefolket av børstis eller brisling eller hva som helst,

men hvis man følger med på hva som finnes i vannet, så vil man se at den prosentvise andelen av

byttedyr i magen tilsvarer den prosentvise andelen av de samme byttedyr i vannet. Den tar altså

det som finnes der og da. Og den berømte loppemodusen? Akkurat det samme der. Det eneste man trenger

å finne ut, er hvilken dybde dagens loppefat serveres på. Bruk en sildeimitasjon på nøyaktig den dybden,

og den vil utfiske enhver loppeimitasjon med glans.

2. Der er vi helt på linje ja.

3. Har ikke rakket ned på snørekurver, selv om jeg er enig med lillevann at det er litt femi. Jeg bruker kurv

selv når jeg må, men det er heldigvis sjelden, siden jeg fisker mest med flyt. Og som gammel laksefisker

har jeg ikke problemer med å holde løssnøret i løkker. At snøret blir fort slitt av å ligge på bakken, er rett og

slett feil. Jeg har slitt ut noen hundre fluesnører, og ikke et eneste har blitt ødelagt på den måten. Det er

toppringen som sliter snøret. Men jeg passer selvsagt på at snøret ligger nogenlunde skånsomt på bakken eller

fjellet.

4. Det finnes en svensk SØ-fisker som mener at lang fortom er best, og så finnes det to danske SØ-fiskere som

mener at kort fortom er best. Mine to fiskekompiser og jeg har fisket i tilsammen 50 år, 5-6 ganger i uka og har

fisket med lange og korte og aldri merket noen forskjell i fangst. Selv begynner jeg alltid med to stanglengder, men

etter noen uker så er den bare litt over stanglengden. Da bytter jeg, men bare av kastetekniske og kanskje

estetiske grunner.

5. Om folk fisker med flyt eller synk er et fett for meg, men hvis målet er å få mest mulig HA og SØ, så er

flytelina best. Skal jeg ha torsk, eller fiske HA i okt/nov, eller fet SØ på vinterstid, så bruker jeg synk

så det holder. Selv mener jeg at dette fisket er litt kjedelig, og veldig langt fra fluefiske, men det får

så være.

Fordelene med flyt:

Man kan fiske effektivt helt fra overflaten og ned til 5-6 meter uten å bytte snøre. Det forutsetter selvsagt

at man blyer fluene etter hvor dypt de skal fiske.

Etter ganske mange tusen fisketurer så mener jeg at et fluesnøre over vann skremmer færre fisk.

At et flytesnøre er best om natta, er det vel ingen tvil om. Å stripe flua, legge inn en stopp i ny og ne

er ofte den eneste som funker på natta.

Å fiske grunner på en solfylt vinterdag kan være effektivt, og utføres best med flyt. Spesielt de dagene hvor fisken

bare gidder å ta en streamer som dras inn saaakte.

På gode fiskeplasser med ålegress eller tang som ligger rett under overflaten, så er det vel heller ingen tvil

hva som er best.

De 5-6 dagene i året som SØ i sjøen tar tørt, er det åpenbart hva slags snøre man skal bruke.

Når det er vakefest, og man har snøret 20 meter ute til høyre, og det plasker 20 meter til venstre, så bruker

man noen få sekunder på å løfte snøret, og kaste. Med synk tar det tid, og fisken er mest sannsynlig borte før

man er klar for nytt kast. Og ja, man bør være kjapp når man skal fiske på vak i sjøen.

At man SER følgefisk, og dermed kan forandre inntrekket hvis den ikke vil ta, er også en stor fordel. Og

veldig gøy.

Fordelene med synk.

Man kaster 2-3 meter lenger i motvind. Javel. Men jeg kaster sjelden mer enn 25 meter når jeg fisker SØ,

og det er ikke noe problem uansett vind. Og husk at jo mer det blåser, jo nærmere land går fisken.

Bedre kontakt med flua. Joda. Man har litt bedre kontakt med synk, men har det noe å si? Selv med store bølger

og flyt, så kjenner jeg det minste lugg, selv om jeg kjenner det bittelittegrann bedre med synk. Og jeg har

ikke problemer med kroking heller. Har funnet ut at jeg under visse forhold må heve stanga litt kjappere

når jeg bruker flyt i grisevær. Og de som lurer på hvordan flua oppfører seg under vann ved inntrekk, de bør

ta med seg en kompis med flytesnøre på stranda en vindfull sommerdag. Selv hopper du i havet med dykkermaske,

og vil bli overrasket over hvordan fluas gange samsvarer med inntrekket, selv om snøret følger bølgene.

Hehe. Ser ut som jeg er veldig opptatt av å få mest mulig fisk, men det er mange år siden jeg oppdaget at det er helt

andre faktorer som avgjør om en fisketur er fin eller ei. Det blir litt sånn som med kvinnfolk....i førsten er det

trynet som teller, men etter hvert er det baking, koking, vasking, strikking og hekling osv som gjør henne skjønn.

Og til de som mener at jeg har tråkket trådstarter på føttene vil jeg si at jeg bare kilte ham litt under tærne.

Det må være lov til å være litt uenige her inne, så vi ikke bare blir en haug med potteplanter alle mann.

Mvh Fuglefisker, en mann uten bart.

Bare en mørk kilos SØ og en liten HA i dag, men en kompis fikk to HA på over 2kg og en blank SØ på ca 2,5.

Urettferdig, spør du meg   

Alt tatt på flyt, med en mishandlet rosa reke og en hvit Lefty's Deceiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode (etter mitt syn) tips fra Fuglefisker. Sunn debatt er det også. Man blir tross alt aldri ferdig utlært. Skulle så skje så finner jeg en ny hobby  ;) Enig i mye fra Fuglefisker, men hva er vel forum uten at man må være litt uenig også?  ;D

Essensen i mye av det du skriver stemmer godt overens med mine erfaringer. Ikke helt enig hva gjelder loppemodus da jeg har opplevd flere ganger å måtte gå ned på mindre og mindre fluer/lopper ettersom mørket faller på og fisken er uhyre selektiv. Da kan man glemme sildeimitasjon, men dette er vel og merke et ytterpunkt.

Flyt var det jeg startet fisket i sjøen med og brukte utelukkende i en årrekke før jeg begynte med ulike synkegrader. Må innrømme at jeg ikke får stort mer fisk i dag enn den gang, utallige liner til tross. Men klart det er litt mer effektivt å fiske av grunner med synk. Da trenger man ikke fortynge fluer eller å vente en halvtime før man er på riktig dybde, for så å ta noen trekk og ny ventepause  ;) Eller for å si det som det er; Jeg har brukt for mye penger på snører til at jeg innser at jeg sikkert kunne klart meg med 2-3 stk  ;D

Snørekurv femi!?  :D Langt i fra noe must med flyt, men tang og tare skulper fortsatt i og over vannfilmen mange steder (flo vs. fjære) og det er blåskjell og annnet småtjafs som linen likevel kan hekte seg i. Nei, linekurven min får du aldri :)

Men ser gjerne at du deler mer av deg. Slike innlegg får en tommel opp her i sofan  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en fint innlegg Fuglefisker :)

Fortsett med det!

Det ser jo ut som at du ikke er så uenig med meg allikevel.

For å ta denne tyren litt ved hornene, så er ikke denne tråden noe å diskutere i det hele tatt.

Jeg har skrevet hvordan jeg fisker og det er ikke ett emne til debatt.

Det er klart folk må kunne komme med innlegg, men jeg ser ikke vitsen i å diskutere.

Men jeg har også fisket med flyt før, i mange år.

I den tiden var ikke saltvannsfiske det jeg bedrev hele tiden, bare et fiske mellom sesongene i ferskvann, slik det er for mange.

Men jeg finner svært få fordeler med flyt kontra synk i sjøen.. Eneste er natt og popperfiske/stripefluer.

Jeg bruker derfor ikke flyt, men hva andre gjør er jo opp til dem.

Det finnes som sagt mange måter å ta en fisk på, det som er viktig er å finne ut hva som fungerer for deg.

Det var også intensjonen med tråden, å belyse min måte å fiske på.

Og kanskje hjelpe noe i sitt fiske, og konkrete tips savnet jeg da jeg startet i sjøen!

Det er lenge siden nå, og det var ingen andre å høste erfaringer av..

Men slik jeg fisker, fungerer godt for meg og jeg får en og annen fisk jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men slik jeg fisker, fungerer godt for meg og jeg får en og annen fisk jeg også :)

Du er god på to ting Tony: Få fisk og binde fluer  ;D Derfor er det hyggelig at du deler av dine erfaringer for her har selv gamle ringrever mye å lære. Beklager at jeg er med på å skape litt debatt som med fordel kunne falt i en annen tråd  ;)

OT: Vet du har plenty å gjøre, men kjør på med noen sbs eller bilder av noen nyskapninger i fluetråden din ;) Er klar for å få litt ny inspirasjon på bindefronten  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går med blikkstille og sol, brukte 5 stang med rio outbond clear int. Hadde ikke kontakt med fisk, heller ikke følge fisk. Så noe fisk som jaget 100 meter ute, men også noe innen for kaste hold. Dette er noe jeg dessverre opplever litt for mye under disse forhold.

Leste innlegget til Fuglefisker som mener at flyt skremmer mindre fisk under disse forholdene. Noen som opplever det samme?

Uansett så skal jeg prøve med flyt under de forholdene neste gang(kanskje idag he he ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Atle! Har vel til dags dato(borti 20 år med flua),tilgode å oppleve at flytesene på blikkstille klart sjøvann,har gitt noe særlig utslag på fangstene....kanskje relativt farget vann har gitt noe oppigjennom,men sett under ett,er det vel sistevalget mitt av line under rådende forhold ::)men for guds skyld--blir ikke varetekt på deg om du prøver ;D ;D Mvh Pistus(interm.fisker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"(borti 20 år med flua),tilgode å oppleve at flytesene på blikkstille klart sjøvann,har gitt noe særlig utslag på fangstene"

Og noen av oss har opplevd det motsatte i like mange år  :rolleyes:

Det er bare å prøve - oppleve - finne ut av hva som fungerer for èn selv.

Men sikkerstikk på våren er:

Orange juletre og flytesnøre med div. synketip`er  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...