Gå til innhold

Tony tenker høyt om fiske i sjøen


Tony Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

"(borti 20 år med flua),tilgode å oppleve at flytesene på blikkstille klart sjøvann,har gitt noe særlig utslag på fangstene"

Og noen av oss har opplevd det motsatte i like mange år  :rolleyes:

Det er bare å prøve - oppleve - finne ut av hva som fungerer for èn selv.

Men sikkerstikk på våren er:

Orange juletre og flytesnøre med div. synketip`er  :D

"(borti 20 år med flua),tilgode å oppleve at flytesene på blikkstille klart sjøvann,har gitt noe særlig utslag på fangstene"

Og noen av oss har opplevd det motsatte i like mange år  :rolleyes:

Det er bare å prøve - oppleve - finne ut av hva som fungerer for èn selv.

Men sikkerstikk på våren er:

Orange juletre og flytesnøre med div. synketip`er  :D

Takk for svar Gutter!

Prøvde noen timer med flyt igår uten resultat, etterhvert blåste det opp litt nordavind vel å merke :-\ fortsatte med flyt uten å se fisk.

Byttet til intermediate. to kast så ett par lugg samt en følge fisk, byttet til en helt annen flue fra Jiggy til en orange mickey variant krok 6.

Fisken tok helt inne med bena, og uten noe mothugg så farvel og takk for idag :rolleyes: Beviser vel ikke noe annet enn at Herr og fru sjøørret er litt hard to get i perioder, men når det er sol blikkstille og klart vann + fralandsvinnd. Så er det best med kaffe he he 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ting jeg glemte å nevne i de opprinnelige innleggene, er at fisken og da særlig sjøørret.

Holder seg dypere i vannlaget i klart vann enn i farget.

De kan godt komme opp å hente noe på overflaten eller rett under, men er mye tryggere i dypet!

Dette gjelder større fisk, småfisken opp til 1 kg er jo overalt og mange gang uten mål og mening.

Slik det ser ut for oss ihvertfall :)

I klart vann er det svært viktig å variere fiskedyp, mer enn ellers!

En synk 3 line er ofte førstevalget, da det meste av fisken treffes fra 1,5m og dypere.

Men hurtigsynk liner fisket dypt i farget vann er jo mange gang veldig bra det også, men da er det gjerne fødetilgangen eller vanntemperatur som gjør at fisken velger dypet.

Småfisken tar alt!

Det være seg 7" fortom i 0.40 til hva det skal være av fluer.

Men om man gjennomgående vil ha mer kontakt med større fisk, eller slippe at fisken bare følger etter i kast etter kast!

Så bør man tenke litt på utrustningen og hva den vil tiltrekke eller rettere sagt frastøte av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tydelig at man har forskjellige meninger :) er stor tilhenger av variasjon og at flyteline definitivt er en variasjon jeg bruker en del under blikk forhold, det kan gi resultater. see my picture  ;) 3,3kg på flyt og reke.. jihaa.

Flott fisk ja ;D Grattis!!

Har fisket mye med flyt før, og selvfølgelig får man fisk på det!

Men skal man dypt så gidder ikke jeg haggel på fortommen, syns man er kommet lengere enn det ;)

Fisker egentlig bare flyt til popper, og når vintersjøørret beiter på døde krill\småreker..

Og natten da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om hva man er ute etter.  Dersom jeg skal ha mest mulig fisk - synk.  Dersom jeg skal ha en fin fiskeopplevelse - flyt.  

Uansett hvordan man vrenger og vrir på det er det spennende å se plogen etter flua.

Jeg har fisket såpass mye SØ at det å få fisk i seg selv ikke gir den store opplevelsen.  Ei heller fisker jeg ofte i "bankers"-områder, eksempelvis innerst i fjordene med brakkvannsansamlinger og nærhet til bekker/elver, etc.

Det som er gøy er å gå langs svabergene på dager med relativt stille vann og se etter vak, for deretter å kaste på vak.  Da snakker jeg ikke om "sip"-vak (som i alt for stor grad forbindes med SØ - det er som regel småsei), men skikkelige vak - hvor du ser SØ jage brisling så det ordentlig skvalper.  Lure seg ut i en bukt for å komme på kasteavstand av en luring som driver med steady akrobatikk.  Registrere småsild som skremmes opp til overflaten av noe som jager under.  Slike ting.  Det visuelle har blitt viktigere, og i en slik setting er flytelina uovertruffen.

Det er også en viktig praktisk fordel.  I det man kaster hender det man opplever at en en snøreklase er i ferd med å floke seg til.  Da er det en stor fordel å kunne legge lina ned på vannet mens floken fikses.  Med et synk-snøre må løssnøret trekkes inn før floken fikses, og i verste fall får du fisk på inntrekket mens du kun har 10 meter frisnøre før floken, i beste fall får du en ennå større snørehaug å fikse floken i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten fordel til med flyt:  Noen som har opplevd at et plutselig napp får snøret til å skli av "styrefingeren"?  Da mister man kontakten med snøret på inntrekkshånden, og verken rykk eller stangløft gir effektiv kroking.  Man går glipp av mange krokinger på det viset - fordi man ikke er forberedt.  Med et flytesnøret vil man i de fleste tilfeller registrere aktivitet bak flua før det hugger, og således være mer forberedt (vri håndleddet litt mer på siden og kroke styrefingeren) - i hvert fall i stille vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye enig med deg Lillevann :)

Og de brakkvannsområdene bør man styre unna i perioder, særlig i den kalde årstiden!

Men at fiskeopplevelsen blir bedre med flyt er jeg ikke enig i!

Og om det hadde vært tilfelle, så hadde nok ingen fisket med annet :P

jeg har fisket veldig mye med flyt etter sjøørret, men nå har jeg gått mere og mere over til synk.

men jeg er enig med lillvann her, fordi jeg savner veldig å se ploger og stømmvirvler rundt flua. 

Det er jo det mest spennende med SØ fiske. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange meninger her inne.. hehe selv tenker jeg at det er fiskern selv som må bestemme hva en trives med. men flyt line bruker jeg kun hvis jeg fisker med poppers å dt er veldig sjeldent men hender jeg prøver litt på HA. Ellers fisker jeg aldri med det, bruker mest interme til synk 4. til SØ fiske bruker jeg mest interme å synk1 line forskjellen er ikke stor på de men er litt med værforhold å gjøre interme line blir fortere stiv  i de kalde mnd en det synk1 gjør. Det er mitt valg å det jeg trives mest med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cdcrekka

noen her som har testet rio outbound sin hover? skal være synk 1 men syntes den var merkelig lik en flyte line... har brukt samme lina i flyt/intermidiate og den synker godt. har vel et håp om at den synker etter et par turer i salt sjø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen her som har testet rio outbound sin hover? skal være synk 1 men syntes den var merkelig lik en flyte line... har brukt samme lina i flyt/intermidiate og den synker godt. har vel et håp om at den synker etter et par turer i salt sjø..

Stussa litt sjøl over det samme når jeg tok den i bruk, men min ble bedre etter noen turer, en god line foresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt å høre robban, er super fornøyd med outbound sine liner, kanskje ikke den mest holbare men nydelig tapering til salt fiske ;D

Litt synd ja, gode liner , men så som så med holdbarhet. Jeg bruker min hoover ennå jeg selv om den er krakkilert og sliten, taper ikke så mye på lengde. Trur det sitter mest i hodet når vi ser lina blir slitt, blir litt oftere krøll og fanteri, men noe klarer vi å leve med hvis vi vil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er fortsatt relativt varm i sjøen, 10 grader rundt Jeløya nå!

Så oppsøk salt vann, kanskje ikke like mange fisk, men blankere og ofte i stim :)

Så om du har noen steder du vet bruker å holde fin fisk, så bruk tid der.

Fisken beveger seg mye nå, så kommer fisk forbi før eller senere ;)

Selv om den oppsøkende fisker kanskje vil oppleve mer, så er denne tiden litt usikker.

Men som regel avslører sjøørreten sin tilstedeværelse..

Fisk med en flue til du treffer fisk, om den ikke vil ta så kan du bytte.

Ikke bruk tid på å skifte flue om du ikke er helt sikker på å ha fisket over fisk :)

Pattegrisen finner fisken, grå i klart vann, salmon\rosa under andre forhold.

Ellers er jeg enig med pistus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite blankfisk her jeg fisker.(Halden-Skjeberg) Skal på vintertreffet til Jan Myrhe i Vestby til søndag. Håper på blank, og feit Sø der ;D Tar gjerne imot pm på noen godplasser i Fredrikstad og Mosseområdet.

Har skjærgårdsjeep i Strømstad om sommeren så til den som vil "bytte" noen godplasser er velkommen en tur ;D

Litt ot da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...