Gå til innhold

Den store BRØDBAKER-TRÅDEN! (for oss harde GUTTA). Kaker er ikke LOV!


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Skal følge med denne tråden framover.. Min styrke ligger helt klart ennå på morrasbrød.. (selv om jeg ennå ikke har snsen for fint hvetemel som sunnhetsprodukt :))

Bjørnar, helt alvorlig. Jeg mener ikke å være arrogant eller bedreviter, MEN;

Ikke tro et SEKUND på de som påstår at SPELT er sunnere. Det er ganske enkelt

IKKE SANT!

En helt anna historie er allergi, men det er en anna sak.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt sant. Har testet med sitronsaft og det ble godt. Rødvinedikk har jeg ikke prøvd. Takk for tipset :)

Problemet er egentlig mer i mot stekeprossesen med så tunge brød. Det er lettere og gjennomsteke det ordentlig med surdeig en med gjærbakst.

Men jeg bruker faktisk både gjær og surdeig til dette.

Har du noen "lure" "suppebrød" på lager til den årstiden vi skal inn i? Brødkrydder, har du noen erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt sant. Har testet med sitronsaft og det ble godt. Rødvinedikk har jeg ikke prøvd. Takk for tipset :)

Problemet er egentlig mer i mot stekeprossesen med så tunge brød. Det er lettere og gjennomsteke det ordentlig med surdeig en med gjærbakst.

Men jeg bruker faktisk både gjær og surdeig til dette.

Har du noen "lure" "suppebrød" på lager til den årstiden vi skal inn i? Brødkrydder, har du noen erfaring med det?

Hehe, det med sitronsaft var nytt... :)

Hva du mener med suppebrød er jeg usikker på. Mener du "brytebrød"? Ja, det gjør du nok.

Her er det bare å følge vanlig oppskrift, supplere med krydder (koriander, dill, persille, rosmarin, timian, etc...

Jeg har laget brytebrød til suppe med særlig koriander og timian med stor suksee (åssen faen skrives suxe?).

Det man må huske på i følge "no-knee.bread" er å ikke ødelegge konsistensen ved å KNA!

Kna'inga er unødvendig med så lang heving. Trøkker du lufta ut av deigen er den ødelagt.

Eee.. Klarte jeg å svare på spørsmålet?? Si fra dersom jeg bomma.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med denne tråden framover.. Min styrke ligger helt klart ennå på morrasbrød.. (selv om jeg ennå ikke har snsen for fint hvetemel som sunnhetsprodukt :))

Bjørnar, Bjørnar...

Finbrødet i gryta er et godt helgebrød. Ikke noe du skal ete hele uka.

Du MÅ ikke la deg lure av spelt som sunnhetsmel, for det er det IKKE.

Det er avgjort, oppe og vedtatt, MEN; Spelt er bra DERSOM du er

alergisk mot vanlig gluten, men nå begynner ekspertene og tvivles

til og med om DET!

Dersom du ikke har påvist allergi, så DRIT i speltmel!.... ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med denne tråden framover.. Min styrke ligger helt klart ennå på morrasbrød.. (selv om jeg ennå ikke har snsen for fint hvetemel som sunnhetsprodukt :))

Bjørnar, Bjørnar...

Finbrødet i gryta er et godt helgebrød. Ikke noe du skal ete hele uka.

Du MÅ ikke la deg lure av spelt som sunnhetsmel, for det er det IKKE.

Det er avgjort, oppe og vedtatt, MEN; Spelt er bra DERSOM du er

alergisk mot vanlig gluten, men nå begynner ekspertene og tvivles

til og med om DET!

Dersom du ikke har påvist allergi, så DRIT i speltmel!.... ;D ;D

Bare som en liten OBS så kan du ikke spise spelt hvis man er allergisk mot gluten(har cøliaki)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Super tråd !!! bager selv boller til familien , men kan læse, at jeg gør den klassiske fejl - for meget gær og for lidt tid til hævning.

Skal prøve dit råd med rigtig varmt vand for at få hævetiden gjort kortere (ikke altid at jeg hat tid til lang hævning)

Ellers er mit tips, at man lader dejen hæve i 2 skåle. Så får den mere plads til at udvide sig på = luftige, bløde boller som børnene kan lide dem.

Og jeg bruger en blanding af Durum, Grahamsmel (groft mel) og hvedemel !

...skal en tur i Ikea en dag  ;D ;D

Takker & venlig hilsen

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med denne tråden framover.. Min styrke ligger helt klart ennå på morrasbrød.. (selv om jeg ennå ikke har snsen for fint hvetemel som sunnhetsprodukt :))

Bjørnar, Bjørnar...

Finbrødet i gryta er et godt helgebrød. Ikke noe du skal ete hele uka.

Du MÅ ikke la deg lure av spelt som sunnhetsmel, for det er det IKKE.

Det er avgjort, oppe og vedtatt, MEN; Spelt er bra DERSOM du er

alergisk mot vanlig gluten, men nå begynner ekspertene og tvivles

til og med om DET!

Dersom du ikke har påvist allergi, så DRIT i speltmel!.... ;D ;D

Speltmel inneholder gluten, men det har en litt anderledes struktur (kjenner ikke detaljene her). Er noen glutenallergikere som kan spise spelt og andre ikke. Spelt inneholder imidlertid mer vitaminer og næringsstoffer enn hvetemel og smaker i tillegg bedre, to gode grunner for å bruke spelt. Av fint hvetemel kontra fint speltmel vil en nok bli like fete av begge. De har omtrent samme mengde kostfiber og kalorier og glykemisk indeks er også sannsynligvis rimelig identisk. Er mange som blir litt oppblåst i magen av hvetemel da, selvom de ikke har full glutenallergi og for de vil en tjene på å gå over til spelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tråd!!! Digger å lage mat, har tenkt lenge på å lage brød sjøl, så dette får meg i gang. Blir spennende å teste metoden din!

Har ikke noen ikea bolle ennå, kan jeg bruke noe annet? Blir det helt elendig uten den jern panna? lysten på å teste nå!

Du MÅ ha jerngryte for å simulere en ekte dampovn. Du kan IKKE bruke vanlig kjele

selv om den er beregnet for inni ovnen. Det er fordi den ikke blir varm nok.

Jerngryta skal være "blazing hot" når du kaster den ferdige deigen oppi gryta:

Full pepper på ovnen, inn med gryta med lokket på en halv time, skru da ned varmen

til ca 220C og av med lokket 15 min til. Jeg demper varmen da fordi jeg ikke vil ha

altfor tjukk skorpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med denne tråden framover.. Min styrke ligger helt klart ennå på morrasbrød.. (selv om jeg ennå ikke har snsen for fint hvetemel som sunnhetsprodukt :))

Bjørnar, Bjørnar...

Finbrødet i gryta er et godt helgebrød. Ikke noe du skal ete hele uka.

Du MÅ ikke la deg lure av spelt som sunnhetsmel, for det er det IKKE.

Det er avgjort, oppe og vedtatt, MEN; Spelt er bra DERSOM du er

alergisk mot vanlig gluten, men nå begynner ekspertene og tvivles

til og med om DET!

Dersom du ikke har påvist allergi, så DRIT i speltmel!.... ;D ;D

Speltmel inneholder gluten, men det har en litt anderledes struktur (kjenner ikke detaljene her). Er noen glutenallergikere som kan spise spelt og andre ikke. Spelt inneholder imidlertid mer vitaminer og næringsstoffer enn hvetemel og smaker i tillegg bedre, to gode grunner for å bruke spelt. Av fint hvetemel kontra fint speltmel vil en nok bli like fete av begge. De har omtrent samme mengde kostfiber og kalorier og glykemisk indeks er også sannsynligvis rimelig identisk. Er mange som blir litt oppblåst i magen av hvetemel da, selvom de ikke har full glutenallergi og for de vil en tjene på å gå over til spelt.

Japp, du har helt rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltmel inneholder gluten, men det har en litt anderledes struktur (kjenner ikke detaljene her). Er noen glutenallergikere som kan spise spelt og andre ikke. Spelt inneholder imidlertid mer vitaminer og næringsstoffer enn hvetemel og smaker i tillegg bedre, to gode grunner for å bruke spelt. Av fint hvetemel kontra fint speltmel vil en nok bli like fete av begge. De har omtrent samme mengde kostfiber og kalorier og glykemisk indeks er også sannsynligvis rimelig identisk. Er mange som blir litt oppblåst i magen av hvetemel da, selvom de ikke har full glutenallergi og for de vil en tjene på å gå over til spelt.

Japp, du har helt rett...

Har noe med at spelt er et spira korn noe hvete ikke er. Er litt forskjell på spelt også da noe av spelten er kryssa med hvete og ikke rent spelt. Mølleren sin spelthvete er f.eks ikke helt rent ekte speltmel.

Problemet med hvete er at proteinet i hveten (hvetegluten) tas dårlig opp i kroppen og kan derfor skape problemer om man er allergisk eller ikke. Ved å la hvete ligge i eddik og vann et døgn blir proteinet i hveten mer lettopptagelig og mer likt spelt, men det er jo ikke akkurat enkleste måten å lage mat på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la hvete være hvete og spelt være spelt.

Har en deig som står hjemme og godgjør seg nå. Så bra ut ved ettersyn i dag tidlig. Når jeg kommer hjem har den fått 18 timer til heving så det bør jo være bra. Kan en bare hive den rett i gryta eller bør den vendes litt først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la hvete være hvete og spelt være spelt.

Har en deig som står hjemme og godgjør seg nå. Så bra ut ved ettersyn i dag tidlig. Når jeg kommer hjem har den fått 18 timer til heving så det bør jo være bra. Kan en bare hive den rett i gryta eller bør den vendes litt først?

Ikke hiv den rett i gryta. Den skal brettes litt først ja. så skal den etterheve

på et håndkle ca 1,5 timer, gjerne litt varmt. Se på den videolinken jeg la ut her først i tråden.

Der ser du alt tydelig og klart.... :). Skjekk at deigen har den rette strukturen når du heller på

bolla før du bearbeider den. Husk at gryta skal være glødene varm når du hiver deigen oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å unngå missforståelser:

Jerngryta bruker du til FIN-BRØD og HALVGROVE BRØD.

De halvgrove brødene bør, jeg sier "bør" ikke inneholde

mye rug. Bruk heller sammalt hvete, fin eller grov blandet med

enten spelt eller vanlig hvetemjÆL. Ca 50/50% blanding.

RUG-brød lages best i vanlige brødformer, altså ikke jerngryte.

Lag deigen på langtidshevingsmetoden (puH), og HELL den klissete

deigen RETT fra BOLLA til smurte former. Altså IKKE no' KNAING!

La så formene etterheve god og varmt i 1-2 timer (følg med prosessen).

NB Husk å ikke fylle formene mer enn HALVFULLE da de hever der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tråd!!! Digger å lage mat, har tenkt lenge på å lage brød sjøl, så dette får meg i gang. Blir spennende å teste metoden din!

Har ikke noen ikea bolle ennå, kan jeg bruke noe annet? Blir det helt elendig uten den jern panna? lysten på å teste nå!

Du MÅ ha jerngryte for å simulere en ekte dampovn. Du kan IKKE bruke vanlig kjele

selv om den er beregnet for inni ovnen. Det er fordi den ikke blir varm nok.

Jerngryta skal være "blazing hot" når du kaster den ferdige deigen oppi gryta:

Full pepper på ovnen, inn med gryta med lokket på en halv time, skru da ned varmen

til ca 220C og av med lokket 15 min til. Jeg demper varmen da fordi jeg ikke vil ha

altfor tjukk skorpe. :)

Fungerer også med en vanlig keramisk gryte ala denne  binary?id=230655

Sålenge den er helt ren .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å unngå missforståelser:

Jerngryta bruker du til FIN-BRØD og HALVGROVE BRØD.

De halvgrove brødene bør, jeg sier "bør" ikke inneholde

mye rug. Bruk heller sammalt hvete, fin eller grov blandet med

enten spelt eller vanlig hvetemjÆL. Ca 50/50% blanding.

RUG-brød lages best i vanlige brødformer, altså ikke jerngryte.

Lag deigen på langtidshevingsmetoden (puH), og HELL den klissete

deigen RETT fra BOLLA til smurte former. Altså IKKE no' KNAING!

La så formene etterheve god og varmt i 1-2 timer (følg med prosessen).

NB Husk å ikke fylle formene mer enn HALVFULLE da de hever der også.

Da har jeg driti meg ut allerede, men har allerede brettet og satt til etterheving så får teste om det likevel funker med gryta. Er null rugmel i røra mi da. Deigen hadde fått en ganske hard skorpe bare av hevinga, men det er sikkert fordi jeg bruker kun sammalt mel og kanskje litt lite vann. Kan ikke forvente at det skal bli perfekt første gang uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å unngå missforståelser:

Jerngryta bruker du til FIN-BRØD og HALVGROVE BRØD.

De halvgrove brødene bør, jeg sier "bør" ikke inneholde

mye rug. Bruk heller sammalt hvete, fin eller grov blandet med

enten spelt eller vanlig hvetemjÆL. Ca 50/50% blanding.

RUG-brød lages best i vanlige brødformer, altså ikke jerngryte.

Lag deigen på langtidshevingsmetoden (puH), og HELL den klissete

deigen RETT fra BOLLA til smurte former. Altså IKKE no' KNAING!

La så formene etterheve god og varmt i 1-2 timer (følg med prosessen).

NB Husk å ikke fylle formene mer enn HALVFULLE da de hever der også.

Da har jeg driti meg ut allerede, men har allerede brettet og satt til etterheving så får teste om det likevel funker med gryta. Er null rugmel i røra mi da. Deigen hadde fått en ganske hard skorpe bare av hevinga, men det er sikkert fordi jeg bruker kun sammalt mel og kanskje litt lite vann. Kan ikke forvente at det skal bli perfekt første gang uansett.

Hehe...ja. Dersom du bruker bare grovt mel blir nok ikke resultatet helt topp.

Pga hevingen er du NØDT til å bruke MINST 30% fint hvetemel, ellers vil ikke deigen

heve ordentlig og utvikle seg.

Da du lager ekte RUG-brød kan du bruke minimalt med hvete. Men det avhenger

av LAAAAANG hevetid. RUG-brød vil uansett ikke heve veldig mye, men sånn er

rugbrød. Massive og TUNGE, veldig kraftige og gode brød. Men du eter ikke

sånne rugbrød hver dag, for da vil magen og tarmen din slå seg vrang.

Til det daglige og grove brødet bruker jeg en blanding bestående av:

-60% sammalt og rugmel blandet.

-40% fin hvete, eller spelt for de som vil ha det. Her kan du med fordel

ha 50% mer tørrgjær enn ellers. Heves på langtidsheving.

Stekes i former.

Helgebrødet er av KUN hvetemel, og av og til linfrø eller sesamfrø, DRIIITGODT, nAAAmmmm...!

Stekes i glodheit gryte.

Mellomgrovt brød består av:

60-70% hvetemel, og resten sammalt hvete, fin eller grov blandet. IKKE RUG!

Dette hever seg FLOTT! Bruk like lite gjær som beskrevet for finbrødet.

Stekes i glodheit gryte.

Bruk IKKE olje i disse deigene. Det vil ødelegge konsistensen. Dessuten trenger du ikke det da de blir VELDIG

saftige etter lang heving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe tråd!!! Digger å lage mat, har tenkt lenge på å lage brød sjøl, så dette får meg i gang. Blir spennende å teste metoden din!

Har ikke noen ikea bolle ennå, kan jeg bruke noe annet? Blir det helt elendig uten den jern panna? lysten på å teste nå!

Du MÅ ha jerngryte for å simulere en ekte dampovn. Du kan IKKE bruke vanlig kjele

selv om den er beregnet for inni ovnen. Det er fordi den ikke blir varm nok.

Jerngryta skal være "blazing hot" når du kaster den ferdige deigen oppi gryta:

Full pepper på ovnen, inn med gryta med lokket på en halv time, skru da ned varmen

til ca 220C og av med lokket 15 min til. Jeg demper varmen da fordi jeg ikke vil ha

altfor tjukk skorpe. :)

Fungerer også med en vanlig keramisk gryte ala denne  binary?id=230655

Sålenge den er helt ren .

Helt ærlig så tviler jeg på at den blir varm nok, samt gjevn varme over hele.

Husk at vi snakker om ekstrem varme nå. Det er ikke keramikgryter laget for.

Har du forresten prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter langhevinga, da deigen skal ligge i håndkle i 1-2 timer. Skal den da ligge på disken eller i ei bolle?

Har annskaffet meg ei jerngryte på jernia i dag, denne ser ut til å være mer ru enn den som er på bildet til ikea sin.

Høyang polaris, funker denne og mon tro?

Sikkert veldig bra. Mere ru? På innside eller utside?

Det som er viktig er at den er tykk og har et tungt lokk.

Det spesielle med gryta fra IKEA er at lokket innehar finesser som gjør at

fuktigheten bevares i gryta og ikke slipper den ut.

Men det fikser sikkert gryta di og... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...