Gå til innhold

I hvilken rettning går dere?


Ruffen

Anbefalte innlegg

Sitter og grubler litt på dette. Lurer litt på hva jeg liker best selv av aksjoner. Har alltid likt "harde" stenger. I det siste har jeg penset mer og mer inn på snillere stenger. En virkelig åpenbaring jeg hadde i år var fario 8,6 fot klasse 5. FOR EN STANG Å KJØRE FISKE PÅ!! Jeg koser meg når jeg går og fisker med den og. Men jeg tenkte egentlig ikke så mye på hva slags merke da. De stengene jeg holder i hendene først nå om dagen når jeg skal ut er zxl eller fario. Har en 9 fot k :)lasse 4 og en 8,6 fot klasse 3 av sage og en 8,6 fot klasse 5 i guideline. 3,eren er kosestanga over alle kosestenger jeg har hatt. Blir i godt humør av å bruke den. Men ofte fortrekker jeg litt raskere stenger pga fiskesituasjonen. Da plukker jeg gjerne frem ei loop multi. Klasse fire eller fem.  Ei mer lettkastet stang mener jeg det vanskelig å finne. Perfekt for nybegynnere Det kjipe med den er kjøring av fisk. Byttet i fra fario til multi på kola når vinden dro til og må si jeg nesten ble skuffa når fisken tok. Hadde jeg ikke fisket med farioen rett før hadde jeg sikkert ikke tenkt på det engang. Av de stengene jeg bruker så strekker det seg i fra fario til xp. Bruker mest streemdance max line speed til krevende kasting (krevende kasting for meg) fordi jeg synes den er ei deilig fiskestang og.

Det jeg prøver å formiddle i dette røret er at jeg heller mer og mer i retning av "snillere" stenger. Men viktig viktig avhengig av situasjonen.

Hva med dere? Har dere forandret mening om hva dere liker med årene? 

Ps: Jeg mener ikke noe "det merket er bedre en det merket" vas. Bruker bare stengene som ref, slik at dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid trivdes best med litt dypere stenger. Nå bruker jeg mest en Fario 9 #5, den synes jeg er fabelaktig.

Ellers fisket jeg mye med en gul Loop-femmer før, den likte jeg også veldig godt. Hardy Sovereign 9 #5 hadde jeg for en del år siden (knakk den i bildøra). Den var fantastisk. Hadde også en Løvstad 9 #5, den ble dessverre tråkket på. Nydelig stang. Har hatt flere raske/stive stenger også, men de har stort sett blitt bytta ut ganske fort (eller knekt, selvfølgelig, jeg er en djevel til å knekke stenger :'().

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hardy favorite en gang. Den var jeg vedig stolt av :) Hardy var det gromeste en kunne ha på den tiden...

Men Løvstad sine stenger var vel ikke spessielt dype, var de? Her kan jeg fort ta feil :)

Jeg var veldig på den fenwick-bølgen som herjet på 90 tallet. De var ikke særlig dype de på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan Løvstad var generelt, men den jeg hadde var grønn og het noe sånt som IM6. 9 fot #5-6, trur eg. Den var tredelt og nokså dyp, sånn trekvart, omtrent. Kjøpte den høsten 1996, for mitt første studielån;)

Favourite, ja... en kompis hadde en 8-foter som var veldig fin.

Hardy på den tida der var skikkelig kule stenger, synes jeg. Skikkelig håndtverkspreg og mange artige, litt spesielle stangserier. De siste årene synes jeg de har blitt litt for mainstream i stilen og mista litt av særpreget sitt.

Men det er vel markedet som bestemmer sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at de første fluestengene jeg eide ikke skilte seg ut hverken som veldig raske eller dype/rolige.

Etterhvert ble det mer og mer kjappe stenger, med unntak av Loop Yellowline, som jeg har hatt noen av.

Det gikk ihvertfall flere år hvor type Sage Xp og Scott S3 var førstevalget.

I fjor begynte jeg imidlertid å leke med dypere stenger igjen, og har siden latt dagsformen og hvor jeg skal fiske bestemme hva jeg benytter.

Kan være jeg ville vært en bedre fluekaster om jeg ikke hadde vinglet slik mellom forskjellige aksjoner, men det får så være  :)

Er helt enig med Ruffen i at dype stenger er overlegent toppaksjon-stenger når det kommer til kjøring av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De förste stengene jeg hadde var noen skikkelige slaskerejer :) en glassfiber stang 9" 5-6 av ukjent merke ho-ho kasta bedre sideveis enn overhand med, halvaksjon og deilig å kjöre fisk på.

Litt seinere så kjöpte jeg en kunan graphite composite 8,6" 6 den var helaksjon og en dröm å kroke fisk nedströms våtflue, verdelös som törrfluestang oppströms og ikke noe särlig å kaste med, man kunne bruke 4-6 line på den.

Etter det har jeg hatt stenger stive som spett som ikke var noe å ha når det kom til drilling av fisk i rennende vann, men i sjöen var det mye bedre.

I dag har jeg mer mitt i mellom stenger til elvefiske og litt stivere til stille vann alt ettersom metode, vind og hva for fisk jeg er ute etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på situasjonen..... Jeg eldres litt merker jeg og liker bedre og bedre myke stenger. Særlig etter at jeg begynte å fiske med cane. Men det hender at cane kommer til kort når det gjelder å kaste lengre kast osv. Derfor er ikke z-axisen lagt på hylla. Syns fremdeles at dette er verdens beste stang egentlig og jeg merker ikke/føler ikke at den er rask og stiv når jeg kjører fisk (hvis det skjer) Yellowline er bare sjef. Jeg har sikkert 700 timer fisking med den i hånden og kommer aldri til å skille meg fra den. Den er en fryd å fiske med og er ofte med på tur.

Uansett så merker jeg at det går i retning mykere stenger. Gleder med til Mc Farland kommer i hus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også i retning av mykt nå, men jeg synes noe stivere stenger er bedre fiskeverktøy for det jeg driver med her nede. Men jeg merker at jeg driver og tester ut hvor mykt jeg kan gå før jeg synes det blir for slaskete. Har planer om ihvertfall to stenger som skal testes ut i så måte.

Raske/stive stenger i dag forresten er mye lettere og mer følsomme enn stive stenger for 15 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Har alltid likt myyyyke stenger. Men de har jo helt klart sine begrensninger hva lengde, vind og nøyaktighet angår. Det blir et spørsmål om situasjon for meg. Bruker mer og mer litt mer stive stenger for å oppnå både lengder, ikke minst med speyinga.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

forholder meg til myke stenger, dog ikke slaskete de er absolutt best på nærfiske og fluefiske  er nærfiske, distansefiske gjøres med stingsild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor begynte jeg imidlertid å leke med dypere stenger igjen, og har siden latt dagsformen og hvor jeg skal fiske bestemme hva jeg benytter.

Kan være jeg ville vært en bedre fluekaster om jeg ikke hadde vinglet slik mellom forskjellige aksjoner, men det får så være  :)

Jeg tror tvertimot at du blir en bedre fluekaster av å bruke stenger med forskjellige aksjoner, gjerne også i forskjellige lengder og med forskjellige lineprofiler. Da for man oftere trening i å tilpasse kastingen til utstyret man har mellom hendene. Det er et viktig bidrag for å utvikle kastefeelingen/kasteintelligensen. Det høyeste målet man kan sette seg som fluekaster er å beherske alt av utstyr og alle fiskesituasjoner man møter!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

forholder meg til myke stenger, dog ikke slaskete de er absolutt best på nærfiske og fluefiske  er nærfiske, distansefiske gjøres med stingsild!

Fluefiske er vel mye mer enn dette, Staffan? ???

Kan man ikke ta ørret både med korte og lange fluekast?

Hvor langt unna (i meter) må ørreten være før du går over til stingsild?

Liker stenger med toppaksjon aller best, fordi de gir meg større kasteglede! :D

Dype stenger er nok bedre å kjøre fisk på, men selve fiskekjøringa er oppskrytt.

Stå på bredden og sloss med store ørreter i timevis blir jo vanvittig kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Fluefiske er vel mye mer enn dette, Staffan? ???

Kan man ikke ta ørret både med korte og lange fluekast?

Hvor langt unna (i meter) må ørreten være før du går over til stingsild?

Grunnen til at jeg lurer på dette er følgende: Man må ha trent mye lengdekassting for å klare å kaste 32-33 meter innendørs.

Var det ikke du, Staffan, som sto å kastet slike lengder med Streamstix T5 og XXD i Tromsøhallen for et par år siden?  ;D

Eller husker jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg fisker nok ikke så ofte med sluk, men gjør det i havet for å skaffe meg matfisk......og så har jeg en teleskopisk stang dersom turen til fjells jeg basser på å fange det jeg skal spise........jeg tør å påstå at en som har vokst opp med myke stenger greit kaster snørets lengde, dvs ca 25 - 30 m, iallefall gjør jeg det. Ser at prosentvis synker anntall krokinger for hver meter over 18 meters lengde betraktelig. De myke stengene er derfor mitt valg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett år siden var godstanga mi ei Loomis GLX Classic. I vinter kjøpte jeg meg ei GLX Wispercreek.

GLX Classicen blir mest trolig pensjonert som fiskestang etter denne sessongen, til fordel for noe som er tilsvarende mykt og behagelig som Wispercreeken.

...var det ikke noe kastekomplikasjoner med i bildet også?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men myk - eller dyp - stang, er ikke ensbetydende med snill. Det mener jeg er en feiloppfatning. Tuppen utgjør stor forskjell her. Viktig å huske etter min mening, slik at dette ikke blir en feiloppfatning (de er bare snillere å spenne opp)

Ok da. Når jeg har snakket om en "snill" stang så tenker jeg på en som er dyp eller myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ett år siden var godstanga mi ei Loomis GLX Classic. I vinter kjøpte jeg meg ei GLX Wispercreek.

GLX Classicen blir mest trolig pensjonert som fiskestang etter denne sessongen, til fordel for noe som er tilsvarende mykt og behagelig som Wispercreeken.

...var det ikke noe kastekomplikasjoner med i bildet også?  ;D

haha, pøh. bare noe jeg trodde det. Skal se det blir T&T Helix på meg nå så hiver jeg faen meg lengre enn deg også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helixen er fiiiiiin!

Da jeg fikk denne sykdommen, begynte jeg med en 3/4 aksjon fluestang laget i England.

Derfra ballet det raskt på seg til en Sage RPL, Diamonback, Bringseens Black Shadow, IMX, St. Croix Legend, T&T Paradigme og Scott G, STS osv.

Likte bestandig å kaste og fiske med de roligere stengene. Og når jeg i dag favoriserer ganske rolige splitcanetaperinger og roligere plaststenger, føler jeg at ringen egentlig er sluttet.

Men det kommer forhold som gjør at en mer toppet stang passer bedre.

Har derfor idag en rimelig toppet splitcanestang til WF liner, vind og vannfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Nordisk og testet Winston BIIx i dag - testet en firer meg GPX-snøre. Måtte se om dette var noe for meg, men det er ikke det altså. Føler at også denne stanga blir en forlengelse av snøret og ikke av armen. Det blir rett og slett for mykt og slaskete. Sikkert deilig å kjøre fisk på, men jeg får ingen god feel med snørekontroll -og da blir det feil uansett. Er avhengig av å kunne sette på litt trykk, få buktene slik jeg vil og smale de inn og rulle over fortommen - spesielt i situasjoner med litt motvind (ikke sjeldent). Venter på Sage VXP jeg. Det blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...