Gå til innhold

Tips til fluer nå på høsten


Glenners

Anbefalte innlegg

Spiser ikke ørreten i overflaten lenger??

Det gjør den helt klart, du må bare treffe på litt bedre enn tidligere i sesongen.

Høstfluer deluxe:

- Daddy longlegs - Gjerne litt små utgaver nå på høsten.

- Cdc Myggen krok 17 og 19.

- Buzzere.

- Vannymfe og Øyenstikkernymfe.

- Fremdeles vårfluer.

Disse kommer du langt med...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune har rett .

Det vaker langt utover høsten,og temperaturen i overflaten nærmer seg ofte de idèelle,men fisket kan være litt kilent.

Og fremdeles : Maur !

Og ikke glem alt av diptera(tovinger) fra mygg # 22 og opp til stankelbein ! :)

Og på grå regnværsdager:Streaking caddis/muddlere som kan gi elsplosive opplevelser. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Enig med Rune. Jeg har hatt nydelig fiske med tynn ishinne langs bredden, og det meste av løvet i elva.  (Gjerne med, for meg, klassiske høstfluer. Nattsvermere, diptera i mange variasjoner, herunder stankelbein)

Det er fort mye smått som viser seg, men de penere er også mulig !

Det er selvfølgelig kilent fiske, men det er smellvakkert !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte maur ja, det var jo godt gjort av meg...

Et par biller i str. 12 og et par tørre vannymfer er også i høstboksen min.

Du sa det: Teger er ofte på matseddelen nå,har faktisk sett fisk som nesten hopper opp på myra for å få tak i de som krabber for nær kanten.

De har forskjellige farger,men har lyktes bra med sort/rødbrunt......(faktisk har jeg også brukt vingemaur av skogsmaur m/celleplast bakropp ) ;)

Men hold for nesa hvis du undersøker mageinnholdet på en fisk du har kakket !?! ;D

Bærfis lukter ikke godt! 8)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke anelse korsn fluer jeg skal bruke nu som ørreten ikke spiser i overflata lenger.

Hadde vært greit med tips til noen fluer jeg kan binde.

Skal fiske i skogsvann på 70moh i en liten elv med flotte kulper.

Hørte at det vaket bra der nå ;) (Hysj).

Ellers: fjærmygg, div landinsekter (det er det mye av der).

Når det ikke vaker, er det helt sikkert utmerket med en streamer av noe slag. En god del stingsild der, og masse småørret.

Har også hatt bra hell med blindfiske med nymfe under en tørrflue (bind fast en fortom i krokbøyen på en buskete tørrflue, så har du en dupp) når det f.eks blåser kraftig der.

Skitt fiske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om fluer.. Var ute en tur i dag, og i et par timers tid vaken fisken som besatt på noe som så ut som bitte små døgnfluer. Fikk aldri tak i noen av de, men det så ut som om de hadde brune vinger. Selvfølgelig hadde jeg ingenting i boksen som var lite nok til å imitere disse, så dagen ble en relativt frustrerende opplevelse.

Ellers har jeg fått endel fisk på maur denne høsten. Eneste er at de kan være litt vanskelige å se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter pappapermen med bæremeis og fiskestang i nordmarka øst for tiden, og der er det lite aktivitet tidlig på dagen. Men fra kl15 og til mørke kommer blir det mer liv. Flere ettermiddager har jeg opplevd sværminger med brune sukkermaur, gjerne i fem-sekstiden. Er det noen som har en god bindebeskrivelse på disse små maurene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter pappapermen med bæremeis og fiskestang i nordmarka øst for tiden, og der er det lite aktivitet tidlig på dagen. Men fra kl15 og til mørke kommer blir det mer liv. Flere ettermiddager har jeg opplevd sværminger med brune sukkermaur, gjerne i fem-sekstiden. Er det noen som har en god bindebeskrivelse på disse små maurene?

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=101:maurimitasjoner&catid=41:landinsekter&Itemid=64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...