Gå til innhold

Sjøørret/laks på tørt, og vaking i september.


flyfisher84

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp her....

har fisket en del etter laks og sjøørret i det siste, da i elv, nærmere bestemt Lysakerelva. Vet at det ikke er en yndet elv for hardbarka fluefiskere, men ligger nå så nærme der jeg bor så jeg koser meg :)

Uansett, når jeg står å fisker laks der så ser jeg ofte store plaskete vak fra tid til annen, rett ofte faktisk. Er dette mest sannsynlig sjøørret? Og hva vaker de på nå i september egentlig? Noen flue å anbefalle? er veldig usikker på hva jeg skal kaste etter vak.

Jeg er jo veldig tørrflue hekta så vil jo helst fiske med det vis det lar seg gjøre, men har ikke peiling på hva jeg skal bruke på dette fiske til denne tiden.

Har også vurdert noe bombere for å teste laksen på tørt,  ser jo helt rått ut! Hvilken farge burde jeg gå for på den? Elva er litt sånn tefarget/brunaktig som oftest, både stille partier og strømpartier.

Takk for deres tid og hjelp!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rett som staffan sier. Ikke noe matvakin laksen driver med når de plasker sånn. Har også fisket på endel laks som har vært oppe å plasket i det siste. Er ikke lett å få de til å ta, men har hatt laksen etter på div caddis og mudlere. Sjøørret har jeg fått endel av der på stripende SC, som regel i mørket da..

Kult med flere fluefiskere i elva  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der masse i det siste, skal dit idag også med en kompis, fra 17 og utover.

Hva er stripende SC? Streaking caddis antar jeg?  :rolleyes: Når du sier stripende, vil det si at du striper den bortover? altså drar den jevnt og raskt inn?

Streaking caddis ja, drar den innover så den striper, noen ganger jevnt, andre ganger mer rykkvis. Noen ganger nesten dead drift. Hvis du fisker på fisk du har spottet er det lurt å variere litt.

Sesongen er ut september i lysakerelva Tommy  ;) mesteparten av laksen går opp fra slutten av august og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ka pokker. her stenger det jo 31. juli  :'(

I en sideelv til Lågenvassdraget, den Lågen som renner ut i Larvik Hageneselva har jeg sett gyting rett oppuner jul, skulle heller ikke forundre meg a

om gytingen fant setd på nyåret.......elver som denne har minimal oppgang før de første flommene i slutten August / september

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ka pokker. her stenger det jo 31. juli  :'(

I en sideelv til Lågenvassdraget, den Lågen som renner ut i Larvik Hageneselva har jeg sett gyting rett oppuner jul, skulle heller ikke forundre meg a

om gytingen fant setd på nyåret.......elver som denne har minimal oppgang før de første flommene i slutten August / september

Der var det fiske ut oktober før, vet ikke om det gjelder enda.

Er store variasjoner ja. Suldalslågen er også en elv hvor laksen kommer veldig sent på elva og gyter i desember. I skottland er det desember/januar som er gytemånedene, men varierer selvsagt fra elv til elv der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei flyfisher 84

Jeg har fått et par laks og (veldig) mange sjø-ørret på tørt i Lysakerelva opp gjennom årene. Det skjer helst når det livlig insektliv i elva. Maussverming f.eks. Allikevel fisker jeg ikke etter laks med maurimitasjon, det har ikke funka, men det virker som om også laks blir trigget av gratismaten som kommer flytende.

Seint i sesongen har jeg ikke fått mange større fisk til å stige på tørt. De få gangene er når en fisk har rappet til en mus eller stor caddie.

Som det blir sagt her av flere, det er ikke matvak du ser laksen utføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...