Gå til innhold

Laks i Klara/Trysilelva.


Tyrving

Anbefalte innlegg

Visst finns det lax i vänern, både Klarälvslax (10-12kg) och Gullspångslax (-20kg!). Uppströms Karlstad ligger Forshaga med otroligt bra tvåhandsfiske efter både lax och öring. Men i Forshaga ligger även en kraftstation. I den delen av Klarälven finns inga gynnsamma lekbottnar, och därför lyfts en del fisk förbi stationen via en fiskfälla, så en viss vidarevandring i samband med leken kan ske.

Jag antar att detta är den stora flaskhalsen om man vill skapa ett gynnsamt laxfiske högre upp i älven. Eftersom jag inte är laxfiskare själv så kan jag inte svara för hur det lokala sportfisket resonerar, och hur kraftbolagen tänker kring detta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min ungdom, og det er lenge sida, ferierte vi i Trysil. Husker at vi møtte en stolt trysling som kunne fortelle at " I år trur jeg at vi fikk alle" Vänerlaksen ble fraktet i tankbil over grensa til Norge og sluppet ut. særlig lenger enn til nærmeste garn eller not kom den dog ikke.

På den tida, rundt 1970 fantes det vistnok også Vänerlaks i Isteren, altså noen eksemplarer som ikke gikk tilbake til Väneren, men som alltid holdt seg i vassdragets nordlige del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ihvertfall veldig på hugget når den er på næringssøk i innsjøen. Dorgefisket har vært enormt bra der borte i mange år, og fisken har en brutal vekstkurve. Men mye pga ganske store utsettinger , noe de kanskje kan slutte med hvis fisken plutselig 30 mil ekstra med gytemuligheter.

Noe sier meg at en 10 kg gullspånger som tar Danica kan være heftig  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ullen fortid med trolling i Vättern og Vänern...  ;D  (fortrengt for 20 år siden)  ;D

Jeg sier bare en ting; løp og kjøp eiendom langs Trysilelva!!!!!

Hvis dette prosjektet blir vellykket vil grunneiere sko seg på dette. Litt usikker på hvordan de vil praktisere fiskekort og regler på laksen, men er redd at enkelte grunneier med gode "laksevald" da vil trekke seg ut av dagens samarbeid, og kjøre egne priser på laksen i sin sone...

Kanskje lokale JFF bør engasjere seg i dette litt fort - før det er sent..!!??!  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg fort noen selger bjørnen før skinnet er skutt...

Antallet kraftverksdammer er formidabelt. Evt innfanging og frakting av laks oppstrøms dammene er et krevende prosjekt, og kanskje er det ikke laks der oppe før langt utpå høsten... Hvordan skal smolten komme seg levende ned...

Nei, jeg vedder på en fortsatt lav eiendomspris langs Trysilelva og Femundelva...

Mvh Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest staffan@epost.no

det er kankje mange år.....men jeg husker det som igår.....det var vanlig med Venerlaks i Trysilelva på 70 tallet og jeg har fått.....kvaliteten er langtfra havkvalitetens laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
Gjest Pål Andersen

Selvfølgelig er det Gyro i Veneren !!! Kan umulig ha vært noen overraskelse ?! Nå er det ikke andre arter i Trysilelva som ville vært skadelidende av gyro da, og Vener laksen/ørreten tåler jo gyro selv. Det er jo regnbuørret satt ut RETT over grensa få km fra Trysil også. Forundrer meg lite hvis det er gyro i elva/smittekilder allerede....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...