Gå til innhold

Airflo Ridge CLEAR...ny knall line??


Stig Vivelid-Nilssen

Anbefalte innlegg

Beklager at min humor ikke bestandig faller i smak, og min praktiske legning ikke klarer å merke de store forskjeller på snørene. Jeg lar meg rive med av gode omtaler og kjøper mer enn det jeg trenger, og blir litt skuffet i etterkant.

Har vært mer opptatt av ski enn fisking. Nå blir det mer fisking vinterstid. Har kun fisket i SØ noen ganger, det har gitt mersmak og handling av utstyr. :)

Setter høyt den hjelp jeg har fått av dere og den takhøyde det er på forumet for subjektive vurderinger.

Vi glade lystfiskere får ikke bli like tussete som Birken løperne ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian; flott :)

Og at nettopp jeg, blandt mange andre, ser jeg blir dratt i tvil når jeg noen ganger anbefaler noe utstyr...trist, for jeg er veldig opptatt av å være objektiv. Men det vet de fleste ser jeg på tilbakemeldinger...i all hovedsak ihvertfall.

Om jeg er sponset av noen som helst, så er det kommunen som betaler lønningene mine ;)

Og gutter, for å være helt ærlig; jeg bestiller meg ikke utstyr som jeg tror skal havne i bunken med "enda et slikt produkt"...(dvs når jeg oppdager det, eller enda verre, så holder jeg meg for god til å være subjektiv negativ i skriving)

Men å skryte av noe som fortjener det, den frihet tar jeg meg.

Å ikke ta meg alvorlig, på lik linje med mange andre innpå sidene her får være opp til hver enkelt.

Men jeg skal ikke ta meg selv så uhøytidelig å si at jeg ikke har peiling..he-he, tvert imot...men janteloven står sterkt...jeg sier igjen; jeg er ingen guru mer enn andre, men har en ganske grei følelse av hva som funker innenfor de retninger jeg uttaler meg, stol på det gutter.

SMen tilbake til linen, som er det vesentligste her, tross alt; Tenk dere helt blikk stille fjellvann...fisken momser på vårfluepupper rett under overflaten....denne linen vil gjøre jobben delikat og effektivt.

Samme scenarie i sjøen på klar vinterdag med reker...anbefales.

40+ anbefales også dersom man skal fiske mer raskt tempo og hvor minne/mindre kontakt med line ikke er like nødvendig...kaster langt...huff, dette har jeg jo skrevet tidligere i 40+ tården...

Og det er IKKE slik at alt er kult bare fordi det er nytt på markedet...men jeg kan vel likegodt som Terje B. Larsen uttrykke meg?? :D

Og les gjerne det nye Alt om Fiske, det er ikke slik at har du lest det gamle nummeret, så er ikke nye numre velkomne, ei heller nye bilmodeller, vadeutstyr etc...

Utviklingen går mange ganger videre, noen ganger i stå...de eksemplene taler jeg ikke så mye om, det kan andre gjøre.

Dette gjør meg til en slags "åpen øyne" person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gå litt i forsvar av SVN selv om jeg ikke kjenner fyren. Hvis han skulle vært sponset av alt han har skrevet bra om på forumet, har han jammen gode kontakter... For etter det jeg kan huske er det ting fra ganske mange forskjellige importører, Anyway... Et glassnøre som fungerer, uten mye minne må da være lov å si hurra til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gå litt i forsvar av SVN selv om jeg ikke kjenner fyren. Hvis han skulle vært sponset av alt han har skrevet bra om på forumet, har han jammen gode kontakter... For etter det jeg kan huske er det ting fra ganske mange forskjellige importører, Anyway... Et glassnøre som fungerer, uten mye minne må da være lov å si hurra til?

:o

Takk Børge, du har også oppdaget det...såååå gode kontakter har til og med ikke jeg.

(heldigvis får jeg si, da kan jeg gjøre som jeg vil ;))

Stig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverreef; denne linen virker også veldig "død"/ikke noe strekk..(som sixth sense linen skal være)

I reklamematerialet for snørene hevder Airflo at de har redusert strekken i kjernen - rett nok sammenlignet med andre klare snører med monokjerne - men uansett hvordan man vrir og vender på det vil et snøre med monokjerne ha en betydelig strekkfaktor, så dette tror jeg rett og slett ikke på uten noen form for dokumentasjon. Hvis Airflo satt på hemmeligheten til et minnefritt monosnøre med bare 6% strekk (Power Core) kan jeg garantere at de ikke hadde gjemt bort teknologien i et fluesnøre. Dette ville trolig vært den største utstyrsnyheten i sportsfiskebransjen på mange tiår!

Og om den er glassklar eller farget har jeg mindre sterke meninger om, men hjelper at den ikke reflekterer for mye lys...

En av tingene jeg liker med Airflos snører er en litt matt overflate på coatingen som forhåpentligvis reduserer reflekser under blindkasting. Om dette også gjelder for Ridge Clear snørene kan jeg ikke uttale meg om, men dersom man vurderer å kjøpe glassklare snører på grunn av stealthegenskaper, bør man ta en titt på dette bildet først:

[nobbc]http://www.sæksyloops.co.uk/cgi-bin/theboard_07/ikonboard.cgi?act=ST&f=5&t=9818&st=#entry172243[/nobbc]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde knallgøy lyr fiske med #5/6 linen og saltvanns #6 9' forleden dag :)

De var ikke store fiskene, ca 1-1.5...med du hendelse hvor gøy det er når man kaster over grunner/kanter og legger stangen under armen og "melker kua".....en av lyrene tok så raskt og hardt får en vel si....selv om det lyder annerledes i en bassfiskershode.

Likefullt...en av dem dro med seg en knute opp gjennom et par ringer ;D

Gøy for en enkel mann fra Askøy :D

Tilbake til linen...den er fenomenal, og veldig lav strekkfaktor...og veldig smidig/mjuk og fin.

Kaster fremdeles nydelig.

Underhåndskaster godt.

Jeg sier bare som jeg sa i første innlegg; :D

post-1338-13949882849512_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får Airflo Rigde clear i flyt (har ennå ikke prøvd), og slow intermediate (som beskrevet av meg, kun den jeg har fått tilsendt foreløpig), og fast intermediate (som SA Wet Cel).De fleste "fast intermediate" synker ca 1 meter på 25 sekunder....Slow intermediate ligger seg mye mer like under overflaten.

Dette poenget ved Ridge clear linen ser også ut til å stemme mye. Altså ikke bare kaste/spookyfaktor/og lav strekk som er positivt. Måten den ligger i vannet også fornøyelig.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good work, Stig :)

leser som vanlig dine betraktninger om utsyr med stor interesse, og takker så mye for at du "gidder" å dele dine erfaringer :D :D :D

kom dessverre i skade for å rive mitt coastal SI snøre tvert av (i klumpen) når jeg skulle strekke ut minnet etter langt opphold på snella ??? så nå må jeg ha meg et nytt SI snøre, og da regner jeg med at dette snøret ikke er ikke står noe tilbake for coastal (siden det nå er din nye favoritt)..???

har kjøpt på dine utmerkede anbefalinger tidligere (og er storfornøyd ;D ;D ;D), den lokale pusheren har ikke snøret, og jeg er i "despererat" nød etter et slikt snøre innen neste helg......Kan du fortelle hvor (i Norge) denne nye knall lina kan kjøpes, PLEEEEASE...!???!??

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

har omsider fått inn et par-tre slike snører, og jeg er enig med trådstarter, dette er ei meget god line.

Myk og "smidig" line med bemerkelsesverdig lite minne, og veeeldig god å kaste med :)

glassline blir vel litt feil å kalle den, da den er relativt matt. likte spesielt at skytelina virket ganske riktig dimensjonert i forhold til klumpen, jeg liker personlig ikke veldig tynne skyteliner, blir ofte mye vas og krøll.... Ikke noe problem å holde klumpen pluss en del overheng i lufta.

fisket med SI 7/8 på Winston B2x 9' #8 og det var perfekt match ;D Fisket med Jiggy og reke som opphenger og fortom slo fint over. Prøvde også FI 6/7 på dennestanga, men syntes ikke den ladet like godt. Ble litt  overrasket over akkurat det, ettersom FI pleier å være noe mer hissig enn SI i samme vektklasse (min erfaring). FI 6/7 fungerte derimot helt utmerket på T&T Helix 9,6 #6, og på Winston B2MX 9' #6 ;D

tror nok også som trådstarter, at dette er en line som mange, mange komer til å like

Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

BRA du tester liner for meg kjære Stig :) Har erfaring med Airflo fra mange år tilbake, de BØR ha blitt bedre :) Ettersom gode gamle SA Stillwater har fått mye dårligere coating, coastal har en tendens (etter det jeg har hørt) til å ryke, og Striped Bass lina har en snodig fronttapering (og krøller en god del, spesielt under båtfiske), trenger jeg nye "glassliner". Skjøtinga mellom klump og level på 40+ misliker jeg sterkt. Den lina som jeg har funnet nesten uanstendig bra er Cortland 444SL Precision Camo. Den har litt lang klump for mange (kanskje) til sjøfiske/tunge fluer, og er bittelitt lett i vektklassen sin.

Har du prøvd denne opp mot Airflo sin line ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRA du tester liner for meg kjære Stig :) Har erfaring med Airflo fra mange år tilbake, de BØR ha blitt bedre :) Ettersom gode gamle SA Stillwater har fått mye dårligere coating, coastal har en tendens (etter det jeg har hørt) til å ryke, og Striped Bass lina har en snodig fronttapering (og krøller en god del, spesielt under båtfiske), trenger jeg nye "glassliner". Skjøtinga mellom klump og level på 40+ misliker jeg sterkt. Den lina som jeg har funnet nesten uanstendig bra er Cortland 444SL Precision Camo. Den har litt lang klump for mange (kanskje) til sjøfiske/tunge fluer, og er bittelitt lett i vektklassen sin.

Har du prøvd denne opp mot Airflo sin line ?

Ja, Pål, jeg har fisket med Cortland Camou linen i #6 i hele år...den er råflott :D

Synest likevel Airflo ridge Clear slår over større fluer "bedre" ihvertfall mer markant :)

Airflo linen vannkaster helt flott...den ligger overraskende meget flott i vannet...jeg grøsset egentlig over tanken på en slik line fra Airflo, men her har de jobbet godt, i alle fall på de to jeg har fisket med i henholdsvis #5/6 og #7/8 i slow intermediate.

Jeg synest de virker lettere å spenne kjapt opp samme stenger enn jeg har brukt Cortland Camou i #6.

Men nå har jeg jo både slow intermediate fra airflo og fast intermediate fraCortland...tror jeg fisker mye med dem begge i løpet av den aller nærmeste tiden etter flyttet i hus og ting roer seg...eller så var det vel vinter på gang...ja, ja, de er der vel neste år også :D

Denne linen er ikke "oppskrytt"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt meg 2 stk av disse snørene... Og vil takke svn for å tipse meg om de:)

Hadde nok aldri tenkt tanken på dette merket,siden jeg for noen år siden hadde et airflo som krølla seg rundt alt og alle..

Men gleder meg til å få prøvd et airflo igjen,måtte det ha tatt skritt i riktig retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

BRA du tester liner for meg kjære Stig :) Har erfaring med Airflo fra mange år tilbake, de BØR ha blitt bedre :) Ettersom gode gamle SA Stillwater har fått mye dårligere coating, coastal har en tendens (etter det jeg har hørt) til å ryke, og Striped Bass lina har en snodig fronttapering (og krøller en god del, spesielt under båtfiske), trenger jeg nye "glassliner". Skjøtinga mellom klump og level på 40+ misliker jeg sterkt. Den lina som jeg har funnet nesten uanstendig bra er Cortland 444SL Precision Camo. Den har litt lang klump for mange (kanskje) til sjøfiske/tunge fluer, og er bittelitt lett i vektklassen sin.

Har du prøvd denne opp mot Airflo sin line ?

Ja, Pål, jeg har fisket med Cortland Camou linen i #6 i hele år...den er råflott :D

Synest likevel Airflo ridge Clear slår over større fluer "bedre" ihvertfall mer markant :)

Airflo linen vannkaster helt flott...den ligger overraskende meget flott i vannet...jeg grøsset egentlig over tanken på en slik line fra Airflo, men her har de jobbet godt, i alle fall på de to jeg har fisket med i henholdsvis #5/6 og #7/8 i slow intermediate.

Jeg synest de virker lettere å spenne kjapt opp samme stenger enn jeg har brukt Cortland Camou i #6.

Men nå har jeg jo både slow intermediate fra airflo og fast intermediate fraCortland...tror jeg fisker mye med dem begge i løpet av den aller nærmeste tiden etter flyttet i hus og ting roer seg...eller så var det vel vinter på gang...ja, ja, de er der vel neste år også :D

Denne linen er ikke "oppskrytt"....

Stoler på deg her sjef :) Jaggu skal jeg prøve den i det nærmeste. Min erfaring er den samme på Cortland lina. Overlegen opp til klasse 6 og LITT mindre fluer. Lang klump og lange taperinger er vel årsaken til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord er det ikke en line for mitt fiske, saltvann krever gode turnover egenskaper.

Både med tanke på fluestr og de faktiske forhold!

Vurderte denne lina litt, men kjøper nok gode gamle Stillwater da :)

Har jo Cortland Classic Camo, som storsett blir samme lina, og trenger ikke flere reke liner nå..

Flott line da, Cortland, mykeste på markedet!

Synd taperingen ikke er optimal, for saltvann :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord er det ikke en line for mitt fiske, saltvann krever gode turnover egenskaper.

Både med tanke på fluestr og de faktiske forhold!

Vurderte denne lina litt, men kjøper nok gode gamle Stillwater da :)

Har jo Cortland Classic Camo, som storsett blir samme lina, og trenger ikke flere reke liner nå..

Flott line da, Cortland, mykeste på markedet!

Synd taperingen ikke er optimal, for saltvann :P

Vet ikke hva du misforstod her Tony, men sier det igjen :): Airflo Ridge Clear SLÅR GODT OVER :)

Bedre enn jeg og andre tydeligvis oppfatter ned den herlige myke og minnefrie Cortland camou..(men den er god den også altså...som vi også har sagt ;))

Bare hyggelig nox...og gi en lyd da Pål når du har fått forsøkt.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...