Gå til innhold

#3 stang bare jålete?


Lars L

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å kjøpe meg ny stang i vinter..... JIPPI! Har en #5 i dag som jeg er meget godt fornøyd med, men ønsker meg stang og snøre i en lettere klasse. Har litt lyst på en #3 stang, men vurderer også #4. Fisker mye stillevann og noe i elver. Ønsker derfor litt lettere utstyr til de dagene hvor fiske er veldig følsomt. Kaster man mye kortere med #3 enn #5?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kjøpte for noen år siden en 8 fot 3`er. Er min favoritt i Nordmarka og Romeriksåsen sammen med en 8 1/2 fot 5`er. Benytter RIO selectiv trout 3, GL 4 Cast 3 og med GL Presentation 4 går snøret like langt som jeg kaster med  5`er stanga, som jeg har et SA Trout og Ridge Tactical Trout 5`er.

8 1/2 fot er en Scott SES og 8 foten er en Scierra HM 2, kjøpt på salg til kr. 995,-  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3'er er langt fra jåleri. Det er moro når forholdene ligger til rette for det. Jeg bruker det på steder der det ikke er fisk på flere kilo og koser meg med små fluer og tynne fortommer. Ja, jeg kaster litt kortere men det spiller ingen rolle for det går langt nok. Når det er sagt så gidder jeg skjelden å bruke den på dager da det blåser mye. Kastelengden avgjøres litt av type 3'er da, de kommer i like mange aksjoner og lengder som alle andre stenger. I mitt hode er en 3'er ikke 9 fot, da synes jeg det blir for kort sprang til 4'ern. Et sted mellom 7,5 og 8,5 liker jeg til mitt typiske 3'er fiske. Fiskelengder på opptil 20m er ok, i mitt fiske blir det mest opptil 15-18 meter pluss mye smyging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 er alltid kos å ha med på tur. Selv om den ofte samler mer støv enn fisk til tider pga. vær og vind så nyyyter jeg min #3 og ville ikke vært foruten selv om andre kanskje mener det er litt fjollete med denne klassen  ;) Kastelengden utgjør ikke så stor forskjell at det er verdt å henge seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo komme med mine erfaringer. Sett ifra en ferskings øyne!

Handlet meg en Slate LW#3 tidligere i sommer. Og jeg kjøpte meg ett Guideline Presentation #2 her om dagen. Dette funket knall på den stanga. Og jeg kastet ikke spesielt kortere enn det jeg gjør med en #4 eller #5 stang. Maks ett par meter kortere.

Den store overraskelsen kom når det sluttet å vake, og jeg dro frem noen streamere. Streamere har jo alltid vært litt "rart" å kaste med de andre stengene mine. Ihvertfall hvis jeg har brukt 0.15 eller tynnere spiss. Så på denne stanga, og med 2'er snøre hadde jeg ikke regnet med at dette skulle gå spesielt bra. Men det gjorde det. Det var jo faktisk mer behagelig å kaste med. Normalt har jeg alltid kjent ett lite nøkk idet fortommen strekker seg helt ut, men det gjorde jeg ikke med dette. Og kastet faktisk helt greit en 20 meter. Streameren var en sånn Stokkebekk sak jeg kjøpte. Som ser ut som en liten fisk. Funket gjorde den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Herlig! Dette var svarene jeg ville ha!

Takk til alle!

Det blir da en tur på nordiske for å prøve kaste litt div. stenger. Mulig det blir en Winston bllt #3 ft8,6. Men flere merker skal prøves!

Gud! Jeg gleder meg!

Lars L

Ahh et smykke !

Ikke la legendariske Scott G2 8'8'' #3 være uprøvd heller...   Jarle og Bjørnar på lillestrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig artig å fiske med min 7 1/2" 3er når det er forhold for det: lite/ingen vind, kloss hold, fine presentasjonskast. Og man kan presse fisken hardt med en sånn stang uten at fortommen ryker, så det går jo fint an å ta relativt stor fisk på den uten problemer.  Men siden jeg trives best i og over tregrensen, og oftest fisker på litt større vannflater, blir den litt for lite brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kaster nok atskillig lenger med ei 5'er stang enn #3, men man tar jo ikke med 3'er stanga for å kaste langt heller.

Jeg bruker min kun til smygfiske i små elver, hvor det sjelden er aktuelt å kaste over 10-15 m.

Og jeg er helt enig ; om jeg hadde ei 5'er stang fra før, og skulle hatt noe merkbart lettere, så ville jeg gått for #3 fremfor #4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at klasse 3 stang er jåleri!!!! Men hvorfor ikke tillate seg å være litt jålete da? Jeg er det iallefall. Som nevnt tidligere, hvis du har funnet deg et femmerkonsept du er fornøyd med, ville jeg like godt investert i treerutstyr kontra firer. Da har du virkelig alternativer. Treer er kjempefint å fiske med. Det er kun begrensningene på vind, digre fluer og laaaange kast som finnes der. Dermed er den litt ptoblematisk å forholde seg til hvis man skal ha en aftm klasse. Men et kjempefint "jålete" og effektivt leketøy når forholdene tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at klasse 3 stang er jåleri!!!! Men hvorfor ikke tillate seg å være litt jålete da? Jeg er det iallefall. Som nevnt tidligere, hvis du har funnet deg et femmerkonsept du er fornøyd med, ville jeg like godt investert i treerutstyr kontra firer. Da har du virkelig alternativer. Treer er kjempefint å fiske med. Det er kun begrensningene på vind, digre fluer og laaaange kast som finnes der. Dermed er den litt ptoblematisk å forholde seg til hvis man skal ha en aftm klasse. Men et kjempefint "jålete" og effektivt leketøy når forholdene tilsier det.

Hvis man skal vurdere ut i fra det så er det mye som er jålete. Man klarer seg jo med bare en flue forex, ;D

Kjøp deg ei treer du. Utrolig koselig å fiske med når forholdene tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 er gull for søringer som liker å kjempe lenge med bekkeørreten og som må gå ned på 7X for å få litt spenniing.

Tja , bruker nå #3 mye i Nord også jeg . Men lite 7X da  ;)

Jada jada.....

Er enig i at det er bedre å kjøpe en #3 enn 4er om man har kinderegget i #5.

Man kan finne mange måter å plage seg selv på. #3 er en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en treer du, tror du vil like det. kjøpte vi hver vår treer. Der var jeg nok litt oftere borti fin fisk enn jeg er her hjemme, og jeg kan ikke si at jeg brukte nevneverdig lenger tid på å få inn fisken med treer'n enn med femmern. Det handler vel stort sett bare om å våge å være litt tøff. Nå skal det sies at når man støtt er borti kilosfisk, så er det lettere å være tøff enn år den fine fisken slår på her hjemme.

Altså ikke noe å lure på, klart du må ha deg en treer...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...