Gå til innhold

Multifuel for Trangia stormkjøkken?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Jeg har flere gassbrennere også kjøpt gassbrenner til mitt gamle trangia. Boret et stort hull i skjermen, på dagens modeller er det allerede et hull.

Poenget: Trangia tar vare på varmen/gassen varer lengre enn på andre vanlige gassbrennere.

Bakdelen med trangia er at det er tyngre enn mange andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass har jeg egentlig ikke vurdert siden jeg har lest at effekten blir merkbart dårligere under 5-6 grader og tilnærmet ikke-eksisterende under null grader. Trodde også at renset bensin eller tennvæske som drivstoff ga en høyere effekt i forhold til vekt og volum i sekken enn gass? :-\

Er det ikke også mer vedlikehold og reperasjoner av dyser o.l. på gassbrennere enn multifuelbrennere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass har jeg egentlig ikke vurdert siden jeg har lest at effekten blir merkbart dårligere under 5-6 grader og tilnærmet ikke-eksisterende under null grader. Trodde også at renset bensin eller tennvæske som drivstoff ga en høyere effekt i forhold til vekt og volum i sekken enn gass? :-\

Er det ikke også mer vedlikehold og reperasjoner av dyser o.l. på gassbrennere enn multifuelbrennere?

Tja - du kan få varmet opp gassboksen f.eks. ved å ha den i soveposen, da kan den klare seg i under 0 grader.

Det er ikke mer arbeid med en gassbrenner. Vil du har arbeid så kjøper du deg multifuel. Det gjorde jeg - det er nemlig kosearbeid :-)

Optimus Nova er et godt alternativ i så måte. Den passer også perfekt i trangia hvis du kjøper et egnet adapter. Da flytter du selve brennerhodet ut av "stativet" det kommer i og over i adapteren og klikker den på plass i trangia. På ingen måte en avansert operasjon.

http://www.uniflamesupply.no/ har alt du trenger. Ser dog at han ikke har det "gode" adapteret på nettsiden sin :-/ Det du vil ha er som en slags liten skål, skriver du det i en e-post til ham vet han hva du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova (eller Nova+) er bra i Trangiaen men vær obs på at Katadyn/Optimus har nettopp trukket tilbake et stort parti med disse brennere på grunn av diverse feil, bl.a. med o-ringer, med påfølgende lekkasjefare. (http://www.optimusstoves.com/seen/service/newsroom/detail/article/2010/09/27/katadyn-products-inc-recalls-optimus-multifuel-expedition-stoves-due-to-fire-hazard/)

I stedet kan du jo vurdere denne: http://www.trangia.se/2910.produktnyheter.html

(Så vidt jeg vet er det en "Trangiatilpasset" versjon av Primus Omnifuel.)

Bensin/parafinbrenner gir deg helt klart litt mer vedlikehold sammenlignet med gassbrenner men du verden det er deilig å slippe å bale med varming av iskalde gassbokser i sovepose, vannbad etc når det blir kaldt ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, blir så trist av å lese om alle som svikter Trangia stormkjøkken m/driftssikker spritbrenner til fordel for multifuel- og gassdrit. Ikke i nærheten av samme sjarmen å sitte ute i naturen med en haug beholdere som kan gå i luften når som helst.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fluefisketurer i telt vi snakker om, funker gass helt utmerket. Mulig at man kan få trøbbel med gass under isfiske i mars o.l., men så lenge det er plussgrader inne i teltet, funker gass perfekt. Jeg har ihvertfall aldri opplevd at de har vært for kalde - selv på høstturer med flere kuldegrader på natta. Litt kjedelig er det jo med gass, men det er driftsikkert, ikke noe søl og veldig safe.

Til vinterbruk er vel multifuel å foretrekke.

Nei og nei, blir så trist av å lese om alle som svikter Trangia stormkjøkken m/driftssikker spritbrenner til fordel for multifuel- og gassdrit. Ikke i nærheten av samme sjarmen å sitte ute i naturen med en haug beholdere som kan gå i luften når som helst.  

Rødspritbrenner er jo koselig, enig der. Men det er vel disse det skjer flest ulykker med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, blir så trist av å lese om alle som svikter Trangia stormkjøkken m/driftssikker spritbrenner til fordel for multifuel- og gassdrit. Ikke i nærheten av samme sjarmen å sitte ute i naturen med en haug beholdere som kan gå i luften når som helst.  

Mye mer spennende Jørn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, blir så trist av å lese om alle som svikter Trangia stormkjøkken m/driftssikker spritbrenner til fordel for multifuel- og gassdrit. Ikke i nærheten av samme sjarmen å sitte ute i naturen med en haug beholdere som kan gå i luften når som helst.

Vel vel JB.. Vi to er ihvertfal TOTALT uenige på dette området!!!

Trangia stormkjøkken er for min del helt ok , men da uten rødspritbrenneren.. så hvis du kaller den rødspritbrenneren driftsikker ok for min del, men etter mine erfaringer så er jeg  fullstendig uenig..

1. Rødspriten soter no jævlig ned kjeler o.l. så du må oppbevare dem i egne poser for ikke å sote ned alt du har i sekken.. (kan reduseres ved å tilføre litt vann. men hjelper ikke mye)

2. Den koppholderen man har rødspriten i som man kan stenge når man er ferdig med å lage maten for å ta vare på resten av rødspriten , er ikke!!! til å stole på..(kan fort lekke)(rødsprit overalt)...   og ikke nok med det, rødsprit kan bli grisete idet man heller oppi koppen og evt. søler og får man så mye som en liten dråpe på fingrene eller i maten så smaker all mat rødsprit  et døgn etterpå.. "det er sjarm det" NOT.

3. En haug med gassbeholdere ?? hmm 1 beholder holder minst 1 uke !!! åå så haug.. kontra det at man må evt. ha med en flaske med rødsprit å.. ååå så haug i fohold.. 1-1 uavgjort der ass.

4. Gå i luften når som helst ???? herregud å mange turer jeg har hatt med meg gassbokser på og i all  slags vær. og hvis du trur den bare går i lufta sånn plutselig ja da tar du feil ass , ihvertfall etter mine erfainger og dem er det blitt endel av!!!Eneste  gangen jeg var veldig nær så ble jeg stanset av tollerne på gardermoen i det jeg skulle ombord i flyet. da måtte boksen ut av bagen for den ville gått av pga. trykket, hehe men det du tenker på er vel solsteika tenker jeg.. har du noengang hørt det har skjedd??La en gassboks på et bål engang og det tok ca 15min før den smalt,ikke å anbefale) skal ihverftall myye til.

5. Gassen soter ikke....søler ikke og man trenger ikke hauger av bokser med seg på tur!!

5- Jeg har ingenting imot Trangia stormkjøkken for det er helt ok., men da med gassbrenneren og ikke rødsprit..

Måtte bare kommernter dette JB.. Klarte ikke holde meg ;) Vi har alle våres erfaringer om ting og tang så tydelighvis så har vi erfart det stikk motsatte!!!  Det er Maaannnge år  siden jeg gikk over til gass for jeg haater rødspritgriset.Dritdårlig erfaring med det og kommer aldri til å ta det i bruk igjen.. Da må det evt. bli til forvarming til Hiker 111 eller no sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nova (eller Nova+) er bra i Trangiaen men vær obs på at Katadyn/Optimus har nettopp trukket tilbake et stort parti med disse brennere på grunn av diverse feil, bl.a. med o-ringer, med påfølgende lekkasjefare. (http://www.optimusstoves.com/seen/service/newsroom/detail/article/2010/09/27/katadyn-products-inc-recalls-optimus-multifuel-expedition-stoves-due-to-fire-hazard/)

I stedet kan du jo vurdere denne: http://www.trangia.se/2910.produktnyheter.html

(Så vidt jeg vet er det en "Trangiatilpasset" versjon av Primus Omnifuel.)

Bensin/parafinbrenner gir deg helt klart litt mer vedlikehold sammenlignet med gassbrenner men du verden det er deilig å slippe å bale med varming av iskalde gassbokser i sovepose, vannbad etc når det blir kaldt ute!

Takk for opplysningen om Optimus Nova+ TR :D. Jeg har en slik som jeg har hatt lekasjeproblemer med. O-ringene blir ødelagt i sammenkoblingen når jeg skal bruke den. Jeg har sendt inn "klage" på den til Optimus http://www.optimusstoves.com/en/service/nova-recall/ , så jeg skal da få ny brenner og pumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er bare at jeg ikke gidder dyser som må varmes, skruer, pakninger og masse ledninger og koblinger som kan gå i stykker. Rødspritbrenner er enkelt, ulempen er at det soter og man bør ikke stole på at beholderen ikke lekker som baggern sier. Hell tilbake overskytende i flaska eller la det brenne ut. Litt sot skader ikke. Hiver bare alt opp i en pose og skyller når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gass er det letteste syntes jeg. Er det kaldere gjør jeg som Vaselina, fyrer med ved  :)

Hva er egentlig alle disse testene, og svakhetene med gass? Mange jeg er borti i fluefiskekretser har kjøpt multifuel pga. gassens svakheter ved kaldt vær. Og disse samme menneskene ligger aldri i telt utenfor ørretsesongen i elv. Hva er da problemet? Nei, vi er for opptatt av tester  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er bare at jeg ikke gidder dyser som må varmes, skruer, pakninger og masse ledninger og koblinger som kan gå i stykker. Rødspritbrenner er enkelt, ulempen er at det soter og man bør ikke stole på at beholderen ikke lekker som baggern sier. Hell tilbake overskytende i flaska eller la det brenne ut. Litt sot skader ikke. Hiver bare alt opp i en pose og skyller når jeg kommer hjem.

Gass er det letteste syntes jeg. Er det kaldere gjør jeg som Vaselina, fyrer med ved  :)

Hva er egentlig alle disse testene, og svakhetene med gass? Mange jeg er borti i fluefiskekretser har kjøpt multifuel pga. gassens svakheter ved kaldt vær. Og disse samme menneskene ligger aldri i telt utenfor ørretsesongen i elv. Hva er da problemet? Nei, vi er for opptatt av tester  :rolleyes:

Det finnes jo flere flotte primuser som både kjører på gass og bensin. Hva er problemet? Rødspriten et ikke det mest effektive jeg vet om, og ganske marginal som varmekilde i teltet. Med dette trenger jo dokker søringa ikke tenke på.

Eller så er det som Stian 35 sier, bål er undervurdert. Sjelden jeg ikke fyrer bål, uansett årstid. For kaffekok og trivsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare gass så og si. Kjempegreit. De går heller ikke i lufta i fly, har hatt med mange ganger. Jeg vet man ikke skal. Trykket synker når du kommer i høyden så da esksploderer boksen ikke. Nå får du vist gass som funker i kulda også. Jeg har ikke prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe mulig det Ruffen , men dæggern å ikke blide vaktene var etter at de hadde tatt oss like før vi skulle ombord i flyet.. de hadde flere ganger ropt navnet på callingannlegget men vi satt og tok en øl og drømte oss bort i elva på Island.. Vaktene sa det at den kunne gå i lufta og værst var visstnok idet flyet skulle nedover.. Jeg hakke peil , var det de sa ihvertfall.. Jeg kommer ikke til å tøffe meg med det igjen hvaffal.. hehe

JB er rødspritkongen hehehe  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, blir så trist av å lese om alle som svikter Trangia stormkjøkken m/driftssikker spritbrenner til fordel for multifuel- og gassdrit. Ikke i nærheten av samme sjarmen å sitte ute i naturen med en haug beholdere som kan gå i luften når som helst.  

Rødspritbrenner er jo koselig, enig der. Men det er vel disse det skjer flest ulykker med?

Kan ha noe med brukergruppen å gjøre også da. Ganske mange som har det som første turkjøkken og ikke gidder å lese bruksanvisning f.eks. Da prøver man fort å etterfylle for tidlig. Har vel også lest om et par tilfeller der barn har sparket overende brenneren og således klart å skade seg selv og andre.

Sverget forøvrig også til rødspritbrenner i noen år da ufeilbarligheten ved det er ganske attraktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen om Optimus Nova+ TR :D. Jeg har en slik som jeg har hatt lekasjeproblemer med. O-ringene blir ødelagt i sammenkoblingen når jeg skal bruke den. Jeg har sendt inn "klage" på den til Optimus http://www.optimusstoves.com/en/service/nova-recall/ , så jeg skal da få ny brenner og pumpe.

Fint at nettet funker konstruktivt innimellom, 2m - få høre hvor lang tid det tar før du har fått nye deler i hus :D

Jeg har inntrykk av at rødsprit forårsaker en god del ulykker med urutinerte brukere - usynlig flamme i sol, barnehageansatte som påfyller rødsprit på fortsatt brennende spritholdere etc. Og så tar det (for) lang tid å kokkelere med rødsprit, synes jeg, og det er mindre egnet som varmekilde i teltet. Gass er knall for sommerbruk men selv er jeg lei av gassbokser som fryser til is på Hardangervidda i august, som må klemmes på med hender for å få ut effekt og så videre. Fastholder at ferdes man en del ute til alle årstider er en multifuelbrenner i Trangiaen et godt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se mange gode argumenter her :)

Slik jeg ser det så er jo multifuelbrennere så geniale at man faktisk kan bruke gass på dem også :D

Men er det noen som vet hva som har best effekt i forhold til vekt av gass og f.eks. bensin?

Også forholdet mellom effekt og volum i sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg se mange gode argumenter her :)

Slik jeg ser det så er jo multifuelbrennere så geniale at man faktisk kan bruke gass på dem også :D

Men er det noen som vet hva som har best effekt i forhold til vekt av gass og f.eks. bensin?

Også forholdet mellom effekt og volum i sekken?

Du tenker helt riktig sailfish etter min mening. Jeg tror det er parafin. Bensin er veldig greit å bruke. Renslig-slipper noe gris og styr med forvarming, bare åpne dysen litt. Bakdelen er at det er så ekstremt brannfarlig. Skummelt inne i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...