Gå til innhold

Fluefiskere - nyttige idioter for utstyrsbransjen?


rbk01

Anbefalte innlegg

Med fare for å tråkke mange her på forumet på tærne, vil jeg hevde at et stort flertall av oss her på forumet har blitt "nyttige idioter for utstyrsbransjen". Jeg tror ikke at man skal lese mange innlegg her på forumet før man skjønner hvor jeg vil, det er bare å lese diverse tråder om utstyrprat og til salgs-trådene. Enkelte ganger kan jeg ikke unngå å le litt, når det snakkes om vern av miljø og natur, samtidig som vi kjøper utstyr som fraktes halve verden rundt, reiser og kjører verden rundt for å komme til de beste og mest eksklusive fiskeplassen. Og hva gjør vi så, slipper fisken ut igjen i stedet for å bruke den til mat!

Men tilbake til utgangspunktet, det jeg ikke helt kan skjønne, er hvordan man etter kort tid kan sitte med et halvdusin fluestenger man ikke har bruk for? Her må det være noen som har blitt grundig lurt, eller er fluefiskere stinn av penger og litt dummere enn folk flest?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du har selvsagt et poeng i forhold til miljøaspektet, det er vel bare å innrømme, men for min del er det ikke noen særlig forskjell på det å ha mye utstyr til fluefiske, og det å samle på andre ting som man er interessert i. Er man for eksempel interessert i frimerker, vil det gi liten mening i å selge det ene frimerket man har for å kjøpe seg et annet som man synes er finere. Jeg har endel utstyr fordi det gir meg en glede å ha det. Av og til tar jeg det fram og kikker litt på det, og av og til tar jeg med en stang jeg sjelden bruker på tur.. Jeg har flere sneller av akkurat samme årsak, i tillegg til at de, som stengene,  har forskjellige bruksområder. Jeg er også av dem som har reist litt hit og dit for å fiske, men jeg har aldri vært i syden, så sånn sett belaster vel ikke jeg noe særlig mer enn sydenturistene. Skal vi sitte på baken, og kun bruke beina når vi skal ut å fiske, så blir det en fattig sesong for min del, da jeg ikke bor i den mest spennende delen av verden rent fiskemessig. Jeg er dessuten litt lei av å måtte føle dårlig samvittighet for å bruke mine egne penger på noe jeg liker, det være seg fiskeutstyr eller reiser av ymse slag.

Jeg er forøvrig med i en fiskeforening som bruker mye tid og kroner på å legge tilrette for fiskeinteresserte i ganske mange vann i nærområdene våre. Det tynningsfiskes, settes ut fisk, kalkes, ryddes osv i alle vanna vi rår over, og det veit jeg at mange av de ivrige her inne også holder på med.

Hva gjelder nyttig idiot, så er jeg blitt over førti, og føler vel at jeg har klart meg sånn nogenlunde så langt i livet. Jeg innbiller meg at jeg har rimelig kontroll på kronene mine, og du kan være trygg på at jeg ikke setter min privatøkonomi på spill ved å handle det utstyret jeg gjør. At du klarer deg med en stang er veldig fint, men jeg ser ikke at det at jeg har flere stenger gjør meg til en nyttig idiot av den grunn. Så langt har jeg brukt kroner på noe jeg har lyst på, klart blir man påvirket av reklame, men ikke i større grad enn reklame for alt mulig annet. Sånn sett er vi kanskje nyttige idioter alle mann, iallefall om vi har sofaer i begge stuene våre, vi kan jo tross alt ikke sitte i mer enn en av gangen...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttige idioter ? Ja, det kan man trygt si om 90% av oss, tror jeg  ;)

På den annen side så skiller vi oss nok ikke nevneverdig fra andre, med andre, altoppslukende hobbyer.

Men vi er uansett ikke idioter nok, for utstyrsbransjen i norge sliter.

Om vi skulle kjøpt kun det vi trengte for å kunne fiske så tviler jeg på om det hadde eksistert butikker som Nordisk, Jarle & Bjørnar m.fl. i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er iallefall bare en meget liten gruppe av idioter i såfall.  heller være en idiot av en fluefisker enn noe annet.    Ps. man hopper ikke på flyet og svir av 20 lapper på og skaffe seg mat!  du ser den? ;-)

Ikke noe problem med den, har selv brukt argumentet at jeg har i alle falle med en festmiddag eller to, når jeg kommer ned fra ei langhelg i fjellet. Mens naboen ikke har med pakke ris en gang, når han kommer fra 14 dagers tur til Kina.

Det er ikke dere lidenskapelige samlere jeg ønsker å pirke litt i, men alle de som tror, eller blir innbilt til å tro, at man blir så mye bedre fisker og lykkeligere fisker bare man kjøper nok utstyr. Så går de lei etter et par sessonger og selger det meste av "skiten".

Skal man tro neon av forumets medlemmer, bør man i det minste ha stenger i minst tre vektklasser og helst to av hvert. Så trenger man et par sneller og reservespoler til disse stengene og snører.

Ett raskt regnestykke forteller meg da at det fort blir 6 til 8 stenger, minst like mange sneller pluss reservespoler og 12 til 15 forskjellige snører. Da er man fort opp i nærmerer 60 000 spenn. Dere må da innrømme at det er en god del penger, eller?

jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett raskt regnestykke forteller meg da at det fort blir 6 til 8 stenger, minst like mange sneller pluss reservespoler og 12 til 15 forskjellige snører. Da er man fort opp i nærmerer 60 000 spenn. Dere må da innrømme at det er en god del penger, eller?

jens

60.000 er mye penger . . . Det er faktisk like mye som en hi-fi entustiast kan finne på å betale for 4-5 meter høytalerkabel  ;D

Jeg har flere stenger, sneller og snører enn du ramser opp her, uten at jeg har betalt halvparten av 60.000 for det.

Man MÅ jo ikke lete opp de dyreste utsalgsstedene når man skal handle heller  ;)

Men om jeg så skulle investert 60.000kr i fiskeutstyr, hva så  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

visst er det mye penger........og damen i mange hjem er litt ikke helt blide.......en kompis av meg hadde vareopptelling i konas sminke hudpleieskap.....og holdt kontroll med hva nytt som kom inn i dette skapet......så da han fikk kjeft for å ha kjøpt ei ny snelle til 4000.- så kunne han konfronere si bedre halvdel med at det var like mye som hun hadde tilført skapet de siste 4 månedene........ Ser ikke noe galt i å bruke litt penger på en hobby.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror att mange de gutta du snakker om, har en en god fot innenfor utstyrsbransjen selv :-)  

ellers så er blir det en god del utstyr man har skaffet seg på en 15 års tid som fluefisker.

men jeg vil ikke kalle dem idioter av den grunn...alle som har en eller annen form for hobby bruker seff penger på den hobbyen. :-)

Men faen ta nobelfredspriskomiteen, nå henger kinautstyret i en tynn tråd ;-)

Tenker faen ikke

på konsekvensene, hadde håpet på att vi fluefiskere skulle få en egen post i statsbudsjettet også...men neida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at vi er nyttige idioter, men det tar jeg med stor ro.

tror ikke vi er de værste i klassen her, se bare på en golfer, seiler, bilfrik osv...

husker når folk jeg kjente hørte jeg betalte en grei slump med penger for og reise til kola, og til og med ikke kunne beholde fisken, syns de det var helt høl i hodet, men og brenne av det samme beløpet på en syden tur er liksom helt greit ???

men at vi har mye utstyr vi srengt tatt ikke trenger, så klart!

men ærlig talt, er deilig og komme hjem med en ny stang, snelle en gang i blant da eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst er det mye penger........og damen i mange hjem er litt ikke helt blide.......en kompis av meg hadde vareopptelling i konas sminke hudpleieskap.....og holdt kontroll med hva nytt som kom inn i dette skapet......så da han fikk kjeft for å ha kjøpt ei ny snelle til 4000.- så kunne han konfronere si bedre halvdel med at det var like mye som hun hadde tilført skapet de siste 4 månedene........ Ser ikke noe galt i å bruke litt penger på en hobby.......

Tror den gjennomsnittlige husfrue bruker betydelig mer enn 4000,- på sminke over 4 måneder.

Fluefiskere bruker nok ikke mer penger enn mange andre hobby entusiaster. Tenk bare på hvor mye et godt objektiv koster en proff hobbyfotograf..... Nå har ikke jeg haugevis med stenger. Har forsåvidt bare en stang som kan klassifiseres som dyr. Den klarer det meste jeg ber den om, men flere stenger skal det bli, og den skal være dyr selv om lidl stanga gjør samme nytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men flere stenger skal det bli, og den skal være dyr selv om lidl stanga gjør samme nytten.

Akkurat . . .  :D Og hadde jeg jobbet i utstyrsbransjen så hadde jeg bare hatt èn ting å si om denne innstillingen : Slike gutter, det vil gamle norge ha  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en hobby som er billig å drive med hvis man vil ha det slik. Man kan jo få kjøpt seg ei brukt stang til 5-600 spenn som er så god at det ikke står på stanga. Pengene skal brukes på et eller annet uansett. Hvis man ikke da vil spinke og spare hele livet og dø lykkelig med masse seddler i madrassen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en hobby som er billig å drive med hvis man vil ha det slik. Man kan jo få kjøpt seg ei brukt stang til 5-600 spenn som er så god at det ikke står på stanga. Pengene skal brukes på et eller annet uansett. Hvis man ikke da vil spinke og spare hele livet og dø lykkelig med masse seddler i madrassen.  

post-1778-13949882847792_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøakspektet er viktig. Vi må derfor passe på at store kontinent/land som for eksempel Kina, ikke får samme levestandar som oss.  Tenk deg 1 mrd kinesere med samme forbruk som oss.. :o

Da hdde vi ikke hatt luft å puste i og vann å fiske i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøakspektet er viktig. Vi må derfor passe på at store kontinent/land som for eksempel Kina, ikke får samme levestandar som oss.  Tenk deg 1 mrd kinesere med samme forbruk som oss.. :o

Da hdde vi ikke hatt luft å puste i og vann å fiske i..

Ja, egentlig lever vi som grever alle sammen. Ja, jeg gjør det jo nesten på ordentlig, men også dere altså!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hobby - mine penger - ferdig snakka. 

Det er ikke slik å forstå at jeg vil kritesere dere som prioriterer fiskeutstyr fremfor det meste annet, men jeg synes gruppen fluefiskere og kanskje en stor andel av medlemmene på FFS, er med på å skape et inntrykk av at fluestenger og sneller er forbruksvare. Dere kan bare se på trådene "til salgs" for den siste måneden, det er stenger til salgs i bøtter og spann som nesten ikke har vært brukt. Enkelte av dem har ikke vært brukt i det hele tatt og det er da jeg tillater meg å lure litt på om hva som får en til å handle likt og ulikt, det virker som om at det for enkelte oppstår et slags utstyrshysteri. For meg er det å kjøpe ei fluestang en investering jeg forventer å ha glede av i flere år. Det er ikke slik at jeg misunner dere som har råd til å fråtse i fiskeutstyr, men det virker som enkelte tar helt av for tida. Jeg kan godt forstå gleden av å eie og beundre ei håndlagd cane-stang, ekte håndverk går aldri av mote, men i finne gleden av å se og ta på masseprodusert karbon fra Asia - nei, den skjønner jeg ikke. Gleden ved å bruke de til praktisk fiske og følelsen av at stanga blir en del av deg som fisker, deler jeg så absolutt, men til det kan jeg ikke skjønne at man trenger flere dusin. Men så er jeg vokst opp på ei tid da man fikk 2 markkroker for en 1-øring.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik å forstå at jeg vil kritesere dere som prioriterer fiskeutstyr fremfor det meste annet, men jeg synes gruppen fluefiskere og kanskje en stor andel av medlemmene på FFS, er med på å skape et inntrykk av at fluestenger og sneller er forbruksvare. Dere kan bare se på trådene "til salgs" for den siste måneden, det er stenger til salgs i bøtter og spann som nesten ikke har vært brukt. Enkelte av dem har ikke vært brukt i det hele tatt og det er da jeg tillater meg å lure litt på om hva som får en til å handle likt og ulikt, det virker som om at det for enkelte oppstår et slags utstyrshysteri. For meg er det å kjøpe ei fluestang en investering jeg forventer å ha glede av i flere år. Det er ikke slik at jeg misunner dere som har råd til å fråtse i fiskeutstyr, men det virker som enkelte tar helt av for tida. Jeg kan godt forstå gleden av å eie og beundre ei håndlagd cane-stang, ekte håndverk går aldri av mote, men i finne gleden av å se og ta på masseprodusert karbon fra Asia - nei, den skjønner jeg ikke. Gleden ved å bruke de til praktisk fiske og følelsen av at stanga blir en del av deg som fisker, deler jeg så absolutt, men til det kan jeg ikke skjønne at man trenger flere dusin. Men så er jeg vokst opp på ei tid da man fikk 2 markkroker for en 1-øring.

Jens

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du blander inn miljø her ? Skal du først se på det sånn er det jo mye bedre at folk selger utstyret de ikke har brukt for. Da kan jo fornuftige folk som deg få kjøpt billig utstyr(og ikke minst nybegynner har lett vei inn i markedet) , og utstyrleverandørene trenger å ta inn mindre nytt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det blir re-sirkulert, men trenger man en skog med stenger? Jeg kjenner folk som går å skryter av hvor mange stenger og sneller de har og hvor dyre de var, men har ikke tid til å bruke de? Og jeg tror ikke jeg er den eneste som kjenner slike.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner tankene bak og synes vel at det kan gå litt for mye sport i shopping blant mange av forumets medlemmer (shopping-kjerringer er dere!), men å trekke inn en slags antydning om at fang og slipp er feil eller umoralsk gjorde at jeg meldte

meg litt av her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...