Gå til innhold

Bjørnar - Robban og Rune på Bosniatur 2010


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Jeg ble mer og mer fascinert av harren i Pliva, etter hvert som jeg forsto at den var en virkelig utfordring. Spesielt en monsterharr på kanskje 60 cm som sto under en busk, dypt plassert i en strømkant, var et syn for guder. Den steg til nymfa mi en gang, men gadd ikke stige de siste 20 centimeterne i vannsøyla. Neste gang kastet jeg litt lenger oppstrøms og fikk flua på rett dyp (jeg sto bak en busk, en meter bak fisken mens det sto på). Da seig slasken bare ut på dypet ettter å ha tatt en rask titt på jukset...

Skal jeg tilbake, skal jeg til Pliva. Og da har jeg veldig lyst til å lure en av de slaskene der. Ørreten var særs enkel i forhold (vi hadde en del høyere vannstand samt større døgnfluer som klekka. Fisken aksepterte både 0,12 og til tider 0,14).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

I Ribnik var det mye mere Harr enn ørret. Men det er ingen problemer å fiske etter ørreten. Den finnes under trær i nærheten av små bakevjer bak stubber osv. Harren er mere spredt over hele elven. Akkurat som i Rena Terje. Forskjellen er at du ser all fisken og at elva er grunnere.

I Ribnik finnes endel virkelig stor ørret. Vi observerte fisk i trekilosklassen.

I Pliva var det en mye større andel ørret. Jeg fisket aktivt på ørret nesten hele tiden der. Ørreten av en viss størrelse oppholdt seg gjerne langs land, der det var litt gjemmeplass i nærheten, akkurat som her hjemme.

Det er etter det jeg har forstått vaksesong fra april til november. Danica Vulgata tid er to siste uker av mai og første uke av juni. Da er det visstnok også endel folk, så jeg ville personlig valgt noe annet (dessuten har jeg det fisket hjemme også). Utover sommeren er det endel heptageniaarter som klekker konstant (bildet fra øyet mitt er en slik. Robban kan sikkert legge ut et ordentlig bilde av den) Mye caddis er det også likt norske forhold.

Vi var der på høsten pga at det er utenfor norsk sesong, i tillegg til at alt er annerledes. Det var magnum døgnflueklekkinger fra 10 - 15 hver dag. 3-4 arter. Mye Baetisvarinater. Svært små innsekter. Disse ble både ørret i Pliva og Ribnik ivrige på. Harr i ribnik også. Storharren i Pliva steg ikke på disse.

Problemet i forhold til ørret, spesielt i Ribnik, var at fisken var sær. Vi måtte ned i 0,09 fortom og krok 20-22. Når ørret på 1,5 kg tok disse i grunt farvann med gress, så sleit de fortommen. Forholdene var ikke til stede for å få inn slik fisk da. IPliva var vanligvis ørreten fra 0,8-1,2 kg. Det var litt dypere og større elv. Da gikk det greiere. I Pliva er det også virkelig stor ørret. Det var kun Zeljko som fikk inn en på over 2 kg.

Jeg ville ikke reist dit med tanke på stor fisk. Jeg ville reist dit med tanke på å få fisk :) Det er mye lærdom i fisket på stedet. Noe som garantert blir dratt frukter av hjemme. Jeg ville heller ikke reist dit med frykt for å få Harr. Ting er annerledes enn hjemme. Prøv alt :)

XXL adventure har organiserte turer til en splitter ny fantastisk fishinglodge ti meter fra PLiva nå. Da kan man organisere enkeltdager til f.ex Ribnik hvis man skulle ønske det. Iallefall er det en tur til heaven for tørrfluefiskeren Terje. Smått, sært, vakkert, mye fisk :)

Bare spør mere hvis jeg kan være behjelpelig

Takker for et godt og utfyllende svar, Bjørnar :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i Bosnia fikk jeg intrykk av at harren regnes som det ultimate trofeet. Stor harr hadde status, ørret var nybegynnerfisk. Ganske rart å se med norske øyne, her er det stikk motsatt. Kan vel ha noe med at harren i disse elvene kan bli noe inst inni h...... sær, spesielt de med litt størrelse. Også er den utrolig vakker.

Beste tråden på lenge det her, post flere bilder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er holdningen der nede nå også.

Likevel tror jeg holdningen er motivert litt av fiskemetodene de bedriver. De er veldig konkurranseorientert. Da er nymphe og Harr bedre enn å jakte på enkelte ørreter tror jeg.

Men Harren er som du sier så inni h... sær at det også er medvirkende ja. Ellers hadde jeg inntrykk av at ørreten var mere lettskremt enn harren akkurat som i Norge. Men harren var mere sær på fluevalg og vanskeligere å kroke, mere nøye på fortom osv..

Legger ved et bilde av ei flue bundet av en lokal fisker der nede. En F-fly variant i krok 20. Kropp av "junkey fiber" - Hamp ;D Jeg vil bemerke at denne flua er bundet håndholdt!!!

post-1873-13949883431848_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner så smått jeg med noe fra Sanica. Dette var egentlig ikke planlagt fiskedestinasjon fra vår side, så det var et pluss i margen på denne turen. Det som gjorde det litt spesielt var at vi, som hadde sett hverandre mye i Ribnick, men egentlig uten å kunne kommunisere uten tolk, ble invitert til å fiske sammen med Sabahudin en dag der. Det sier litt om gjestfrihet og lyst til å glede andre.

[attachthumb=1]

Først måtte vi hjem til Sabahudin og se på hobbyrommet hans. Øynene ble store av alle diplomer og premier som hang på veggen der. En litt annen verden enn mitt hobbyrom for å si det sånn. Bindesakene og alt det andre var som her hjemme, da.

Ble litt småmisunnelig på den harren, men det blir jeg alltid når jeg ser stor fisk. Var nok litt for opptatt til å høre alt tolken sa, da harddisken i hodet leita febrilsk etter småting jeg kunne plukke opp, men jeg fikk med meg noe med matlaging (grilling) i sentralfyren, og en glose som jeg skjønte, yes yes, snaps.

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

På vei ut døra vanket det nok en overraskelse, og det var kona som kom løpende med en flaske dobbeltbrent himkok til hver av oss. Man blir litt stum, og det er her jeg skulle ønske jeg kunne formidle skriftlig hvor fantastisk dette egentlig var, sett fra våre øyne. Jeg trur jeg snakker for alle fire.

Er fortsatt ganske ydmyk her jeg sitter og skriver akkurat nå.

[attachthumb=4]

post-982-13949883486764_thumb.jpg

post-982-1394988348725_thumb.jpg

post-982-13949883487629_thumb.jpg

post-982-13949883488121_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det var jo fisking det åsså dreier seg om her. Vi heiv oss i bilen og tok en sånn ”guidetour-light” av elva Vrbas  før vi dro til Sanica.  Her ble vi fortalt mye fint, og når ordet donaulaks eller  Hucho ble nevnt,  så skjønner dere sikkert at øya trilla rundt i hodet til gjørmerobban, hehe. Men det får vi ta en annen gang, helst en måned senere visstnok.

Robban blir vill i nickersen av sånne fisker.

[attachthumb=1]

Til elva Sanica. En flott elv som helt ærlig talt der og da ikke helt målte seg med Ribnick og Pliva. Det hadde regnet hardt den natten og den karakteristiske morgentåken slapp aldri helt taket den dagen. Elva hadde en fantastisk variasjon når det gjaldt stryk, inn og utos, og stille partier. Jeg trur været og regnet ødela førsteinntrykket her, i hvert fall for meg.

Liten tru som jeg hadde spurte jeg Sabahudin om hvilken nymfe jeg skulle bruke, og han var ikke i tvil, ingenting i boksen min var det helt store, hehe. Kanskje ikke så rart da det var bare én rad med undervannsfluer.

[attachthumb=2]

post-982-1394988348849_thumb.jpg

post-982-1394988348893_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z. Babic hadde heldigvis en flue som jeg fikk låne, og som var godkjent. Nå skulle jeg fiske nymfe åkke som. Det startet faktisk veldig bra i den elva. Fikk plutselig en kobling mellom hva jeg hadde lært og umiddelbare resultater, og da får man litt giv. Det funka rett og slett. Ikke store fisk, men mange.

Var en episode der hvor det begynte å vake litt, hvor jeg faktisk vurderte å sette på tørt. Jaja, gjorde det da , men var raskt over på nymfe igjen, he he.  Dette var morro rett og slett fordi det fungerte.

Nå må ingen le, men dette skal jeg faktisk begynne å prøve litt mer her hjemme.

[attachthumb=1]

Det var en ting jeg sleit litt med og det var det å kjenne ”feelingen” der strømmen var veldig riflete og sterk. Det løste jeg enkelt med en sånn foam stickon-nappindikator fra Tiemco. Funka som en drøm. Litt lenger ned i elva og litt roligere, bare å nappe av og fiske som jeg ble fortalt.  En stor erfaring rikere etter denne elva. Fikk en drøss med sette ørreter som ble satt der før konkuransen(Em), ikke vet noen hvorfor, men hvis jeg skulle levd i god konkuransefisker ånd så trur jeg at gjorde temmelig bra den dagen.  Moro var det i hvert fall.

[attachthumb=2]

Dette ble langt og sikkert helt for jævlig, men morro når ting klaffer og skriveferdighetene ikke helt står i stil med fortellerevnen. Men sånn må det være noen ganger, for en tur.

Grand finale var maten og den tar vi senere.

post-982-1394988348955_thumb.jpg

post-982-13949883490059_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger ut noen flere bilder fra Sanica som var en fin liten elv. Variert og med variert størrelse på fisken.

Det var ikke så mye grov fisk å se her som i Ribnik og Pliva. Og de store harrene var om mulig enda mer folkevonde. De var rett og slett skvettne som fy! Jeg tror ikke at den "vadenedoertaktikken" var så god i den elva. Mer smygfiskeelv virket det som. Ingen store harr ble lurt hverken av oss eller andre den dagen. Men det var rimelig grått og trist og lite bugs på vannet.

post-2-13949883492611_thumb.jpg

post-2-1394988349327_thumb.jpg

post-2-13949883493929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle virkelig ønske vi hadde opplevd denne elva i det fine været vi hadde i de to andre. Rune er mester på å spotte fisk, det skal han ha, her er'n veldig konsentrert.

Her var det en fin ørret som han hadde lyst på :D Man ser at denne elva blir super med litt sol, sånn bilde-messig.

[attachthumb=1]

post-982-13949883494522_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanica var fin den også ja. Frodig og fint der som i de andre elvene, men den blir nok litt lettere påvirket av regn. Den endret farge mens vi fisket og ble klarere og klarere. Neste gang vi drar til Bosnia så skal vi gjøre en ting som vi ikke rakk: Fiske oss gjennom Jajce sentrum og se om vi finner noen av de ørret/røye hybridene som skal finnes der. Eller var det Tigertrout.. Det i kombinasjon med litt "kiosk til kiosk" må være fint på en godværsdag  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser til øyet blir stort og vått. :)

Ingen ler Robban,ihverfall ikke vi som skjønner hva du prøver å få til,prøv det her og,som du sier. ;)

Og,det er ikke langt og kjedelig,håper dere har mer å by på.

Willy

Du er en kjernekar Willy, men det vet du.Jeg synes ihverfall det da, ikke så vanskelig egentlig hehehe ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tidenes rapport på ffs :)

Er så utrolig bra at noen vil dele sine erfaringer :) Det er sånne fiskere jeg har respekt for, ikke de som sitter på nett og sier hvor flinke de er og hvor mange fisk de drar opp uten å si hva eller hvordan :)

Ser ut som dere har hatt en fantastisk bra tur med flotte opplevelser og artig fiske med fine elver og fin harr og ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle innsekter i Bosnia er små. Ephemera i mai, juni er faktisk større enn vår. På vår sommere har de også megasteinfluer som i statene.

Vi fant for øvrig noen av de under her en morgen. Det der er streaking caddis det!!!!

(I brillene kan dere med litt ettersyn se tre glade gutter på tur  :))

Fantastisk lesing dette her, siden jeg samla på sommerfulger når jeg var liten så kjenner jeg igjen denne!! dette er en svær nattsvermer som hører til familien tusmørkesvermere.  På norsk heter den vindelsvermer og på latin heter den

Agrius convolvuli!! stå på, vil høre mer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver ut noen bilder til jeg, fra Sanica. Traff en annen kar her, som jeg ikke husker navnet på, som mer enn villig delte ut noen fluer og fisket litt sammen med oss. Må si man blir meget imponert når man titter i en sånn boks og alle fluene er håndknytt.  Her kan man også suge til seg noe inspirasjon hvis man vil. Flotte fluer og nok engang en veldig hyggelig fyr.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

post-982-13949883498489_thumb.jpg

post-982-13949883498981_thumb.jpg

post-982-13949883499589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være ærlig og si at jeg tilbrakte mye av den dagen på å tenke på middagen. Den ble bestilt ca 6 timer i forveien av Sabahudin.  Vi skulle spise på hans søsters restaurant, og det ble ingen skuffelse. Dette stedet må man være lokalkjent for å finne for å si det sånn, legger derfor ved et bilde med tlfnummer ;D.

En fantastisk suppe til forrett og kalvekjøtt til hovedrett med langtidsstekte poteter. All mat vi spiste der nede var fantastisk god, men dette var himmelsk, og i rikelig mengde for sultne gutter. En fantastisk avslutning på en fantastisk tur.

[attachthumb=1]

[attachthumb=5]

[attachthumb=2]

[attachthumb=4]

Nå sier jeg takk for meg og benytter anledningen til å takke igjen for turen.

Takk til Zeljko Babic, Rune og Bjørnar for at jeg fikk være med på en sånn minneverdig tur, og takk til alle andre nevnt i denne tråden.  Dette var virkelig noe spesielt.

Hilsen Robban.

post-982-13949883500091_thumb.jpg

post-982-1394988350058_thumb.jpg

post-982-1394988350107_thumb.jpg

post-982-1394988350155_thumb.jpg

post-982-139498835024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra Robban. Jeg får føye til litt jeg og. dere har jo beskrevet fisket, så jeg får fylle i litt annet som er minst like viktig for en slik tur.

måltidet robert beskrev var rett og slett himmelsk. vi besøkte som sagt muslimland og Sabahudin, etter å ha blitt så kraftig innvitert at vi ikke kunne si nei iallefall. Et hyggelig måte med Sabahudin og kone, en flaske hjemmebrent rikere og en dags fiske i sanica senere var vi "nødt til" å spise middag laget av hans slekt. Det var nok på et tidspunkt vi (som iskalde nordmenns vane) helst ville sagt hadebra og reist hjem. men for en opplevelse. Sviberinne og svigerfar sto på pinne for oss og gjorde ettermiddagen så minneverdig som mulig. De hadde dandert kalv over åpen ild halve dagen. Vi fikk suppe med tilbehør til å begynne med. Det bele fotograferinger begge veier. Svigerfaren hadde forøvrig vært habil fotballkeeper, noe bilder og trofeeer tydelig viste. jeg presenterte meg som svært fotballivrig leder i den lokale fotballklubben. Tolk Zeljko kvitterte tilbake at det tydet kroppen min lite av ;D

Måltidet var forøvrig himmelsk. Bildene viser potet og kalvfatet foran Sabahudin, i tillegg til suppen.

post-1873-13949883505625_thumb.jpg

post-1873-13949883505979_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robban var ekstremt glad i maten (misstenker han for å være ekstremt glad i mat generelt). Rune og meg klarte faktisk å spise både starter og et digert kjøttstykke med potet og pepperoni. Robert klarte forøvrig å spise både en starter sitt kjøttstykke, samt halve kjøttstykket til Zeljko + litt ekstra potet.

Da gjorde det godt å lette litt på vadebuksa. Selv bibbsen måtte luftes ;D

post-1873-13949883506281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter måltidet måtte vi selvfølgelig på do. Når vi fikk se det gyllne avtredet ga robert opp umiddelbart. Som sporty trønder lot jeg det derimot stå til. Utenfor døren hørte jeg makkeren kakkle om at det der måtte jeg bare glemme iført vadebukse.

Velvel. jeg greide det. Storarbeid var det og! Likevel er jeg glad for at jeg tok bilde før sekvensen. I og med at det var første gangen er jeg rimelig fornøyd med at jeg ikke bommet med mer enn ca 15 cm.

post-1873-13949883506659_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...