Gå til innhold

Bjørnar - Robban og Rune på Bosniatur 2010


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

For det første var vi ganske dannet. Hadde vel noe med omgivelser og logistikk å gjøre. Dessuten drikkar man ikke vekk en fisketur gjør man vel??

Denne tråden kan bli langvarig. Mye både dannet og litt mindre dannet - til og med injurierende ting kommer .. Vær trygg. Kansje til og med noen på forumet får seg en skikkelig overaskelse også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For det første var vi ganske dannet. Hadde vel noe med omgivelser og logistikk å gjøre. Dessuten drikkar man ikke vekk en fisketur gjør man vel??

Denne tråden kan bli langvarig. Mye både dannet og litt mindre dannet - til og med injurierende ting kommer .. Vær trygg. Kansje til og med noen på forumet får seg en skikkelig overaskelse også ;)

hehehe  ;D Gleder meg allerede! Og nei, man drikker ikke bort turer. Bortsett fra harr(y)turer til Koppang da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første var vi ganske dannet. Hadde vel noe med omgivelser og logistikk å gjøre. Dessuten drikkar man ikke vekk en fisketur gjør man vel??

Denne tråden kan bli langvarig. Mye både dannet og litt mindre dannet - til og med injurierende ting kommer .. Vær trygg. Kansje til og med noen på forumet får seg en skikkelig overaskelse også ;)

hehe Bjørnar kommer med en litt sånn. Her er det faktisk litt alvor, ikke kødd. Lampa  fyra jo ikke før det hadde gått et par timer. Selfølgelig snapsa vi litt, men det hadde ikke noen iinvirkning på selve bindingda.

Bjørnar må bare forstå at viktig fluebindingslys er viktig.

Dette var et køddebilde, et konsturert køddebilde fordi belysningen var litt dårlig, men Bjørnar er en habil fluebinder i verdenstoppen og det fanget fisk, Hva mer kan man kreve :)

[attachimg=1]

post-982-13949883061847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel robban. Jeg reiste på tur med deg og Rune. Jeg var vel den eneste som måtte lære å binde fluer på nytt av dere. Første gang jeg aktivt fisker med døgnflueimitasjoner i krok 22 der detaljer er yberviktige. Fiskemessig er det faktisk det jeg siterigjen mest med. Det har åpnet dører for meg det der microfisket. Jeg gleder meg til sommeren og skal benytte det hjemme. Fluebindevinteren får en ny vår.

Tynnere fortom og mindre fluer skal åpne dører.

Vi bandt faktisk på hundrevis av fler der nede!

Om vi ikke var svært beruset mere enn et par ganger Robban, kan vi vel glatt si at vi var evig beruset. Nektarvann hele tiden, samt at vi ikke kunne slenge fra oss en eneste høfflighetsfrase uten at vi var nødt til å takke ja til hjemmebrendt.....til og med fra forbipasserende rørleggere, sveisere, elektrikkere osv osv (og høfflige var vi ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kult at dere koste dere i bosnia, mitt andre hjemland ;D

harr heter lipjen, men når du bøyer ordet så kan den bøyes lipjan ;)

Hej Igor,

vill bara tillägga att harren i Bosnien heter Lipen, Lipljen eller Lipljan beroende på vart i Bosnien man befinner sig. Rätt ska  vara rätt.

MVH

Zeljko Babic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok en av de peneste elver jeg har fisket i. Bunnvegetasjonen og det frodige landskapet, fisketettheten og hele atmosfæren gjorde det til noe spesielt.

Her var harren noe jeg nesten vil kalle revirhevdende, de fartet opp og ned elva og var ivrige med å jage bort konkurrenter i matfatet. Mulig slikt skjer hjemme åsså, men her var det veldig lett å se og ditto lærerikt.

Hiver på noen flere bilder fra elva og en flott harr som sugde i seg comparadun'n min. Tilslaget satt ikke første gang , men andre. Vet egentlig ikke hvorfor jeg prøvde meg to ganger på den samme fisken for erfaringer fra andre fisker i elva tilsa at den nekta å stige to ganger, selv om den ikke kjente kroken. Sær fisk var de alle som en i denne elva, men litt flaks er jo åsså lov å ha.

[attachthumb=1]

Hej Robban - fantastisk harr  ;D...må derned en gang....har set, at harren der har lidt rødlig  bug ved halen også.....

Flotte fotos - takker

Mvh

Torben

[attachthumb=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribnik fortsetter..

[attach=1]

I Ribnik finnes det en fiskecamp med meget høy standard. På bildet over ser du resepsjonen som også har en liten fiskeshop som bla. selger fluer.

Mer info om overnattingsmuligheter og guiding mm. finnes her: http://ribnikflyfish.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=7&Itemid=6&lang=en

[attach=2]

Aqua er vår favorittplass i Ribnik. God mat, trivelige folk som også kan engelsk. Det er også muligheter for å overnatte der, les mer her: http://www.motel-aqua.com Hvis jeg ikke husker feil så er det Juro som er den som er god på engelsk der. Han er også en flink fisker som kan gi verdifulle tips. Ser du oljefatene i elva? De fungerer som pontonger for gitterkassa som inneholder levende regnbue. Bestiller du fisk så får du den blodfersk rett fra elva. De er faktisk veldig gode :-)

[attach=3]

Ikke noe spesielt med dette bildet av Aqua bortsett fra at du kanskje synes det ser litt halvferdig ut utvendig. I Bosnia er det ikke bare å gå i banken å få lån. Det er faktisk umulig. Derfor bruker en familie eller et firma mange år på å ferdigstille huset sitt. Gjør litt når man har råd til det. En av mange ting som minner meg på hvor enkelt og godt vi har det her i norge.

[attach=4]

Midt i Bonjovi, enda en comparadun krok 21 og en pivo dukket denne kjente frøkna opp.

Synes Whoopi var fin jeg med striper i håret!

[attach=5]

Ok, nok en fisk, ganske fin denne også. Cdc Myggen var en av slagerne på turen. Den kommer vel hakk i hjel etter cdc comparadun. Vi brukte både svarte og olivne cdc mygger. Olivne var nok best, de var en fin imitasjon av de små døgnfluene som klekket. Døgnfluene hadde vingene ganske langt bakover, virket som om fisken likte fluer med lave vinger bedre. Jeg hadde en harr som nesten tok en parachute et par ganger, krok 20. Så satte jeg på cdc myggen krok 19 og den klinka til!

Så går stafettpinnen videre til Robban eller Bjørnar. Vi har da fremdeles litt å by på fra Ribnik eller?

post-2-13949883114395_thumb.jpg

post-2-13949883115025_thumb.jpg

post-2-13949883115471_thumb.jpg

post-2-13949883116091_thumb.jpg

post-2-13949883116832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...... drikke øl på terassen der ser jo ikke værst ut!

Det har du helt rett i Staffan :D Maten der var også av ypperste klasse. Jeg måtte prøve meg på pannekakene der og de kan anbefalles på det sterkeste av en som er glad i mat. Angrer ennå på at jeg bare bestilte 6 stk. Himmelsk godt var det med fersken/aprikos syltetøysaus.

Deilig var det jo å ta en øl etter endt økt og snakke om dagens hendelser, og legge nye strategier for neste dag.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

Virket ikke som harren var noe nevneverdig plaget av vading i elva, men ørreten var nok litt mere reservert der.

Her er Bjørnar i indianermodus for å spotte fisk. Noe som i seg selv var like morro som å fiske etter dem.

[attachthumb=3]

post-982-13949883128658_thumb.jpg

post-982-13949883129153_thumb.jpg

post-982-13949883129552_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mange fine fisker i Ribnik, men ingen "grosse" ørreter. Ikke spilte det noen særlig rolle heller da utfordringen med å ta dem mere enn gjorde opp for størrelse.

Når fisken er så vakker som den er her så er det nok.

Denne kameraten bodde under busken ved siden av meg på bildet og krevde sikkert 50 flyt før flua gikk akkurat der jeg ville.

[attachthumb=1]

Må nesten legge ut flere bilder av harren. Utrolig flotte fisker her nede med prikker og litt rødt på kroppen. Noen var åsså gylne som ørreter i buken.

De var feite som fy og utrolig spreke.

Når man da etter en lang dag i elva kan sette seg ned å nyte litt nektar og en rikelig porsjon snaddermat så kan man faktisk ikke ha det bedre.

Heaven on earth.

[attachthumb=2]

[attachthumb=3]

post-982-13949883131451_thumb.jpg

post-982-13949883132031_thumb.jpg

post-982-13949883132534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite bilde til av en veldig fin Ribnikørret som ikke lot seg lure. Var ganske nytt for meg å fiske i sånne glassklare elver.

Det gikk mye tid på å spotte fisk og  prøve seg litt, for så å bare nyte at den var der. Peke og stamme frem noen ulyder. :)

[attachimg=1]

post-982-13949883140586_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite bilde til av en veldig fin Ribnikørret som ikke lot seg lure. Var ganske nytt for meg å fiske i sånne glassklare elver.

Det gikk mye tid på å spotte fisk og  prøve seg litt, for så å bare nyte at den var der. Peke og stamme frem noen ulyder. :)

[attachimg=1]

En av fiskene ved brua? De var ikke spesielt aktive heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt New Zealand følelse av dette. Hvor lenge er sesongen der nede?

Hei Børge,

I følge Zeljko så klekker det saker og ting til desember. Men da blir det som det er på høsten... litt gambling. Blir fort surt vær der også på denne tiden. Etter hva jeg så når vi var nede nå så er det ikke noe problem å reise ut oktober og litt inn i november. Men, været spiller en stor rolle. Må helst ha litt finvær virket det som. Der som her legger nok frostnettene en demper på klekkingene selv om vanntemperaturen er jevn.

For den som skal dra dit første gang og vil være garantert fisk (litt lettere fiske) så ville jeg nok vurdert fra midten av mai og ut juni. Men liker man en utfordring så reis på seinsommern/høsten. Ta med bindesaker og rikelig med krok i str. 16-22  ;D

Tony,

Ja, det overrasket meg også første gangen jeg kom dit. Hadde sett for meg litt mer triste omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er grunnen til bruk av mye små fluer at det er mygg og mest små døgnfluer nå på høsten i Bosniaelvene der? Det høres veldig moro og tricky ut  :)

Halla,

Tror ikke det var så mye mygg, så fint lite av det. Kanskje bittelitt meget små mygg. Men det var rikelig med mindre døgnfluer.

To typer en baetidae (mørk oliven) og en ephemerella (hadde 3 haler) som minnet om ignia i gul/brun/oliven. Krok 18/22.

Var mange ulike typer vårfluer også, men de var mest i lufta og i gresset. Så kun et par pupper/puppeskall. Prøvde litt caddis men det var ikke noe tema for fisken. Noe som kunne være aktuelt er små steinfluer, var rikelig med det. Kan godt hende at fisken tok cdc myggen for det like gjerne som baetis. Men vi så de tok fluer med vingen opp... men kan ha tatt begge deler... Ikke lett å se steinfluer med lav vinge krok 18 på vannet 10 meter unna  :) Bjørnar og Robert tok noen bilder av døgniser som de sikkert legger ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja, det overrasket meg også første gangen jeg kom dit. Hadde sett for meg litt mer triste omgivelser.

Ref....Rune

Var der nede i 96 synes ikke at det var dystert da heller jeg! Og dot var jo i krigen, men mineproblemaikkikken var høyaktuell den gangen....det var stusselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul att se att ni hade det trevligt där nere. Många fina bilder och med åar som Pliva, Ribnik blir det många bildsköna kort. Jag var ju där veckan innan ni var där, och det var ganska "tricky fishing" för oss också.

// Mårten

Ja det er flott der! Pliva ble nok min favoritt utseendemessing. Når dagens regler får virke i en sesong eller to til så kommer det sikkert til å bli kanonbra der. Missforstå meg ikke, det er bra. Men det kommer til å bli svært bra! Har ikke vært så lenge med fluesoner og C&R i Pliva som i Ribnik.

Nymfetipset ditt fungerte bra Mårten, ihvertfall i Ribnik. Jeg lagde noen små lys olivne på en kort 18 krok, det synes fisken var god mat  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...