Gå til innhold

Bjørnar - Robban og Rune på Bosniatur 2010


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vi derimot holdt ut dagene. Dessuten gav vi oss ikke på fiskene :P

Så de andre ble ikke sure når dere ikke flyttet på dere? :) "jæskla norbaggar som inte vil flytta ur sig" (av en eller annen grunn forbinder jeg Bosnia med svensk...)

Vi oppførte oss selvfølgelig som gentlemenn. Men det var så lite folk at vi hadde ikke behov for å "holde" på plasser. Det jeg mente var at når vi fant fine visuelle fisk, brukte vi mye tid på dem. Vi skiftet fluer og prøvde nye taktikker. Der den lokale fiskeren heller vill gått og funnet seg ny fisk.

Jeg tror nok at jeg fisket på fisk som allerede var blitt skremt noen ganger i ettertid. Enda verre var det i Pliva, der fisken snak ned på de litt dypere partiene og sturet. Men det kommer vi tilbake til.

Å fiske Ribnik, var på mange måter som et fluefiskekurs. Du får nye sjanser hele tiden. I og med at det var så tett med fisk, ble det veldig sosialt. Man kunne fiske på forskjellig fisk bare ti-15 meter i mellom hverandre ( vi kunne også ta pausekast på annen fisk i mellom :-\ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk :) har i en del år hatt lyst til å reise dit.

Nå ble ikke lysten mindre kan man trygt si :D

Minner en del om Engelske kalkströmmer men mer i min stil (uten tweed ;)) hva for regler hadde dem der?

Takk for info, herlige bilder og gleder meg til fortsettningen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplevelsen som det deler :) Masse flotte bilder og landskap, og vakbildene dine Robban kan ein ikkje sei e dårlige!! Veldigt bra  :)

B.R... Eg trur me e fleire som kunne tenkt seg ned der. Eg e ein av dei, men tvile på neste sesong, men kem veit :D

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortsetter...

Etter å ha fisket i 3 dager i Ribnik var vi ganske klare for å se noe nytt.

Pliva sto for tur..

[attach=1]

Først dro vi til fiskelodgen for å ta en titt på den. Den er helt ny av året og man kan trygt si at det ikke er spart på noe.

[attach=2]

Like fint inni som utenfor.

[attach=3]

Og elva ligger et snaut speykast unna.

[attachimg=4]

Det finnes også en resturant hvor du kan spise frokost, lunsj, middag.

Vi tok en runde med egg og bacon før vi kikket litt mer i området.

[attach=5]

Etter å ha spist frokost måtte vi nedover til en gromplass som vi fikk tips om.

Det ble ikke så mye fisking første dagen i pliva. Det var egentlig moro nok bare å gå rundt å spotte fisk.

Ganske fint der!

[attach=6]

Robban igang med å kaste på vak.

Bjørnar sa at det var den fineste elva han noen gang hadde sett, vi andre var slettes ikke uenige  ;D

Pliva er en perle, ganske stor ca. 25 til 35m bred. Den er dyp de fleste stedene og umulig å vade.

Det er heller ikke behov for vading, du rekker fint de fiskene fra land. Trår du litt varsomt så står fisken ofte helt inntil bredden.

Robert, Bjørnar... You're next..

post-2-13949883261136_thumb.jpg

post-2-13949883261615_thumb.jpg

post-2-13949883262035_thumb.jpg

post-2-13949883262469_thumb.jpg

post-2-13949883262905_thumb.jpg

post-2-13949883263284_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe galt Sigve....det var bare en måte å si hvor bra det er i bosnia

Men så skal ikke englandturen kun dreie seg om fiske. Det er historisk grunn for fluefiskere, brune pub`er, kjente navn osv. At Robban, Rune og Bjørnar foretrekker glossy lodger i Bosnia får være deres f e t i s h  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe galt Sigve....det var bare en måte å si hvor bra det er i bosnia

Men så skal ikke englandturen kun dreie seg om fiske. Det er historisk grunn for fluefiskere, brune pub`er, kjente navn osv. At Robban, Rune og Bjørnar foretrekker glossy lodger i Bosnia får være deres f e t i s h  ;D

Vi bodde ikke på noen lodge, de bildene var kun for å vise dere. Vi bodde hjemme hos Zeljko i huset hans  ;D

Snart kvelden! Kommer vel litt mer bilder da tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk sitter jeg igjen med mest inntrykk om selve landet etter turen. Fisket var ekstremt opplevelsesrikt. Men reisen i Bosnia var meget lærerik og ettertenkelig.

Landet er inndelt i ni konføderasjoner. Vi reiste gjennom flere av de. Vi kalte de spøkefullt for Nektarland og Karlovackoland etter hvilket øl de serverte i de ulike regionene. Landet har et parlament, men to konføderasjoner har faktisk laget egne departementer også. Faktisk er det hele tre ulike utenriksministre der!?! Jeg føler vel at det desverre er endel indre spenning ennå :(

Til tross for dette møtte jeg det mest generøse og høffligeste folket jeg noensinne har truffet på omkring i verden. Jeg var nysgjerrig og spurte. Folk var veldig åpne og forklarte villig om det som har vært og det som er. Meget fascinerende og lærerikt for en bortskjemt nordmann.

Som Rune sa, har de ingen egen ordentlig valuta der ned. De har konvertible mark, som hele tiden skal være verdt en halv euro. Dette skaper ingen verdistigning og høyere gullverdi internt. Det er vel egentlig bare et betalingsmiddel. Noe som gjør at det er håpløst å få låne penger til innvesteringer der nede. Veldig mange (de fleste) holder derfor ennå på å bygge opp igjen sine hus etter krigen. De bygger etappe for etappe, rom for rom i femten år. De er flinke til å bytte tjenester der nede etter hvilken proffesjon de har.

Naturen er til tider blendende og vakker. Man har områder med spektakulære stupbratte fjell og daler, Edelskogområder og myke jordbruksområder. Virkelig noe annet enn det jeg har sett for meg (har vært i Kroatia før).

Vi fikk servert mat på restauranter som hadde alle råvarene selv. Kalv, gris, høner og grønnsaker. Førsteklasses og billig med andre ord. Kroatisk vin er heller ikke å forakte for sære norske ganer (lite vinmarker i Bosnia).

For de som er nysgjerrig og interesert i andre kulturer, og samfunn er dette virkelig et land å reise til. De er ingen problemer å bli kjent med folk i Bosnia. Enten blir du innvitert bort til dem, eller de kommer bort til deg. Helt annerledes enn i iskalde nord.

Smekk meg på fingrene de som har kompetanse på områder og som kan fylle ut eller si fra der jeg tar feil. Begrenset hva man får med seg etter ei uke der nede.

post-1873-1394988327085_thumb.jpg

post-1873-13949883271214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som Rune og Bjørnar er enig i så er dette den vakreste elva jeg har vært i.

Ble helt satt ut når jeg vandra ned til bredden første gang. Tok vel bare et par minutter før første fisk ble spottet, og mistet av et nylig innlært lynkjapt  harrtilslag, funker dårlig på ørret gitt.

Men det var jo bare å finne ny fisk det, men det var her det egentlig ble litt annerledes for meg.

Den vanlige, fiske-mest-mulig-lysten ble litt borte, og det ble jeg også da jeg nærmest gikk i transe oppover elva, og spottet og nøt fisk som vaket. Før jeg visste ordet av det hadde jeg traska halve elva uten å ta et eneste kast.  Trur ikke jeg våknet før jeg traff på et par kuer med ondt blikk, da fant jeg ut at det var best å traske ned til gutta igjen.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

Som alle andre steder så ble vi jo godt mottatt her også. På andre siden av broa var det muligheter til å kjøpe litt forfriskninger og motta det vanlige, vennlige og obligatoriske snapsglasset. Her prata vi med folk og testa litt utstyr, og jommen traff vi ikke på en nylig europamester som var mer enn villig til å lære oss et triks eller to. En av få som snakket virkelig godt engelsk, Zeljko Prpic.

[attachthumb=3]

[attachthumb=4]

Som så mange andre steder i landet blir man ofte påminnet om hva som har foregått der nede. En tankevekker der og da, og minner for livet til ettertanke vel hjemme.

[attachthumb=5]

post-982-13949883272672_thumb.jpg

post-982-13949883273106_thumb.jpg

post-982-13949883273606_thumb.jpg

post-982-13949883274035_thumb.jpg

post-982-13949883313892_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...