Gå til innhold

Bjørnar - Robban og Rune på Bosniatur 2010


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Et bilde av litt fluer som fungerte hører vel med.

[attach=1]

Fra venstre:

Øverst er multipurposeklekkern som jeg har i mange farger. Denne lurte jeg et par fine harrer på. Krokstørrelse 18.

Men, det var også flere som ikke ville ha den, kanskje det ble litt mye materialer selv om det er egentlig ganske normalt/sparsomt.

Under multiklekkern er en døgnflueklekker som også fanget fisk. Jeg kjøpte meg faktisk en slik i en bittelitt mørkere nyanse. Den på bildet hadde nok fanget vel så mye fisk, mer riktig farge enn kjøpeflua. Det var også flere som ikke ville ha denne. Fargen på kropp er kun bindetråd. Samme i comparadunen. Krok 19.

Så i midten to cdcmygger en i sort og en i oliven. Krok 19.

Siste tørrflua er comparadunen som lurte flest fisk. Str. 21.

Den øverste nymfa er kjøpe flue som jeg har fått av umpqua. Aner ikke hva den heter, men den fanget fisk.

Den lyse nymfa lagde jeg før jeg dro ned og var den nymfa som jeg gjorde det best med. Harren likte denne ganske godt ja.

Tok 3 store fine harr på rappen med denne og mistet en og gud forby: Og røk en meget fin en. Da ga jeg meg med det  ;D

Skrev litt om denne nymfa i kortlinetråden. Krok 18, kort skaft.

Kanskje Robert og Bjørnar legger ut litt erfaringer også..

Etter denne turen så sitter følgende utsagn enda sterkere fast enn før:

- Farge og str. har alt å si. (såpass at du bør vite hvordan det ser ut i våt tilstand også og med ulike farger på kroken,hihi)

- Lettdressede fluer er dødsviktig.

Ta med rikelig med 7x og gjerne 8x også!

post-2-13949883320055_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Takk for hjelpen med bildet Rune.

Må begynne å legge ut ting fra Pliva, selv om bilder ikke rettferdiggjør stedet.

To bilder fra første møtet med elven, kun ti meter fra bilen såg vi de første fiskene i det klareste vannet som er mulig (min påstand). Her må man være forsiktig med vading. Vanskelig å avgjøre om det er ti cm eller to meters dyp.

Det er litt ferre fisk i denne elva, men det er mere ørret. Harren som er her er større. Gjerne opp mot 60cm og smellfeit. Disse må ha litt andre forhold for å stige og beite tørt. Nympheekspertise er å foretrekke. Sansynligvis overmorsomt for de som vil trene på det, da vi ser dem :-)

post-1873-13949883320575_thumb.jpg

post-1873-13949883320817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten sto gjerne inntil land. Kunsten var å se den uten at den såg deg. Når det klekket døgnfluer, var det helt klart også en mulighet å få driv inntil land på andre siden. Oppimot et fluesnøres bredde hadde elven. Det er kansje derfor lurt å supplere med ei firer/ femmerstang sammen med lettstanga som er et helt klart førstevalg i disse elvene (så får dere diskutere jåleri med treer under norske forhold  ;D)

Det ene bildet viser ørret på kort hold slik slik det oppleves hele tiden. Desverre litt uklart men!

Det andre bildet er eksempel på at vi skal være varsom. Hvor er auren? Er det flere?

Det tredje bildet viser hvor auren er hvis det ser ut som det erlite fisk i elva. Hold deg helt i ro her, så kommer fisken fra igjen :-)

post-1873-13949883321075_thumb.jpg

post-1873-13949883321604_thumb.jpg

post-1873-13949883321863_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bjørnar her , fint å suplere med en 4'r(5r). Gikk glipp av en del den første dagen fordi det ble litt for langt med 3'rn på de fiskene som sto på motsatt bredd. Klarte kastet men ikke å strekke fortomen hehe :). Det gikk så mye bedre dagen etterpå med 4'r og 4 cast lina. Bedre og bedre fru blom, tilslaget satt jo selvfølgelig ikke da. ;)

Jeg er litt sånn at finner jeg en flue som funker så pleier jeg å konsentrere meg mere om flyt og presentasjon, jeg tenker ofte åsså mange nok flyt, så gjør fisken en feil av og til, det funket for meg her.

Bjørnar hadde samtidig en god innvirkning på meg her nede. Han stupdykka ned i flueboksen min å plukka ut et par fluer som han ville prøve. Egentlig fluer som jeg kanskje ikke hadde prøvd sjøl.  Cdc mygg  som døgnflue. :rolleyes: . Bjørnar lurte vel et par fisk med den parapostmyggen til Rune åsså. Og det gjorde jeg åsså, etterpå vel å merke da. ;D. Lærte å tenke litt annerledes. Takker.

Rune skrev over her om comparadunen. Den er en av mine favorittfluer, men uprøvd i denne str før denne turen. Jeg ser på den som en alt i et flue, klipp av hale og litt av vingen, og du har en klekker.

Fikk flere fisk på at jeg dro flua litt under sånn at den var litt halvdrukna. Egentlig en effekt av den drukner litt noen ganger når man prøver å styre flua litt, men det funker.

Lite vant som jeg er av så glassklare elver så syntes jeg ofte fisken så mye mindre ut en den egentlig var, og  kombinasjonen av det å se fisken stige, og så gjøre et tilslag, det var vanskelig, det ble mye bom :)

Jeg fikk sammtidig gleden av å observere  noe som trolig er den største ørreten jeg har sett i vann "Live". Den ble skremt og kom seilende nedstrøms mot meg og stilte seg opp rett foran meg. Estimerer 4-5 kilo, og hvis man legger til effekten av det klare vannet så.................................... :rolleyes: det var ihvertfall 3-4 meter dypt der.

En annen flue som jeg åsså fikk noen på var F-fly(tips fra Babic) i str 20.

Har du noen bilder av Parapostmyggen og F-fly Rune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det der dra under greiene Robert. Det kan godt hende den ser ut som noe som popper opp. Blir utrolig perlemor rundt cdcèn. Eller kansje du simpelthen fikk druknet fortommen engang for alle?

Uansett får man ideer når man ser i andre sine bokser. Jeg elsker det (selv om jeg etterpå skjemmes litt av mine egne).

Jeg tenkte i kveld å avfotografere den F-fly typen vi fikk av han hyggelige Dracan Muslimskoviche`karen ved Sanica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på det der dra under greiene Robert. Det kan godt hende den ser ut som noe som popper opp. Blir utrolig perlemor rundt cdcèn. Eller kansje du simpelthen fikk druknet fortommen engang for alle?

Uansett får man ideer når man ser i andre sine bokser. Jeg elsker det (selv om jeg etterpå skjemmes litt av mine egne).

Jeg tenkte i kveld å avfotografere den F-fly typen vi fikk av han hyggelige Dracan Muslimskoviche`karen ved Sanica.

Ja ikke lett det der, som Rune skrev litt tilbake, utrolig hvor godt selv 7x(0.10) synes på det ene vakbildet.

Apropos fluer, kan godt ta et bilde av dine fluebokser å sende til meg på mail. Det er som med Rune sine, sånne vil jeg ha åsså. :D

Heldigvis rappet jeg en kuul en fra boksen din uten at du så ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faan som jeg har leitet etter den.. en jock scott på spinnerstadiet - var det ikke?

Iallefall. I kveld blir det fluebinding, øl og en slivovica på meg. Får vel lagt ut noen bilder til da etterhvert.

Ellers våger jeg meg på et markedsføringstips her. Knips meg på fingrene hvis det ikke bør gjøres. Hvis jeg hadde drømt om en tur til disse elvene selv. Da hadde jeg valg XXL adventures. Ikke all verdens dyrt og alt klappet og klart. Jeg hadde ikke tort tanken på å gjennomføre dette alene med de språk og logistikkproblemene som finnes der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faan som jeg har leitet etter den.. en jock scott på spinnerstadiet - var det ikke?

Iallefall. I kveld blir det fluebinding, øl og en slivovica på meg. Får vel lagt ut noen bilder til da etterhvert.

Ellers våger jeg meg på et markedsføringstips her. Knips meg på fingrene hvis det ikke bør gjøres. Hvis jeg hadde drømt om en tur til disse elvene selv. Da hadde jeg valg XXL adventures. Ikke all verdens dyrt og alt klappet og klart. Jeg hadde ikke tort tanken på å gjennomføre dette alene med de språk og logistikkproblemene som finnes der nede.

Amen , henger meg på her ;D 

Det finnes mange flere bilder fra Pliva og det nybygde opplegget, så hvis noen ønsker det så si fra. Vi kan jo legge ut noen helt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halais Drankere,

Parapostmygg er det ikke den jeg la ut for en side siden da? Eller mener du varianten med liten cdc-vinge og rettkrok?

F-Fly Robert??? Surr bindetråd rundt kroken, bind inn en eller to cdc fjør som vinge, kapp til rett lengde.... eller drit i det  ;D

Hohoho! Der kom selveste FÆSKHUND!!!!

Den skremte meg og Robert også når vi ruslet intetanende  ;D Men den var langt fra farlig, bare litt selskapssyk og glad i f....isk :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Zeljko. Du sa der nede at den beste tørrfluemåneden faktisk var i November på Harr. Da var den ivrig på å sope med seg det som fantes før vinteren (sikkert som september her). Ellers synes jeg oktoberfisket var akkurat sånn som jeg vil ha det. Aktiv fisk og anerledes fiske med små små imitasjoner..mere enn jeg hadde drømt om.

Til opplysning: Zeljko tok selvsølgelig størst fisk der nede. En ørret over femti cm på pluss to. Ifølge han, dukket den opp fra gresset i seg og hentet en imitasjon på krok 20. Flua ble bundet av en av oss andre kvelden før under nøye instruksjoner av Zeljko selv.

Hunden ja..hehe. Det er mye løshunder der nede. Forklaringen er at folket ikke har råd til enda en munn å mette. Hundene blir dermed sluppet løs. Denne hunden kom og skremte vannet av meg når jeg sto og listet på en ayre i Pliva. Den var tydelig selvskapssyk, og fulgte meg trofast en kilometer oppover elva. Svinset rundt meg som om det skulle være min Pia. Jeg ble raskt trygg på den og syntes faktisk den var hyggelig selskap. Etterhvert traff jeg på Rune og Robban. Hunden ble fortsatt med oss et par kilometer nedstrøms. Så hadde det seg slik at jeg fisket på en pen aure (lurer på om Robban tok den rett etterpå). Iallefall kom det en trehektosfisk og snappet flua foran nesen på den. Rett så uforskammet oppførsel på en fisk for å si det sånn.

Rett før jeg fikk håvet den, kom derimot hunden og snappet fangsten foran nesa mi. Egentlig også uforskammet, men den var nok bare sulten stakkar. Jeg var slett ikke kar om å ta fangsten ut av munnen på en laushund. Var redd både Rabies, herpes og raseri. Jeg sto der iallefall og kjørte på en laushund på 0,10mm i Bosnia, mens Roabban og Rune lo så all Harr forsvant opp i kildeutspringet.

Faktisk måtte nevnte Prpic komme og hjelpe meg. Etter en dragkamp med hund og fisk, mente han at "i think there is a litle more life in it" og satte den pent tilbake. Fisken forsvant inn i bunnvegetasjonen.

Hvis mitt språkøre er rett, så mente jeg at han kallte hunden for omtrent "Jackie" alle løshunder ble kallt det sa han, for da hadde de samme navn fra alle som skulle snakke, eller skjenne på de.

post-1873-13949883322696_thumb.jpg

post-1873-13949883323056_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Det var stor humor når den gang etter gang tok fisken i munnen og ikke klarte å holde på den.

Hehe. jeg tror Prpic sa weckie eller noe som om den skulle vekk  ;D Hmm... tror det var med litt blanding av tysk og serbo-kroatisk.

Tilhørte ikke den hunden en språkrik lokal professor som for tiden var på studiereise??

Den kjøtern var en ivrig jeger, hoppet som en frosk og romsterte fælt langs land der vi skulle fiske. Var helt krakilsk når den romsterte i sivet der den anntakelig jaktet på frosk eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke tar deg nær av det Igor. Vi syntes det var kjempestas.

Det her fant Robert i et annet nummer. Du er jo profilert du. Men du må jo sende inn artiklene til norske blad også!

hehehehe, det går fint.

har sendt inn noen ting til musicar. skal være en sak om kapok der også (med blessings fra staffan seff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der var stor humor Igor, og velfortjent, du er en av de flinkeste fluebindere jeg vet om(alvorlig). Hyggelig at vi kunne ha det morro på din bekostning. Men du kjenner meg, Igor i et blad er kuult.

Glenn sin profil, men Robban som skriver.  ;D

Ps Glenn er jo enig da :D

hehehehe, takk for den

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...