Gå til innhold

Bjørnar - Robban og Rune på Bosniatur 2010


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Det varmer mitt hjerte å lese om Bosnia turen.  Jeg var der på 90 tallet i 1 år, og mellom alle inntrykk, så husker jeg elvene, som kanskje ikke ble fisket i så mye akkurat i den perrioden grunnet forskjellige årsaker.  Ble brukbart kjent med landet, innbyggerne og historien.  Jeg var fra Dubrownik(Drwar-Croatia) til Neum mot adriaterhavet til Mostar, Sarajevo, Pale, Tuzla, Bricho og Bihac og fler steder.  Overalt var det vakre elver å se, som jeg en dag skal tilbake til, men da med min famile, kone og barn til landet som har fått mitt hjerte, selv om det vel fremdeles er store problemer der.  Les om Republik Serpska og Federationen og motsetninger.  Kommer dere til Sarajevo, så reis ut til Iliza og se dcev vakre parken Vrelo Bosne.  Til slutt takk for flotte bilder og repotasje. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 209
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hyggelig å høre den tilbakemeldingen. Skulle gjerne sagt at jeg skjønner hva du mener. Det gjør jeg nok ikke, men skjønner at det du beskriver betyr endel for deg.

Landet er utrolig vakkert. Ja - det gav så mye mere enn jeg kunne forstå før jeg reiste dit. Selvfølgelig skal jeg tilbake, og fiske mere og forstå mere.

Som du sier er ikke alt på stell ennå, uenigheter er det også. Men jeg tror ting gradvis vil gå rette veg.

Mulig er det feil av oss tre å nyte turen så lenge i ettertid som vi har gjort. Vi har faktisk mange historier ennå fra opplevelser og inntrykk. Men håper det kan inspirere flere til å oppleve en annen del av europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er kanskje en bok som bør leses som endel av planlegginga før en slik reise, som alltid er det greit å vite noe om den nære historien og særlig i et komplekst samfunn som x-jugoslavia.......da får man en mye bedre forståelse for samfunnet og dersom man treffer på noen snakkbare så vil samtalene bli enda mere fruktbare og ikke snevre seg bare rundt fluer fisk og fiske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig.. så enig.. Jeg var alt for lite forberedt. Men jeg trodde jeg visste mye og var kunnskapsrik. Det var jeg selvfølgelig ikke.

Jeg var så heldig å reise sammen med en fantastisk person i Zeljko Babic.  En person sem er oppvokst der, men som samtidig er utdannet historikker i Beograd. I følge han omkring historie som var unyttig nå. Men i mine øyne var det gull verdt. Han anbefalte en bok til meg av en nobelprisvinnende forfatter, som visstnok også skulle gi opprinnelig kunnskap. Jeg må spørre han hvilken, da jeg vil lese den (husker ikke).

Nå skal ikke denne tråden bli tungstemt. Men som Staffan skriver. Det er mere enn fluer og fiske.

I morgen legges det inn fere bilder av Pliva, samt fluer. Etterhvert blir det historier fra Sanica og kjempemåltid i muslimland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en strålende tur! Flott skrevet av dere alle tre. ;D Jeg var selv i Bosnia i mai 2008 på studie- og fisketur, og inntrykkene sitter igjen den dag i dag. Et utrolig vakkert land med mye interresant historie både før og etter 1995!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar!

Fortsett å skriv.  For de som er interesert i å lære mer om konfliktene så lån/kjøp boken til Professor Håkon Mønnesland.  Om hele tidligere Yugoslavia.  Der får dere masse lærdom. ;)

Intreressant! For å få med seg mest mulig om historien og hvordan det har utviklet seg bør man visstnok lese boken "Broen over Drina" av Ivo Andrić som han forøvrig fikk nobelprisen for. Dette er boka du nevner Bjørnar.

Bjørnar/Robert: Tok noen av dere bilde av huset i Jajce hvor de i november 1943 dannet Republikken Jugoslavia? Huset på andre siden av elva som vi gikk forbi første kvelden...  Dessverre ble det alt for få bilder av byen Jajce. Det ble bare slik siden vi enten var der på kvelden når det var mørkt eller på vei ut av den tidlig på morgenen. Og da var det tåkete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye lesestoff å ta av.  Boken jeg nevnte er obligatorisk for en del norske grupper som var/er der, og vedkommende forfatter holder også opplæring for de samme gruppene. 

Du som skrev om at landet er vakkert.  Ja, det er utrolig flott, og for oss nordmenn er det rart å se grantrær mm. gro som skog i 1500 m høyde, som f.eks. på Igman fjellene utenfor Sarajevo, hvor blandt annet hopp og ski arena var under OL i 1984. 

Noe annet flott kurøsitet kan nevnes fiskeoppdrett rett på utsiden av Sarajevo, retning Mostar.  der er det også en bra restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig.. så enig.. Jeg var alt for lite forberedt. Men jeg trodde jeg visste mye og var kunnskapsrik. Det var jeg selvfølgelig ikke.

Jeg var så heldig å reise sammen med en fantastisk person i Zeljko Babic.  En person sem er oppvokst der, men som samtidig er utdannet historikker i Beograd. I følge han omkring historie som var unyttig nå. Men i mine øyne var det gull verdt. Han anbefalte en bok til meg av en nobelprisvinnende forfatter, som visstnok også skulle gi opprinnelig kunnskap. Jeg må spørre han hvilken, da jeg vil lese den (husker ikke).

Nå skal ikke denne tråden bli tungstemt. Men som Staffan skriver. Det er mere enn fluer og fiske.

I morgen legges det inn fere bilder av Pliva, samt fluer. Etterhvert blir det historier fra Sanica og kjempemåltid i muslimland.

Hej Björnar om du är fortfarande att fördjupa dina kunskaper om Balkan, ex Jugoslavien och alla andra länder som har uppstod på balkan de sista 70-80 år då kan du kanske läsa Ivo Andric bok som heter Bron över Drina (på svenska, förtfataren fick Nobel pris för den på 60-talet. Fråga om han på biblioteket de vet). Kanske denna boken kan ge dig några svar på dina funderingar. Hälsninga Zeljko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar!

Fortsett å skriv.  For de som er interesert i å lære mer om konfliktene så lån/kjøp boken til Professor Håkon Mønnesland.  Om hele tidligere Yugoslavia.  Der får dere masse lærdom. ;)

Intreressant! For å få med seg mest mulig om historien og hvordan det har utviklet seg bør man visstnok lese boken "Broen over Drina" av Ivo Andrić som han forøvrig fikk nobelprisen for. Dette er boka du nevner Bjørnar.

Bjørnar/Robert: Tok noen av dere bilde av huset i Jajce hvor de i november 1943 dannet Republikken Jugoslavia? Huset på andre siden av elva som vi gikk forbi første kvelden...  Dessverre ble det alt for få bilder av byen Jajce. Det ble bare slik siden vi enten var der på kvelden når det var mørkt eller på vei ut av den tidlig på morgenen. Og da var det tåkete..

Hej Rune,

jag kollade lite gran efter bilden på så kalade AVNOJ hus i Jajce. Här är en bild som är tagen efter kriget. Det syns att sådana historiska byggnader betyder inte mycket för de som styr landet nu. De vill helst glömma sin historia och detta vad har hänt innan. Vill bara säga till att folk som inte känner sin historia har inte heller något ljust framtid. Hoppas att deras inställning ska ändras....

[attach=1]

post-629-13949883369234_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(En annen side er at det visstnok skal være så mange som en eier på alle anleggene.... vekst for en - ikke for Bosnia:-()

Vel, regner med at han ikke drifter alle disse anleggene selv. Sysselsetting osv, bra for Bosnia.

Hej,

Jag förstår din inställning, men den gubben tjänar stora pengar, men anställda jobbar för slav löner (ca 200€ per månad). Ingen syndikat inga rättigheter osv. Åt andra sidan de har bättre än de andra som är arbetslösa. Fel eller rätt jag vet inte vad ska jag säga.

Zeljko Zika Babic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

x-jugoslavia + komunistisk styresett......så plutselig liberalistiske markedskrefter råde.....det skapte veldige muligheter for de få som hadde lest seg opp på vestlig økonomihåndtering, eller de som skaffet seg rikdom mens landet var i kaos......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg prøver meg litt til jeg i denne tråden. I Pliva møtte vi en meget hyggelig dude som het Zeljko Prpic, Han var ettersom jeg skjønte nylig europamester i et eller annet nymfegreier der nede. Alltid stas å møte mestere i ting, men denne karen var liksom litt ekstra stas, fordi han var så hjelpsom og hyggelig. Her var det ingen nykker og hemmelighetskremmeri, det var liksom rett på sak, skal jeg lære deg et par triks.

Ingen vits å være mester hvis man ikke har evnen til å lære bort ting, men denne karen fikk det til å virke – vel,  ikke så skummelt som her hjemme.

Her nede er det, som tidligere sagt, bare lov til å bruke én flue, og når den er str 18 så har jeg egentlig mer lyst til å sette på en streamer.

Men ble nå overtalt når det kommer i en pakke som dette.

I korte drag så var det: kast sånn, hold stanga sånn og ”feeeeel”, og litt øyekontakt osv osv. Nesten for godt til å være sant, men jeg fikk trua, og det er det viktigste.

[attachthumb=1]

[attachthumb=2]

Det var en spottefisk der som var rimelig lei alt vi serverte tørt, men det er jo vanskelig å gi seg når man lengter etter head & tail-vak som man kan studere såpass nært som her. Det jeg lærte av Zeljko kom liksom ikke helt inn akkurat her, da så vidt fortommen stakk ut fra tuppen av stanga, men inspirasjonen var der. Fluebytte til en av Rune’s  tungstennymfer gjorde susen det, men ikke på den fisken som var tiltenkt. Den var ivrig opptatt med å jage bort konkurrenter fra tid til annen og jaggu klarte ikke en av de å snappe nymfa rett foran trynet på gromfisken.

Ha ha ha, ganske kuult var det jo, men nå måtte jeg konsentrere meg om den jævla bikkja som sto klar til å rappe fisken min åsså.

Nymfeørret som er ganske fin er ikke hverdagskost for meg, så det var moro.

Sorry Bjørnar måtte innom å rappe et par bilder til av deg. ;)

[attachthumb=3]

[attachthumb=4]

post-982-13949883425143_thumb.jpg

post-982-13949883425658_thumb.jpg

post-982-13949883426157_thumb.jpg

post-982-13949883426671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter historien litt til. Og det var det med det nymfegreiene og ovennevnte person, og tips og triks. Dette fikk jeg virkelig nytte av når vår reise nærmet seg slutten og vi ble invitert til å fiske i Sanica.

Gutta har kanskje mere om Pliva enn meg, da jeg egentlig ble litt for nummen til hverken det ene eller andre i denne elva. Dette var elva som målbandt meg, og gjorde meg handlingslammet når det gjaldt både foto og video, og fiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man rapper ikke bilder fra vår tur Robban :) Vi ble enige om at det må være noen både foran og bak kameraet. Dessuten tror jeg nesten jeg passerte 1000 bilder, så da må det bli slik.

Svarer sent jeg. Har vært på "kveldstur" til Bærum for foredrag. Ble med noen få bilder fra turen vår der og :) Blant annet av deg og bikkja ;)

Du har helt rett Robert. Zeljko Prpic var meget trivelig å være med. Han var besett ivrig på å lære bort. Det var utrolig morsomt å ha han med oss de to øktene. Har et bilde av han og dere to ved elva (men orker ikke å finne fram harddisken nå).

Likevel vil jeg bemerke en stor filosofikolisjon mellom bosniske fiskere og oss andre. Her er konkurransefiske meget stort, og veldig utbredt. Det er stor prestisje i å få representere og gjøre det godt. Nymphefiske er holdt for å være det absolutt mest akseptable i bredden, og målet er å ta mye fisk mere enn å ta spesielle eller store fisk. De fisker meget effektivt og aktivt. Lite opptatt av at de skremmer fisk og fisker heller på ny fisk. Harr er et mye mere ettertraktet bytte enn ørret.

Men flinke til å kaste og presentere var de til gangs. Zeljko fisket som Rune nevnte med relativt kort fluorocarbonfortom der butten var 0,14 og spissen 0,10. Krok 20 med tungstenhode. Han kastet langt på skrå oppstrøms og lot den synke med sving, før han aktivt holdt kontakt med flua inn.

Selv er jeg mere bedagelig anlagt når det gjelder fiske. Jeg går litt fort lei av slikt effektivt fiske, og går meg heller en tur og sjekker om jeg finner en vakende fisk. Men fikk da fisk på denne måten jeg og - morsomt var det også. Problemet er at med det samme jeg ser et vak får jeg abstinenser etter lang tapert fortom og tørrflue :P Du Robert ble jo riktig så dyktig på nympheteknikken, spesielt i Sanica der du fisket med nappindikator. Litt ulikt Zeljko (men enda mere visuelt). Rune fisket med smånympher allerede i Ribnik og tok endel fisk på det. (Det var den dagen jeg mistet mine polaroidbriller - sansynligvis den dummeste plassen på jord å gjøre det. Hadde helsdigvis reservebriller i leiligheten)

Forøvrig ble mr. Prpic europamester i fluefiske i september Robban. Som seg hør og bør ved ei fiskeelv, byttet vi litt fluer. Jeg har tatt (et dårlig bilde) bilde av flua han mente var hans hemmelige våpen. den er bundet i krok 20. Er utstyrt med tungstenshode - og ble forsøkt brukt av meg et par kast (plukket den av, da jeg heller vill ha den ;D

post-1873-13949883430484_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjempefin reiseskildring fra Bosnia :D

Jeg har et spørsmål:

Hvordan er forholdet mellom Ørret og Harr i disse elvene (mulig det er spurt om det før i tråden, men jeg har ikke lest alt).

Med forhold mener jeg ikke hvordan de har det sammen, men om det er mer ørret enn harr eller omvendt :)

Er det bra med ørret i disse elvene og når på året er det størst sannsynlighet for vakaktivet hos ørreten?

Bosnia frister, men harrfiske frister ikke for å si det sånn :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ribnik var det mye mere Harr enn ørret. Men det er ingen problemer å fiske etter ørreten. Den finnes under trær i nærheten av små bakevjer bak stubber osv. Harren er mere spredt over hele elven. Akkurat som i Rena Terje. Forskjellen er at du ser all fisken og at elva er grunnere.

I Ribnik finnes endel virkelig stor ørret. Vi observerte fisk i trekilosklassen.

I Pliva var det en mye større andel ørret. Jeg fisket aktivt på ørret nesten hele tiden der. Ørreten av en viss størrelse oppholdt seg gjerne langs land, der det var litt gjemmeplass i nærheten, akkurat som her hjemme.

Det er etter det jeg har forstått vaksesong fra april til november. Danica Vulgata tid er to siste uker av mai og første uke av juni. Da er det visstnok også endel folk, så jeg ville personlig valgt noe annet (dessuten har jeg det fisket hjemme også). Utover sommeren er det endel heptageniaarter som klekker konstant (bildet fra øyet mitt er en slik. Robban kan sikkert legge ut et ordentlig bilde av den) Mye caddis er det også likt norske forhold.

Vi var der på høsten pga at det er utenfor norsk sesong, i tillegg til at alt er annerledes. Det var magnum døgnflueklekkinger fra 10 - 15 hver dag. 3-4 arter. Mye Baetisvarinater. Svært små innsekter. Disse ble både ørret i Pliva og Ribnik ivrige på. Harr i ribnik også. Storharren i Pliva steg ikke på disse.

Problemet i forhold til ørret, spesielt i Ribnik, var at fisken var sær. Vi måtte ned i 0,09 fortom og krok 20-22. Når ørret på 1,5 kg tok disse i grunt farvann med gress, så sleit de fortommen. Forholdene var ikke til stede for å få inn slik fisk da. IPliva var vanligvis ørreten fra 0,8-1,2 kg. Det var litt dypere og større elv. Da gikk det greiere. I Pliva er det også virkelig stor ørret. Det var kun Zeljko som fikk inn en på over 2 kg.

Jeg ville ikke reist dit med tanke på stor fisk. Jeg ville reist dit med tanke på å få fisk :) Det er mye lærdom i fisket på stedet. Noe som garantert blir dratt frukter av hjemme. Jeg ville heller ikke reist dit med frykt for å få Harr. Ting er annerledes enn hjemme. Prøv alt :)

XXL adventure har organiserte turer til en splitter ny fantastisk fishinglodge ti meter fra PLiva nå. Da kan man organisere enkeltdager til f.ex Ribnik hvis man skulle ønske det. Iallefall er det en tur til heaven for tørrfluefiskeren Terje. Smått, sært, vakkert, mye fisk :)

Bare spør mere hvis jeg kan være behjelpelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...