Gå til innhold

Harrfiske i Vorma


Gjest Pål Andersen

Anbefalte innlegg

Hei  :)

Det er brukbart med harr i områdene rundt Svanefossen sluse i Fenstad, Nes.

Både ovenfor og nedenfor slusen er det noen fine plasser. Har selv kun fisket på nedsiden av slusen og fått en del fisk, både ørret og harr.

Men jeg er litt usikker på hvordan fiskereglene er i det området akkurat nå.

Hørt rykter om noen nye reglel, men er ikke 100 % sikker på hva disse innebærer..

Men lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svanefoss er et fint sted å anbefale.

lol

Dessuten er elva fredet fra 15.okt, dvs de delene som er aktuelle å fiske på fra land. Bortsett fra området nedenfor brua på Minnesund, men der har jeg aldri fiska sjøl. Ovenfor og nedenfor Svanfossen er som sagt fredet.

Vil også skyte inn at harrfisket i Svanfossområdet er mer eller mindre ødelgat, dvs fisket tomt av østblokkgjengen, som ligger i båter der ute stort sett hver dag hele sesongen igjennom. De er helt råe på nymfefiske, dvs slukstang med nymferigg, og drar opp flere harr på hvert kast. Snittet på harren jeg har fått der har falt som en stein de siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jævla rassister!

;D

Helt enig med Waffern.. Og om jeg ikke liker at Østblokkere forsøpler, tjuvfisker, drar garn og driter rundt langs elvebredden i Norge så er jeg altså rasist. Ok, helt greit. Enkelte plasser her på Romerike ser faen ikke ut etter at dem har vært der!  Dessuten er uttrykket "rasist" oppbrukt og utvaska for ti år sia, minst.. Men du mente kanskje bare å tulle litt med uskyldig moro siden du har den smilyen under. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er oppvokst på Fenstad har jeg fisket (alt for mye) i Vorma og det er riktig at det er mye forsøpling langs elva, men det er etter det jeg har sett ikke østblokkerne i båt som står for, men nordmenn som etterlater seg engngsgriller og colaflasker, og ikke minst sånne grønne plastbokser med butikkmark. Men harren er det østblokkgutta som tar. Uten skikkelig regelverk så må det jo gå den veien. Jeg har minimal tro på at det foregår gyting (ørret) i noen utsrekning som det er verdt å snakke om, så elva kan gjerne være åpen hele året, men det som trengs er baglimit, både på harr og ørret. Og all ørret over en viss størrelse, og absolutt all ørret som ikke er finneklipt, bør settes tilbake i elva. Elva er ikke noen attraktiv fluefiskeelv i mine øyne, generelt fordi den er stor og dyp, men også fordi fisket rett og slett har blitt dårligere de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...