Gå til innhold

Nz-fluer


Ruffen

Anbefalte innlegg

Hva kan avskrives med 100% sikkerhet der nede av fluer som er vanilg å ha boksen her? Sikkert et dumt spørsmål men få beskylder meg for å være for lur....

Tenker på fluer en har til vanlig i boksen her. Eller er det bare å kjøre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimalt med veps. Og de som tar så mye plass ellers...Jeg pleier å ta med alt, + endel av det som Gisle nevner.

Ender opp med å bruke 10-15 varianter + at jeg går tom for blood worm ;D

He he, forskjellige erfaringer her skjønner jeg. :) Jeg ville definitivt ikke lagt igjen vepseimitasjoner. fins i enorme mengder på beach trærne der nede, og havner ofte på vannet, mye oftere en her hjemme. Har hatt knallfiske på veps. ved et par anledninger har jeg byttet til veps og fått vriene fisker til å ta.

Det jeg har brukt minst er fjærmyggboksen. men ender du opp i et stille vann, skal man jo ikke avskrive den boksen heller....... Blood worms har jeg ikke prøvd. men det er jo naturlig at det funker, så mye erosjon som det er der nede. Skal testes neste gang jeg er nedover. :)

Et must på kveldsfiske " the evning rise" er biller, som er nattaktive, og spent spinner. Biller er gode allroundere. lag dem i størrelse 12. gode og feite ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.eikre-fly.no/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=52&Itemid=87〈=no

Den under veraen så litt giftig ut. Kansje dette er en god nz-flue?

Tipper du har godt hell med begge de fluene der. Slike multipurpose fluer funker som ei kule der nede.

Devilbug er nok også en høydare der nede. Biller er som sagt en knallbra flue der nede. Devilbugg funker nok både som bille og vårfluepuppe.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

...2/2

Masse duns såklart. Her er en ØT-FPSWP (foam post split wing para ;))

[attachimg=1]

Nappindikator! Hi vis caddis. Dette mønsteret fant jeg i går og likte det så godt at jeg like greit bandt opp 16 stk på rappen. Genial dupp/indikator til NZ-rigg med nymfeopphenger i krokbøyen. Flyter veldig godt (tror jeg) og lett å se (må jo være det?).

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-526-13949883913171_thumb.jpg

post-526-13949883913438_thumb.jpg

post-526-13949883914081_thumb.jpg

post-526-13949883914348_thumb.jpg

post-526-139498839146_thumb.jpg

post-526-1394988396107_thumb.jpg

post-526-1394988396138_thumb.jpg

post-526-13949883962049_thumb.jpg

post-526-139498839623_thumb.jpg

post-526-13949883962541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se der ja.  ;D lekre NZ fluer Øyvind. som om jeg skulle laget dem selv ;D

Den Hi Vis  Caddisen der komme til å funke som ei kule. For ikke å snakke om den biots nymfa. lag den i så liten størrelse du klarer og du har en killer. gjerne med oliven biots.

Gisle

Skal vel ikke legge skjul på at jeg har vært lettere inspirert av en viss fluebinder som postet noen fluer i begynnelsen av denne tråden. Takk for inspirasjon og generelle NZ-tips ellers.  :)

[attachimg=1]

post-526-13949883915967_thumb.jpg

post-526-13949883964038_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere forøvirg om å binde på tynne/lette kroker som tmc 102y, med tanke på stor ørret? Tåler de ørret på to, tre kanskje fire kilo? Noen som har erfaring her? Nå regner jeg det jo seff ikke som noen selvfølge å få fisk på tre og fire, men har ikke lyst til å begynne å tvile på kroken hvis jeg plutselig skulle stå ansikt til ansikt med trofébruningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere forøvirg om å binde på tynne/lette kroker som tmc 102y, med tanke på stor ørret? Tåler de ørret på to, tre kanskje fire kilo? Noen som har erfaring her? Nå regner jeg det jo seff ikke som noen selvfølge å få fisk på tre og fire, men har ikke lyst til å begynne å tvile på kroken hvis jeg plutselig skulle stå ansikt til ansikt med trofébruningen.

Jeg styrer unna 102Y på mine NZ fluer. det vil nok gå bra i de fleste tilfellene, men utrolig kjipt hvis du kroker din livs fisk, og det går filleveien pga kroken. jeg har knekt et par kroker der nede, aldri mer

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre ruff. Har ikke erfaring med R48, men har retta R30 (2x fine) på harr på godt under kiloen, i sterk støm vel å merke, men læll, som dem sier på toten. Den kroken bruker jeg aldri igjen. Ser for meg at 102y tåler litt mer i de små størrelsene, 15 og mindre, da det ikke vil bli det samme spennet i kroken (tror jeg..) Byttet uansett til tmc100 her jeg sitter og binder nymfer. Det slo meg også hvor vesentlig mye lenger tmc100 #16 er kontra en 102y #15. Sånn går no dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre ruff. Har ikke erfaring med R48, men har retta R30 (2x fine) på harr på godt under kiloen, i sterk støm vel å merke, men læll, som dem sier på toten. Den kroken bruker jeg aldri igjen. Ser for meg at 102y tåler litt mer i de små størrelsene, 15 og mindre, da det ikke vil bli det samme spennet i kroken (tror jeg..) Byttet uansett til tmc100 her jeg sitter og binder nymfer. Det slo meg også hvor vesentlig mye lenger tmc100 #16 er kontra en 102y #15. Sånn går no dagan.

Jeg kjører fisken hardt, kansje litt i hardeste laget av og til og har opplevd at 102y har bøyd seg eller knekt men da i situasjoner som ikke kan tas med i beregningen. R-30 har jeg sagt mitt om. Den kommer aldri mer i mine bokser. Ikke i stikka engang! Synd for mustad å produsere slikt søppel!

Gisle: Du tar meg der men jeg håper å kunne ha en mening om det når jeg kommer hjem da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tmags

Den vanligste feilen er å fiske i timesvis på noe som viser seg å ikke være fisk i det hele tatt. En skrøymd aure kan man i det minste kjekkse  :)

Hehe, det er så sant så sant! Pluss å fiske på fisk som er skremt.

Jeg opplever til og med Kiwi-kompiser som rustne etter en for dem lang vinter (egentlig en forlenget høst med gradvis overgang til vår) står og ni-denger på en fisk som viser null tegn til liv. Erfarne fiskere, men rustne.

For nordmenn som ikke er vant til å se fisk virker det som om de blir helt satt ut når de ser en fisk. De MÅ fiske på den, uansett! Merkelig fenomen. Og, er du fersk med "fiskespotting" (ler fortsatt av Knut sin definisjon; "din helve*es møkkafisk!"  ;D) er det overveiende sannsynlig at fisken så deg før du så den. Og skremt fisk står ofte helt dønn rolig. Dette vet selvfølgelig du Solvor, men for de som ikke har vært her før...  ;)

Vera ER faktisk en meget god flue her nede.  :)

Om det er fisk eller ikke? Se etter et punkt på bunnen i forhold til det du tror er fisk. Hvis "skyggen" beveger seg i forhold til det punktet, eller hvis det "virker som" om den beveger seg så er det verdt et par kast. Hvis ikke kan det fortsatt være fisk, men den er inaktiv. Dermed uinteressant - fisk eller ikke. Det lønner seg å stå lenge nok til du får et "vindu" i strømmen.

Får legge til at er man i tvil så prøv noen kast. Men ikke "kast bort" for mye tid. Er det fisk så tar den som regel en av de vanligste fluene (H&C, PT, Flashback...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...