Gå til innhold

Favoritdubbing


Tordmulen

Anbefalte innlegg

Den senaste tråden om capokdubbing fick mig att fundera lite. Vilken är er favoritdubbing om ni har någon.

 

Själv är jag väl en av de få som aldrig gillade Fly-Rite och har nästan letat efter en "bröd-dubbing" sedan jag började binda flugor.

 

Nu har jag emellertid en favorit..eller rättare sagt två favoriter.

 

Till grövre flugor med lite raggigt utseende använder jag Hare's Club från Scintilla. Till finare tightare kroppar använder jag Micro-Fibre dubbing från samma tillverkare.

 

vad använder ni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favorittene min er Flyrite til trørfluer stort farge utvalg lett å bubbe tråden med, til nymfer liker jeg veldig godt kanin-dubbing og rev-dubbing den siste er fra mustad, Reven er veldig lett å dubbe med uten bruk av voks, kunne tenke meg å bruke den til tørrfluer også, men er usikker på flyet egenskapene.

 

Hilsen Per Edvin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dubbingen jeg har brukt til tørrfluer så langt er flyrite.

Men etter at en jeg prøvde Spirit rivers Fine & Dry synes jeg at den er mye lettere å dubbe på tråden en flyrite.

Den finnes i 25 fargeblandinger, så denne vil jeg prøve ut mere av. :P

 

Til nymfer bruker jeg kanindubbing. :D

 

Til laks og sjøørret fluer bruker jeg selull,

den er et h....... og jobbe med men resultatet blir bra. :twisted:

 

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mit Favorit dupping er Bæver, Muldvarpe, Haremaske, Snehare poder , opposum og kanin.

Som jeg bruger naturel eller farvet, blue dun, oliv, Brown oliv,

 

De er bedre at imprægnere, end syntetiske materialer, men de indeholder ikke noget naturligt fedtstof mår man først har farvet det. Dette gælder også CDC fjer der er farvet.

 

Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye Fly-Rite. Ellers er nok haremaske en god nummer to. Muldvarp og opossum bruker jeg også, samt Mustads revedubbing i "jordfarver". I det siste har jeg prøvd underull fra villsvin. Jeg vet lite om dette forløbig, da det er is på vannene nå. Men det er et spennende materiale.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Fly-Rite. Må innrømme at jeg ikke har testet så veldig mye annet til de tørre, men jeg orker ikke dette "splitt-tråden-styret". Dessuten, etter først å ha kjøpt de aller fleste "vanlige" fargene løst, og gjerne flere ex av samme(rote-hue), klinte jeg til med denne plast-boka, med alle samlet et sted. Så jeg har vel en god stund, trur eg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert har sett så går det mye i flyrite for min del.

først og fremst fordi jeg har mye av det og fordi det er lett å få tak i.

Det var også det første materialet jeg begynte å kjøpe.

 

Men det finnes andre som er minst like gode, f.eks. fine & dry.

Til nymfer/klekkere bruker jeg en del naturmateriale som Opossum, hare og kanindubbing. Jeg har oterdubbing som jeg kjøpte av Staffan for en del år siden. Den flyter meget bra og er utrolig god å dubbe.

 

Capok har jeg ikke prøvd, gidder ikke å spinne kropp på alle fluene.

Selv om det flyter godt så holder flyrite lenge for meg.

Jeg foretrekker å dubbe meget tynt på døgnfluer/mygg, det er ikke kroppen som sørger for at flua holder seg flytende.

 

mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg ble sterkt anbefalt å teste ut Fine&dry fra spirit river, og må neaten skryte litt av den. Den er mye finere enn flyrite, og tråder seg ikke så lett som denne synes jeg. Den finnes også i mange fine fargevarianter, og den er tilsatt noe anthron slik at den får et veldig fint shiny fargespill. Ikke det at flyrite er spesielt vanskelig å bruke, men fine&dry er lettere å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...