Gå til innhold

laksefluer hvor starter jeg.


saatvedt

Anbefalte innlegg

Velger å legge denne her , fordi fluene er relativt til spesifikke elver...

skal begynne å binde tubefluer , men må vite mønster før matrialkjøp-

ønsker derfor fluetips som kan funle på ulike vannstander i disse elvene.

Bjerkereimselva i juli/aug.

Gaula i juni/juli......

er fersk laksefisker og binder......faktisk i startsporet på begge deler , men får ikke kjøpt matrialer før jeg vet hva jeg skal satse på å binde.

hårvingefluer er vel det greieste.?

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit.

Skal du begynne med dette for å utvikle det, eller skal du skuttbinde til de stedene der.

Men:

Kun hårvinge ja.

Rev eller tempelhund. Farver svart, oransje, grønn, blå ,gul.

Hønesadel eller shclappenhacel. Farver Svart, oransje, grønn, blå

Kroppen kan du lave av floss, eller du kan dubbe med underull av hårlappene.

Du bør ha et sølvtinsel, god saks og en god bindetrås.

Klar tubeslange, samt noen korte korte kobbertuber, suppleres med IKKE FOR STORE TUBEKROKER!

Dette er det som absolutt trengs. Ingen dyr samlet pakke.

Skal du drive med dette mye, ville jeg hatt flere konsepter å bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig med sistnevnte, men mener mye billigere geitehår og ekorn funker bedre enn tempelhund og rev. Sannsynligvis er det greit med alle nevnte materialtyper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , takker for svar....

Jeg vil gå for det nye PRO tubesystemet....

Jeg skal nok utvikle dette , dermed blir det som oppstart å regne , verktøy har jeg fra før , stikke og alt på stell etter noen år med ørret-fluer.

dermed trengs det matrialer bare , men nevner de to elvene jeg har tenkt å starte i , kunne selvsagt kjøpt noen fluer ,men satser altså på å binde selv , men bare å stirre på hår og fjør i butikken sier meg lite , forhandlern har bedt meg finne en 8-10 mønstere som funker på stedene jeg tenker å starte , for å få frem matrialene..

allround gode fluer er selvsagt ikke å forrakte , sunray shadow går selvsagt inn på listen.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål. Men billigversonen er en krøll med klar slange. Når det gjelder ekorn er jeg ikke så enig i at det er det lureste å bygge enkelt konsept rundt det. Geit er bra ja. Men her mener jeg også det er ytterlighet. Rev er midt i mellom alt og danner det enkle (hvis det hadde vært meg hadde jeg valgt en krokpakke og bucktail også. Men..

Det er fullt mulig å bygge opp laksepakke uten å ha et skatthold med utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , takker for svar....

Jeg vil gå for det nye PRO tubesystemet....

Gå for PRO ja, har sittet å bundet på det i går og i dag. Nesten for enkelt å produsere laksefluer med dette tubesystemet. Mikrotubene med bulletweight som kropp er helt geniale, trenger bare hive på en vinge og et hackel og fluen er ferdig.

Bjerkreim, hør med TresBien her på forumet, han tar mye laks i Bjerkreim og mesteparten på en plasttube med litt svarte geitehår på. Trenger ikke være så avansert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja krok kan jeg også prøve meg på , men for å ikke få ett hinsides høyt krok-budsjett ( for jeg er jo ørretfisker på min hals) så tenkte jeg tuber var ok i starten , og benytte treblekrok på disse tubene.

det blir PRO tubesystem som blir benyttet

Tenkte å få raska sammen ei pakke for 1500kr i starten( med pakke mener jeg utplukket hos forhandler samlet) og ikke sett.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Får du tak i er lange rette isbjørnhår farget hot orange det viktigste du har ved siden av sort geit. PS. jeg har fått forbanna mye laks på tuber med menneskehår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere , takk for svar, satt bare ett tak på 1500 kr i matrialer i oppstarten , men er opptatt av at det ikke stopperopp etter to mønstere , Jeg får titte litt i noen kataloger etter spennede mønstere ,og komme tilbake her for å forespørre omde jeg finner interessante.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler disse: http://www.grandesfluefiske.no/bilder/fluebinding/kroker/v334c0,5.jpg

Bind på litt geitehår i svart, bland gjerne litt flash inn.

Undervinge kan du bygge som du vil, blå, orange osv...

Har brukt dette i all slags elver og de fisker effektivt.

0.5" og ekstremt lite hår til vanlig sommerfiske, noen med lang vinge, noen med kort.

3/4" på litt mr vann, varier med ekstremt lang og lang vinge.

1" bygg gjerne mer hår inn i flua og mer flash, flom"flue".

Vi kaller ikke disse Sunray siden de er i aluminium tuber, men rør siden det ikke kan kalles flue da det ser altfor perverst idiotisk ut, en sølvstrek med hår oppå.

Ikke akkurat imponerende, men fisken liker de:

IMG_4293.jpg

Ellers er allys schrimp en effektiv flue i Bjerkreim for min del, bruker mest varianter laget på tube, bytter bare krok når de blir slitt. DSCN2938.jpg

På stigende elv i Bjerk. anbefaler jeg de mer klassiske frødin greiene med mye hår, hackle og dill.

Denne har vi fått MYE på stigende elv, masse tempel hund og flash: Og når jeg tenker meg om har den og noen Gaula laks på samvittigheten. SVær greie, tipper kroppen er 1 tomme og en halv katt med hår oppå.

DSCN3338-1.jpg

Når det er sagt så har jeg egentlig liten tro på flua, mer rett sted og rett plass med rett snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg fylt opp kassen på nytt - ville jeg startet med rev og geit.

Gud vet hva jeg har i denne kassen  :o - men fluer bundet med rev i gult, svart og orange - gjør det meste for min del  :).

I forskjellige størrelser  ;)

Hønehackel i sort/orange - synes jeg ögså kan være litt "sjarmete"  :) - samt at jeg lager store hoder med dette (og det har jeg tro på  :D) .

Noen av tubekrokene - har jeg en liten hale på i forskjellige farger - og da blir f.eks. en svart flue - kjapt til en redbutt, yellowbutt etc.

Og litt flashmateriale - kan jo også være ok å ha.

Jeg tror faktisk ikke at laksen er så kresen på hva man serverer den  ???

Det har vel mer med hva vi synes er flott - men det er jo nettopp denne synsingen som er litt av sjarmen når man sitter langs elvebredden - og ikke har kjent noe  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten erfaring jeg har fra fiske i en smålaks elv i mange sesonger.

Jeg har tidligere hatt mye napp og mange fisker som har kommet seg unna.

Fluene jeg laget til dagene med mye vann i år laget jeg litt ekstra lang tube på.

Det gjør at kroken ligger helt bakerst i vingen og krokingsprosenten min gikk opp MYE!

Bare et lite tips. . .  8)

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg binder hårvinger ala sunray med bucktail undervinge, deretter tempelhund i div farger så geit på toppen. legger på noen tråder flash helt tilslutt. jeg tror på å binde de tynt dresset med stort hode. har aldri prøvd med bottleneck tuber, kanskje det hadde vært verd å prøve til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten de eneste fluene eg har fått på i år er div Alleys shrimp varianter og cascade. alt ifra små til store.

Allys er giftig, gjerne helt nede i 1 cm store og turbodisc. Ellers ville jeg som nevnt før kjøpt diverse farger tempelhund/Arctic Fox en del flash materiale. Ville også kjøpt2-3 str med bottlenecks. Enkle å binde og utrolig effektive.

Til kropp ville jeg kjøpt div farger med Antron yarn (på spole) synes dette dekker bedre enn vanlig floss.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei 2 m og dere andre....

det ble laksepakke hos J&b FF , og fikk kjempeservice av Bjørnar som selver mangeårig gaulafisker...

Ikke nok med utstyr og matrialer , med det hele fulgte matrialliste som Bjørnar hadde tatt seg tid til å lage , samt enkle beskrivelser , i ettertid har jeg kommet drassende med det ene bindeproblemet etter det andre  ;D ;D , hjelpen sitter klar når jeg har entret dørstokken , og etter forklaringer og praksis visning har jeg dratt hjem å trenet på dette , det har vært rett hacklebinding , ribbingavstander osv....

skikkelig moro , første runden havnet på 1800kr og neste på snaue 500.

da har jeg kun ting som jeg kan bruke , kroker , rev,geit,ekorn,floss,lakk,bindetråd,tuber ( PRO system)

Whiting hane og hønenakker.

skal hive meg på dette mer og mer utover , det blir en travel bindevinter , godt jeg har litt tid på meg.

dette ikommer jo i tillegg til at tørrflueboksene må opp å gå.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...